Talvikoissa kaikkia värejä voi yhdistää, vaikka teoriassa kai parasta jälkeä tulisi samanvärisiä yhdistämällä. Talvikkokanta on kuitenkin niin olemattoman pieni, että käytännössä esim. safiiria on ainakin minun kokemukseni mukaan aika mahdoton kasvattaa käyttämättä välillä myös normaalia. Normaalia ja safiiriahan tuosta yhdistelmästä syntyy, tai mahdollisesti pelkkää normaalia, jos yhdistelmään käytettävä normaali ei ole safiirikantaja.
Olen joskus kuullut sanottavan, että normaali-safiiri -yhdistelmässä normaali huonontaisi herkästi safiirin väriä ja tekisi siitä ruskehtavan. Mutta loppujen lopuksi se taitaa mennä niin, että jalostukseen käytettävien eläinten värien taso on se mikä ratkaisee, hyvä safiiri ja hyvä normaali voivat saada keskenään aivan kelvollisia jälkeläisiä, parempia kuin vaikkapa kaksi huonoa safiiria.
Minä olen yhdistänyt talvikkopariskunnat niin, että naaras ehtii täyttää 4 kk synnytykseen mennessä, vaikka tulisikin heti kantavaksi. Hyvä ikä on jossain 4-5 kk paikkeilla, käytännössä pari kannattanee yhdistää kun naaras on noin 3,5 kk, niin ehtivät sitten olla uroksen kanssa kauemmin ja "jatkaa harjoituksia", vaikka heti ei tärppäisikään.
Ja talvikoiden kiimaa ei tosiaan huomaa muut kuin talvikkouros, näillähän ei käytetä ns. astutusmenetelmää, vaan naaras ja uros laitetaan asumaan yhteen niin pitkäksi aikaa kunnes naaras on kantavana - jos se on kantavaksi tullakseen.
Ja jos suunnittelee talvikoilleen poikasia, kannattaa ehdottomasti lukea tuo eläinkauppakasvatusketju ja muutenkin tiedostaa hybridiongelma! Ihan mitä tahansa ei siis _todellakaan_ kannata lisäännyttää!