Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

Almam

^Kiitos vastauksesta! Annamme talvikon tutustua nyt kaikessa rauhassa uuteen asumukseen ja meihin.

Lillugga

^^ Kiitoksia, hieno homma! :)
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

Ana

Miten eläinlääkäri tutkii onko cämpsyllä sokeritauti? Siis millainen testi siihen on?

Vevve

^Liuskatesti, jolla testataan virtsan glukoosipitoisuus. Saman testin voi tehdä myös kotona ostamalla apteekista ihmisille tarkoitettuja liuskatestejä (esim Combur tai Clinistix).

Jonsku

Aina tosta cämpsyjen tempperamentista puhutaan, mutta miten se sit arkielämässä näkyy? Voisko joku avata vähän :icon_e_smile:
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Vevve

^Ovat vähän aktiivisempia kuin talvikot eikä ihan niin tahdottomia löllyköitä, jotkut puolustavat reviiriään innokkaasti jne.

Ana

No mitä tuosta voi sanoa niin kyn vertaa talvikkoon. Niin talvikkohan vaan löllöttää paikoillaan kädellä mutta cämpyt liikkuu vaan. Sitten cämpsyt herkemmin näppää kättä..

P4tt4

onko robon ainoa väri creme ? onko ne tasan kolmikuisina sukukypsiä ?
~ 4.8.2012  Lusu Bunny Miquelo (vkh rb)

Vevve

^Roborovskien yleisin väri on normaali. Cremet ovat hyvin harvinaisia, niitä on Suomessa vain muutamia yksilöitä.

Tuolla on robojen väreistä juttua: http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/roborovski-%C2%BB/varit-kuviot/

imppu

Meille muutti kaksi päivää sitten parin kuukauden vanha talvikkotyttö. Se on oikein sympaattinen ja reipas tapaus. Meillä ei ole ollut ennen mitään jyrsijää, joten kaikki on uutta.  :wassat:

Sisustimme hamsterille terraarion. Siellä on paljon purua, pajutunneli, wc-paperihylsyjä, kaivuutorni, pienet tikapuut, kaksi kukkaruukkua (joista toinen kyljellään ja toinen oviaukollinen nurinpäin, oksia, heinää, wc-paperisilppua ja ruoka/vesijutut tietysti... Ongelma on se, että hamsterillemme ei kelvannut mikään tarjoamistamme pesäpaikoista, vaan se päätti ryhtyä tekemään pesäänsä muovisen vessakipon taakse ahtaaseen kulmaan. Olisi kuitenkin kiva, että hamsteri asuisi jossakin mökissä..

Hamsteri puhdisti "asumuksensa" lattian kokonaan puruista ja alkoi nykertämään sinne pleksin päälle wc-paperista itselleen patjaa. Uskallammeko ottaa wc-kipon pois hamsterin valitseman uuden majapaikan kulmauksesta ja laittaa tilalle mökin? Ottaako hamsteri tästä nokkiinsa?  :nuija:

jonna.heimonen

Minulla on roborovski joka on ollut minulla kahdeksan päivää. Aluksi se tuli kädelleni eikä purrut minua. Nykyään se on ruvennut jyrsimään ja puremaan sormiani kun se tulee käteni viereen tai kädelle. Minulla ei ole ollut silloin herkkua kädessä. Onko tämä vielä normaalia vai onko se agressiivinen? Apua kaivattais mahdollisimman pian  :icon_smile:

Eternity

En mikään ammattilainen näiden käyttäytymisessä ole, mutta uskoisin, että se on nyt kotiutunut ja alkanut maistella vieraita esineitä ja asioita. Alan ammattilaiset, korjatkaa :DD

Tierra

imppu, voittehan te kokeilla laittaa mökin sinne wc nurkan tilalle, mutta ainakin meillä pesä tehdään yleensä jonnekin ihan muualle kuin mökkeihin. Usein näkee nuo nukkumassa paljaan taivaan alla tai jossain nurkassa purujen keskellä. = )
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -

fxjvgxb

Mulla olisi kysyttävää talvikon asumuksen koosta. Syrkkiuros kuoli ihan vastikään, ja sillä oli käytössään häkki + siihen yhdistetty 70cm duna. NYt sitten tuo duna jäi tyhjän pantiksi eikä ainakaan hetkeen ole uutta asukasta tulossa joten ajattelin että yhdistäisin tuon dunan, nykyisen talvikon asumuksen jatkeeksi, muoviputkilla. Kummatkin dunat on siis 70x40x30 kokoisia.

Useammasta paikasta (mm. Satumetsän sivuilta) kuitenkin löytyy maininta, että jos talvikolla on liian iso asumus niin eläin voi muuttua aggressiivisemmaksi koska puolustaa sitä reviiriään liikaa tms.

Onko tuosta kokemuksia? Uskaltaako noita dunia alkaa yhdistelemään?

Mitään "kokeiluja" kun en haluaisi suorittaa, talvikko on ihanan kiltti ja sosiaalinen enkä halua luonteen muuttuvan, samoin kun en halua stressata eläintä liikaa sillä että laittaisi liian ison asumuksen. Olisi kuitenkin kiva laittaa lisätilaa aktiiviselle nuorelle hamsulle.

Elviira

Omalle talvikolleni (nyt jo valitettavasti edesmenneelle) suunnittelin myös isompaa asumusta 70x40 cm terraarion tilalle enkä osannut yhtään ajatella, että tuplakokoinen voisi olla tuolle äärimmäisen kesylle ja kovasti aktiiviselle (terraariosta ajoittain maanisesti ulos pyrkivälle) eläimelle millään lailla turhan suuri.

Sitä paitsi, kahden 70x40 cm suuruisen asumuksen yhteenlaskettu pinta-ala on suunnilleen sama kuin 50x100 cm asumuksen (laskekaa vaikka itse) eli mistään tolkuttoman suuresta tilasta ei edes ole kyse.