• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

lentsu

#780
Ei varmaankaan osaa, koska robot eivät ole hiiriä, toisin sanoen niiden yhteiselämässä voi olla paljon enemmän mutkia kuin mitä pelkkä terraarion koko antaa suuntaa. Useimmiten roboja pidetään pareittain siksi, että isommassa laumassa erilaiset riidat ovat vielä hankalampia sikäli, että viime kädessä pitäisi olla mahdollisuus erottaa jokainen robo vaikka yksikseen asumaan, jos tarvitsee. Toisaalta mun mielestäni ainakin on suositeltavaa pitää roboja laumassa, jos siellä hyvin menee, mutta koska riitoja syntyy niin usein, harvempi viitsii ryhtyä hommaan, ellei sitten ole kyseessä ihminen, jolla on joka tapauksessa kasvatuksen vuoksi enemmän roboja, pidettiin niitä sitten pareittain, yksin tai laumassa, toisin sanoen niille on tarvittaessa erikseenkin tilaa ja hermoja. Eli summa summarum: robojen isommassa laumassa pitämisestä pitkiä aikoja (koko eliniän/vuosi/puolitoista on ylipäätään aika vähän kokemuksia. Mulla isompia laumoja ovat muodostaneet yleensä perheet tyyliin isä ja pojat tai emo ja tyttäret, ja laumat ovat hajonneet aikaa myöten, kun osa lapsukaisista on lähtenyt uusiin koteihin tai olen ottanut osan porukasta omaan jalostukseen ja pois laumasta. Mutta en ole vielä ehtinyt koskaan yhdistää esim. vanhempia naaraita kahta naarasta useampaa yhteen, ihan vain siksi, että se vaatisi syrkkikoon asumuksen ja paljon valvontaa.

Nitta

#781
Ok kiitos neuvoista;)
Alpo<3
RIP Biggeri<3
Konni<3

Rushdie

#782
Kaipailisin vielä kerran rautalangasta väännettynä ja kuvien kera robojen sukupuolierot. Jossain tässä ketjussa oli kyllä piirretty kuva, mutta kaikki valokuvat herjasivat virhettä. Hiiristä erotan itse vaivatta minkä ikäisistä vain, mutta robojen kanssa olen nyt vähän ihmeissäni. Mulle tuli siis muutama päivä sitten nuo pari poikaa, mutta olen alkanut vahvasti epäillä, että toinen setä onkin täti. Eli jos ihan valokuvina löytyisi erot, niin aina parempi. Ilmeisesti robojen kanssa on nisissä sama homma kuin hiirilläkin, eli uroksella ei ole lainkaan nisiä. Vai?

Rushdie

#783
Katselin nyt vielä uudestaan molemmat tyypit läpi, ja kyllä ne saamari ihan selvästi ovat uros ja naaras. :x  Sarjassamme "miksi ei kannata ostaa eläinkaupasta". :angel  No, tuo naaras on nyt sitten jo eläinkaupassa ollut yhdessä uroksen, ilmeisesti oman veljensä kanssa (jos nyt sitten sekään on oikeasti ollut uros). Ja nyt mulla sitten muutaman päivän tämän toisen, onneksi ihan erisukuisen uroksen kanssa.

Olikos se nyt niin, että robo kantaa noin 21 päivää?

No, onneksi ei sattunut menemään lapselle lemmikiksi. Vaikka ei sillä, naaraalla on ikää vasta pari kuukautta. Voi prkl.

lentsu

#784
Suunnilleen sen ne kantaa.

Nyt sitten vain heti erilleen ja toiveet korkealle, ettei naaras olisi vielä tiine. Robothan eivät välttämättä aina heti eivätkä hetkeen tule tiineeksi, mutta varma ei voi olla, ennen kuin ovat olleet riittävän pitkään erillään.

Harmittavaa tuo uroksen naaraana tai naaraan uroksena myyminen.  :|

Rushdie

#785
Ok, kiitos vahvistuksesta. :)  Erotin toki tyypit nyt saman tien. Ruokin naarasta nyt seuraavat kolme viikkoa sillä periaatteella, että se mahdollisesti on tiine. Toivottavasti ei ole.

Laitoin eläinkauppaan palautetta, ja olivat kovin pahoillaan. Olisivat ottaneet hamsun takaisinkin, mutta luulen, että parempi sen on täällä mun luona, on kuitenkin pikkujyrsijöiden kasvattamisesta kokemusta entuudestaan. Ja olen minä tuohon söpöläiseen nyt jo sen verran kiintynyt, ettei se täältä mihinkään lähde!

Nyt tarttis sitten hommata molemmille otuksille sitä omaa sukupuoltaan oleva kaveri! :D

Kesyhiirillä naaras voi synnyttää myös naaraslaumassa, ja yleensä kaikki naaraat osallistuvat poikasten hoitamiseen ja homma sujuu hienosti.

Mitenkäs roboilla? Voinko hommata tuolle naaraalle saman tien tyttökaverin, vai olisiko sen parempi saada synnyttää ja hoitaa mahdolliset poikasensa yksin?

Eve87

#786
^ jos poikasia tulee, kannattaa jättää emolle kaveriksi naaraspoikanen ja isälle urospoikanen  :) Näin ei tarvitsisi lähteä erikseen hankkimaan kavereita.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Rushdie

#787
Niin vähän ajattelinkin. ;)  Mutta voihan se tosiaan hyvin olla, ettei neiti ole tiineenä ollenkaan. Se on tosiaan jo eläinkaupassa ollut yhdessä uroksen kanssa, ja nyt kotona aloin epäillä sukupuolta ensimmäisenä siitä, kun tuo toinen, oikea uros oli niin kovasti kiinnostunut tämän naaraan takapäästä...

Voi olla että nyt sanon pahimman kirosanan näin hamsteripalstalla, mutta olisiko syytä miettiä poikueen karsimista, jos sellainen nyt syntyy, ja naaras on kuitenkin vielä noin kovin nuori?

Kuinka herkästi robot ylipäätään häiriintyvät pesään ja poikasiin kajoamisesta? Hiirillähän tämäkään ei ole mikään ongelma, vaan poikasia voi tutkia turvallisin mielin - jos naaras siitä hermostuu ja syö poikaset, se ei ole jalostuskelpoinen.

lentsu

#788
Ei ole tarvetta karsia, robot eivät edes tee kymmenpäisiä poikueita. On ihan tavallista, että niitä syntyy 2-3. Ja vaikka syntyisi 5-6 kyllä se ne jaksaa imettää. Olen häiriköinyt robonaaraita poikasineen ihan eri tavalla kuin esim. syrkkejä, jotka ovat tarkempia poikasistaan, eli eivät yleensä ota nokkiinsa, vaikka pesää tonkisikin.

Rushdie

#789
Ok! :)  Elämme jännittäviä aikoja nyt sitten seuraavat kolme viikkoa.

Anzukka

#790
Ajattelin nyt ihan kiinnostuksesta ja ihastuksestä kysellä hiukan cämpsyjen tilanteesta.

Millainen sokrutilanne on? Onko hyvin todennäköistä että jos kasvattaisin cämpsyjä niin tulisin törmäämään sokeriin enemmän tai vähemmän?

Onko cämpsyjen värien yhdistelyssä mitään "rajoituksia" kuten syrkeillä esim. keltainen-creme??

Millainen tilanne on jos haluaisi uutta verta, niin kuinka todennäköisesti sitä saa Suomesta?

Onko cämpsyillä yhtä tarkkaa sukutauluissa ettei sama nimi kertaannu kuin esim syyrialaisilla, ja verraten esim. hiiriin jotka ns. kestävät sukusiitosta paremmin? (Mikähän siinäkin on sitten totuus?  :roll:  )

Ja sitten perustietoa: minkä ikäisenä pari kannattaa yhdistää jos tahtoo jälkikasvua?

Poikasten hoito taitaa olla aika samaa kuin syrkkien ja hiirien poikasten!?

Suuri kysymystulva, ihan sitä varten ettei jää askarruttamaan vaikka jäisi vain lemmikiksikin. Mutta ei sitä koskaan tiedä :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

saija

#791
Tällä hetkellä campsyjen sokrutilanne on hyvä. Siis en ole kuullut sitä juuri missään nyt olevan. Kuitenkin 15-vuoden campsykokemuksella voin sanoa, että tauti tuntuu aina iskevän ryppäittäin. Eli vähään aikaan sitä ei näy ja sitten taas sitä tuntuu olevan vähän siellä sun täällä.
Värien yhdistelyssä ei ole rajoituksia. Kahta täplikästä ei suositella yhdistettävän, koska siitä voi syntyä silmättömiä valkoisia. Olen tosin miettinyt pitäneekö sääntö vieläkin paikkansa, kun nämä nykytäplikkäät on usein valkonauhaisia ja valkonauhaisen periytyminen on hiukan hämärän peitossa.. Jalostuksessa parhaaseen tulokseen päässee yhdistelemällä saman värisiä/sukulaisvärejä keskenään.
Campsyillä on kapeat linjat, mutta viime aikoina ruotsista on tuotu paljonkin eläimiä, joten tilanne on hiukan helpottunut. Nyt taas tuntuu, että suomessa alkaa campsyinnostuskin pikkuhiljaa kasvaa ja kasvattajien lukumäärän kasvaessa alkaa eläinten saatavuuskin parantua.
Itse yhdistän campsyparit vasta n. puolivuotiaina lähinnä siksi, että mahdollinen sokeritauti tms. ehtisi puhjeta ennen sitä. Monet varmaan yhdistää nuorempana, mutta mulla homma on toiminut hyvin, ei ongelmia. En kuitenkaan jättäis hirveesti yli puolen vuoden naaraalla poikasten tekoa. Uroksilla onnistunee vanhempanakin.
Poikasten hoito tosiaan ei poikkea syrkeistä muuten kuin, että sukupuolten erottamisen jälkeen voivat tytöt ja pojat asua yhdessä yleensä vaikka loppuelämänsä.
Siinäpä sepostusta kerrakseen. Mut sitahän sä kysyit :)

Meven

#792
Kyselisin robojen käsittelytreenistä.. Eli kun nyt alotellaan käsikesytreeniä, jolloin siirrän robon pois terrasta toiseen laatikkoon, niin pitääkö ottaa molemmat robot samanaikaisesti käsittelyyn (menee varmaan noin 5-10 minuuttia)? Entä minkä pituisesta eroajasta on jo haittaa robojen keskinäiselle toimeen tulemiselle?

Anzukka

#793
Kiitos. Auttoi paljon mietinnöissä. Mitenkä onko paheksuttavaa jos sukutaulussa kertautuu yksi tai kaksi eläintä?

Cämpsyt ovat kyllä totaaliseti vieneet mun sydämmen lyhyessä ajassa ja en voisi enää kuvitella hamsulaa ilman cämpsyjä :D
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Janika S.

#794
^Ei tarvitse samaan aikaan niitä käsitellä tietenkään.
Roboista harvemmin täysin käsikesyjä kun tuleekaan, ovat enemmän katseltavia kuin syliteltäviä.
Kyllä noita yleensä voi huoletta näyttelyreissujenkin jälkeen pitää erossa, eli sanotaanko, että parin vrk:n eron jälkeen olen vielä saanut uroksetkin yhdistettyä ilman mitään kummempia rähinöitä.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.