Hamsterien kuolinsyy ja vessa"hiekka"

Aloittaja Jasmiina, 14.02.12 - klo:20:41

Jasmiina

Kaksi hamsteriani kuoli: kultahamsteri & Robo, molemmat n. 2 v.
 Voihan se olla sattumaakin, mutta epäilen, että ostamallani (HongKong-tavaratalosta) PetPLUS Rodent litter Silica Gel -vessa"hiekalla" ja hamsterien kuolemalla olisi syy-yhteys. Molemmat kuolivat käytön aloittamisen jälkeen 1-2 viikossa. Onko ko. tuotteesta muilla mitään vastaavaa kokemusta? Voihan tietysti olla, että ovat kuolleet vanhuuteenkin.

Ken_G

Kannattaisi ehkä kysellä onko eläinlääkäreillä kokemuksia asiasta. Netistä löytyy joitakin kommentteja silikaattipohjaisen kuivikkeen käytöstä kissoilla:

http://ezinearticles.com/?Silica-Cat-Li ... &id=935852

"Young kittens are prone to tasting cat litter out of curiosity, and so litter crystals shouldn't be used with them, as they can be dangerous if ingested.

Older cats may also sometimes eat things that aren't edible, a behavioral condition known as pica. If your cat ingests silica gel litter crystals, life-threatening medical complications could ensue."

Tuon mukaan siis voisivat olla vaarallisia sisäisesti nautittuina. Itse kyllä tyydyn jatkossakin puupuristepelletteihin.

Jasmiina

Kiitos viestistä.

Olen ollut yhteydessä kauppaan ja sieltä myymäläpäälikkö pahoittelun lisäksi on välittänyt yhteystietoni maahantuojalle, joka on luvannut ottaa yhteyttä lähiaikoina.

Viimeisenä kuolleella oli rakeita suussaan kuollessaan eli ainakin tuo niitä oli nakertanut. Pakkaus oli lisäksi puutteellinen, sillä suomenkielistä pakkaus/tuoteselostetta siinä ei ollut (en kyllä ole ihan varma onko se pakollinenkaan). Eikä ko. tuotetta esim. englanninkielisissä selosteessa suositeltu karvattomille tai alle 1 kk:n ikäisille jyrsijöille. Omani eivät olleet siis "riskiryhmässä" ikänsä puolesta.