• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Häkki, häkin kunnossapito ja purut

Aloittaja callette, 30.12.07 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

Minihamsteri

#135
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Mä kävin tänään hakemassa 25kg purupaalin Vantaan Puuilosta, maksoi 12€. Ostan yleensä Agrista, mutta lähin Agrimarketti on sen verran kaukana etten pääse käymään siellä muuten kuin mökkireissun varrella... En ole vielä avannut tuota uutta paalia, saa nähdä millaista se on. Ihan suht halpaa oli kuitenkin.

Mitä purua yleensä agrimarketista ostat? Osaatko vai voiko
sanoa mitään nimeä tms?

Meillä on kaksi häkkiä yhdistettynä,
kummatki noin 30 cm korkeita ja yhteispituus noin 100 cm.
Yhdistetty siis putkilla. Purut vaihdan noin kolmen viikon välein,
ja käytän vielä näin aluksi Best Friendin purua, mutta tulen
luultavasti jatkossa käyttämään noita agrimarketin puruja.

nemuli

#136
Eilen siivosin Ronjan häkin ja tänä aamuna minua odotti ei niin yllättävä yllätys: Taas kerran oli neiti kasannut koko dunan purut keskikohtaan ja nukkui sen päällä niin söpösti  :haha

Maranth

#137
Meiän häkin mitat taitaa olla 55x30x45cm. Korkeutta on sen verran, että siellä on kolme isoa tasoakin, joten ihan sopiva kääppärille  :grin Meillä on ihan normaalia purua, en nyt taas muista merkkiä mutta ei ainakaan pölyä. Purua sellaset 5,5cm pohjalla. Viikottain pesen häkin, mutta ei ole kyllä mitään järkeä kaikkia puruja vaihtaa, joten siivoan vaan likaiset purut yms.
[size=85]Dino, vkh tv, normaali ?[/size]

Sirpa

#138
Lainaus käyttäjältä: "Mandi"Kysäisin tätä jo tuolla toisessa häkkipulinassa, mutta kukaan ei vastannut. Siis: onko maxi gabber minkä laatuinen? Joku hamsterinomistaja netissä moitti flatkupohjaiseksi,teräväkulmaiseksi ja että mukana ei olis ollu edes kiinnitysklipsuja...  :huh  Ja pikkulinnasta oli ostanut. Oon metsästänyt sellaista jo pitkän aikaa, joten jatkanko, vai kannattaako luovuttaa? Ja kertokaa jos tiedätte jonkun muun ison dunan, joka ei maksa aivan mansikoita.

Taisinpa olla minä, joka tuota blogissa kirjoitteli. Kuitenkin tuo Gabberin iso duna on ollut käytössä ihan ok. Kiinnitysklipsut sain jälkikäteen kysymällä, mutten ole niitä käyttänyt. Duna kuitenkin on hamsterille turvallinen, niitä teräviä muovireunoja on lähinnä ulkopuolella ja niitä olen kevyesti viilaillut paremmiksi. Ihan hyvä se siis on.

Marla

#139
Mitähän ihme kuiviketta tulikaan ostettua tuolta Turtolan Faunattaresta?! Kuvittelin sen olevan joko Olympiaa tai tuota leppähaketta, kun joskus Olympiaa ostin tuollaisen säkin, mutta tuo onkin jotain ihme haapahaketta vissiin olevinaan...
Inhottavan isoa ja kovaa, tikkujakin siellä on seassa. :roll:
Eikä siinä muuten mitään, mutta meni nelisenkymppiä tuollaiseen isoon säkkiin. Ei hirveästi huvita tuollaista hamsterille laittaa, todella surkeaa. :rant:

Vevve

#140
Lainaus käyttäjältä: "Minihamsteri"Mitä purua yleensä agrimarketista ostat? Osaatko vai voiko
sanoa mitään nimeä tms?

Merkki taitaa olla Pölkky, tuolta mun käyttämästä Agrista ei taida muuta kuin sitä saadakaan.

Louna

#141
Lainaus käyttäjältä: "Mandi"Kysäisin tätä jo tuolla toisessa häkkipulinassa, mutta kukaan ei vastannut. Siis: onko maxi gabber minkä laatuinen?

Mulla on ollut hamsteridunan kokoluokkaa oleva gabber, eikä se musta ollut kyllä yhtään dunaa huonompi, halvempi kylläkin. Dunia ja gebbereita ei oo mulla ollut muutamaan vuoteen niin en muista tarkkaan, mutta sen gabberin muovi saattoi olla kyllä pehmeämpää, mutta ei ainakaan niin että olisi haitannut. Sitä paitsi hieman pehmeä ja joustava muovi ei musta halkeile ja mene rikki niin helposti kuin oikein kova  :S .  Luukun kiinnitystavassa saattoi olla jotain eroa ym. pientä.

Nyt mulla on hamsteridunan kokoinen rody cavia, ja siitä irtosi heti muovinpalat katosta sieltä mistä luukku kuuluisi sulkea. Se muovi on ihan tajuttoman kovaa ja kun menin laittamaan luukkua kiinni, työnsin sitä ehkä millin liian kallellaan johonkin suuntaan, ja heti napsahti muovista pieni nurkka pois kun ritilä aavistuksen "kampesi" sitä  :S Myös se ritilän metalli on ihan jäykkää, niin noinhan siinä käy kun kumpikaan osa ei yhtään anna periksi. Lisäksi tossa on marsukokoinen kattoritilä, mikä ei kylläkään haittaa kun tein päälle oman virityksen ettei hamsu karkaa :) Luukunkin saa kiinni niistä pienistä lohkeamista huolimatta ja pidän varmuuden vuoksi vielä painoa päällä.
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

GaneshaX

#142
Gabber on nimenomaan jäykempää muovia, kuin dunat.

Hyviä ovat silti ja juomapullon paikka on laitettu sellaiseksi, että se on kätevä käytössä.
Toisin kuin dunissa, joissa juomapullon reikää ei voi oikein käyttää, vaan se pitää aina peittää näiltä termiiteiltä.  :kieli
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Sintturainen

#143
Meillä on hamsut hajottaneet nimenomaan gabbereita, niissä on niitä ihmereikiä enemmän kuin dunassa, esim. siellä katossa... Ja ihan nurkastakin on tultu läpi, dunasta taas ei. Liekkö vaan huonoa tuuria.

Louna

#144
Niin se sitten varmaan on, itse en tosiaan enää muista muuta kuin että jotain eroja niissä oli  :)

Dunat ja vastaavat muun merkkiset lootat vaatis mun mielestä vielä vähän lisää tuotekehittelyä että alkaisin pääasiallisesti niitä käyttää. 130e on pikkasen liikaa maxidunasta jonka joko omistaja saa hajotettua helposti vahingossa tai jonka hamsteri pistelee poskeensa parissa yössä, kun samalla hinnalla tekee tai ostaa uuden isomman terran, jota ainakaan hamsteri ei saa rikki  :kieli  Muutenhan noi dunat olisi ihan loistavia kun ne on kevyitä siirrellä ja helppoja siivota, mutta välttelen periaatteessa ostamasta uutena  mitään mikä ei kestä (ainakaan ilman omia tuunauksia) sille tarkoitettua käyttöä, olipa kyse sitten vaatteista, kengistä, juoksupyöristä tai eläinten häkeistä  :roll:

/edit. Meillä on tultu läpi taas nimeomaan dunista (yksi teki pienen reiän gabberiinkin kyllä, ja yksi duna säilyi ihan koskemattoman näköisenä), ja käytettynä ostetut dunat uusinta kirpparilöytöä lukuunottamatta ovat olleet melko, noh, käytetyn näköisiä ja vaatineet remppaa. Mä en kyllä osaa sanoa, onko noissa isoja laatueroja, omalla kohdalla luulisin että ihan on hamsterista ollut kiinni että kuin pahasti duna ottaa osumaa  :D Paitsi toi viimeisin uutena ostettu rody cavia oli ihan huono kun se luukun kiinnitysjuttu oli hankala ja rikoin sen parissa päivässä  :kieli  Lisäks siinä on neljä juomapullon reikää, mutta tukin ylimääräiset, ja varsinainen on saanut olla rauhassa  :)
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Marla

#145
Mä olen ostanut kaikki dunani käytettyinä, kun en niihin ole raaskinut rahaa hassata - häkitkin olen ostanut edullisesti eräästä nettikaupasta, jossa ovat jopa puolet halvempia kuin liikkeessä. Tosin nyt menen enempi dunalinjalla, kun ovat helpompia. Onhan niissä käytön jälkiä, kun käytettynä ostaa, mutta ei se mua haittaa. :)
Yksi gabberikin on, joka kyllä on varsin kiva. Noita pidikkeiden kohtia on yritetty tuhota, mutta muuten on saanut olla rauhassa.
Sekin on jännä, kun Tossulla on tuollainen iiiso Ferplastin häkki, jonka yksi kulma on syöty edellisen asukin toimesta ja korjattu jesarilla, mutta herra ei ole koskenutkaan tuohon, vaikka moni muu olisi tullut hetkessä siitä ulos. xD

GaneshaX

#146
No en tiedä, meillä on tultu aina dunien kulmista läpi, ei gabbereiden  :mrgreen:

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Tossulla on tuollainen iiiso Ferplastin häkki, jonka yksi kulma on syöty edellisen asukin toimesta ja korjattu jesarilla, mutta herra ei ole koskenutkaan tuohon, vaikka moni muu olisi tullut hetkessä siitä ulos. xD


Mulla oli syrkki uros, joka eli vanhempana isossa häkissä, jonka yhdessä kulmassa oli ISO reikä. Laitoin jesarit reiän päälle ja herrasmies pysyi häkissä lopun ikäänsä  :mrgreen:

Sitten ennen seuraavaa asukasta paikkasin nurkan pellillä, koska uusi asukas ei siellä jesarin takana olisi todellakaan pysynyt :D
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#147
Dunista meilläkin on tullut syrkkinaaraat pihalle, gabbereista ei ole karannut kukaan syömällä itseään sieltä ulos. Pidikkeitä on kyllä jyrsitty rikki, mutta mä pitäisin sitä kuitenkin pienenä haittana. Ja gabbereissa on parempaa just nimenomaan se juomapullon aukon sijainti.

Miipemi

#148
Talvikkoni asuu 120x40x40 terrassa. Siivoan pissat ja kakat kerran kahdessa viikossa. Kaikki purut vaihdan yleensä kerran kahdessa kuussa.

Syrkkini asuu n. 75x45x35 häkissä. Siivoan sen kerran viikossa. Kaikki purut vaihdan kerran kuussa.

Sanokaa suoraan, jos ei kuulosta tarpeeksi hyvältä, niin voin tehdä asiat paremmin ((:
Uros syrkki Peter Pan "Mickey" lk musta vn 16.4.10 <3

Taake

#149
En keksinyt oikein muuta ketjua, minne olisin kysymykseni lisännyt, joten laitetaas nyt tänne.
Eli haluaisin yhdistää minidunan ja kalterihäkin "kerrostaloksi".
Mikä olisi paras tapa yhdistää asumukset?

Miniduna on tämäntapainen: //http://www.jardineries-jeanrey.fr/boutique/images/Promo_avril2008/cage_miniduna300x225.jpg. Lisäksi siinä on takaseinässä ja molemmilla sivuilla reiät putkivirikkeelle.

Kalterihäkissä taas puolestaan on korkea pleksipohja ja kalteriosassa on yksi luukku sivussa sekä yksi katossa.

Olisiko kalterihäkin yläluukkuun mahdollista saada esimerkiksi jostain jonkinlainen "metallilevy", jossa olisi aukko putkelle, eli asumukset olisi sitten helppo yhdistää putkella?

Käytössä on sellaisia vihreitä läpinäkyviä putkia.

Antakaas nyt järkeviä ja helppoja vinkkejä asumuksien yhdistämiseen! :)
[size=85]© Kuvieni kopiointi ehdottomasti kielletty[/size]