• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsukasvatusta usa:n tyyliin

Aloittaja Elven, 13.11.09 - klo:10:59

« edellinen - seuraava »

Anonymous

#30
Kauheeta kattoo tommosii videoita. Nyt kyllä tuntuu silt et ollaan me normaalit suomalaiset niin kilttejä ja ihania (suurinosa) hamstereille ja pikku eläimille! En osais kuvitella mun hamsua noin isos laumas ku tos kakkos videos, ja niin pienes ku ykkös videos. Ihme ku noi hamsterit ei oo jo kuolleet stressiin! Kunpa ulkomaillaki ruvettais pitämään hamsuista parempaa huolta!

Nell_a

#31
Lainaus käyttäjältä: "muumimamma-64"Mutta , jos syrkeillä suositus ekalle poikueella on 6-9kk niin alle 4kk on aika nuori siihen verrtattuna..ja , kun k.o kasvattajalla ei ole se väli ollut kuin niukin naukin reilu2kk..

Mutta eikös ihan tilastojen mukaan nuoremmilla hamstereilla ole vähemmän ongelmia tiineyden/poikasten hoidon kanss? Tai ainakin näin muistelisin. Toki 4kk on vielä aika nuori, mutta mieluummin astuttaisin hamsterini 4 kuisena ensimmäisen kerran, kuin 9 kuisena.
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Karvatassu

#32
Ja mä ku luulin et mun talvikon duna on pieni-.-' No tota ekaa videoo kattelles tuli kyl sellane olo et se on viisinkertane noihi kopperoihin verrattuna. :lol: en viittiny edes kattoo sitä loppuu, oli hirvee :roll:  :|  :(
Eetu talvikko s. 20.6.09-16.12.2010<3
Elmeri talvikko s. 20.6.09-10.8-10<3
Roudan Jasmiini "Jassu" s. 17.10.2010

GaneshaX

#33
^ Miten talvikon duna voi olla liian pieni, kun pienin on miniduna? (joka on ihan sopiava talvikolle)  :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Hyar

#34
^ Minusta edes kääpiöhamssuja ei pitäisi minidunissa pitää, joten ehkä hän ajattelee samantapaisesti.
Karri, hopeanharmaa vn 210609-091111

Anonymous

#35
Minkä takia ei pitäisi pitää? Onhan se kuitenkin paljon pienenmpi ku syrki! Meillä ainakin kaikki kääppärit asuu mini dunissa jollei ole poikasia.

Hyar

#36
Koska minun silmääni minit ovat yksinkertaisesti niin pieniä. Varsinkin jos vain yksi tai kaksi kääpiötä on niin pitäisi olla suuremmat asumukset. Eri asia sitten, kun on hyllyitäin niitä eikä tilaa ole...
Karri, hopeanharmaa vn 210609-091111

wiidii

#37
Kukin ajattelee omalla tavallaan - kivahan se on jos hamsterilla on iso asunto, mutta minusta on väärin tulla kritisoimaan liikaa esimerkiksi minidunan sopivuutta (kääpiö)hamsterille, sillä se on ensinnäkin täysin eläinsuojelulain sekä maa- ja metsätalousministeriön säännösten mukainen.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Nell_a

#38
^^Ja hamsteritkin saattavat "villiintyä" liian suurissa asumuksissa. Jos esim pidät yhtä talvikkoa metrixmetri terraariossa koko ikänsä, niin luultavasti siitä ei kovin kesyä tule.
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Anonymous

#39
^ Jaa niin no.... mut eiks seny ois parempi silti sille hamsulle? Eihän ne hamsut alunperin ees mitään häkkieläimiä ole, varmasti parempi mitä isompi häkki... Ei ny tietty mitään jättiä mut en mä nyt pitäis metri kertaa metrin häkkiä liian isona talvikoille...  :?:    mun milipide vaan...

Marla

#40
Mä en tykkää minidunista, mutta en silti meinaa, että olisi väärin käyttää niitä kääppäreillä. Kyllä ne sopivia ovat, mutta mä en tykkää.
Onhan se niin, että suurempi parempi, enkä nyt äkkiä osaisi kuvitella, että kellään varsinaisesti liian suurta asumusta olisi lemmikillään.
Villiitymiseen kuvittelisin käsittelyn auttavan. Vaikea ajatella, että hamsteri villiintyisi isossa asumuksessa, jos sitä käsittelee paljon.

Heli

#41
Eläinsuojeluasetuksen mukaanhan kääppärille sopiva on pinta-alaltaan jopa pienempi kuin flätti... Flätti olisi pinta-alaltaan syrkille sopiva.  :S
Siihen nähden miniduna ei todellakaan ole mikään sillipurkki. Vaikkakin sanon kyllä että hamstereiden osalta noissa asetuksissa olis todellakin rukkaamisen varaa.

Sitä mä en ymmärrä, että pienet asumukset oikeutetaan sanomalla "Eri asia sitten, kun on hyllyitäin niitä eikä tilaa ole...". Miten ne hamsujen  vaatimukset muuttuu sillä, että niitä on paljon?
Destiny's hamsterit 2001-2009

Elliska

#42
Ja koska taas eksytään tähän aiheeseen, niin pakko munkin on oma suuni tulla avaamaan.

Minun mielestäni minidunat ovat sopivia kääpiöhamstereille, mutta suosittelisin silti mieluummin hamsteridunaa. Ihan sama juttu kun syyrialaisillekin suositellaan semmoista metristä asumusta, mutta niillekkin menee vielä 70x35cm asumus. En kyllä lähtisi minidunaa pienempään kääpiöhamsteria vakituisesti asuttamaan, sehän on melkein sama asia kuin syrkki laitettaisiin tuota 70x35cm pienempään asumukseen vakituisesti.

Jostain syystä ihmiset ovat viime aikoina ruvenneet suosimaan syyrialaisilla mahdollisimman isoja asumuksia, mutta kääpiöillä kallistutaan useammin flätteihin ja muihin juuri ja juuri eläinsuojelumitat täyttäviin asumuksiin. Mistälie johtuu.

Ja flättihän EI ole sopiva kääpiöhamsterille, koska flätti ei täytä eläinsuojelumittoja korkeuden kohdalla. Aivan minimi-minimi korkeus kääpiöhamstereiden asumukseen on 20cm, sitä matalampaan ei saa asuttaa tai se on rikos. Flätin korkeus on 17cm.
Okei, se on vaan muutama sentti, mutta rikos se on silti, onhan sekin rikos jos varastaa kaupasta vain vähän. Usein tätä on selitelty, että ei ne kääpiöhamsterit korkeutta tarvitse, koska ne eivät kiipeile. No, useimmat eivät kiipeilekkään, mutta hoito-ohjeissa lukee että kääppäreillä pitäisi olla 10-20cm purua. Mahtuuko flättiin sen verran? Ei.
Tuohon flättien käyttäjät yleensä vastaa, että ei kaikki hamsterit kaivele. Ei kai ne kaivele jos purua on juuri ja juuri sen verran että pohja peittyy.. Kyllä minä uskon, että suurin osa alkaa kaivella, jos siihen annetaan edes mahdollisuus.
Ja edelleen, tuo 20cm on se aivan minimi, josta ei mennä enää alemmas. Sen olisi parempi olla vain korkeampi, mitä laissa lukee.

Tuo että hamsterit villiintyisi liian isossa tilassa, kuullostaa kyllä täysin seliseliltä. Minäkin tiedän pari, jotka on pitäneet hamsteriaan vapaana koko ajan, eikö niiden hamstereiden pitäisi olla sitten täysin villejä? Tosin olen kyllä itsekkin sitä mieltä, että kääpiöhamsteria ei ehkä ensimmäiseksi kannata asuttaa mihinkään 120x50cm terraarioon, vaan ensin kesyttää, sitten kun on kesy niin sitten voi miettiä isompaa asumusta. En usko, että jos hamsteri on kesy, ja sitä käsitellään joka päivä, niin se villiintyisi enää.

Ja jos lakia tuijotetaan, niin tässä ovat ne minimimitat:
Syyrialaiset 0,12 neliömetriä, eli esimerkiksi 40x30cm.
Kääpiöhamsterit 0,09 neliötä, eli esimerkiksi 40x25cm tai 30x30cm.

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Sitä mä en ymmärrä, että pienet asumukset oikeutetaan sanomalla "Eri asia sitten, kun on hyllyitäin niitä eikä tilaa ole...". Miten ne hamsujen  vaatimukset muuttuu sillä, että niitä on paljon?
Ja tässä komppaan täysin Heliä.

Mrk

#43
Joo aika monet kääpiökasvattajat käyttää flättejä, minä myös, ja pieniä ne on. Rikos flättien käyttäminen ei kuitenkaan mun käsityksen mukaan ole. Tai jos olisi, niin kai eläinsuojeluvalvoja huomauttaisi asiasta jos huomaa niitä käytettävän? Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Ilmeisesti tässä asiassa saa käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä, eli jos asumus ylittää muilta mitoiltaan pituudessa ja leveydessä sen minkä korkeudessa menettää, niin se vielä käy. Kääpiöille on kuitenkin se ala tärkeämpi kuin korkeus, eikä missään ole määritelty että purua pitää olla vähintään 10cm.

Muuten flätit onkin sitten huonoja asumuksia. Ne pitää siivota vähintään kerran viikossa, ne täytyy laittaa täyteen pahvivirikkeitä, juoksupyörä on aika must ja aktiivisille kääppäreille flätit ei sovi ollenkaan. Aktiiviset tapaukset tulee siitä muovista hyvin äkkiä läpi.

Nell_a

#44
^Miten flättiin voi mahtua sopivan kokoista juoksupyörää jos korkeus flätillä on vain 17cm? Sinnehän menee korkeintaan joku 13-14cm pyörä vaikka pohjalla ei olisi ollenkaan purua, ja tuo kokohan on silti turhan pieni talvikoille.

Samoin ihmettelen sitä että mistä tiedät mikä on aktiivinen talvikko? Kai jokainen talvikko muuttuu masentuneemmaksi ja passiivisemmaksi jos tilaa ja virikkeitä on liian vähän (esim purua kaiveluun)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]