• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Elliska

#15
^ Joo, itse olen huomannut saman :S

Musta siinä ei ole mitään pahaa, että ottaa lemmikiksi talvikon eläinkaupasta. Huomasin vaan että jotkut käsitti asian että lemmikkitalvikkokin pitäisi hankkia kasvattajalta..

Itse en ennen viime kesää tiennyt mitään tästä hybridi-ongelmasta. Joskus pari vuotta sitten luin jostain netistä, että jossain eläinkaupassa olisi myyty talvikon ja campbellin risteytyksiä, mutta ajattelin että kyse on 1-2 poikueesta.

Toivottavasti tänne saataisiin myös kommentteja niiltä talvikkokasvattajilta jotka hankkivat jalostuseläimiä eläinkaupasta :)

Ninde

#16
Lainaus käyttäjältä: "Ellipsi"Musta siinä ei ole mitään pahaa, että ottaa lemmikiksi talvikon eläinkaupasta. Huomasin vaan että jotkut käsitti asian että lemmikkitalvikkokin pitäisi hankkia kasvattajalta.
No ylipäätään kaikki hamsterit kannattaisi ensisijaisesti hankkia kasvattajalta. Varsinkin siinä tapaukseessa, jos haluaa olla varma että se talvikko varmasti on talvikko...

arctican

#17
Lainaus käyttäjältä: "marjo89"itse osatin campbellin eläinkaupasta; ihan vain siksi kääppärin syrkkien lisäksi, että oppii pienempääkin käsittelemään.. löysin aivan loisto yksilön käsiteltävyydeltään: ja paperitkin löytyi :) tosin kasvattajalla on kasvattinimi vain syrkeille, ja tuttuja sukuja tosiaan löytyi takaa.. tastä ostoksesta olen sangen ylpeä... kaikki hybriditkään ei kyllä edes muistuta oikeita.. joten hyvänmaun rajoissa ei enää liikuta..

Paikkakunnasta päätellen.. Jos kyseessä sattuu olemaan mun campsykasvatti, niin se on kyllä toden totta kahdesta kämppellistä syntynyt.  :lol:

Anonymous

#18
ei ole arcticanin kämpsyli; vaan kyseinen kasvattaja kasvattaa syrkkejä delfoin nimellä; ja tausta suku on susa erman`sia pullollaan

Niina-03

#19


Tässä meidän ruotsintuonti Balder, ostettu ihan kasvattajalta peräti. Arvaatkaapa onko talvikko vai hybridi?
Kun SHYn lemmikkituomarikoulutus järjestetään Tampereella, voin tuoda materiaaliksi koulutukseen mikäli poika on vielä hengissä. Saatte hypistellä. Tällä on lähes talvikon ulkonäkö, mutta turkki on cämpbellinomainen ja juova myös ohut. Ja eläin haisee muuten cämpbelliltä  :lol: haistelkaa eläimiänne.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#20
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Ja eläin haisee muuten cämpbelliltä  :lol: haistelkaa eläimiänne.

Toi on muuten tosi hyvä pointti. Campbellin haju on merkittävästi erilainen muihin hamsterilajeihin verrattuna. Eihän se aina hybrideissä ole, mutta tosiaan haistelu kannattaa - niin hassulta kun se kuulostaakin!

Kaikkien talvikkoharrastajien kannattaa tutustua campbellin hajuun, mikäli ei ole päässyt haistelemaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Niina-03

#21
Sniiffataan siis jatkossa hamsuja arvostelun lomassa  :D
Moni on nuuhkinut jo meidänkin Balderia ja kaikki ovat todenneet sen haisevan cämpsyltä. Talvikko ei erityisesti haise miltään.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anonymous

#22
Meidän talvikot haisee salmiakille  xD

Gekko

#23
Miksei kukaan uusi kasvattaja kirjoita aiheeseen mitään? Teitähän tämä koskee ja olisi mukava kuulla miksi valitsette kasvatukseen eläinkauppaeläimiä?
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

mirilii

#24
...Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...?

Gekko

#25
Sellanen tuli vielä aiheeseen mieleen, että vaikka eläinkaupasta ostaa kuinka tahansa talvikon näköisen eläimen niin siinä piilee monta vaaraa. Lappeenrannassa olevaan eläinkauppaan tuli laatikollinen kääpiöitä, siellä oli cämpsyt ja talvikot sekaisin, lisäksi siellä oli pari jo aikuista hybridiä... Nämä kaikki meni onnellisesti myyntiin, paitsi ne hybridit, mitkä ei näyttänyt talvikolta eikä cämpsyltä.... Eli ota sitten niistä selvää mikä oli mitäkin lajia.,,,, :< Taisivat tulla Ruotsista tai Saksasta, en muista enää kun siitä on jo aikaa. Kerroin tähän liikkeeseen hybridien tilanteesta, mutta ei se liike kyllä ottanut varoituksiani kuuleviin korviinsa.
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Heli

#26
Juu enää ei kyllä missään nimessä ole turvallista ottaa tukkueläimiä talvikoiden kohdalla. Arvelisin melkeinpä että suuremmalla todennäköisyydellä saa hybridin kuin puhtaan eläimen.
Ja ikävä kyllä näyttää myös siltä, että useammalta kasvattajaltakaan ei enää puhtaita eläimiä saa eli kasvattajankin valinnassa saa ja pitää olla hyvin tarkkana. Minun mielestäni kasvattajan tehtävä on vaalia talvikoiden puhtautta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#27
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Minun mielestäni kasvattajan tehtävä on vaalia talvikoiden puhtautta.
Samaa mieltä. Näinä tukalina aikoina olisi hienoa jos voisimme kasvattajien kesken jakaa tietoa missä suvuissa on hybridejä (joku rekisteri?) ja lisäksi auttaa muitakin kasvattajia jos se suhteellisen helppoa olisi  :) Tästä hyvänä esimerkkinä Ruotsiin suuntautuva talvikonhakumatka, taatusti puhtaiden eläinten lähteille josta useampi kasvattaja saa uutta verta.
Kiitollisena talvikkoja odottava kasvattaja :D
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Minnaw

#28
^Mutta tämä rekisterin pito menee vaikeaksi, koska harvoin tunnistetaan 100% hybridiä ja muut ovat vain epäilyjä.

Itselläni on tällä hetkellä todella musta-valkoinen maailma tämän asian suhteen. En uskalla ottaa eläintä eläinkaupasta, mutta en myöskään kasvattajalta, jos hamsterin suvussa on vain "Nippejä ja Nappeja" vanhempina. Niiden alkuperää on mahdotonta selvittää. Ja nämä puhtaat juuret, kiitos juuri näiden nippe-nappe-kasvattajien ovat todellakin pian hiipumassa...

Lisäksi en ymmärrä sitä, että vaikka näille kasvattajille tilannetta yrittääkin selittää, niin he silti käyttävät näitä eläimiään. Osa sanoo että vain lemmikeiksi, mutta käyvät silti niiden kanssa näyttelyissä, ja toiset, noh, en edes tiedä.
Eikö olisi jo aika katsoa itseään peilistä? Juuri sinäkö haluat olla osallisena siihen, että pian ei varmasti löydy yhtään puhdaslajista talvikkoa? Siihen se asia kuitenkin tulee johtamaan, jos nyt ei oikeasti aleta tekemään jotain!

(Tulikohan nyt sanottua kaikki mitä oli sydämellä!?  :D )
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Tiituz

#29
Meillä on Hybridi epäilty (Indi) ja olen sitä näyttelyissä käyttänyt, mutta en aijo tietenkään jalostukseen käyttää. Ja olen Minnaw:in kanssa täysin samaa mieltä noista "Nippenappe" kasvattajista.
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm