• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Vanhan hamsterin elämää

Aloittaja mantsikka:>, 25.08.07 - klo:00:31

« edellinen - seuraava »

Minski

#45
Meillä on Romildo-robo (2 v 6 kk) vasta nyt alkanut näyttää ikäiseltään, aiemmin se on ollut kuin pikkupoika, mutta nyt sillä on lihaksikkuus osittain vähentynyt ja siitä on tullut vähän kuivan kälpäkkä ukko :D Vauhti kylläkään ei ole hidastunut pätkän vertaa, menee lujaa kuin salama edelleen, syökin okei, ainoo jutska on toi kälpäkkyys :D
Hamsteriton tätä nykyä

Talvikimalle

#46
Minulla on kaksivuotias kääpiöhamsteri (talvikko uros), josta olen vähän huolissani. Huomasin eilen illalla, että sen silmiin on tullut pienet valkoiset pisteet, ja muutenkin ne silmät ovat vähän samean oloiset. Kun kokeilin ottaa hamsua syliin, niin se vähän säikähti minua, kun laitoin käteni sen viereen ottaakseni sen.
Hamsterini osaa kyllä mennä ruokakipolle ja juoda pullosta yhä, mutta luulen sen olevan sokeutunut jossain määrin. Onko edes yleistä tällainen vanhoilla hamsuilla?

GaneshaX

#47
En tiedä onko yleistä, mutta käsittääkseni hämärä eläimen sokeutuminen ei ole hirveästi sen elämää vaikeuttava asia. Kun ne eivät terveilläkään silmillä kovin hyvin näe. Varsinkaan jos eläin asuu matalassa terraariossa, eikä korkeassa häkissä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Vevve

#48
Minulla eräs jo edesmennyt talvikkorouva alkoi vanhemmiten sokeutua, ensin toisesta, sitten toisestakin silmästä. Se kuitenkin eli pitkään tämänkin jälkeen, ehkä melkein vuoden. Ei se sen elämää häirinnyt erityisemmin.

Talvikimalle

#49
Kiitoksia vastauksista  :)

Eli varmaankaan ei ole tarvetta (eikä varmaan kauheasti pystykään) hoitaa tätä vaivaa. Yritetään nyt vaan elää sen kanssa.  :roll:
Hamsu on vielä ihan pirteä hereillä ollessaan, mutta nukkuu kuitenkin aika paljon. Kauanko luulisitte että hamsuni vielä elää?
Sille on myös aiemmin muodostunut syylämäinen (hyvänlaatuinen) kasvain toisen korvan alapuolelle, johon saatiin lääkkeitä ja hoito-ohjeet, ja leikkaan sitä pattia pienemmäksi aina välillä. Luuletteko että tämä patti haittaa hamsuani paljoa, kun se joskus sitä rapsuttelee tassuillaan.

GaneshaX

#50
Jos alkaa tuntua että hamsu kärsii, se on viisaampaa päästää paremmille hamstrausmaille. Ja tässäkin on otettava huomioon se, että saaliseläin piilottaa kipunsa viimeiseen asti.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

tintsku

#51
Syrkilläni on ollut ripuli jo 5 päivää, eikä se lähde pois ja viikonloppuna huomasin, että hamsuni vointi on huonontunut, se kävelee kömpelösti, nukkuu kokoajan, ja äskön kun otin sen syliin, niin huomasin, että toinen silmä on kiinni ja toinen puoleksi auki. Pelkään, että syrkilläni on kipuja, kun se alkoi äännellä kummallisesti, kun nostin sen syliin. Se kyllä syö ihan normaalisti, mutta juo tuplasti enemmän kuin tavallisesti. Hamsteri on 1v 6kk, joten ei kyllä mielestäni ole kovin vanha vielä.
Kannattaako hamsteri päästää paremmille hamstrausmaille? :cry:

Ken_G

#52
Lainaus käyttäjältä: "tintsku"Kannattaako hamsteri päästää paremmille hamstrausmaille? :cry:

Nyt on syytä kiireesti varata aika eläinlääkärille ja antaa hänen arvioida hamsusi tilanne.

Ritu

#53
Kyllä minä kertomasi perusteella päästäisin. Mutta se on valinta jonka vain sinä voit tehdä. Jos tuntuu liian raskaalta päätökseltä, niin pyydä ihmeessä eläinlääkärin mielipide.
- Riikka

tintsku

#54
Eläinlääkäriin taidan varata ajan, ja kysyä hänen mielipidettä.
Hamsun toinen silmä on vieläkin kiinni, johtuuko se siitä että hamsun silmä rähmii niin paljon, että se ei aukea?

tintsku

#55
Löysin eilen illalla, hamsuni dunasta puoli kuolleena, otin sen syliin eikä se liikkunut, säikähdin, että se on kuollut, sitten selvisi, että se hengittää vielä ja sydän lyö.
Hamsu elää vieläkin, mutta se on ihan kuolleen näköinen, kylmä, silmät kiinni ja suu auki.
Epäilen, että se on halvaantunut, eikä pysty liikkumaan yhtään.
Ja tänään on sunnuntai niin en pääse eläinlääkärille.
Mitä teen!??

susu

#56
Eikö paikkakunnallanne ole päivystävä eläinlääkäriä?  :shock:
Kuulostaa tosi pahalta...  :cry: Ehkä kannattaisi kuitenkin kokeilla eläinlääkärille soittamista?
Nipsu & Räpsy <3

tintsku

#57
Äiti soitti äskön päivystävälle eläinlääkärille, se sano, että se voi olla koomassa, eikä tunne kipua.
Viemme hamsun huomen aamulla 8-9 aikaan lopetettavaksi :cry:  :(

Talvikimalle

#58
Oman pienen talvikkoni Napin löysin tänä aamuna pesämökistään, oli nukkunut pois.  :(
Tavallaan olen helpottunut, ettei sen tarvitse enää kärsiä, mutta kamala ikävä sitä jo on.  :cry:  Nappi oli ollut ihan mahtava kaveri, aina lohduttanut kun oli ollut huono päivä. Enkä ikinä sitä varmasti unohdakaan. Myös Napin sisar Hapsu joka myös asui meillä, oli pari kuukautta aiemmin ihan vanhuuteen luultavasti menehtynyt. Ikävä on Hapsuakin..  :(

Rowelia

#59
Meidän Tarmo ( syyrialainen ) on nyt 2 v 8 kk, vanhuus on alkanut näkymään selkeämmin. On se jo kuukausia ollut sellainen harmahtava turkistaan ja karva on myös paljon harventunut. Pirteä pappa kuitenkin on ollut, vauhtia piisannut kuin pienellä piisamilla :haha

Mutta olen nyt huomannut, että sillä ei ole enää takajaloissa voimia kuten ennen. Se on kova kiipeilemään, nykyään se ei jaksa oikein takajaloilla ottaa lisää voimaa/vauhtia kiipeämisessä. Mutta ei tunnu rautavaarin menoa haittaavan :oops: