• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eri lajien käsittelyssä eroja?

Aloittaja miitta, 15.11.07 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Annunen

#75
Olen siis hankkimassa itselleni hamsteria ja vaikka nuo öttiäiset ovatkin minulle entuudestaan tuttuja niin haluan kysellä joistakin mieltäpainavista asioista. Meillä on siis asustellu ennenkin hamsuja: Nelli, Nessi & Sissi ja heidän viisi poikasta, Tiku & Taku sekä Tiku junior  :) Kaikki olivat talvikoita  :sydan
Nyt on jo neljäs vuosi menossa ilman hamsua ja tuli ikävä noita symppiksiä. Nyt sain jo vanhemmilta luvan ja vuoden 2011 alussa hankimme sitten kyseisen öttiäisen  :lov

Meillä on aina ollut käytössä häkki. Nykyään kaikkialla sanotaan että terraario on paras, mutta onko häkki silti huono. Tiedän että siinä on paljon huonoja puolia kuten pinnojen väliin voi jäädä jne. mutta ei ainakaan meidän 11 hamsusta kelläkään ollut ongelmia häkissä. Onko silti väärin majoittaa hamsu häkissä?

Ajattelin hankkia hamsuni kasvatajalta, mutta koska se tulee vain lemmikiksi niin onko esim. faunattaren hamsut hyviä. Onko kellää kokemusta? Jotkut sanovat että eläinkaupan eläimet eivät ole terveitä, mutta meidän ainakin olivat. Kasvattajalta saa jyviä, hoito-ohjeet, sukutaulun ja muutenkin tiedot koska on syntynyt jne. Onko kukaan ostanut faunattaresta? Onko siellä tiedosa syntymät ja vanhemmat?

Kertokaa minulle omista hamsuistanne ja nykypäivän hamsumaailmasta. Neljässä vuodessa on varmasti ehtinyt tapahtua paljon!  :)

Kyselen lisää kun tulee mieleen  :D

Karoliina

#76
Kyllä häkkiin voi laittaa, kunhan on sopivan pieni pinnaväli. Se vaan, että sieltä voi puruja lennellä väleistä ja hamsteri voi helposti nakertaa kaltereita. Tykkään itse eniten dunista.

Ei voi suoraan sanoa, että kaikissa Faunattarissa olisi hyvin hoidetut eläimet. Mutta yleensä missä Faunattarissa mä olen käynyt, näyttäisi olevan ihan hyvät olot yms. Eläinkaupasta harvoin saa vain rekisteripaperit ja eläimiä ei ole myöskään käsitelty siellä. Syntymäajat on melkein aina tiedossa eläinkaupoissa, mutta vanhemmista/ kasvattajasta harvemmin.

Onnea hamsterin etsintään :)
Happy is the one, who thinks he is happy.

Ken_G

#77
Jos eläinkaupan vaihtoehtona pystyt hankkimaan kasvattajalta, niin hanki kasvattajalta. Ei pahalla eläinkauppoja kohtaan, mutta kasvattaja tuntee poikaset, niiden vanhemmat ja suvun, ja auttaa sinua tarvittaessa myöhemminkin.

lpj

#78
Mielestäni kasvattajalta on parempi ostaa hamsteri, sillä ne ovat tottuneita käsittelyyn yms. yleensä. Eläinkaupasta taas ostettu hamsteri voi olla arka, eikä helposti totu käsittelyyn, tietysti riippuen eläimestä. Mutta tiedä noita.

Itse olen ostanut kaksi hamsteria kasvattajilta, ja aivan täydellisiä minulle ovat!
Onnea hamsterin ostamiseen!!

P.S Meillä saattaa vilistä pari korvaparia parin viikon sisällä, ilmoitan tietenkin tänne sitten myyntiaikaan!!  :D
[size=85][colorHamstraavat hamsterit<3=#FF0000][/color][/size]

jonna

#79
Eläinkaupasta ostettu eläin ei automaattisesti ole huonompi kuin kasvattajaltakaan ostettu, eläimen alkuperä kertoo jo paljon. Aika moni eläinkauppa myy tänä päivänä kasvattajalta lähtöisin olevia eläimiä, sukutietojen kera.

Eläinkaupassa kannattaakin siis kysäistä mistä eläimet ovat tulleet ja katsoa myös alkuperästä riippumatta eläinten yleiskuntoa ja vointia  :)

Nenannabanna

#80
Olemme suunnittelemassa kovasti hamsterin hankkimista, ja meitä mietityttää, mikä laji sopisi meille parhaiten. Olen lukenut aiheesta jo aika paljon mm. tältä palstalta, mutta haluaisin kuulla kokeneempien mielipiteitä, sillä valinta ei ole helppo. :S  Haluaisimme hamsterin, joka:

-olisi sympaattinen ja puuhakas
-ei purisi (ymmärrän toki, että kaikki hamsterit saattavat purra joskus, mutta mikä on epätodennäköisin purija?)
-viihtyisi mukavasti häkissään eikä tarvitsisi (lähes) päivittäistä käsittelyä pysyäkseen kesynä
-tulisi kädelle esim. syömään, silittämisestä hänen ei tarvitsisi välittää
-olisi mahdollisimman helppohoitoinen ja hajuton
-pärjäisi yksin pari päivää ja selviäisi tarvittaessa mukavasti pidemmistäkin automatkoista
-selviäisi meillä lapissa kaamoksenkin aikaan (olen lukenut, että hamsterit tarvitsevat päivänvaloa)

onko tällaista lajia olemassa? Tai mikä olisi mielestänne lähimpänä näitä toiveita? Itse olemme miettineet joko syyrialaista tai roboparia. Robot vaikuttavat tosi symppiksiltä ja niitä olisi mukava seurata, toisaalta taas kiltissä syyrialaisessakin olisi puolensa. Mitä hamsteria meille ehdottaisit?

Vevve

#81
Lainaus käyttäjältä: "Nenannabanna"-olisi sympaattinen ja puuhakas
-ei purisi (ymmärrän toki, että kaikki hamsterit saattavat purra joskus, mutta mikä on epätodennäköisin purija?)
-viihtyisi mukavasti häkissään eikä tarvitsisi (lähes) päivittäistä käsittelyä pysyäkseen kesynä
-tulisi kädelle esim. syömään, silittämisestä hänen ei tarvitsisi välittää
-olisi mahdollisimman helppohoitoinen ja hajuton
-pärjäisi yksin pari päivää ja selviäisi tarvittaessa mukavasti pidemmistäkin automatkoista
-selviäisi meillä lapissa kaamoksenkin aikaan (olen lukenut, että hamsterit tarvitsevat päivänvaloa)

Näihin kriteereihin parhaiten sopisi syyrialainen tai talvikko. Molemmat ovat erakoita, jotka eivät tarvitse lajitoveria. Hamsteri lajista riippumatta voi purra, jos se pelästyy tai ei ole tottunut käsittelyyn, joten on tärkeää että hamsteri hankitaan luotettavalta kasvattajalta joka on totuttanut sen jo poikasesta lähtien ihmisiin.
Syyrialainen sopii talvikkoa helpommin lapselle isomman kokonsa vuoksi, mutta niissä on hieman enemmän siivottavaa kuin talvikossa. Kumpikin laji on kuitenkin helppohoitoinen ja hajuton. :)
Talvikot kasvattavat pimeällä ja liian kylmällä ilmalla valkean talviturkin, josta ei kuitenkaan ole mitään haittaa. Sillä ei varsinaisesti ole väliä onko valo päivänvaloa vai keinotekoista valoa, vaan pääasia on että hamsteri ei elä pimeässä ympäri vuorokauden vaan että päivällä on jotain valoa.

Marrux1

#82
Ite otan talvikon tai syyrialaisen! :lov
Kotona asustelee Coton De Tulear poika Cassu.
\'\'Tulossa\'\' Talvikko.

shalala

#83
Uusin foorumilainen täällä. Heippa vaan kaikille!
Nuorempana itsekin tullut pidettyä syyrialaista hamsua. Nyt olisi jälkipolvi itsekin kovasti kiinnostunut.
Muutama kysymys:
Täytyykö hamstereita madottaa? Mikä viihtyisi parhaiten iltapäivälläkin? Onko lasinen akvaario parempi kuin muovi? Toiveena olisi saada pari yhteen. Mikä laji olisi siinä mielessä parasta ottaa?

lapanen

#84
^ Ei tarvitse madottaa hamstereita. Ai että mikä laji olisi hereillä iltapäivälläkin? Melkeimpä kaikki hamsterit nukkuvat vielä tuohon aikaan, mutta kääpiöhamsterit (talvikot, robot, campbellit) saattavat olla iltasella jo hereillä. Sekä lasinen terraario että muovinen duna ovat hyviä asumuksia. Ja jos haluatte ottaa kaksi hamsteria, niin siinä tapauksessa kannattaa ottaa roborovskeja tai campbelleja. Talvikot, syrkit ja kiinarit ovat erakoita (talvikoiden kohdalla voi olla poikkeuksiakin, mutta mieluiten ne asutetaan yksikseen). Kuitenkin robojen ja campbellejen kohdalla pitää varautua siihen että hamsterit voivat alkaa tappelemaan. Mutta yleensä ne tulevat toimeen keskenään.
muoks. Ja jos talossa on pieniä lapsia, niin robot eivät välttämättä ole mikään paras vaihtoehto. Ne ovat tosi pieniä ja aikamoisia "saippuapaloja" joten ne ovat enemmänkin katselulemmikkejä (tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö niitä saisi käsitellä).

misty

#85
Meiltä löytyy talvikko sekä syyrialainen.

Talvikkomme on ehdottomasti helpompi käsitellä pienestä koostaan huolimatta. Itse asiassa huolimaton pudottaisi syrkkimme todennäköisemmin kuin talvikkomme. Täysin käteensopiva, kiltti, kova puuhailemaan päivin ja öin. Uskallamme pitää sitä vapaana olohuoneessa, sillä se lähinnä pyörii sohvan alla tai päällä ja kyllästyessään hakeutuu ihmisen luo ja antaa ottaa kiinni. Ei tunnu häiriintyvän mistään, todella rento ja avoin neiti!

Syyrialaisemme tuntuu enemmän ns. saippualta, ei pysy käsissä ja osaa mennä todella lujaa halutessaan. Dunassaan kuitenkin hyvin rauhallinen, lähinnä möllöttää paikallaan ja katselee ympärilleen. Päivisin ei näyttäydy ja suurimman osan ajasta viettää pesämökissään talouspaperinpalojen seassa nukkuen.

Syyrialainen tarvitsee isomman asumuksen, mutta hoidoltaan ja ruokinnaltaan hyvin samanlaisia. Syrkki on rauhallisempi ja puuhailuissaan hidas, talvikko taas riehakkaampi ja ainakin meillä arvostaa enemmän paksua purukerrosta ja kaivelua.