Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mitä siis olen lukenut.
Jos viittaamme "faktatiedossamme" tutkimuksiin, niin ihan käypä toimenpide on liittää vaikka artikkelin julkaisijan ja sen kirjoittajan nimi näihin väitöksiin. Tieto ei tule faktaksi vain siksi, että se on julkaistu jossain ;)
Minä pärjään maalaisjärjellä ja kokemuksilla :haha se on usein todellisempaa kuin ominpäin sovellettu faktatieto.

edit Mikään ei voita älykästä väittelyä, vaikka aihe luisuisi jorpakkoon  :P
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Aya

Onko sillä nyt niin väliä kuin helposti koirien ja kissojen hännät katkeilevat, vai voitaisiinko mieluummin keskittyä siihen miten saataisiin rakennettua jokin järjestelmä, mistä voisi seurailla näitä knikkejä ja miten siihen saataisiin myös kaikki kasvattajat mukaan?

Oli ne knikit sitten murtumia tai näitä periytyviä knikkejä, niin molemmat ovat varmasti ihan yhtä ei-toivottavia ominaisuuksi.

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"^Mutta mikä tekee sinun faktatiedosta faktampaa kuin muiden faktatieto? :D Mitä siis olen lukenut.

Missä kohdassa mainitsen, että minun tietoni on fakta tietoa??
En missään.

"Uskominen, luuleminen, kuulopuheet ja "musta tuntuu asiat" ovat eri asia, kuin fakta tieto..."

Keskustelut useiden ell kanssa, kymmenien vuosien ajan ovat minun lähteeni, kyseessä erittäin monia kymmeniä vuosia työskennelleet lääkärit, ympäri suomen, nimiä en viitsi mainita. Mutta ei nyt mitään ns. konitohtoreita

Unknown

Samaa mieltä, mutta jos aletaan kinaamaan ja puhumaan asioista on mielestäni oltava tiedon myös luotettavasta lähteestä tai kokemuksen asiasta huomattavan pitkältä aika jaksolta, eikä muutamilta vuosilta.

Voisiko kasvattaja saada vaikka jonkin maininnan itselleen shy:ltä, että osallistuu knikki rekisteriin, tai jotain vastaavaa.
Olisiko se hyvä juttu teille kasvattajille mielestänne.
Luulisi, että se toisi lisää sitä luotettavaa hyvää mainetta kasvattajalle???

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "P.H"Itse knikki rekisterihän on helppo toteuttaa, luulisi myös kasvattajien siihen osallistuvan, sehän on kaikkien etu.
Olisi tuo kaikkien etu ja toivoisin, että se toteutuisi. Pieni kysymysmerkki tulee vain aina olemaan se knikin syntymekanismi.
Ja jos knikkejä paljon ilmenee ja sen suoraselkäisesti julkistaa, niin moniko kasvattaja ajattelee syöttävänsä itsensä krokotiileille 8-) Kunniaa tulee, mutta meneekö maine?
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Nilla

tunnistatteko knikin helposti? Häntä on kuitenkin kovin pieni  ;)
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"kasvattaja ajattelee syöttävänsä itsensä krokotiileille 8-) Kunniaa tulee, mutta meneekö maine?

Ennemmin krokotiileille, kuin huonoa kasvatusta siltä osin, että salaillaan asioita ;)
Kyllähän jokainen tajuaa, että ei ala mainetta mustamaalaamaan kasvattajalta, joka on rehellinen, vai??

Asiaa pitää ajatella eri näkökulmasta, ei sieltä päin, että mistähän tuonkin hamsteri on tuon knikin saanut putoamalla vai perittynä, periytyvyyshän selviää sieltä rekisteristä.
Itse en ainakaan alkaisi katsomaan kenen kasvattajan hamstereilla on knikki, vaan etupäässä niitä sukuja ja hamstereita, knikkejä on ja se ei asiaa auta, jos sormella osoitellaan, tai vielä pahempaa mikä on hyvinkin yleistä... puhutaan selän takana.

Yhteishenkeä pitäisi olla, kuitenkin todella pienestä harrastajamäärästä kyse ja tässä ei edes ole raha suurena tekijänä, kun ajatellaan jalostusta ja poikasten teettämistä.

Pääasiahan on, saada hamsterit pysymään maailman kartalla mahdollisimman "hyvä laatuisina" eikö vain? :)

excitant

Harmittaa vaan että jos tuo on joku periytyvä luustoon liittyvä juttu, kun poikaa oli tarkoitus käyttää jalostukseen :|

Patricia

"Oven väliin jääneitä" tai synnytyksessä tai muuten vaurioituneita häntiä on niin harvoin, ettei asiaa kannattaisi tässä yhteydessä edes mainita. Viimeksi olen tavannut yhden purematapauksen, silloinkin oli häntä typistettävä. Väkivalloin ei saa nikamarunkoa murtumaan, niin "notkeaa" se on, ja jos näin sattuisi, tulisi häntään samalla niin suuria vaurioita, että eläinlääkinnälliset toimenpiteet vamman korjaamiseksi olisivat välttämättömiä, siis "löytyisi" eläinlääkärin todistus."

Lainaus S. Paatsama (julkaistu mm. Suomen eläinlääkärilehdessä 9/1992)
Fairyland\'s kiinankääpiöt

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "excitant"Osaako kukaan sanoa että mikä meidän puolivuotiaalla hamsulla on hännässään; Hännästä on tullut niin mutka että hamsteri kantaa sitä niin että se on vaakasuorassa itseään vasten? Mitään kyhmyjä tms ei hännässä tunnu, se vain on kääntynyt kummasti vasemmalle?
Kuten sanottu, knikki on häntämutka ja esiintyy hyvin erilaisissa muodoissa. Jos häntä on vähänkään normaalista poikkeava, on suositeltavaa unohtaa jalostuskäyttö. Tässä sitten tulee vastaan sekin, että kasvattajien (siis ihan kaikkien jotka poikasia teettää) on tiedettävä millainen on normaali häntä.

Ainahan se on harmillista, kun jalostukseen tarkoitetun eläimen joutuu syystä tai toisesta jättämään pois käytöstä, mutta näitä takaiskujakin valitettavasti joskus tulee.

excitant

No sen olen kyllä ymmärtänyt että normaali se ei ole! Kiinnosti vaan että onko knikki vai joku muu häntään liittyvä ongelma jota en ole jostain syystä tajunnut.
Joka tapauksessa, ehkä selkoa tulee enemmän sitten tuomarin suusta ensi näyttelyssä johon olen pojan ilmoittanut.
Ja jalostuksestahan tuo jää valitettavasti pois, ikävää sinänsä, muuten komea tapaus :(

Vilma

Minusta tuollainen rekisteri knikkihäntäisistä eläimistä, voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Voisihan sellaisen tehdä ja katsoa, että otetaanko sitten myöhemmin käyttöön. (:
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Tiare

And I Love Her on valitettavasti saanut knikin häntäänsä vajaa vuoden ikäisenä. Yksi poikue sillä on, oma C-poikueeni.  :(
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

Loretta

Tämä lainttu kuvia kullanmuruistanne keskustelusta:
"Onnittelut MinnaW! *Hieno* poika Chili :) Vinkki: laita kalkkikivi. Pojan puolisisaruksella poikasena ollut knikki on täysin parantunut. Ei ole oma eikä edes kasvatti, mutta tunnustelin häntää poikasena ja taas eilen, ja häntä on nyt 100 % priima. Tuomari oli samaa mieltä. t. Paula"

Itse henkilökohtaisesti en tuohon usko. Meillä on kaikilla hamsuilla kalkkikivet ja kyl niit knikkei tulee ja ne ei parane. Itse asiassa meidän Raketti Lordilla oli kaksi knikkiä ja se on ollut ainut hamsu, jolle on kalkin syönti maistunut :mrgreen:
Siis oikeat knikit ei kyllä parane, siihen en usko :huh
"Ilonen mieli korvaa puuttuvan älyn"

Nimetöntä syrkkikasvatusta väreissä]

Oranssi

Suloisenmuhkean Chili-pojan hännästä vielä (siirtäkää knikkitopicciin jos haluatte): en sano että kalkki parantaa häntiä. Tiedän vain että puolisisaruksella hylkäävä knikki lemmikkimessujen aikaan ja nyt ei mitään. Ja tiedän ettei emolla ole kalkkikiveä ollut. Ja ettei meidän samansukuisilla, joilla odotusajasta lähtien kalkkikivi, ole vastaavia ongelmia ollut. En tee teoriaa yksittäistapauksesta, kerron vain tarinaa ;) Ruotsalaiset aikanaan kertoivat ilmiöstä nimeltä "proteiiniknikki", joka korjaantui ruokinnan muutoksella. Tietääkö joku siitä asiasta enemmän? t. Paula

Maikkis

Tuosta kalkin korjaamasta knikistä hieman pohdintoja:

Voisiko olla niin, että liian vähäinen kalsium ruokavaliossa voisi kasvuiässä aiheuttaa pientä poikkeavuutta luustossa, esim knikintapaista. Ja tämä ehkä korjaantuu, kun ruokavalioon lisätään kalsiumia tarpeeksi. Tällöinhän kyse ei ole knikistä, vaan "kalsiumin puutosoireesta". En usko, että perinnöllinen 'oikea' knikki voisi korjaantua kalkkikivellä.

Tämä on vain minun omaa pohdintaani. En väitä näitä todeksi. Kunhan pohdin, voisiko tällainen teoria päteä, jos kerran hännän epämuodostumia on hävinnyt kalkkikivellä. Tosin en kyllä yhtään tiedä, voiko kalsiuminpuutos aiheuttaa luustollisia poikkeavuuksia kasvuiässä.