• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

EmmaTi

#840
Jos syrkeistä on kysymys niin niitähän ei laiteta "asumaan" yhdessä vaan astutus tapahtuu valvotusti ja sitten ne erotetaan ja laitetaan takaisin omiin asumuksiinsa.

Astutuspaikaksi sopii esim juoksutusaitaus tai muu sellainen paikka jossa hamsterit ovat helposti ulottuvilla jos hommat kääntyy tappeluksi niin hamsut pystyy nopeasti erottamaan. Kerran käytin matalaa pienireikäistä pyykkikoria.

Naaraan käytös vaihtelee, joku menee heti sahapukkiasentoon kun uros kipittää sen luo, joku saattaa vähän kierrellä ja nostaa takapuolen vasta kun uros menee nuuskimaan sinne peräpäähän.

Jos naaras ei olekaan kiimassa, se usein alkaa "selättämään" urosta, tai sitten se vaan juoksentelee uros kannoillaan.

hannavir

#841
Ei meillä niitä "asumaan" yhdessä laiteta! Ja meillä niitä ei valvomatta jätetä!! Lähinnä vaan kyselin että missä se teillä tapahtuu  :)

Kiitos kuitenkin vastauksesta  :)

Olisi kiva kuulla muittenkin hamsujen tapahtumista!!

hannavir

#842
Ainiin unohdin muuten mainita et syrkeistä siis oli kysymys  :)

EmmaTi

#843
Ai kappas, mä tajusin väärin tuon "eri dunaan missä he asuvat"  :)

Eli siis kyllä astutuksen voi periaatteessa hoitaa uroksen vakituisessa asumuksessa (mieluummin uroksen koska naaras puolustaa enemmän omaa reviiriään). Silloin kuitenkin ottaisin sieltä mahdolliset tasot, pesäkopin ym irtoroinat pois juuri sen takia että tappelun tullen toisen saa helpommin noukittua sieltä pois.
Olen yleensä pitänyt astuksen aikana käsillä jotain pahviläpyskää tms jolla saa otukset erotettua toisistaan jos kärhämää syntyy. Siihen ei nimittäin välttämättä huvita työntää paljasta kättä  :c8

jonna

#844
Mulla on rikkaharja ja -lapio aina valmiina kädessä astutustilanteessa juurikin tätä erottelua varten  :D .
Rikkaharja ei tee kipeää jos hamsuja joutuu erottamaan ja "pyörittämään" irti toisistaan ja lapiolla on helppo kaapaista toinen nurkkaan ja ottaa sieltä sitten turvallisesti pois toisen ulottuvilta.

Käsiä ei tosiaankaan kannata tunkea mihinkään elukkatappeluun väliin, siinä voi käydä hullusti ellei ole hitsirukkasia kädessä.

Eve87

#845
^ pari kertaa olen ottanut osumaan sormiin. Ei tule enää mieleen laittaa käsiä väliin, kun monta viikkoa sormi turvoksissa  :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

EmmaTi

#846
Voi Eve  XD

Yks keino jonka kuulin, pitää pahviputkea kädessä ja jos tappelu alkaa niin puhaltaa sillä kohti pariskuntaa niin ne sen verran säikähtää että tuuskahtavat erilleen.

Janzu

#847
^Ei varmaankaan mikään varmin tapa kuitenkaan. Tuo rikkaharja & -lapio tsydeemi kuulostaa hyvältä. Pitääpä mennä joku päivä siivoustarvikekaupoille.  xD
Tuleeko tappeleva pariskunta perus nahkahanskoistakin läpi?   :huh

Anzukka

#848
Jos on jämerät hanskat niin ei tule. :)

Meille on taas naaras hamsuja yksi tai kaksi hakusessa. Ihanainen tyttö jolle suunnittelin poikasia oman kasvattini kanssa kehitti itselleen "ah niin ihanan" knikin. Olen puolen vuoden aikana ostanut kolme naarasta joista kaksi on kehittänyt knikit, johtuukohan tämä maasäteilystä tai auringonpilkuista  :roll:
 Nyt toiveikkaana katselen silmät auki pk naarasta joka on mielellään ei-hopeinen, ehdottomasti ei-satiini, ja knikitön :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

wiidii

#849
^Mulla ois.  :P
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Hilmeliini

#850
Eli kyselisin nyt kun poikue on haaveissa teettää, että mistä naaraan kiiman huomaa? itse en ole tuolla tytöllä huomannut mitään erikoista kiiman merkkiä koskaan...  :S
mutta mitenkäs te muut? mistä olette huomanneet, että naaras on kiimassa ja valmis astutettavaksi?
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

Anzukka

#851
^^ No voi hitsi :D

^Kaikkein selvin merkki kiimasta on aina omasta mielestäni ollut haju, naarashamsu haiseen erilaiselle kiiman aikaan kuin normaalisti. Toinen on että kun silittää selästä, hamsteri saattaa nostaa hännän ylös ja mennä nk. sahapukki asentoon.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Ely

#852
Jos taas on uroksia lähellä niin kiimassa olevat naaraat saattaa tuhahdella ja urokset tuhahtelevat takaisin. :D Joskus poikaparat ovat vähän levottomampia kun lähellä tuoksahtaa kiima.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Miamaa

#853
Lainaus käyttäjältä: "Anzukka"^Kaikkein selvin merkki kiimasta on aina omasta mielestäni ollut haju, naarashamsu haiseen erilaiselle kiiman aikaan kuin normaalisti. Toinen on että kun silittää selästä, hamsteri saattaa nostaa hännän ylös ja mennä nk. sahapukki asentoon.
Saattaa, mutta ei välttämättä?
Mä olen tätä nyt kovasti ihmetellyt, kun olen kyllä ennen naaraillani huomannut tuon sahapukin selvästi. Mutta nyt, kun olen kovasti koittanut etsiä kiimaa, niin ei koskaan mene sahapukkiin  :pihalla: . Tuo neitonen on kyllä ennen mennyt, mutta nyt olen reilut kolme viikkoa joka ikinen ilta tarkistanut, ja monesti vielä aamullakin (herään töihin tosi aikaisin, hamsut on vielä hereillä). Mutta ei kertakaikkiaan mitään reaktiota. Pitää varmaan yrittää seurata hajuja?
Hamstereihin hurahtanut kahden tyttösen äiti.

jonna

#854
Kaikki naaraat eivät "kerro" kiimasta ihmiselle  :D  Varmin tapa on laittaa uros väliseinän taa ja koittaa sitten rapsutella hännänjuurta. Jotkut naaraat ilmaisevat kiiman vasta uroksen läsnäollessa.