• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Oman muunnoksen löytäminen

Aloittaja gimlixx, 13.11.12 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

gimlixx

Miten te kasvattajat olette löytäneet sen oman muunnoksenne? Lajin ja värin? Oletteko "kokeilleet" montaakin muunnosta ennen sen oman "löytämistä"?

Eve87

Laji nyt on ihan selvyys, syrkit on vaan parhaita  :tongu: Ekaan poikueeseen tupsahti hopeanharmaa, ja siitä se oikeastaan sitten lähti. Välillä kyllä mietin cremeäkin, mutta hopeanharmaa vei mennessään  :loov:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

Kasvatan kolmea (neljää?) eri lajia, joten en ole tainnut oikein löytää sitä omaa lajiani? Kokeilen kaikkea ja rakastun kaikkeen, joten tästä aiheesta on varmaan aika paljon kerrottavaa  :nuija:

Kun halusin ruveta kasvattamaan hamstereita, talvikko oli luonnollinen valinta sillä minulla oli jo talvikko lemmikkinä, talvikko oli alun alkaenkin lapsena ollut ihka ensimmäinen lemmikkieläimeni eikä minulla ollut kokemusta muista hamsterilajeista. Valitsin väriksi normaalin, sillä se oli myös minulle tutuin väri ja pidin sitä kauneimpana. Ekoina kasvatusvuosina sekoittelin joukkoon kyllä jonkin verran safiireita ja helmiäkin, mutta lopulta päädyin pitäytymään norreissa. Nyttemmin minulla on ollut pieni helmiäisnormaali-innostus, mutta kyllä nyt taas tuntuu siltä että normaalit on vaan se mun juttuni  :loov:

Roborovskien maailmaan osuin, kun äitini osti minulle yllätyksenä roborovskin. Pitihän sillä sitten teettää poikasia, ja se oli menoa... Silloin kun aloitin kasvattamaan, roboissa ei oikeastaan ollut muita värivaihtoehtoja kuin husky ja normaali. Huskystä en pahemmin pidä, joten normaali oli luonnollinen valinta. Cremeistä innostuin, kun sain mahdollisuuden tuoda Saksasta Suomen ensimmäisen creme-uroksen, ja nyt siitä herrasta lähtenyt projekti on tänä vuonna tuottanut hedelmää  :sydan: Tällä hetkellä mulla on vähän kaikkea, niitä huskyjäkin. Robot on niin ihania, ettei ne voi olla kamalia minkään värisinä.

Kiinarit sitten... Otin yhden lemmikiksi, ja innostuin? Kiinareilla nyt ei muuta vaihtoehtoa ole kuin normaali ja laikukas, norre on suosikkini mutta laikukkaitakin löytyy vähän kuin pakon edestä.

Campbelleja olen kasvatellut lähinnä kokemuksen vuoksi, en ole niistä kuitenkaan erityisen paljon innostunut näiden kokeilujeni jälkeen.

Ely

Halusin kellertävän syyrianhamsterin jossa on valkoista ja löydettiin sitten eläinkaupasta creme vn joka suruksemme nukkui pois nuorena. Cremesyrkkien kasvatus oli oikeastaan miehen päätös kun hän oli niin innoissaan siitä miten tulee cremeä jos yhdistää kaksi cremeä ja menin mukana kun pidin cremeistä  :loov: Miehen innostus lakkasi mutta jatkoin silti cremejen kanssa kunnes näin kuvan sinisestä syyrialaisesta. Sen jälkeen creme vaihtui siniseen ja vieläkin on mukana <3

Kinkkejä en pitänyt minään kunnes tanskalainen kasvattaja niitä tarjosi ja ihastun heti, jos oikein laskin niin kinkkejä on tällä hetkellä enemmän kuin syrkkejä meidän taloudessa  :icon_lol: Tasapuolisesti pidän sinisistä syrkeistä ja kinkeistä.

Robot ovat phodopus-suvun kääpiöistä parhaita :sydan:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Sintturainen

Joo, on ollut ihan selvää. Ensin tuli cremet, ja ne tuli ihan siitä kun mun ensimmäinen hamsu oli ihana p.s creme. Cremejen lisäksi Tertun kanssa otimme yhteistyöprojektiksi luonnonvalkoiset joka oli silloin vielä ei-standardiväri. Sitten kun kasvatustauon jälkeen aloin kasvattamaan uudelleen, teetin ekat pennut musta kilpparilla ja norre umborouksella. Ajatuksilla oli vaihtaa väriä ihan muuksi, normaaliksi...tms. Mutta eeeiiii, ei siitä tullut mitään  :icon_mrgreen: Heti näiden ekojan pentujen jälkeen varasin Piialta ihanan p.s cremen ja siitä se sitten taas lähti...

Anzukka

Meillä on ollut joka lajia paitsi kiinankääpiöhamstereita. Syrkki on muodostunut ehdottomaksi ykköseksi, ja ainut syrkkien lisäksi on campbellit jotka ovat meillä pari poikuetta saanut aikaan mutta tällä hetkellä päätin pitää kasvatushommassani pelkät syrkit (hiirien lisäksi). Campbellit saavat uuden mahdollisuuden kunhan opiskelut on loppu ja on vielä enemmän aikaa nuille pikkujyrskeille. Syrkkien väristä ei ole kolmesta tosi hyvästä ehdokkaasta noussut vielä mitään selvää ykköstä, mutta suunta on joku normaali, musta ja/tai creme. Kaikki näistä kiehtoo hurjasti väreinä ja turkkina on ollut pitkään ehdottomasti ykkönen tuo pk satiini! Kaikista näistä väreistä on meillä tällä hetkellä "oma linja" enkä aio sekoittaa mustan ja cremen linjoja keskenään kun taas normaalia voi käyttää periaatteessa kummassakin. :) Mustiin ajattelin mahdollisesti ottaa mukaan kilpikonnan jos nyt näyttää vielä parin sukupolven jälkeen siltä että se -kuten nuo muutkin- on se mun väri.

Hamsterit veivät totaalisesti sydämeni jo ensimmäisen syrkin tullessa taloon, tämä oli hurmaava lk normaali (valkotäpläinen) herra Nalle alias "Nape"

Pieni epäselvä selostus meidän värivalinnoista :D
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Murmelsson

Voisikohan täällä keskustella myös siitä, miten oman värimuunnoksen voisi löytää? En millään raaskisi aloittaa uutta aihetta.

Olen haaveillut pitkään talvikoiden kasvattamisen aloittamisesta, mutta en kuitenkaan ole keksinyt mitä väriä/muunnosta haluaisin kasvattaa. Itse pidän talvikoista kaikissa väreissä, joten ajattelin kysellä mielipidettä siitä, mitä väriä/muunnosta olisi lajin kannalta järkevää kasvattaa ja mikä tarvitsisi ns. "lisäboostia".

En kuitenkaan ole aloittamassa vielä muutamaan vuoteen, joten mieli ja tarpeet saattavat toki muuttua ennen mahdollista aloittamista. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla aiheesta jo nyt.

gimlixx

Lainaus käyttäjältä: Murmelsson - 11.07.14 - klo:12:19
Voisikohan täällä keskustella myös siitä, miten oman värimuunnoksen voisi löytää? En millään raaskisi aloittaa uutta aihetta.

Sehän tässä alusta asti on ollut tarkoituskin.  ;)

Vevve

^^Helmiäiset ja safiirit taitavat juuri nyt olla ne harvinaisemmat, normaaleja on paljon ja melko hyvätasoisia. Henkkoht toivoisin kovasti, että useampi kasvattaja tarttuisi nimenomaan helmiäisten parantamiseen, koska hyvin harvoin näkyy näyttelytasoisia hienoja helmiä.  :icon_smile:

Muodit kuitenkin muuttuvat, voi olla että vuoden-parin päästä värien suosituimmuus onkin kääntynyt toisin päin! Silloin kun itse aloitin normaaleilla, tuntui että safiireja tuppaa ovista ja ikkunoista  :icon_cheesygrin:

Ana

Mulla ollu kyllä kokeilemalla ensin 2 syrkkipoikuetta, jotka ei tuntunut omalta jutulta läheskään niin paljon kun kinkkipoikue tuli! Se oli heti aivan erinlainen kokemus ja paljon omempi. Talvikoita haluaisin kanssa kokeilla kun tulee sopiva väli, että miltä ne tuntuu.

Eve87

Näin se elämä heittelee... Luulin, että kasvattaisin hopeanharmaita ja varitaatoita ikuisesti, mutta onhan tässä jo vuosia takana.

Muunnos tulee muuttumaan kyllä pian hyvin radikaalisti "astetta hienompaan" versioon  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Murmelsson

Nuo helmiäiset kyllä kuulostaisivat sinänsä mielenkiintoisilta, kun luin niistä hieman tarkemmin esim. hamsterit.netistä. Ilmeisesti helmiäisnormaaleilla tuppaa olemaan aika epätasainen se väritys vai mites se meni? Voisi olla ihan mielenkiintoinen projekti ja voisihan sitä ainakin tässä ajatusta kehitellä ja pyöritellä mielessä.

Toisaalta olisi jännää saada nakitettua saman tien mukaan muutamia muitakin sitten joskus tulevaisuudessa, että ei tavallaan olisi yksin projektin kanssa.

MortimerRiddle

Elämäntilanteen mukaisesti vaihtelee laji.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

gimlixx

^ Kasvatuksesta oli tässä ketjussa nimenomaan puhe.
Tai kai se kasvattettava lajikin voi elämäntilanteen mukaan vaihdella, mutta ei kauhea pitkäjänteiseltä kasvatukselta kuulosta, jos sitä lajia koko ajan vaihtaa. Tai no, kyllähän minullakin muuttunut "elämäntilanne" (työtilanne) vaikutti hyvinkin radikaalisti marsujen kasvatukseen, kun ei aika enää oikein riitä niille, mutta kyllä niitä useampi vuosi tulikin kasvatettua, että ei oikein voi sanoa, että elämäntilanne vaikuttaa siihen, mitä milloinkin kasvattaa... Tai no, minkä kukakin sitten laskee elämäntilanteen muutokseksi...

Susanna

Itselläni on taas se ongelma, että pidän syyrialaisilla kahdesta erisukuisesta väristä, mutta en oikein osaa päättää kumpaa haluaisin kasvattaa. Haluaisin kasvattaa molempia, mutta en usko jaksavani panostaa molempiin. Jos olisin kasvattanut pidempään toista muunnosta niin voisin harkita toista väriä kasvatettavaksi eri linjassa, mutta se veisi taas enemmän aikaa, rahaa ja tilaa... Nyt pitäisi vaan saada otettua värien tasoista ja saatavuudesta paremmin selvää.

Talvikoissa suosikkini on normaali, erityisesti ne hyvät tummat yksilöt. Tuo on kyllä totta että olisi hienoa jos joku jaksaisi alkaa panostamaan helmien kasvatukseen. Campbelleissa taas tykkään sinisistä, doveista ja vaaleansinisistä.
Say -talvikot / http://say.hamsterit.net/