Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - taruloru

Eräässä helsinkiläisessä eläinkaupassa myydään juoksupalloja vain kääpiöhamsterikoossa. On tainnut tulla virhearvio tilausta tehdessä. Hirveä hyllyllinen palloja ja ei taida oikein menekkiä olla...
Ihania kiinareita täällä  :sydan:
Lainaus käyttäjältä: Midori - 19.02.14 - klo:00:22
Tarvitsen apua selvittämään meidän uuden syrkin värityksen ja kuvion.
Kyseinen hamsteri on muuten vaalea, mutta paikoittain esiintyy harmaata ja mustaa. Vatsa kokonaan valkoinen, mustat silmät.

Tähän ei ole vissiin kukaan vielä vastannut?

Hamsterisi on lyhytkarvainen keltainen valkonauhainen.
Kuvissa on sellainen kelmeä sävy, joka antaa väriin jännän hopean vivahteen. Olisi sangen mielenkiintoista nähdä hamsteri nykyään :)
Otetaanko vastaan jälki-ilmoittautumisia?
Meilläkin on kevätpoikue nyt luovutusiässä! Vielä etsii koteja muutama syrkkimuksu yhdistelmästä Yökypelin Rullaatirullaa x GG11 Vivaldine's Kosminen Lohikäärme*
Kotisivuja ei ole, mutta tänne päivittyy silloin tällöin poikueen kuulumisia: vivaldines.blogspot.com
HUOMIO!!

ULKOMUOTOLUOKAN PITKÄKARVAISTEN SYYRIANHAMSTEREIDEN tuomarilla ei ole sihteeriä!

Jouduin ikäväkseni peruuttamaan huomisen sihteeröintini pitkäkarvaisten syyrianhamstereiden ulkomuotoluokassa työesteen vuoksi! Suuret pahoittelut!

Nyt olisi tarjolla mielenkiintoinen sihteerin pesti mukavalle tuomarille  :sydan:
Ilmoittautukaa joku Marjutille (wiidii) tähän tehtävään!
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Ironistahan minusta noiden kilpikonnien kasvatuksessa on se, että niiltä vaaleilta laikuilta ei toivota tikkausta, eli toivotaan periaatteessa cremen värisiä laikkuja.

Se on aivan totta, ja ongelma on todellinen musta kilpikonnien kanssa, joiden laikut nokeentuvat yleensä aina.

Valkonauhaisuus voi joskus hidastaa prosessia hieman. Kyyhkis kk:lle tämä ei yleensä aiheuta ongelmia.

Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Itsellä on lähellä sydäntä erityisesti "mustat keltaiset" ja kilpparit, ja toistaiseksi haluaisin noudattaa mustalle-mustaa (+kyyhkis jne) periaatetta mutta lyönkö päätä seinään jos käytän kyyhkis vkkk naaraalle kyyhkisurosta jolla on minkki- ja soopeliveli? Kun naaraallani on myös pari creme-sisarusta?

Mukavaa kuulla, että musta-keltainen väri kiinnostaa! Siinä on sellainen muunnos, jonka kanssa ahkera työ palkitaan. Hyvä musta-keltainen on todella upea ilmestys  :sydan Varsinkin lyhkiksenä, mutta tämä on taas makuasia.

Minä käyttäisin tuossa sinun tilanteessasi jotakin muuta urosta kilpparille. Nämä joilla on sisaruksena cremeä kokemukseni ja tutkimani mukaan myös periyttävät sitä. Ja kun tässä tilanteessa sekä isän että äidin puolelta tätejä ja setiä löytyy cremenä (olipa hauska lause  :D ). Musta-keltainen on keltaisen sukuisista kaikista herkin värimuunnos cremelle ja se näkyy yleensä sävyssä heti. Umborous voi ajan myötä olla hieman hankala sekin, sillä umborous kyyhkynharmaita on hankalaa erottaa paljaalla silmällä.

Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"eikös olisi parempi käyttää jostain poikueesta esim kolmea urosta kutakin kerran kuin yhtä urosta 3 kertaa?
Kun käytännössä tahtoo kai olla niin että jotkut tietyt yksilöt on "valittu" jo pesässä jalostukseen..

Joo näinhän se on. Aina on tosiaan parempi käyttää saman poikueen veljeksiä kumpaistakin 1 kerran, kuin samaa urosta 2 kertaa. Kolmen yksilön käyttämistä suosittelen ehkä vain superpoikueiden kohdalla.
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Onko mahdollista kasvattaa keltaisia/keltaisen sukuisia niin ettei käytä cremenkantajia ollenkaan? Mistä niitä jalostuseläimiä sitten löytää ja painottuuko käyttö sitten liikaa tiettyihin sukuihin?

Kyllä se on mahdollista ilman sukusiitosta. Keltainen ei ole harvinainen tai uusikaan väri. Ruotsissakin näkyy joskus sopivia poikueita kaupan. Tärkeää on säännöstellä joka poikueesta jalostukseen myytävien eläinten määrää, jotta värille saadaan mahdollisimman monia ja toisistaan poikkeavia sukuhaaroja. Pitää myös hillitä samojen urosten käyttöä, yleensä maksimissaan 2-3 poikuetta/uros. Kannattaa käyttää muutaman sukupolven välein kilpikonnia tai puhtaita normaaleja, cinnamoneja, ruosteita tms. Poikueesta kannattaa jättää aina kotiin keltainen naaras, jos sellainen syntyy. Sillä sen voi vapaasti taas yhdistellä ei-keltaiseen ja napsia poikueesta paras keltsi-poika jatkamaan sukua. Kuvioitakaan ei kannata kartella, jos eläin on muuten suvultaan sopiva. Suunnitelmallisuus on myös tärkeää, ettei joudu kiireessä käyttämään "mitä sattuu".

Ja jostakinhan se jalostustyö on aloitettava, joten ei kannata huolestua jos joutuu aloittamaan eläimillä, joista toisella on esim. 3. polvessa cremen sukuisia värejä. Kannattaakin mieluummin tarkastella molempien vanhempien poikuesisarusten värejä, varsinkin jos poikue on normaalin kokoinen. Kyllä väri jalostuu kauniiksi, kun jaksaa riittävän kauan puhdistaa sukua esim. keltainen x keltainen -yhdistelmillä. Kilpikonnia en suosittele teettämään cremesuvuista, sillä jossakin vaiheessa suurin osa naaraista onkin piilokilppareita ja ihmeellisyyksiä alkaa syntyä ihan muidenkin värien jalostuksessa.

Takapakkeja cremen muodossa saattaa vain välillä poikueisiin putkahdella, vaikka sukutaulussa ei näy viitteitä siitä. Ja se ei ole katastrofi, sillä ihania lemmikkejä ne cremekeltaisetkin ovat ja moneen perheeseen haluttuja lemmikkejä :) Sukutaulut ei kerro kovinkaan monen sukupolven tilannetta. Cremen putkahtaessa kannattaa vain ottaa käyttöön suunnitelma B, eli esimerkiksi käyttää urosta uudelleen jonkun toisen kanssa. Poikueesta kannattaa myös pitää yleensä kaksi poikasta aina, jos ensimmäisen kanssa ei suju.

Jos on kiinnostunut keltaisen sukuisista väreistä ja mahdollisesti niistä joidenkin jalostamisesta, niin kannattaa kerätä tietoa muunnoksesta ja olla yhteyksissä värin kasvattajiin. Yhteistyöllä on mahdollista lisätä käytössä olevien eläinten kantaa ja näin kenenkään ei tarvitse pitää kotonaan liikaa eläimiä, jolloin eläinten olot myös paranevat. Foorumin puitteissa ei hirveän pitkää tekstiä kannata kirjoittaa, mutta lisää saa kysellä vaikka s-postissa  :) Tällaiset jalostusohjeet on aina hyvin subjektiivisia ja eri kasvattajien ajatukset voivat poiketa toisistaan. Kokemuksen myötä jokaiselle syntyy se oma näkemys näihin juttuihin.
Lainaus käyttäjältä: "Sahapukki"No voihan kakka! Olisin yhdistänyt C-poikueeseen PK mustan ja Mu-Ke;n - mutta unelmat ovatkin nyt mennyttä.

PK musta, naaras - suku:
e: Creme vn
i: Musta

Muken suvusta en tiedä mitään.

Mitä väriä tai ominaisuutta haet tällä yhdistelmällä takaa? :)

Sanoisin, että ei kannata yhdistää, sillä jos tuo hamsterisi on väriltään musta-keltainen laikukas, niin kaikki naaraspoikaset ovat geneettisesti kilpikonnia (tässä tapauksessa osa saa myös laikukas-kuvion), näkyi niillä keltaisia laikkuja tai ei. Tämä aiheuttaa sen, että niitä ei voi käyttää cremen sukuisten värien, eikä keltaisen sukuisten värien jalostukseen. Myöskään monet eivät halua linjoihinsa epämääräisiä, cremetaustaisia kilpikonna-sotkotuksia, vaikka intressit eivät olisi kummassakaan em. värimuunnoksessa.

Kaikki poikaset perii mustan alleelin, eli urospoikasia voisi käyttää mahdollisesti esim. mustan, kyyhkynharmaan tai suklaan kasvatukseen. Isähän ei pojilleen tässä tapauksessa periytä keltaisen alleelia. Mutta jos isäkin kantaa cremeä, niin osa urospoikasista saattaa olla niitä cremejä, jotka on geneettisesti mustia. Niitä taas cremen sukuisia kasvattavat karttelevat...
Syyrialainen ehdottomasti. Kakkosena on kiinankääpiöhamsteri. Kokemusta on myös talvikoista ja robosta, mutta ne eivät tuntuneet lajeina kiinnostavilta.
Lainaus käyttäjältä: "HeJeVi"Yleiskuva vähän kauempaa
http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/1/1 ... f8427e.jpg

OT, mutta aivan ihanasti olet järjestellyt erilaiset jyvät tuollaisiin lasipurkkeihin... Pitäisi itsekin jotain tuollaista kehitellä :)
Tylsän tylsän tylsä tää 30 kirjaimen rajoitus nimen pituudelle. Mulla oli vaikka mitä uusia ideoita ja rimpsuja mielessä, mut nimetään sitte tylsästi  :)
Lainaus käyttäjältä: "mirauh"Leikittelinpä taas vaihteen vuoksi värigenetiikalla.
Yhdistelmästä Siniminkki x Beige(kantaa cremeä)
eeppdgdgUu x eEbbdgdgpp

Mahdollisia värejä:
Lila dgdgpp (myös umborouksena)
Siniminkki eeppdgdgUu
Punasilmäinen Norsunluu eeppdgdg

Korjatkaa jos on korjattavaa

Korjattavaa ei ole, mutta avaan yhdistelmää muidenkin hyödyksi :) Vaikka tällaista yhdistelmää tuskin Suomessa nähdään lähikuukausina....

Tässä esimerkissä ensinnäkin oletetaan, että siniminkki ei kanna ruostetta.

Kaikille poikasille vanhemmilla homotsyg. olevat res.-ominaisuudet: pp & dg

Toinen vanhemmista on heterotsygootti umborouksen suhteen. Tällöin voidaan saada kuitenkin myös lila umborouksia ja siniminkkejä.

Osa poikasista saa ee:n ilmiasuun, mutta lilatkin kantaa sitä.

Lienee tarpeellista vielä mainita, että poikasissa mahdollinen ps. norsunluu on sen tummanharmaa muoto.
Meidän pk hopsut sveduveljeksetkin ovat ehtineet 20 kuukauden ikään. On kyllä jännä huomata taas kerran, miten yksilöllistä vanheneminen on ihan sisarustenkin kesken, vaikka ovat eläneet samassa hoidossa ja samalla ruokavaliolla.

Pablo on ihan harmaapäinen vanhus, jolla on pörröinen pitkä tukka. Liikkeet on hidastuneet. Ei reuhota mitään ylimääräistä, mutta juoksupyörässä mennään muutama kierros illassa...

Nyyti taas on nuorekas kuin mikä. Vantterasti kiipeilee, narskuttelee maskuliinisesti hampaita, jos velipojan tuoksua leijailee omaan asumukseen. Vanhan hopsun "hopeoitumista" ei ole vielä lainkaan havaittavissa. Yleensä syrkkiurokset ovatkin vielä 20 kuukauden iässä nuorekkaita, Pablo vaan on harmaantunut ihmeen nopeasti. Onneksi kummallakaan ei tunnu mitään patteja tai muuta sellaista  :sydan
Pitihän se arvata, että joku on kokenut tarpeelliseksi sotkea valkolaikukkuuden ja laikukkuuden samaan eläimeen (white sprinkled, "valkoripoteltu" ). En vaan tajua, että miksi pitää väkisin sotkea kaikki maailman kuvioalleelit samaan eläimeen. Vähän sellainen väkisin vääntämisen meininki. Toivottavasti sitten kanssa testaavat riittävän monella parituksella, että miten kuvio myös periytyy, että taatusti voivat sanoa sen olevan edes oma kuvionsa.

OT:
Vähän tuntuu että nimeltä mainitsemattomissa valtioissa tehtaillaan kyllä uusia mutaatioita kovin mielellään ja sitten aletaan myydä niitä hyvällä rahalla tukkuihin, joista niitä leviää eläinkauppojen välityksellä ympäri Eurooppaa. Todellisille hamsterikasvattajille sitten jää värimutaation periytyvyyden ja siihen liittyvien mahdollisten terveysongelmien (esim. letaali) selvittäminen ja siinä samassa joudutaan tukemaan eläintukkutoimintaa, jotta saadaan väriä hankittua periytyvyyden selvittämistä varten. Suurin hyöty systeemistä siirtyy siis eläintukuille, jotka pitävät eläimiä järkyttävissä oloissa.

Mä en pysty yhtään samaistumaan sen ns. väritehtaan ajatusmaailmaan. Jos tehdään tiedettä (eli jalostetaan uusia värimuunnoksia, kyllä  xD ), niin eikös siinä just mielenkiintoisinta olisi kehittää uusi muunnos, tehdä siitä tieteellinen julkaisu tarkkoine periytymisen kuvauksineen ja vasta sitten päästää sitä ovien ulkopuolelle? Tällöin saataisiin tarkat dokumentaatiot historiallistakin perspektiiviä ajatellen. Mutta ei...