• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

X-File's/JonnaMilaya

#435
Jos emo on niinkuin ilmoitettu luonnonvalkoinen,niin se on eeSgSg.Ekan hopeamustan näin joskus kymmenisen vuotta sitten ja silloinkin hämmästeltiin suuresti et mikäs tä ny on...Ja kuka se "kiroili" kun laittoin yhteen 2 mustaa niin tuli pelkkää valkoista...
~Solnechnyi Trusha~

Minski

#436
Siirsin hanski00:n poikasten värien ihmettelyt tänne jalostuspuolelle, kun mielestäni ne sopii paremmin tänne kuin myyntitopicciin :)

hanski00: Onko sulla kuvia poikasista ?
Hamsteriton tätä nykyä

Katar

#437
Esiintyykö Suomessa nuita dgdg-geenien omaavia hamstereita ollenkaan?
Tummanharmaa ja helmiäisharmaa ovat niiin tavattoman upeita väreijä  :lov
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Mustikkamaan

#438
Eiku luonnonvalkoinen on eeSg. Uroksen pitäisi tosiaan olla hopsu myös, mutta sehän voisi enivei olla "mitä vaan"...? Yksikin hopsugeeni kaiketi tekee jotain, mutta tuplana se yleensä näkyy eritoten. Marjut tietää tästä jutusta enempi sit kuin meikäläinen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

#439
Jo pelkkä yksi hopsugeeni näkyy hamsterin ulkoasussa - minulla on syntynyt hopeamustan ja kyyhkynharmaan yhdistelmästä hopeakyyhkynharmaa poikanen. Klikkaa tästä kuvaan.
Tässä myös vertailuksi kuvassa sisarustensa kanssa, verratkaa noihin kahteen muuhun kyyhkynharmaaseen (toinen hyvän sävyinen tumma ja toinen ihan liian ruskea. :D)

Lisäksi mustan ja epämääräisen uroksen (Pikkumökin Nuuskamuikkunen, joka oli todellakin jokin joka oli cremeä, keltaista ja Sg:tä..) yhdistelmästä syntyi hopeamustia kilpikonnia poikasia, joilla oli valkoiset laikut. Keltainen geeni nähtävästi väistyy todella jännällä tavalla kun siihen sekoitetaan Sg-geeni. Lisäksi poikueeseen syntyi kaksi hopeasoopelia urosta.

Tietenkin jos hamsterilla on tuplasti hopeageeniä niin värin sävystä tulee nätimpi. Musta "yhdellä" hopeageenillä on vain sellainen hopeanhohtoinen ja SgSg:nä jopa hyvin hopeanmusta. :) Olen joskus luvannut näihin paneutua tarkemmin, nyt tekisi mieli taas..
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Pähkinä

#440
^ Eli voiko tuo hopeamusta olla genotyypiltään myös aaSgsg, vaikka tuolla Ruotsin hamsteriyhdistyksen sivulla oli vain aaSgSg?

wiidii

#441
^Olen keskustellut tuon hopeamustan naaraani kasvattajan (on ruotsalainen) kanssa, ja totesi että sekin on genotyypiltään vain aaSgsg - jostain syystä SHF:n sivuilla on vain mainittuna tuo aaSgSg, vaikkei se koko totuus olekaan.

Onhan hopeanharmaitakin Sgsg ja SgSg. ;)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Elven

#442
Ja mä jatkan sujuvasti tästä takaisin hopeanharmaisiin.  :mrgreen:

Eli, hopsu x hopsu poikueessani on edelleen ne 2 punasilmäistä, jotka kaipaisivat tunnistusta. Muut poikaset ovat siis hopsuja sekä 1 normaali.
Mut sit nämä punasilmäiset. Toinen niistä on sellainen jännän vaaleanharmaa, sävy on ruskehtavampi ja vaaleampi kuin kyyhkynharmaalla. Ei mitään tikkausta tai värimerkkejä havaittavissa, vaan täysin yksivärinen. Onko se nyt sit vain punasilmäinen hopeanharmaa? Mutta luulisi sellaisellakin värimerkit olevan...
Toinen on sit ulkonäöltään täysin punasilmäinen valkoinen. Minkäänlaista pienintäkään värisävyä ei ole havaittavissa. Onko sekin silti geneettisesti ps hopsu? Vai onko mitenkään mahdollista, että se olisi kuitenkin ihan sitä miltä se näyttää, eli valkoinen?
Siis vain mun hamsterit onnistuu hopsu poikueeseen kehittämään jotain täysin omiaan! Olin niin odottanut pelkkiä hopsuja, ilman mitään epäselvyyksiä...  :roll:
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Katar

#443
^voisiko olla niin et ne molemmat ois punasilmäsiä hopsuja, joista valkoinen on SgSg eli homotsygootti ja rusertavanharmaa sitten Sgsg eli heterotsygootti?
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Elven

#444
Kun vaan tietäis, mut jonkunlainen selvyys pitäisi saada, että saisin paperitkin kirjoitettua... Tai sit joudun jättää väri-kohdan auki.
Voiko valkoisen näköisen ilmoittaa näyttelyyn ps valkoisena? Vaikka se ei geneettisesti oliskaan, mut kun ulkonäöltä olis...
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

wiidii

#445
^Minun mielestä ei voi, etenkin kun genetiikka todistaa ettei hamsu mitenkään voi olla ps. valkoinen.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Elven

#446
No nih, mut minkä värisenä mä sit sen ilmoitan?  :c8

Ja ONKO se siis IHAN VARMASTI, että ei voi olla ps valkoinen? Siis niinkuin ihan varmasti? Jospa kuitenkin olisi?
Ja juu ei auta sanoa, ettei voi syntyä muuta kuin hopsua, koska johan tuo normaalikin sen päinvastaiseksi todistaa. Miksei siis voi syntyä muitakin värejä?
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

wiidii

#447
Ps. valkoinen on cdcdpp, jolla ei ole mitään yhteyttä noihin väreihin. :D Punasilmäinen luonnonvalkoinen on sitten asia erikseen, eeSgsgpp. Se se voisi mahdollisesti olla?
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Elliska

#448
Homotsygootti ps. hopeanharmaa on tälläinen:
//http://www.hamsterforeningen.se/guld/bilder/ro_silvergra_hom.jpg
Kuva on Ruotsin hamsuyhdistyksen sivuilta.

Että kyllä minäkin kallistuisin siihen ps hopsuun :)

Elven

#449
No, jos se valkoinen on ps hopsu, niin mikäs se toinen ps sitten on, joka ei ole yhtään valkoisen näköinen?
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.