Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Elida

Kasvatuksesta en tiedä mitään, mutta eläinkaupoista sentään jotain... Niissä on usein kääpiöhamstereita myynnissä - aina ei ole kylttiä, että mitä lajiketta. Toki itsekin erotan robot, mutta en sitten tiedä, mitä nimettömyys kertoo kaupan tasosta. Isoimmissa eläinkaupoissa tuntuvat eläimet olevan parhaiten hoidettuja (eläimiä - kaloja lukuun ottamatta - on isoissakin kaupoissa kuitenkin yleensä vähän), mutta käsittelystä en uskalla sanoa mitään. Toisaalta esim. meidän löytöeläintalosta hakemamme hamsteri oli ihan superkesy eli ehkä kaupoissakin riippuu työntekijöistä. Myyntiterraarioissa on tavaraa vaihtelevasti, mutta hyvin yleistä on hamstereilla pelkkä pesäkoppi, eikä siellä edes mitään paperia (pesävanua myydään kyllä joka paikassa, samoin kuin esim. puruihin ripoteltavaa hajustetta...) ja puruakin vain vähän pohjalla. Eläinkauppojen löytäminen voi myös olla hiukan hankalaa (tai sitten sattuu asumaan juuri sellaisen vieressä) ja useimpia ei löydy netistä, eivätkä löydetytkään tunnu vastaavan sähköposteihin (saksassa ihan tavallista, varsinkin, jos kirjoittaa englanniksi).

Tästä ei ehkä ollutmitään hyötyä, mutta ihan vaan tiedoksi. :D
Asuminen ja tarvikkeet / Re: Virikkeet
07.07.10 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: "Finesse"rupesi ketuttamaan kun tämä pikku nakertaja järsi ne puhki.

Minä olen aina ajatellut, että se on hyvä, jos hamsteri jyrsii jotain, vaikka sitten pahvia. Noin hampaiden kannalta.

Meillä Eppi tuhoaa puumökkejä. Ei jyrsimällä, vaan varastoimalla niihin kaikkea tuoreruokaa, joka sitten saa seinän huonoksi. Muutaman kerran sen saa vuolemalla vielä pelastettua, mutta lopulta on pakko ostaa uusi. :D
Eläinkaupoissa olen täällä robojakin nähnyt (joskus nimettynä vain kääpiö- tai miniatyrihamsteriksi, mutta koska minulla on ollut kaksi roboa, luulen tunnistavani ne kuitenkin). Eli kyllä niitäkin täältä jostain löytyy...
^Hmmm... No, pyörä on halkaisijaltaan sen 29 cm ja siihen jalusta päälle korkeussuuntaan. Leveyssuuntaan ehkä 15 cm (villi veikkaus vaan, kun en pääse nyt asiaa tarkistamaan). Ei se meidän häkissä ainakaan mikään ongelma ole, mutta jos on kovin pieni asumus, niin voi viedä turhan paljon tilaa.
Meillä on Karlie Wonderlandin puinen juoksupyörä (halkaisija 29 cm) ollut käytössä vähän vaille vuoden ja vielä kertaakaan sieltä ei ole löytynyt sen enempää pissoja kuin kakkojakaan eli riippuu ilmeisesti tosi paljon hamsterista, miten pyörän kanssa käy. Eppi yleensäkin pissii vain pissalaatikkoon - kakatkin on yleensä siististi yhdessä kohdassa (usein pesän nurkassa - yök! ;)). Itse tykkään, kun tuo pyörä on niin hiljainen, eikä kuulu muuta kuin tassujen rapinaa (luulen lisäksi, että puupyörä kuluttaa kivasti vähän kynsiäkin...).
Joo, kyllähän täältä junalla pääsee isoista kaupungeista aika hyvin muualle Eurooppaan ja esim. ICE-junat on hienoja ja nopeita. Itse kuitenkin suosittelisin, että keskittää hamsterinetsinnän jollekin tietylle alueelle eikä metsästä samaan aikaan eläimiä ympäri Saksaa ja muuta Keski-Eurooppaa. Matkat kun täälläkin on pitkät (eikä kukaan varmaan muutamassa päivässä kuvittelisi Suomessakaan ryntäilevänsä hamsterien kanssa Pohjois-Suomesta Itä-Suomen kautta Ahvenanmaalle).

Enkä minä nyt sano, että täällä ei kukaan englantia puhuisi, mutta ei kannata tuudittautua siihen luuloon, että varmasti puhuttaisiin. :D
Pieni piipitys täältä aiheen vierestä...

1. Saksassa ei välttämättä puhuta englantia. Itse asiassa kannattaa varautua siihen, että ei puhuta. Edes kansainvälisillä lentokentillä. Jos joku osaa venäjää, niin sitä osataan edelleen melko paljon. Ja turkkia myös. Mutta monet puhuvat vain saksaa. Eli, kannattaa varata aikaa asioiden selvittämiseen.

2. Junalla matkustaminen on todella kallista, jos junalippuja ei varaa n. 3 kk etukäteen. Sen sijaan auton vuokraaminen ja ainakin täällä Berliinissä taksilla ajaminen ovat melko halpoja. Lisäksi Saksassa on melko toimiva systeemi, jossa otetaan omaan autoon kanssamatkustajia. Eli, jos et pääse hamsukasvattajan luo, voit ehkä sopia oston hänen kanssaan niin, että hän hankki jonkun kuljettamaan hamsterin hotellillesi tai muuhun paikkaan, josta pääset sen hakemaan. Tätä tietysti rajoittaa se seikka, että hamsut pitäisi varmaan saada aika nopeasti kasaan, kun niitä ei voi montaa päivää pienissä kuljetuskopeissa säilytellä...
^^Tai vastaa tänne vaan, voi olla muitakin, joita kiinnostaa. :)
http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/heu_streu löytyy kaikenlaisia "puruja". holzstreu on puupurua, heu on heinä, stroh on olki, hanf on hamppu ja mais on maissi. Kaikkea sitä voi häkkiin/pesään tunkeakin... ;)
Juoksupyörä ei mielestäni ole tarpeellinen ollenkaan, mutta jos hamsteri ei siihen kiinny liikaa, niin onhan se ihan hauska lisä. Itse olen satunnaisesti nukkunut (huonosti) hamsterin häkin vieressä ja voinen melko tarkasti kertoa mitä se hereillä ollessaan (ehkä yhteensä 8h yössä, mutta useammassa pätkässä eli nukkuu aina välillä) asumuksessaan (häkki 100 x 50 x 50) puuhailee:

Yön aikana Eppi raahaa ruokaa paikasta toiseen ja varmaan syökin sitä, juo kerran tai pari juomapullostaan, kiipeilee niin kaltereissa kuin pitkin puusiltoja, pahvilaatikoita ja häkissä olevaa muuta sälää, repii pahvia ja kuljettelee palasia ympäriinsä, kuopii puruja oikeisiin paikkoihin (esim. vessakopin alla ei saa olla puruja lainkaan!) sekä juoksee pyörässä. Vapaana Eppi saa olla monta kertaa viikossa 15-45 minuuttia kerrallaan ja silloin se tutkii huonetta (mitään erityisiä vapaanaolovirikkeitä sillä ei ole). Kun Eppi kyllästyy, se kiipeää häkkinsä päälle ja sieltä luukusta takaisin sisälle häkkiin.

Onko kukaan kokeillut syrkeille rotta-/frettikokoisia muovitunneleita? Toki niitäkin voi jyrsiä, mutta ovat ainakin riittävän suuria. Itse koko ajan suunnittelen 100 x 50 -kokoisen terraarion hankkimista tuohon häkin alle ja olen miettinyt, jos yhdistäisin häkin ja terraarion tuollaisella tosi isolla putkella (ajattelin, että se olisi turvallisin tapa).
^Meillä on Karlie Wonderlandin puinen pyörä (//http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/kaefigzubehoer/laufraeder/101012), halkaisijaltaan muuten peräti 29 cm ja on hyvä. Ei varmasti heilu mihinkään, on äänetön (vain hamsterin kynnet vähän ropisevat puuhun - mikä ehkä on hyvä kynsille?), pyörii helposti vaikkei mitenkään holtittomasti, enkä usko tuon hajoavankaan kovin helpolla. Olen ollut tyytyväinen!
^Osa noista systeemeistä on näköjään sellaisia, että osa seinämää on auki. En uskaltaisi kyllä pitää hamsteria sillä tavalla. Varsinkin yksi, jossa on yläkerrassa kaide, josta voisi päästä juomapullon päälle ja siitä laidan yli. Hui!
^^Käyn kyllä Suomessa joskus (eilen tulin viimeisimmältä reissulta), mutta en kovin usein. Onnistuisihan se kuljetus varmaan silloin, kun tulen. Myös www.suomalaiset.de -palstalta kannattaa kysellä kuljetusmahdollisuuksia - ihmiset ovat melko avuliaita siellä.
^Ne on nämä siistit saksalaishamsut... ;) Meillä ihan oikeasti Eppi pissii aina vain pissalootaan, eikä ole jysinyt mitään puista, vaikka pahvilaatikot silppuaakin (ja häkissä olevan muovitason kulma on kadonnut mystisesti melkein kokonaan :D). Eli jos ne ei sotke ollenkaan? Tai sitten niihin on jotkut muovipohjat rakennettu - joka ei tosin poista jyrsimisongelmaa, jos sellaista esiintyy (tuskin muovia on kovin paljon vaikeampi jyrsiä kuin puutakaan, luulisin, lasi on toki asia erikseen).
Meillä on just tuo XXL-heimtiercenterin häkki syrkillä ja se on kyllä ihan kivan iso, mutta haaveilen vähän terrasta siihen alle (voisi puhkaista häkin pohjaan aukon ja laittaa tikapuut. Kai se on niin, että aina isompaa asumusta tekisi mieli. :D

Siellä sivuilla muuten on heti ensimmäisenä sellainen korkea häkki, jonka pohjapinta-ala ei kuitenkaan ole kovin paljon. Eikä tuo ole edes pienin korkea häkki, johon olen törmännyt (eikä niihin tarjota edes mitään tasoja mukaan, vaan pitää itse tajuta ostaa). Mulla on sellainen tunne, että tässäkin asiassa saksalaisista toiset välittää ja silloin asiat on hyvin ja toiset eivät ja silloin ovat tosi surkeasti (täällä myydään akvaariokaloillekin paljon niitä pyöreitä maljoja jne). Näin suuressa maassa on ääripäitä tietysti aina enemmän kuin Suomessa.