• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Anzukka

#720
Joo kun olin varautunut siihen että näytskä on 8.10 mutta sitä aikaistettiin niin luovutuikä ei tuu täyteen, mutta poikaset ovat nytkin reiluja kaksiviikkoisia ja ovat meillä olleiden vajaan kolmiviikkoisen oloisia, kokoisia ja näköisiä joten en usko että siitä liiemmin on haittaa. Syystähän tuo luov.ikä on laitettu, mutta poikkeus ei ole tässä tilanteessa eläimille haitaksi. :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Unipallo

#721
Ja mäkun tuskailin mielessäni ed poikueen kanssa, kun luovutin just 5-viikkoisina. Mietin että jos emo kovinkin niitä jää kaipaamaan, kun tuhisivat vielä mökissä koko lössi.  :S Tääkin poikue oli tosi ison kokosta, kun oli vaan neljä penikkaa. Mut kyllähän hamsteri pärjää, ei kai siitä oo kysymys. Mietin just tätä yks päivä, että minkä ikäisenä mahtaa luonnossa lähteä omille teilleen, kun ovat niin itsenäisiä jo aikasin...

Eve87

#722
Meidän emot on näyttäneet todella helpottuneilta kun kakaralauma on pois jaloista :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Saana

#723
Musta kesytys on onnistunut paremmin, kun hamsteri on ollut sisarusten kanssa pitempään kuin 4 viikkoa. Kun sisarusten (samaa sukupuolta) kanssa ollaan siihen viiteen viikkoon, ehkä hieman päälle niin ovat usein olleet hieman tasoittuneempia luonteeltaan. Pahin kirppuikä on takana sekä aikaa on ollut riittävästi käsitelylle.

6-7. viikkojen aikana alkavat yleensä jo sisarusten väliset nahistelut. Joskus jo aiemmin. Useasti nämä ovat aika poikuekohtaisia.

Mutta kyllä mäkin olen luovuttanut 4-viikkoisena poikasia juurikin kuljetusten takia, jos ne vaan suinkin ovat olleet riittävän kehittyneitä.

Eve87

#724
Olen huomannut saman mistä Saana sanoi ensin, tuosta että meillä poikaset ovat olleet rauhallisempia kun ovat saaneet viettää sisarusten kanssa 5viikkoisiksi. Huomasin eron selkeästi kun erotin yhden jota rökitettiin jatkuvasti poikueessa, siitä tuli jotenkin arka verrattuna sisaruksiinsa.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Markka30

#725
Elikkäs, mulla on tälläinen yllätys poikue kotona, 7 pienokaista.  :lov  Ovat nytten 1 viikon ikäisiä. Emolle tehtiin häkkiin alakertaan pahvikoppi jossa poikaset on, mutta nyt mietinkin että olemme lähdössä koto suomeen lomalle (autolla), ja täällä meillä ei ole mitään paikkaa mihin nämä kaverukset siksi aikaa laittais. Niin mihin nämä olisi hyvä siksi aikaa laittaa? Olisiko hyvä olla koko porukka samassa häkissä (häkin pohja ala ei ole hirmu suuri, mutta korkeutta on, sama missä ovat syntyneetkin) vaiko siirränkö kaikki toiseen korkeaa "ammeesee" jossa olisi enemmän pinta-alaa temmeltää? Pääsevätkö häkistä karkuun jos niiden antaa siellä olla? eli poikaset olisivat silloin kaks viikkosia.
Milloin uskallan pestä häkin? ikävästi jo tuoksahtaa :huh
Ja annanko niille sitä vauvan sosetta siinä vaiheessa kun ulos itse tulevat?
Niin ja onko mitään mahdollisuutta luovuttaa yhtä poikasta 3 viikkosena?

Eli kuten huomaatte olen ihan pihalla  :mrgreen:

Saana

#726
^
-Et nyt kerro lajia, joten oletan poikasten olevan syyrialaisia.

-Ihan pieniä poikasia, joilla silmät eivät ole vielä auenneet, ei kannata siirtää, ettei emo hermostu.

-Häkin voi siivota, kun poikasten silmät aukeavat.

-Mutta koska poikaset ovat tässä tapauksessa häkissä, jonka pinnojen läpi todennäköisesti menevät hyvinkin helposti, kannattaa miettiä niiden siirtämistä dunaan tai terraarioon heti, kun alkavat tehdä omia reissujaan pesän ulkopuolelle. Tässä täytyykin sitten olla erityisen varovainen, ettei emo hermostu. Ainakin pesämateriaali kannattaa säästää uuteen asumukseen. Mieluiten kuitenkin mukaan myös "likaisia" puruja, että tutut hajut säilyvät

-Poikaset alkavat syödä kiinteää ruokaa noin viikon iässä. Silloin voi tarjota pieniä jyviä pesän reunalle sekä tuoreita sotkemattomia ruokia.

-Vauvansoseita (vain lihapilttejä, hedelmät mieluummin tuoreena) voi laittaa vähän kauemmas pesästä emolle vaikka samantien. Poikaset alkavat suunnistaa sinne vähän ennen parin viikon ikää vaikka ovatkin vielä sokeita.

-Lain mukaan alin mahdollinen luovutusikä on 4 viikkoa. Neljän viikon iässä urokset täytyy siirtää emon ja naaraspoikasten luota pois. 3-viikkoiset poikaset ovat vielä todella pieniä. Yhdistys suosittelee luovutusiäksi viittä viikkoa.

-Poikasten välille alkaa tulla riitoja yleensä n. 6-7 viikon aikoihin, joskus aiemminkin, joten kannattaa varautua hankkimaan ylimääräisiä häkkejä, jos kaikille poikasille ei ole tiedossa uutta kotia heti luovutusiän jälkeen.

Markka30

#727
Kiitos vastauksesta!  :)

Eli ovat syyrialaisia. Ovat nyt 10 päivää vanhoja, mustia sellaisia, karvat ovat jo alkaneet kasvaa. Ja olen huomannut että alkavat jo liikkua, ovat käyneet pahvimökin suulla.

Mutta kyllä ovat todella suloisia  :lov

Millä vaihdan ne uuteen kotiin? Voinko ihan kädellä nostaa kun ovat sen 2 viikkoa? Vai käytänkö lusikkaa?

Minulla on sellainen iso saavi (pohjapintalaa on enemmän kuin häkissä) Niin kävisikö sellainen, vai pitääkö käydä ostaan joku muu? Kun nämä hamsterin poikaset lähtevät kasvettuaan eläinkauppaan. Niin ei tarvisi uutta laatikkoa ostaa.  Kävin kysymässä ja ottavat mieluusti sinne.
Pitääkö emolla olla juoksupyörä? käy nimittäin nyt omassa häkissä siinä välillä juoksemassa. Eli olemme yhden viikon lomalla, menisikö ne siinä saavissa sen ajan? ilman tosiaan sitä juoksupyörää. Ja kuinka korkealle ne voi "hyppiä" että ei vain emo tule yli. Reunan korkeus tässä saavissa on kuitenkin 22cm, mutta ei mitään kantta.
Niin ja pysyykö ne siellä omassa vanhassa häkissä 3viikkosina? Vai tuleeko vieläkin häkin kaltereiden läpi? :)

Siinäpä taas paljon kysymyksiä  :oops:

Kiitos jos jaksatte vielä vastailla :)

EmmaTi

#728
Kyllä kahden viikon ikäisiä voi nostella ihan käsin.

En kyllä pitäisi missään kannettomassa saavissa. 22cm on liian matala, emo voi karata.
 Ehkä eläinkaupasta voisi lainata "dunan" jos kerran poikaset ovat sinne menossa. Duna on muovinen, kevyt kuljettaa siellä reissussakin ja katossa on ritilät.
Mittaa se kaltereitten väli. Kyllä ne sellaisessa 1cm pinnavälin häkissä pysyvät.

Markka30

#729
Kiitos vastauksesta!! :)

Mittasin nykyisen häkin kaltereiden välin ja se on se 1cm, elikkä uskallan pitää ne tossa vanhassa häkissä? Pesen vain ennen lähtöä ja hiukan pienennän pahvimökin kokoa kun melkein vie koko ala tilan. Eli tässä häkissä on 3 kerrosta ja sen vuoksi pohja ei ole niin suuri. Ainakin tässä vanhassa olisi kaikki tuttua emolle.  :)

Tirsku.

#730
Minkä kokoinen häkin pohja-ala sitten oikein on? Sinuna kysyisin sieltä eläinkaupasta tähän hätään voisivatko vuokrata tai lainata dunaa sulle siksi aikaa kun poikaset ovat viellä pieniä. Mihinkään kannettomaan sankoon en uskaltaisi laittaa. Onko sulla poiaksille ketään hoitajaa lomamatkan ajaksi?

Markka30

#731
Pohja on 24x34cm. Et ei nyt ihan kamalan pieni nyt kuitenkaan. Kävin ostaan kaupasta uuden mökin niille, se mahtuu hyvin häkkiin ja kaikki kaverukset mahtuu sinne. Minulla ei ole täällä ketään kenelle niitä hoitoon antais. Mutta eiköhän me se yks matka pärjätä :) Ja en millään edes raskis antaa, menis yks viikko että ei näkis kehitystä. Ja olen ymmärtänyt että on hyvä jos niitä käsitellään. :)

EmmaTi

#732
Itse asiassa se on kyllä kamalan pieni.. vaikka olisi kolme kerrostakin..
Ja jos ne kerrosten lattiat on vielä pinnoista niin poikaset saattaa olla pulassa kiipeillessään sinne.

Suosittelen lämpimästi että hankit isomman asumuksen, se on tarpeen vielä silloinkin kun poikaset ovat jo lähteneet maailmalle, ja erityisesti kun ne nyt kasvavat ja alkavat vetämään rallia ympäriinsä.

Markka30

#733
No voi voi... pitää heti huomenna mennä käymään kaupassa. Mutta ne kerrosten lattiat on muovia kauttaaltaan, ei rakoja. Mikä olisi sitten hyvä koko?` :)

Saana

#734
Sentti on sellainen mitta, että poikaset saattavat ahtautua väleistä ja jäädä jumiin. Eli mä en suosittelisi pitämään ollenkaan sellaisessa häkissä. Ja kuten aiemmin sanottiinkin niin 22cm saavi ei riitä korkeutensa puolesta. En tiedä minkä mallinen saavi on kyseessä, mutta pyöreät asumukset eläimille ovat laissa kiellettyjä.

Maanantaina siis hetimiten duna/terraostoksille. :) Yhdistys suosittelee pohjapinta-alaksi vähintään 70*40cm asumusta, mutta mitä isompi niin sitä parempi.