Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

Heli

Mä en henk.koht. suosittele robojen juoksuttamista sillä ne tuntevat olonsa uhatuiksi suurilla aukeilla alueilla. Robot viihtyvät suojaisissa paikoissa missä on paljon piilopaikkoja.
Voihan niille järkätä vaikka juoksutuslaatikon jos haluaa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Cami

^Ok, semmoinen juoksutus laatikko meillä jo onkin. Siellä viihtyvät oikein hyvin :D
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

yetta

Lainaus käyttäjältä: "Somnium"Mietiskelin tässä tuota robojen kasvatuksesta, että onko mahdollista saada roboista käsikesyjä, jos niitä käsittelee syntymän jälkeen usein ja totuttaa käteen? Kun oman talvikkokatraan kanssa kävi ainakin niin että kun käsittelin niitä päivittäin, niin kaikki onnessaan hyppäsivät aina kädelle, ja teki sitä myös uuteen kotiin mentyä, sekä jatkaa edelleen sitä. Jostain syystä useat talvikonpoikaset ovat hyvin arkoja uuteen kotiin mentäessä, siksikö, ettei niitä ole käsitelty tarpeeksi poikasena?

Mutta siis, olisiko roboista mahdollista kouluttaa poikasesta asti käsikesyjä, vai pysyykö ne edelleen vain semmoisina nuolipäinä? :)

Vaan musta tuntuu myös että tuo on aika tapauskohtaista loppujen lopuksi, on meillä niitä yli-liikkuvaisiakin nähty kaikesta sievästä käsittelystä huolimatta- yksi pentueellinenkin oli aivan kamalaa käsiteltävää kun kaikki olivat kuin sätkykohtauksen saaneita, kun tajusivat kämmenelle joutuneen  xD

Saana

Lainaus käyttäjältä: "yetta"Itse olen harrastanut tuota vauvasta asti käsittelyä, ja tiettyyn vaiheeseen asti penskat käyttäytyvätkin käsittelyssä hienosti- kunnes osalle (suurimmalle osalle ehkä) tulee jonkunsortin kirppuikä..  :roll:  Kirputtelusta huolimatta olen pyrkinyt otuksia käsittelemään, vaan usein siinä vaiheessa pennut siirtyvät uusille omistajilleen eivätkä välttämättä "uskalla" niin tukevasti sätkiviä otuksia käsitellä, annetaan periaatteessa hamsulle siis "periksi" ja annetaan sen vaan "olla" kun se "ei halua käsiteltäväksi".

Aika pitkälti samoilla linjoilla Yettan kanssa. Välillä vaan tuntuu että poikaset ottavat aika paljon mallia äidiltään. Nyt olisi kolmannen polven rääkyjiä ja toisessa poikueessa taas kolmannen polven kädelle tulevia roboja. Kuitenkin suunnilleen saman verran tulee käsiteltyä kaikkia.

yetta

^joo hei tuo unohtui myös! Meillä yksi mamma oli pentujen aikaan kauhea kiitäjä, ollut pennusta saakka sellainen. Sen pentuja sain käsiteltyä ihan mukavasti, tosin olivat aivan hirveitä menemään ja moni tuntui pomppaavan kdäestä kuin kumipallo, jos koski.. Tuo sitten tuntui jatkuvan käsittelyistä huolimatta aikuisiällekin saakka, ovat tieten nyt vähän rauhoittuneet iän myötä mutta virtaa löytyy kyllä. Samaan aikaan syntyi toinenkin pentue jonka mamma tuli aina kurkkimaan ja nuuskimaan kättä kun terraan työnsi, ja pennut olivat huomattavasti rauhallisempia ja mukavampia käsitellä. Kai ne emoltaan oppii sen osittain, kui käyttäydytään.

Giasa

Tuohon "villeis aiheeseen" liittyen meitilläkin on kokemusta! Kun sain nuo robo pojat toinen , pienempi kokoinen oli aivan ymmärtämättömän vikkelä ja säikky, pari kertaa vetäisi kädeltä väärään suuntaan ja siellä sitä jo lattialla oltiin mukkelis makkelis. Mutta sitten aina vain otin sitä käteen päivittäin ja päivittäin ja se alkoi pikku hiljaa hyvin tottua. Lopussaan sitten kun lähdimme perheeni kanssa Gran Canarialle, ystäväni Shiipa oli tehnyt siitä aivan käsikesyn. Oli mukava yllätys kun pallura ei enää suoraa hypännyt alas, vaan saattoi ihan tyynesti jäädä poskipussejaan tutkimaan :) Edelleen ovat molemmat hyvin käsi kesyjä, toinen, joka on aina ollut rauhallinen saattaa joskus esim. pet-show'ssa tuomarille olla nopsana, mutteipa haitaksi asti. Ja jos olen joskus antanut noiden vuorotellen juoksupyörässä juosta ja sen jälkeen ottanut käteen, huomaa että ne ovat paljon vikkelämpiä, kai tahtoisivat edelleen juosta :)

Mutta olipa minulla myös asiaa: Mitä jyväseosta teidän robot saa? Meillä nuo kuluttavat Rapunzelin HamsteriMinminiä, ja tykkäävät oikein paljon. Pelletit vain tuppaa jäämään, joten vielä toinen kysymys: Annatteko olla ruoan niin kauan että entinen on suunnalleen jykerretty loppuun, vai missä vaiheessa ruokakuppia sitten täytette? Meillä pelletit siis eivät mene, mutta olen koittanut pitää niitä sen verran, että nekin maistuisi jotta kaikki tarpeellinen tulisi ötököille. Mutta veikkaampa että vaikka vain pelletit olisivat jäljellä, on noille jokin kätkö tunneleissaan joista saa ns. herkkujaan :)

Tulipas pitkä viesti  :oops:
[size=85]Ruudun takana Giasa, roborovskit Alfred ja Eevert, sekä gerbiilineidit Elyssiah ja Eleazar[/size]

cibi

Pakko kysyä täällä kun vaivaa sen verran.
(vkh rb, 2x tyttöjä, huskyja)
Ekaksi olen huomannut että molemmilla roboillani on molempien takajalkojen pohjassa ruvet, elikkä haavat. Ne ovat pienet pistomaiset enkä tiedä mistä ne olisivat voineet tulla, varsinkin kun toisella on muutenkin kuluneet jalanpohjat. Mistä johtuu?

Siinä nyt tältä erää. :>

blood.and.tears

Lainaus käyttäjältä: "cibi"Toiseksi toisella tytöllä (Nana) on sellaisen puolen sentin mittainen, vino häntä joka törröttää oudosti? Onko mahdollista että se on murtuma joka on parantunut väärin vai? Näyttelyissä ei ole ollut mainintoja.

Knikki mahdollisesti?
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Luultavammin.
Ihme vain kun ei ole näyttelyissä tullut minkäänlaisia mainintoja asiasta.

Elliska

Onko sillä ollut aina se knikki? Se on nimittäin voinut ilmestyä vasta myöhemällä iällä, näyttelyttämisen jälkeen.

Heli

Minusta vino ja töröttävä häntä ei kuulosta knikiltä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

cibi

Nuo tulivat minulle 8 kk vanhoina ja aluksi käsittely on vaikeaa enkä kiinnittänyt huomiota. Nyt ovat sen reilu vuoden ikäisiä mutta olen havainnut asian aiemmin, kiinnittämättä kyllä enempää huomiota.

E// Todella kiireistä nyt tällä kertaa, ja joskin vakavampaa.

´Menin tuossa perjantaina ystävälleni Giasalle yöksi ja Lauantai iltana kun käsittelin hamstereita huomasin että Nanan toinen kasvon puoli on punertavanoranssin, haalean värin peitossa. Säikähdin todella ja otin hamsterit bokseihin. Yritin puhdistaa naamaa mutta ei vedellä onnistunut ja silmän ympäriltä muutenkin vaikeaa. Kummassakaan hamsterissa ei ollut minkäänlaisia haavoja/ purema jälkijä kun tarkistin ja tutkin.  Onko tuo jotain eritettä, verta vai kenties jotain muuta? Todella huolettaa ettei vaan olisi mitään vakavampaa.
On siis sellaista vaaleaa ja ei lähde turkista pois, voisi olla verta 50 % värin puolesta.

Ja hieman ei niin vakavaa, hamstereillani on lähes kalju rintakehä, mistä johtunee?

E2//  Väri kadonnut. o__o

Cami

Pitkästä aikaa olin täällä kun on ollut tietsikan kanssa vähän ongelmia :<

Yhdellä robollani on pienet haavat ihan nenän ympärillä, vedellä ja pumpuli tupolla olen putsaillu sillon kun siitä on tullut vähän verta. Aika pitkään on ollu eikä halua parantua :(  Haavat ei ole mielestäni häirinny hamsua, eli ei ole rapsuttanu/nuollu niitä.

Toisella hamsulla on hännässä pieni haava, ei enää ole verinen mutta siinä kohdassa ei ole vielä karvoja :(

Ärsyttää kun ne ei tappele vaan niillä on aina välillä pieniä erimielisyyksiä ja sit niille tulee aina välillä pieniä haavoja, mutta se ei ole niin vakavaa että joutuisin erottaa ne.
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

jekku

Mulla sama juttu kuin cibillä. Huomasin tuossa viikko pari sitten Jekulla paljaan rintakehän ja säikähdin. :huh  Totesin sitten kuitenkin, että koska tuo ipana on muuten virkeä, niin se ei varmaankaan ole mitään vakavaa. Seurailin tilannetta. Koska Jekku on purrut juoksupyöränsä aika kamalaan kuntoon eli hyvin karkeaksi hiekkapaperiksi, ajattelin, että josko se juoksupyörä olisi syy karvojen lähtöön (kuluttaa mahaa). Vaihdoin uuteen juoksupyörään ja toissailtana kun Jekku nukkui pyörässä (röhnötti) ja rinta näkyi, minusta siihen oli alkanut kasvamaan jälleen karvaa (eli ei ollut enää NIIN paljas).

Voihan syy olla jossain muussakin, mutta seurailen tilannetta Jekun kannalta. :roll:

Onko muilla vastaavaa ja onko asiantuntijoilla kokemusta tästä ja tietoa, onko syy rintakehän karvojen lähtöön yleisesti jossain muualla?
pikku nenu
+jalat läpsykkäät
+karvahapsut
+hännänpää
___________
hamsuhan se, kai sen näät!

cibi

Meillä roboilla ei ole ollut juoksupyörää niin ei meillä johdu siitä, mutta entisillä omistajilla kyllä. Joskin rintakehät ovat edelleen lähes kaljuja ja robot ovat olleet minulla pari kuukautta.