• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Standardien muokkausta

Aloittaja Mustikkamaan, 30.05.08 - klo:14:14

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

Voi olla ettei tää nyt herätä ketään, mutta jos jollain tulee halua sanoa standardeista jotain, niin must vois avaa suunsa aina täällä. Mun meest voi puhua niinkö ihan kaikista lajeista ja väreistä ja turkeista ja kuvioista. Mikä standardista puuttuu, mikä on pielessä, mitä pitäisi sanoa toisella tavoin, mitä pitäisi lisätä?

Näin esimerkiksi mun yksi mielipide (mitä on kyllä ihan yleisestikin puhuttu):
- syyrialaisen koko-standardia tulee muuttaa, koska "mahdollisimman suuri" vaatii mahdottomuuksia ottaen huomioon, että eläinten terveys kärsii kun syyrikset ovat marsun kokoisia.

Tossa tommoi simppeli esimerkki.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Loretta

#1
Tohon kokoon pitäs saada kyl joku järkevyys  :D Nimimerkillä omistan lähes 300g syrkin joka ei laihdu...ollut tuollainen jo minulle tullessaan kolmenkuukauden ikäisenä. Ja onhan se "hienon" iso mut rajansa kaikella.


Mä olen ihmetellyt sitä et norre umb on standussa mut cinnamon umb ja ruoste umb puuttuvat kokonaan? miksi näin, kuitenkin sama väri kysessä silmien väri vaan eri  :P ja ainakin nykyään molempia taitaa löytyä ihan kivasti
"Ilonen mieli korvaa puuttuvan älyn"

Nimetöntä syrkkikasvatusta väreissä]

Ninde

#2
Lainaus käyttäjältä: "Loretta"Mä olen ihmetellyt sitä et norre umb on standussa mut cinnamon umb ja ruoste umb puuttuvat kokonaan? miksi näin, kuitenkin sama väri kysessä silmien väri vaan eri  :P ja ainakin nykyään molempia taitaa löytyä ihan kivasti
Siksi näin että norre umbbarille on aina ollut oma standardi ja sit on ollut erikseen "pelkkä" umborous standu (sillai kuin Ruotsissa on nykyäänkin). Silloin kun tätä standardiuudistusta tehtiin vuonna kivi ja miekka (oisko ollu 1996), jätettiin jostai syystä umborouksen standu kokonaan pois, jolloin muut umboroukset tulivat ei-standuväreiksi ja vain norre umb jätettiin standardiväriksi. Sitä älkää kysykö miksi näin tehtiin, koska sitä mä en muista ja olin silloin vielä enemmänkin kuunteluoppilaan asemassa kuin oikeasti päättämässä asioista...  :P

amiigoo

#3
Voisiko tuohon syyrialaisen kokoon laittaa esim. jonkun suosituspainon..tyyliin koirilla on korkeus suositus...tulipa vaan mieleen,en tiedä toimisiko se sitten käytännössä miten

Minski

#4
Lainaus käyttäjältä: "amiigoo"Voisiko tuohon syyrialaisen kokoon laittaa esim. jonkun suosituspainon..
Vois mennä vielä hullummaks touhu semmosesta säännöstä.
Ja mun mielestä yksinomaan se paino/lihavuus ei oo siinä koossa se ongelma vaan se koko ihan yleisesti; yhdistetään mahd. suuria hamsuja keskenään, jolloin jälkeläisetkin on kokoajan suurempia. Hamsunhan pitää olla kuitenkin kokoonsa nähden sopusuhtainen, joten jos laitetaan joku painoraja niin sit hamsu, joka on oikeesti muutenkin kookas on ihan rimpula luuranko, jos pelkkää painoa aletaan tuijottelemaan. Vähän sama kun alettas vaatiin, että ihmisissä 150 senttisen ja 190 senttisen ihmisen pitäs painaa yhtä paljon :D

Mutta nykyään on kyllä monet uroshamsutkin tosi kookkaita; itellä 210 gr uros tällä hetkellä, joka ei kuitenkaan ole pelkästään pulska vaan myös iso muutenkin. Muistan kun alotin hamsujen kanssa niin urokset oli 150-175 gr haarukassa, 180 gr uros oli silloin jo iso.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"mitä pitäisi lisätä?
Valokuvat kaikista värimuunnoksista ja kuvioista ? Edes yksi kuva jokaisesta, mieluiten useampikin kuva. Ei ole alunperin mun toive vaan yhden kasvattini omistajan ajatus :) Nythän sivuilla on usea syyrisväri ilman mitään kuvaa ja se kuva tekstin ohella kyllä selkiyttäis paljon :jeps:

Kuvia voisi olla myös sellaisista värien/kuvioiden edustajista, jotka eivät ole täydellisiä värinsä/kuvionsa edustajia, vaan esiteltäisiin värin/kuvion ohessa ns. "tyypillisinä virheinä". Usea ihminen kuitenkin ostaa lemmikin esmes eläinkaupasta ja haluaa tietää sen värin ja eksyy hamsteriyhdistyksen sivuille ja yrittää verrata ostamaansa hamsua kaikkiin väreihin, hamsu on ehkä värivirheellinen, jolloin omistaja ei löydä niiden "liki täydellisesti värinsä standardia vastaavista" kuvista oman hamsunsa kaltaista. Ja olishan noista tyypillisistä virheistä kuvin hyötyä ihan jalostusmielessäkin :)
Hamsteriton tätä nykyä

blood.and.tears

#5
Eiks ois kaikkein paras laittaa joku pituus syrkeille tohon koko kohtaan, niinkuin esim. talvikoilla lukee standussa että ihanne pituus on 8-10cm. Syrkeillekkin vois laittaa jonkun kultasen keskitien tohon koko asiaan, ku ne on aika järkyn kokoisia iso osa. Eikä varmaan ole kovin tervettä jalostaa kokoa mahdollisimman suureksi. Ku marsut on kuiteski erikseen  :mrgreen:
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Noppis

#6
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Kuvia voisi olla myös sellaisista värien/kuvioiden edustajista, jotka eivät ole täydellisiä värinsä/kuvionsa edustajia, vaan esiteltäisiin värin/kuvion ohessa ns. "tyypillisinä virheinä".
Joo toi selkeyttäis paljon kun lukis aina kuvan alla jos hamsun kuvio on vajaa tai väri liian vaalea jne.
[size=85]Apri ja Ronja ja Marme ja Rampe ja Kyösti ja Simona ja Mysli.[/size]

Mustikkamaan

#7
Lainaus käyttäjältä: "Loretta"Mä olen ihmetellyt sitä et norre umb on standussa mut cinnamon umb ja ruoste umb puuttuvat kokonaan? miksi näin, kuitenkin sama väri kysessä silmien väri vaan eri  :P ja ainakin nykyään molempia taitaa löytyä ihan kivasti

Siis miten niin silmien väri on vain eri? Umborous muuttaa ruosteen ja cinnamonin ulkoasua ihan yhtä lailla kuin normaalillakin. Se tekee sen käytännössä kaikille väreille.

Hopeanharmaa umborous ja keltainen umborous on kyl yberihania :P

MUTTA. Sille vois hyvin tehdä jonkun kaavan periaatteessa - mutta sen pitäisi olla tosi selkeäsanainen.


Minski: Joo, oon jo pitkään puhellut siitä kuvioista & värimerkeistä et pitäis saaha piirrokset (niinkö esmes hiirillä). Osaisinki piirtää ni olis ollu jo ajat sitten :D Ei oo vaan tullut puhuttua useammalle vissiin (vai oliskohan infossa aikanaan ollut keskustelua kenties), jos joku osais...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mustikkamaan

#8
BTW. Standardissa on että argentella on oranssi tikkaus. Muistan, kun standua korjailtiin ja nää pari sälliä oikein lampun alla tutkivat että se on oranssi. Meidän argenteilla ainakin on selkeästi tummanruskea tikkaus o.O (ja se on hieno :D) Onks teidän muiden argenteilla tikkaus oranssia tai ruskeeta?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Katar

#9
Juu selkeät valokuvat on parempi kuin hyvä ajatus. Varsinkin kun nuo harvat kuvat mitä ylipäätään on shy:n sivujen värigenetiikan kohdalla ovat kamalan huonolaatuisia, niistä tuskin tunnistaa edes eläintä  :roll: ja juuri jokin tarkka kuva pelkästä väristä olisi hyvin hyösyllinen sillä pelkän tekstin perusteella väri on hyvin vaikea hahmottaa esim. "Turkin täytyy olla voimakkaan punaruskean oranssi ilman vivahteita"  ei kerro yhtään mitään.

Aika isohan se urakka kyllä olisi  :roll:
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Mustikkamaan

#10
^Standardista ei saa käytännössä koskaan maallikolle täysin selkeää. Kyllä joutuu ihan tutustumaan lajiin, jos kasvatusta aikoo - ts. nähdä useampia kyseisen värisiä eläimiä. Näyttelyiden ja arvosteluiden suhteen sama homma.

Kaikista väreistä ei tosiaan ole hyviä kuvia - sinne on pyritty laittamaan parhaimmat mitä löytyy. Kuvailla saa ja voidaan vaikka tehdä triidi, minne kukin voi laittaa käytettävissä olevia kuvia hyvistä eläimistä. Jopa monitoimimies-Juhallekin olisi aika urakka käydä kaikki värit läpi ja ottaa hienoja kuvia hyvistä yksilöistä - hamstereiden kuvaaminen ei ole helppoa, vaikka olisikin ammattitaitoinen.

Tuntuu, että välillä lähdetään jopa vaatimaan mahdottomuuksia  :roll: Vaikka tottakai ideoita saa esittää koska ilman niitä ei kehitytä, mutta voisi sitä vähän ennemmin kyselevällä asenteella lähteä mukaan eikä "tää on ihan kakka, ette te mitään osaa" -ajatuksella.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Katar

#11
^Niinhän sitä vaaditaan paljon kun ei välttämättä tajuta, että teillä on muitakin töitä ja tekemisiä kuin hamsterihommat.

Ja uskon kyllä, että monet voisivat luovuttaa ylpeinä hamstereidensa kuvia kunhan nimi ja omistaja mainittaisiin kuvan yhteydessä. Ainakin minä tekisin niin hyvin mieluusti (: ihan toimiva idea voisi tuo triidi olla.
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Ninde

#12
Yksi ongelmahan on jo siinä, että kaikkia värejä ei ole Suomessa ollenkaan, ei edes niitä huonon värisiä yksilöitä saatika sitten liki täydellisesti standardia vastaavia (näin kärjistäen), niin tyhjästä on vähän paha nyhjästä.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että uusia kuvia pitäisi taas yrittää metsästää ja kysellä ihmisiltä, varmasti saataisiin sinne parempia joistain väreistä. Mutta kukahan senkin tekisi...  :c8  Josko se triidi tekaistaisii nyt ihan ekana?

Aya

#13
^se triidi vois olla ihan hyvä idea. Multa kyllä löytyy kuvia niin huonomman kuin paremmankin värisistä eläimistä (varmaan enemmän nuista ensimmäistä :D) saataisiin sit ehkä samalla laitettua kuvia niistäkin eläimistä jotka eivät ihan vastaa sitä standardia.

Mustikkamaan

#14
Mulla olis pari kivaa hamsteria kans, kunhan niistä ikimaailmassa onnistuis saaha nättejä kuvia... Sit on tietty ollu tosi nättejä, mut ei niistä oo hyviä kuvia :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]