Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

Mustikkamaan

Tuntuu että kinkeillä tilanne on pahin kyllä :S Tai no Yökyöpelin kanssa ku ollaan yhteyksissä paljon ni noi ongelmat on itellekki siinä mielessä tullu "läheiseks" eli niinku näkyviin hyvin.

Muilta noista kiinarien ongelmista ei "yllättäen" kuulukaan ku Mialta. Siinä nähdään taas kuin avoimia ihmiset ongelmineen on... Vaikka toisaalta eipä noita harrastajiakaan paljoa ole.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sarantha

Liittyykö sokeritautiin aina runsas juominen? Myös 2. tyypin sokeritautiin? Nyt on alkanut mietityttämään, kun minulla on vanhenevia eläimiä kuollut aika jännillä oireilla jo useampia. Eli eläimet ovat laihtuneet ja menettäneet massaansa, mutta pysyneet kuitenkin pirteinä ja touhuilleet normaalisti. Syöminen on ollut ok, hampaissakaan ei vikaa.  Eräänä päivänä sitten vain löytyneet kuolleina. Tällä tavalla on tänä kesänä kuollut 1v 4kk ja 1v 7kk ikäiset naaraat, eivät sukua toisilleen. Tänään kuulin, että myös tuon vanhemman naaraan 1v 4kk tytär oli viime viikolla kuollut samalla tavalla. Jotenkin tulee mieleen, että jotain aineenvaihdunnallista tuo voisi olla?
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"Liittyykö sokeritautiin aina runsas juominen?... Jotenkin tulee mieleen, että jotain aineenvaihdunnallista tuo voisi olla?
Soketitautiin liittyy aina runsas juominen. Sokru juo arviolta 10-20 kertaa enemmän kuin muut eläimet. Eli se on paras keino tunnistaa sokeritauti. Eläimillä on erilainen aineenvaihdunta, jotkut juovat normaalistikin enemmän mutta vain sokru päivystää pullolla pitkin päivää.
Ykköstyypissä oireet ovat voimakkaammat, taudinkulku nopeampaa (muutamia viikkoja) ja sairaus puhkeaa nuorena. Kakkostyypissä oireet alkavat vähitellen, taudinkulku on hitaampaa (mahd. kuukausia) ja sairaus puhkeaa aikuisena.

Talvikoillasi lienee ollut joku muu, veikkaisin, jos ne ovat juoneet normaalisti. Laihtuminen voi liittyä myös kasvaimiin.

Yökyöpeli

Tässä juomisessakin kiinarit poikkeavat muista. Nimittäin osa kakkostyypin sokruista ei juo älyttömiä määriä. Ne saattavat juoda vaihtelevasti mutta sen verran "normaalin" rajoissa ettei kokematon välttämättä osaa lainkaan epäillä hamsun sairastuneen. Tämän vuoksi meillä testataan kinkkejä ihan jatkuvasti pistokokeina koko niiden elämän ajan. Vaikkakin melkein aina huomaan vähänkin poikkeavan juomisen jo ennen positiivista testitulosta. Kerran näyttelyssä diagnosoin eräälle kinkille sokrun pelkästään katsomalla ja kokeilemalla hamsua  :mrgreen: (Se siis osoittautui myöhemmin sokruksi testissä) Ykköstyypin sairastuneet kyllä juovat niin että sen huomaa tyhmempikin.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Enkeli89

sitten en ilmeisesti ole tyhmä kun huomio kiinnittyi juomiseen jo ensimmäisenä iltana kun tyttö tuli meille  XD Olenko ymmärtänyt oikein, että kakkostyypin sokrun kanssa pystyy elämään tarkkailun ja ruokavaliomuutoksen yhteiselon kanssa?
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Niina-03

Ahaa... kinkit sitten juovat paljon talvikkoja ja cämpsyjä vähemmän. Oppia ikä kaikki, hyvä tietää. Tuo hankaloittaa kyllä sokeritaudin toteamista ja karsimista linjoista.
:roll: Kakkostyyppiläinen elää ehkä 2-3kk toteamisesta, eli vaikka ruokavaliolla miten tukisi eläimen yleistilaa, niin ei sen kanssa "voi elää normaalia elämää". Kakkostyyppiläinen juo vähemmän kuin ykköstyyppiläinen, ehkä se siksi pärjää pidempään (ja tuottaahan haima vielä vähän insuliinia).
Ainakin talvikoilla ja cämpsyillä näin, kinkit voivat olla oma lukunsa.

Yökyöpeli

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Kakkostyyppiläinen elää ehkä 2-3kk toteamisesta, eli vaikka ruokavaliolla miten tukisi eläimen yleistilaa, niin ei sen kanssa "voi elää normaalia elämää". Kakkostyyppiläinen juo vähemmän kuin ykköstyyppiläinen, ehkä se siksi pärjää pidempään (ja tuottaahan haima vielä vähän insuliinia).
Ainakin talvikoilla ja cämpsyillä näin, kinkit voivat olla oma lukunsa.

Niina, sähän alat jo oppia  xD  Kinkeillä kakkostyyppiläinen saattaa elää vallan mainiosti sokrunsa kanssa vuoden ja ylikin. Meillä kakkostyyppiläiset saavat elellä kunnes a) niiden juominen yltyy älyttömäksi tai b) ne joko alkavat selkeästi laihtua tai toisaalta kerätä nestettä elimistöönsä.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Niina-03

Kääk, kinkkien sokeritauti täytyy olla kolmostyyppiä! Tai sitten kinkit ovat jotenkin lajinomaisesti sopeutuneet tilanteeseen ja pystyvät "elämään sen kanssa".
Talvikoilla se on ollut kyllä menoa, eikä meininkiä. Cämpsyillä mulla on kokemusta sokruista vain omistani, jotka kepsahtelivat sokeritautiin 90-luvun lopulla, parissa kuukaudessa nekin menivät.
En olisi uskonut, että noin suuria vaihteluita on eri kääpiölajeilla.

Täytyy laittaa allekirjoitukseksi   :haha mie en tiedä mittään kinkeistä

eta

Tyhmä kysymys, mutta kuinka te saatte testattua nuo hamsut ? Meillä ainakin ei hamsut ole kertaakaan pissanneet edes kädelle tai lattialle.  :pihalla:

blood.and.tears

Tyhjään (=puruttomaan) kuljetusboksiin vesipullon kera ja sitten vaan ootellaan että milloin tulee pissaa.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Niina-03

Mielellään vain se hamsu tyhjään puhtaaseen boksiin. Ei vesipulloa tarvita kaiken aikaa. Kyllä sokru sinne pissailee tunnissa tai kahdessa. Pissasta sitten otetaan testi stixillä.
Eli testitikku kastellaan lätäkössä ja katsotaan muuttuuko indikaattoriväri osoittamaan sokrua. Testejä saa mm. minulta jos tulee huutava hinku.

Niina

eta

No niinpä tietysti  :grin  Olisihan se nyt minunkin täytynyt tietää.

Ninde

Turkinpippurin C-campbellipoikueessa on yksi sokeritautiin sairastunut naaras. Yhdistelmä: Täystuhon Say It Right (Symphatil Jolly Jumper - Symphatil Ädelboren) x Mustikkamaan JLo (Täystuhon X - Susa-Erma's Nanetta). Juu ja siis ikää 4kk, eli ykköstyyppiä on...

Samalla tämä tapaus kuoppaa meikäläisen cämpsykasvatuksen, kun nykyisistä jalostuseläimistäni 3/5 on jollain tapaa samaa linjaa.  :(

Enkeli89

typerä kysymys (varmasti) mutta mitenkä ihmeessä sokeritauti ja kukkakärpäset liittyy toisiinsa? meillä missään muussa dunassa ei ole kukkiksia kuin tuolla sokrulla ja vaihdoin purut viimeksi aamulla, ja äsken sieltä listin n. 20kpl.

Niina-03

No kun kukkakärpäset pitävät makeasta. Ja hamsulla on tietenkin sokereita virtsassa.
Näinhän se menee  :D  ihan loogista.