• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Linda

#30
Pesän tarkistus: Eka kerta heti synnytyksen jälkeisenä päivänä .Pesälaatikkoa tai taloa en käytä, wc paperia annan millä naaraat rakentaa omat synnytyspesät. :peukku:

Sukupuolierottelu:Talvikot pystyn erottamaan 90% varmuudella 1viikkoisina.Tarkistus kuitenkin viikon välein jotta ollaan varmoja. :yes:

Yksilöiden tunnistaminen:Safiireista ja normaaleista en pysty yksilöitä aina erottamaan toisistaan. :nops:   Helmiäisvärillisillä yleensä vähän eroavat kuviot selässä minkä perusteella erottaa :jeps:

Emon pois ottaminen:Poistan emon yleensä 3viikon jälkeen koska poikaset lähtevät uusiin koteihin 4 viikkoisina. :aplodit:

(talvikoista siis kyse)

Somnium

#31
Voihan että. Löysin kolme kuollutta poikasta tänään :/ Toivottavasti nämä 6 poikasta selviävät hengissä :( surku.
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

Minnaw

#32
Linda,
Poiketen tuohon sinun kertomaasi olen itse antanut poikasten olla emon kanssa 4viikkoisiksi asti, jonka jälkeen erotan urokset ja naaraat. Naaraat jäävät asumaan emonsa kanssa ja urokset laitan isän kanssa asumaan, jos yhteiselo hyvin sujuu...
Viiden viikon iästä alkaen luovutan poikaset uusiin koteihin.

Sukupuoletkin erottaa sitten varmemmin vähän myöhemmällä iällä, ja yleensä juuri tuossa 2-3viikon iässä minusta kaikki näyttää samalta!  :roll:

Pesään kurkkaan yleensä pohjan kautta (ovat läpinäkyvässä dunassa), ja sitten vasta alan sörkkiä pesää kun poikaset alkavat liikkua (noin viikon vanhoina).
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Linda

#33
^Elikkäs mun naaraat niin kesyjä ja minuun tottuneita että ne melkeinpä näyttää poikasensa jo ekana päivänä. eli jättävät pesän auki eka tarkastusta varten.  xD .

Tähän asti en ole kertaakaan osunu väärään sukupuoliarvausteni kaa vaik kattonutkin jo ekalla viikolla. :peukku:

Viimeeksi en saanut poikasia heti myytyä eli silloin ne jäi minulle 6 viikkoisiks. nyt kaikki jo varattuja(paitsi yksi) ja ne saavat lähteä uusiin koteihinsa tällä kertaa 4 viikkoisina....ens kerralla ehkä sit pidän ne taas pidempään.
 :yes:

Ninde

#34
Mun mielestä synnyttävälle naaraalle pitäisi aina tarjota vaihtoehdoksi mökki, jotta se pääsee suojaan niin halutessaan. Se että kasvattaja ei niitä käytä, ei suinkaan tarkoita etteikö naaras voisi ja haluaisi. Ja käsittääkseni ihan eläinsuojeluasetuksessakin sanotaan, että eläimellä tulee olla mahdollisuus piiloutua, joka käytännössä siis tarkoittaa mökkiä tai vastaavaa.

turhake

#35
Lainaus käyttäjältä: "Linda"^Elikkäs mun naaraat niin kesyjä ja minuun tottuneita että ne melkeinpä näyttää poikasensa jo ekana päivänä. eli jättävät pesän auki eka tarkastusta varten.  xD .

Tai ehkäpä vaan ihan sen takia, että et ilmeisesti anna niille mahdollisuutta jemmata poikasiaan kunnolla...  :roll:.
Todella loistavaa.  :aplodit:

Ja tosiaan niinkun Ninde jo sanoi, niin eläinsuojelulakikin jo sen sanoo että eläimelle tulisi antaa mahdollisuus piiloutua.
[size=85]Onni<3
[/size]

Linda

#36
no hei...eipäs nyt taas tehdä johtopäätöksiä...... :teipit

mulla 15 cm purua terraariossa eli kyllä sitä tilaa löytyy piiloutua....eikä ne edes käyttäny mökkiä ku niil oli sellainen...  et turhaanko se pitää siel seistä ja viedä liikkumatilaa vai??

Ninde

#37
Lainaus käyttäjältä: "Linda"eikä ne edes käyttäny mökkiä ku niil oli sellainen...  et turhaanko se pitää siel seistä ja viedä liikkumatilaa vai??
Kyllä. Aika harvassa kuitenkin taitaa olla ne hamsterit jotka sitä mökkiä ei käyttäsi. Toiset tekee sitä että välillä ne nukkuu mökissä ja välillä ei, mutta vaikea kai sitä mökkiä on käyttää jos sitä ei edes anneta.

Heli

#38
Talvikot kyllä ihan taatusti pääosin mökkiä käyttää jos niille sellainen tarjotaan. Eivätkä edes ole tarkkoja siitä millainen mökkerö on kyseessä. Esmes robot sitten taas on meillä aika usein tehneet pesän muualle kuin mökkiin jos möksä ei ole miellyttänyt. Mutta kyllä se pesämökki minusta tulisi tarjota. Ei se mökki estä pesää tarkistamasta. Minä tarkistan pesän aina mahd. pian jotta tiedän paljonko poikasia on alunperin ollut. Poikaskuolleisuutta on minusta tosi tärkeä seurata.
Destiny's hamsterit 2001-2009

turhake

#39
Lainaus käyttäjältä: "Linda"no hei...eipäs nyt taas tehdä johtopäätöksiä...... :teipit

mulla 15 cm purua terraariossa eli kyllä sitä tilaa löytyy piiloutua....eikä ne edes käyttäny mökkiä ku niil oli sellainen...  et turhaanko se pitää siel seistä ja viedä liikkumatilaa vai??

Mä perustin johtopäätökseni täysin sun kirjoittaman tekstin pohjalle: Ei suojaa -> emoilla ei ole mahdollisuutta piilottaa poikasiaan.
1+1=2

Ja kyllä mä seisotan mökkejä hamstereillani vaikka ne eivät niitä käyttäisikään. Kaikki käyttävät. Osa tosin nukkuu toisinaan nurkassa ja toisinaan mökissä, mutta anyway.
[size=85]Onni<3
[/size]

KaisaM.

#40
Minä taas kiinnitin huomiota tuohon että luovutat poikaset 4-viikkoisina. En ole perehtynyt syrkkien ja kääpiöiden eroon tuossa asiassa, mutta itse erotan siis syrkkitytöt ja pojat 4-viikkoisina ja tytöt jäävät asumaan äitinsä kanssa niin pitkäksi aikaa kun äiti niitä sietää, noin viikoksi-kahdeksi. Minä luovutan poikaset aivan ehdottoman aikaisintaan 5-viikkoisina, mieluummin 6-viikkoisina. Minusta 5-viikkoiset ja etenkin 4-viikkoiset ovat sen verran pieniä vielä, että on parempi pitää lähemmäs 6-viikkoisiksi. Ja tästä varmaan ollaan montaa mieltä, itse haluan pitää poikasia hieman pidempään kehittymässä ja aikuistumassa. Ainakin näiden kahden poikueen perusteella poikaset tulevat toimeen vallan hyvin 6-viikkoisiksi siinä missä 5-viikkoisiksikin.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Heli

#41
Talvikot on usein kyllä jo neliviikkoisinakin valmiita lähtemään uuteen kotiin.  :) Eli vähän lajikohtaisia nuo luovutusiätkin minusta. Itse katson aina luovutusiän poikuekohtaisesti poikasten kehityksen mukaan 4-6 viikon iässä.
Talvikot erotan sukupuolien mukaan kehityksestä riippuen 3-4 viikon iässä. Joskus urokset saattavat kehittyä niin nopeasti ettei uskalla riskeerata erotusta edes sinne neljään viikkoon.

Mutta poikueen kehityksen mukaan tosiaan pitäisi minusta aina nääkin kattoa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#42
Mä olen myös luovuttanut poikasia neliviikkoisina (lähinnä roboja ja cämpsyjä), se on ihan ok jos poikaset on normaalisti kehittyneitä. Eli kuten Helikin sanoi, kannattaa ihan poikuekohtaista. Nykyään kuitenkin luovutan kaikki aikaisintaan viiden viikon ikäisinä.

Syrkkien kanssa taas otan emon pois kun poikaset on neliviikkoisia. Samalla erotan urokset ja naaraat ja ne saavat asua keskenään vielä viikon verran. Olen sitä mieltä, että emon tarvitsee "päästä" eroon poikasista jo aikaisemmin eikä vasta sitten kun se ei enää poikasia siedä, syrkki kuitenkin on erakko. Viisi viikkoisina sitten luovuttelen penskat, koska naarailla alkaa kiimat tulemaan ja yleensä niiden myötä viimeistään kinailutkin.

Linda

#43
No sit täytyy pyytää anteeksi että välillä kirjoitan vähän lyhyesti kommenttejani ja en tarpeeksi yksityiskohtaisesti..

Suomenkieli ku ei oo mun äidinkieli niin takkuilee välillä tämä ajatuksen ja tekstin kirjoittamisen välillä... en aina saa kirjoitettua mitä ajattelen.. Sorry :c8
ei ollu tarkoitus suututtaa tai mitään...halusin vain kertoa miten meillä on tehty...

PiiaL

#44
Meillä toimitaan myös samalla tavalla kuin Ninde jo ylempänä viestissään kertoi syyrialaisten osalta.