• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä asumuksen koosta

Aloittaja Hamsu_Fani_, 04.01.12 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

Hamsu_Fani_


LainaaModeraattorin lisäys:
Tähän ketjuun yleisiä kysymyksiä hamsterin asumuksen koosta!



Moikka vaan!
Kysyisin vähän noista häkeistä,kun näin eläinkaupassa roborovskin,jolla oli sellanen ihan häkki,eikä mitään terraarioo tai muuta vastaavaa...  <!-- s:huh -->:huh<!-- s:huh -->
Ajattelin,että kun meillekkin ois sellanen robo tulossa,niin käviskö pinnaväliksi 22mm vai pääsiskö sieltä läpitte?Ihmettelin sitä että 100cm duna makso satasen ja 100cm häkki,jonka pinnat siis 22mm makso n.80e.Kyllä siinä nyt jotain säästäs,mutta en mee sinne häkkiin sitä tunkemaan jos ei onnaa! <!-- sxD -->xD<!-- sxD -->

Anzukka

#1
22mm on niin suuri väli että roborovski menee läpi ennen kun kerkiät kissaa sanomaan! Itse suosin pienillä (hiiri, robo) 7-10mm pinnaväliä/verkkoa :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Hamsu_Fani_

#2
Okkei!Selvä,hyvä....Eikun  vain tonkimaan erilaisia vaihtoehtoja,mutta tällähetkellä duna tuntuu olevan parempi vaihtoehto...Mitä sanotte siihen? :)

EmmaTi

#3
Joo, duna on suositeltava asumus kääpiöhamsterille! Siinäkin se kattoritilän pinnaväli tulisi olla enintään 1cm.

Hamsu_Fani_

#4
Ookkei!! xD
Oon löytäny oikeen sopivan dunan mun tuleville roboille,sellanen Petshop.fi:n jätti duna,(P 99cm x L 51,5cm x K36cm)Onko hyvä kahelle robolle? :huh
Siinä ei oo sellasta putki aukkoo mistä vois yhistää sen niillä muoviputkilla toiseen dunaan,niin voiko sellasen tehä itse ja miten kun ois kiva kasvattaa kokoajan sitä dunan kokoo! :lov

Tüna

#5
^ On oikein hyvä kahdelle. Kyllä siihen voi varmasti ite värkätä aukon ja putken ja liittää toiseen dunaan jos niin haluaa, vaikka ihan mukavastihan pelkästään tuossa metrisessä dunassakin jo on tilaa. :)

Hamsu_Fani_

#6
No niin mäkin vähän ajattelin,mutta mun haaveena on aina ollut tehdä sellanen jännä putki järjestelmä,missä on pari eri osaa...Alkuun tuo riittää ihan hyvin!x)

Hamsu_Fani_

#7
Niin...pitää kattoo,ei mulla vielä ole hamsuja,mutta sitä oikeaa ollaan etsimässä! ;)
jutellaan vielä kiihkeästi siitä otetaanko roboja yksi vai kaksi...Tuskin yhdellä hamsterilla olisi ongelmaa sellasen järjestelmän kanssa? :huh Jos tietysti ootte jyrkästi sitä mieltä että ei sellasta putkijärjestelmää niin ei sitten kyllä...Ja mielipiteitä taas!! xD

Anzukka

#8
Robo on laumaeläin eikä kovin moni kasvattaja myy yksineläjäksi, ja syystä. Kaksi roboa olisi aina parempi kuin yksi ja jos ottaa eri paikoista niin pitäisi olla hyvin nuoria että tulevat varmasti toimeen. On tapauksia joissa robot eivät tule keskenään toimeen mutta jos on tullakseen niin ovat paljon onnellisempia kaksin kuin yksin. :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Hamsu_Fani_

Selvä!Kiitti,jos sellanen robo saadaan niin kyllä kaksi otetaan! :yes:

metsku

Mulla oli roboilla mieletön putkiviidakko, siinä oli miniduna, hamsterduna ja häkki yhdistettyinä. Olivat oikein tyytyväisi roboja joten en allekirjoita väitettä etteikö kannattaisi yhdistää putkella dunia.

metsku

Unohtakaa nyt herranjestas nuo reviirihöpötykset. Hamsterit (eivätkä naarashiiret) tappele mistään reviireistä ja niille kannattaa laittaa niin paljon tilaa kun pystyy. Luonnossa niillä on rajattomasti tilaa. On aivan naurettavaa höpötystä väittää, että yhtäkkiä vankeudessa ne tulisivat paremmin toimeen jossain pienessä muovilootassa kun kahdessa pienessä muovilootassa. Voi apua.  :icon_eek: :woot:

metsku

#12
^Osaan englantia hyvin, no problem. Tuo oli kuitenkin vain 1 mielipide eikä perustunut mihinkään tutkimukseen. Onko sulla sitten antaa jotain tutkimustietoa esim. robojen reviirikäyttäytymisestä ja häkkikoosta sen vaikutukseen tms.?

Mähän tein paljon työtä ja luin paljon tutkimuksia osoittaakseni, että naarashiirten reviirinjako"teoria" ei pidä paikkaansa sellaisenaan kun se esitetään ja olin hyvinkin oikeassa. Tiedän tasan tarkkaan miten toimimalla naarashiiret saa vaikka kuinka isoon ja monihuoneiseen asumukseen ilman ongelmia koska ymmärsin mistä kinat johtuvat. Yleensä neuvotaan siis pienentämään asumusta mutta se ei ole oikeasti mikään ratkaisu, on parempiakin.

Mutta joo, tämä on hamsteripalsta. Osaatko kertoa miksi nimenomaan toinen duna tai tila laukaisisi tämän reviirikäyttäytymisen eikä vaikka 2 pesäkoppia?

Muoks. Kävin lukemassa lisää. Aika monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että roboja ei kannattaisi asuttaa yhdessä koska niille on epäluonnollista olla niin lähekkäin samaa sukupuolta olevien kanssa ja vankeudessa on vaikea tarjota niin isoa tilaa, että voisivat tavallaan olla omissa oloissaan. Joillakin oli kokemuksia tappeluista esim. putkissa mutta toisaalta taas ei ne putket niitä tappeluita aiheuttaneet vaan se "kireys" oli jo olemassa.

On ehdottomasti väärin mielestäni pitää noin huonosti toimeentulevia eläimiä pienessä asumuksessa jossa ne käytännössä koko ajan joutuvat olemaan toistensa kanssa. Mielestäni on silti parempi joko järjestää todella iso asumus tai sitten yhdistää 2 asumusta koska tällöin niillä on enemmän tilaa olla rauhassa. Jos ne rupeavat tappelemaan isossa asumuksessa, ne tappelevat myös pienessä, näin ymmärsin.

Mä en tuommoisista asioista tiennyt mitään kun mulla oli robot. Niillä oli siis hamsterduna, josta putki minidunaan, josta putki 3- kerroksiseen häkkiin. KOSKAAN ne eivät tapelleet. Näissä asumuksissa oli yhteensä 2 juoksupyörää, varmaan ainakin 5 pesämökkiä ym. Luulen, että sitä tilaa oli tarpeeksi sitten.

Tässä minusta ihan mielenkiintoista keskustelua: http://en.allexperts.com/q/Gerbils-Hamsters-2005/2008/11/Roborovski-hamsters-4.htm

Hamsu_Fani_

Noh!Ei mennä tappelun puolelle,kaikilla on kyllä omat mielipiteensä,mutta jokainen on omalla tavallaan oikeassa,omissa kokemuksissaan.
Joidenkin hamsut tappelevat isommissa tiloissa,putkissa,juoksupyörissä,dunissa,terroissa ja vaikka missä,ja jos kaikki kokoajan väittelisivät kuka on oikeassa,ei väittelystä tulisi loppua,sillä hamsutkin ovat yksilöitä,jotkut tappelee,jotkut taas ei ollenkaan.
Se on ihan hamsusta kiinni,joten mitään tapaa ei voi kaikin puolin todistaa juuri siksi "oikeaksi tavaksi!Mutta se on totta,että tappelevat hamsut tulee erottaa heti,koska ne tappelevat sitten kaikkialla! :yes:

Katitar

Lainaus käyttäjältä: Hamsu_Fani_ - 26.03.12 - klo:21:26
Mutta se on totta,että tappelevat hamsut tulee erottaa heti,koska ne tappelevat sitten kaikkialla! :yes:

tuokin taitaa olla hieman harmaata aluetta sen suhteen, että vaikka jotkut eläimet tappelisivatkin keskenään (kyllä, ne tulee erottaa toisitaan - tottakai!), mutta saattavat kyllä tulla hyvin toimeen jonkun toisen yksilön kanssa. sama yksilö saattaa tapella tietyn yksilön kanssa jätti-isossa asumuksessa, mutta saattaa tulla samassa asumuksessa toimeen jonkun toisen kanssa.

vai mahdankohan mä höpöttää ihan ohi aiheen?  :xd:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***