• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista -4

Aloittaja Mandi, 02.11.10 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

lentsu

#825
Henni: kiinnostava tuo valmisnurmikkojuttu.  :) Kuulostaa ihan samalta kuin tuon sisareni sammalhomma. Toisin sanoen kyllä hamsteri kaivaa ja luolasto syntyy, ei se syvyys mutta se materiaali.

Nenannabanna

#826
Me laitettiin terraarioon purujen alle pahviputki, johon tehtiin pari pientä reiän alkua, ja liitettiin vielä putkeen pahvilaatikko. Ja jätettiin suuaukko yhteen päätyyn aika helposti löydettäväksi. Silppuri teki aina tuohon pahvilaatikkoon pesän, vaikka purujen pinnalla olisi mökkikin ollut tarjolla. Se jyrsi pahviputkesta pohjaa eli alapuolta pois, tavoitteena oli ilmeisesti saada pehmeä lattia itselle, koska se teki pahvilaatikoillekin usein niin. Putken jyrsimisessä ilmeisesti taktiikkana oli se, että se ensin pissaamalla pehmensi materiaalin ja sitten jyrsi sitä. Lopulta putkesta oli enää katto jäljellä, mutta se piti Silppurin kaivamia tunneleita just sen verran kasassa, että Silppuri viihtyi siellä purujen alla. Vähän ehkä liiankin hyvin...  :roll:

lentsu

#827
Meillä myös robot rakastavat puruun uponneita putkia ja pahvihässäköitä. Harvoin se pesä mistään mökistä löytyy, vaikka suurimmalla osalla on myös mökki: heinä, puru ja osittain silputtu pahvi + pahviraamit näyttävät olevan ykkösmesta.  :)

metsku

#828
Täytyyki joskus kokeilla tommosta sammalta.

noora

#829
Mä olen syrkkiterroihin laittanut ensin kerroksen turvetta, sitten heinää, sitten jonkun kepin/korkkikaarnan palan/putken, sitten taas turvetta ja heinää jne.
Ja juuri semmoisia luolastoja, mitä tossa aiemminkin kuvattiin, syntyy. On erikseen käymälä, nukkumapaikka ja ruokavarasto, joita yhdistää tunneli.
Ei sitten kyllä tartte pelätä syrkkiä näkevänsä koskaan, ellei sitä sieltä jostain kaiva.  :D

anskuxxx

#830
Meillä on Pertillä terrassa 20-30cm purukerros, ja se muuten kaivelee ja mönkii ympäri terraa! :D  Päivälläkin kun luulisi sen nukkuvan se mönkii siellä luolastossaan, näkyy vaan kun purut nousee ja laskee  :D Pertti siis syrkki. Tämäkin varmasti niin yksilöllistä lajista riippumatta.
~Syyrialainen, Pertti, LK satiini creme,24.06.2011~                                                                                                            ~Koiruus, Spu Aufgeweckt Wolf, 07.02.2007~

Marin

#831
Blues talvikkomme kulkee purujen alla tekemissään tunneleissa (tuosta ^anskuxxx:n kommentista huomasin, että niinhän meilläkin purut nousevat  ja laskevat  :haha ). Myös mökkiin on tehty puruista pikku tunneli sisäänkäynnin eteen.

metsku

#832
Noora, mikä tarkoitus sillä kepillä/korkkikaarnan palalla on?

noora

#833
Kepit ja kaarna ym. tukee tunneleita. Etenkin kun laittaa pari keppiä ristiin ja tosiaan kerroksittain sinne turpeen alle.

p@llero

#834
Oi, ois just siistiä saaha hamsulle semmonen luonnonmukainen luolasto  :angel Kukaan ei vastannu siihen mun kysymykseen, eli saako sammalta laittaa? No kai sitä sitte saa...  :D
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Mai-Katti

#835
Saahan sitä sammalta toki laittaa, kunhan on puhtaalta paikalta otettu. Mukana tosin voinee tulla jotain "kivoja" alivuokralaisia jos huono mäihä käy.

Marrux1

#836
Minä olen hankkimassa ensinmäistä hamsteria(talvikon) ja en tiedä mikä asumus olis hyvä ja tilava? Aattelin että ostan terraario/häkki yhdistelmä asumuksen tai sitten ihan terraarion. Häkkiä en aijo ostaa, koska mun mielestä ne on huonoja hamstereille ,koska niistä kalteri väleistä ei koskaan tiiä että pääsekö se hamsu niiten väleistä pois vai ei!

Niin ja purut lentelee ympäri kämppää jos on häkki. Muuten ei haittais mutta on koira niin en halua että koira syö purua lattialta sitten.  :D
Kotona asustelee Coton De Tulear poika Cassu.
\'\'Tulossa\'\' Talvikko.

metsku

#837
^Terraario-häkkiyhdistelmä on hyvä (zooplussalta tilatessa saa suht edullisesti!!) taikka iso terraario (mielellään vähintään 80x40x40). Hyvä mun talvikolle oli myös häkki savic metro, sinne sai tarpeeksi paksusti purua ja hamsteri tykkäs ihan mielettömästi putkesta joka kulki katon kautta "kattohuoneistoon". Dunaa en suosittele, varsinkaan minidunaa.

Marrux1

#838
Ok. Varmaan hankin ton terraario/häkki yhdistelmän niin on enemmän tilaa juosta ja muutenkin isompi on parempi! :D
Kotona asustelee Coton De Tulear poika Cassu.
\'\'Tulossa\'\' Talvikko.

Lillugga

#839
Laitan vähän uudempaa kuvaa Vilperin Duna Multyn sisustuksesta. :)  Mitat n. 71x46x31,5 cm. Dunassa tällä kertaa uusi mökki, wc iglu, pajusilta, kananmunakenno, juoksupyörä, tunneli systeemi, kiikkulauta ja putki. :)

Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3