• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Zinde

#885
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Ööö, missä kohdassa olin sitä mieltä, että kaikilla ei olis oikeutta omiin mielipiteisiinsä?
Et olekaan sanonut, ettei olisi oikeutta mielipiteisiin. En sitä tarkoittanutkaan, vaan tarkoitin sillä sitä mitä Heli jo sanoikin: täällä kukin kommentoi sellaisia juttuja mitä haluaa. Ja mielipiteitä tyrmäävä asenne sinusta huokuu, vaikket välttämättä sitä tarkoita.

En usko, että ihmiset muuttavat näkemyksiään, vaikka tuputtaisitkin mielipidettäsi. On hienoa, että ajattelet lemmikkiesi parasta mutta ihmiset näkevät asiat eri tavoin ja kokevat eri ratkaisut parempina.  Ääripäänähän voisi ajatella, että eläimelle kaikkein parasta olisi olla vapaana luonnossa, mistä ihminen ei olisi alunperin pyydystänytkään itselleen.
Olen samaa mieltä siitä, että valitettavan usein näkee liian pieniä asumuksia eläimillä. Etenkin amerikassa  oikeasti pienet asumukset tuntuvat olevan yleisiä. Mielestäni kuitenkin suurin osa täällä nähdyistä asumuksista ovat olleet eläimelle sopivia.

Lainaus käyttäjältä: "metsku"Kumma juttu sekin, että esim. rottien kohdalla isommat ja erikoisemmat (rottien eduksi) häkkiviritelmät saa kannustusta ja kehuja, samoin marsujen mutta hamsujen kohdalla taas pidetään kiinni kynsin ja hampain perinteisestä.
Ajatko tällä takaa sitä, että sinun viritelmiä ei ole kehuttu vaikka olisi pitänyt?
Hamsterin tapa liikkua on erilainen kuin rotan, sehän todettiin aiemmin. Marsuista en pahemmin tiedä, mutta ymmärtääkseni niille voi pienikin pudotus aiheuttaa vammoja. Minun mielestäni näiden eläimien asumuksia ei voi verrata keskenään enkä ole ihan varma, mitä ajat tällä takaa.
Musta on turvallisempaa, että käytetään sellaisia asumuksia, jotka on yleisesti hyväksi todettuja kullekin lajille. Sitten ne, jotka osaavat ottaa tietyt asiat huomioon ja tietävät mitä tekevät, voivat rakennella erikoisempiakin ratkaisuja. ;)  En lähtisi siis yleisesti kannustamaan viritelmien tekemiseen.

Mutta tämä mun teksti nyt ei taida enää kuulua tähän ketjuun, alkaa menemään jo sivuraitelle..

Mai-Katti

#886
Minun empiirisen, jopa kaksi urossyrkkiä kattavan seurantatutkimukseni tulos on, että sekä asumuksen koolla ETTÄ virikkeellisyydellä on paljon merkitystä.  :D  Harrastan siis vähän samantapaisia viritelmiä kuin metsku, koska yksinkertaisesti tykkään niiden kanssa väkerrellä, mutta ruukaan myös tupata kämpän täyteen kaikenmaailman putkea ja härpäkettä. Pirun rumaltahan tuo nykyinenkin näyttää, mutta minulle sillä ei ole niin väliä. Olen omien poikieni kanssa huomannut, että jos on vain hamsteriduna, joka on täynnä virikkeitä, pyritään kämpästä ulos hinnalla millä hyvänsä. Täsmälleen samoin on meillä käynyt myös virikkeettömässä jättikompleksissa. Hamsteri on kuitenkin saaliseläin, joka tuntuu (minusta) viihtyvän jossain määrin katseelta suojassa ("tylsä lemmikki"), joten ainakin omat poikani ovat käyttäneet avointa pinta-alaa todella vähän hyväkseen. Kun terrario on tuupattu täyteen putkia, siltoja, pahvilaatikoita, tikkaita yms, tulee koko pohjapinta-ala käytettyä touhuamiseen.

Korkeuttakin viritelmistäni löytyy, mutta pidän tarkoin huolen, että mahdolliset pudotuskorkeudet pysyvät pieninä. Tasoja ja riippareita on siis mukavasti limittäin niin, ettei hamsu pysty putoamaan suoraan ylhäältä alas asti. Molemmat syrkkini ovat myös käyttäneet kiipeilymahdollisuutta ahkerasti hyväkseen, vaikka asumuksen pinta-alakin on aina ollut vähintään suositusten mukainen.

Loppuun vielä varoituksen sana nimimerkiltä Kokemusta on: varmista että mistään rakosesta ei varmasti pääse karkuun! Minusta huomattavasti vaikeampaa on virittää turvallinen kuin iso asumus. Sellaisenaan käytettäväksi tarkoitettu valmis häkki/duna/terra on yleensä pakoturvallinen, mutta kun aletaan virittelemään omia systeemeitä, jää helposti joku epäkohta huomaamatta.

HamsterSailor

#887
Mun mielestä virikkeellisyys on tärkeä asia. Voihan sitä laittaa hamsulle vaikka 2mx2m asumuksen ja siihen liittää esim. dunan, mutta eihän se ole järkevää, ellet sisusta sitä huolellisesti, järkevästi ja virikkeellisesti. Hamsulla ei olisi piilopaikkoja, siltoja, heinäkasoja, kaivelupaikkoja yms.

Niin, ja itse mietityttää se että jos olisin pieni eläin, kuten hamsteri, niin haluaisinko neonvärejä ym. kirkkaita/räikeitä värejä ympärilleni isoon asumukseen? Itse en ainakaan haluaisi :nops: Ennemmin ottaisin normikokoisen dunan/terran/häkin, joka on sisutettu kekseliäästi miellyttävillä luonnonmateriaaleilla ja neutraalilla värityksellä. (Se on toki makuasia mistä tykkää)

Cindu

#888
Lainaus käyttäjältä: "tintsku"Feelin häkistä kuva, nykyään enemmän virikkeitä: katosta roikkuu riippari, tikapuut... Kokoa häkillä on n. 80x45x60. Ensi viikolla vaihdan Arielin tuohon häkkiin ja Feelin dunaan.


Wau tosi hieno :) !
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Mustikkamaan

#889
Syyrialaiset hamsterit eivät erota värejä (niin kuin mitä ilmeisimmin moni muukaan hämäräelävä - käsittääkseni eivät siis nääpiöhamsutkaan), niin osaisin kuvitella, ettei värityksillä ole niin merkitystä. Piilopaikoilla ja asumuksen avoimuudella mielestäni taas on merkitystä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Zinde

#890
Lainaus käyttäjältä: "HamsterSailor"Niin, ja itse mietityttää se että jos olisin pieni eläin, kuten hamsteri, niin haluaisinko neonvärejä ym. kirkkaita/räikeitä värejä ympärilleni isoon asumukseen? Itse en ainakaan haluaisi :nops: Ennemmin ottaisin normikokoisen dunan/terran/häkin, joka on sisutettu kekseliäästi miellyttävillä luonnonmateriaaleilla ja neutraalilla värityksellä. (Se on toki makuasia mistä tykkää)
Näkeekö hamsteri värejä? Olen ollut siinä uskossa, ettei näkisi. Taitaa nuo neonvärit olla vain ihmisten "iloksi". :roll:
Olisi kyllä kivaa saada neutraalejakin värejä duniin ja häkkeihin. Voisi sitten itsekin ehkä hankkia niitä. Nyt on käytössä vain terraarioita, kun ovat mielestäni siisteimmän näköisiä.

Varmasti mikä eläin tahansa viihtyy parhaiten asumuksessa, joka vastaisi sen luonnolista ympäristöä. :) Tykkään eniten puisista virikkeistä. Ovat varmaav mukavemman tuntuisiakin kuin muoviset vastaavat.

Mustikkamaan

#891
Syyrialaiset hamsterit eivät erota värejä (niin kuin mitä ilmeisimmin moni muukaan hämäräelävä - käsittääkseni eivät siis nääpiöhamsutkaan), niin osaisin kuvitella, ettei värityksillä ole niin merkitystä. Piilopaikkatarjonnalla ja asumuksen avoimuudella mielestäni taas on merkitystä.

Hämeenlinnan Fauniksessa oon nähny mukavan kokoisia häkkejä, joiden väritys on sellainen "luonnonvihreä" - tosi neutraali. Ensimmäinen häkkiväritys, josta oon oikeasti tykänny. Mut eihän mulla semmosiin oo varaa :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

HamsterSailor

#892
Ei niin, mutta eihän hamsut luonnossakaan näe niitä kirkkaita neonvärejä. Se on toki makuasia, mutta tämä on mielipiteeni :)

Zinde on oikeassa, ne on varmaan tehty miellyttämään ihmisten silmää. Mun silmää ne ei kyllä miellytä, mutta sekin on makuasia.

Cindu

#893
Mä  en ennen tykänny häkeistä, nyt oon alkanu tykkään kauhesti, varsinkin tuo tintskun häkki on upea, itekki haluais tommosen  :kieli
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

metsku

#894
Joo siis en tarkoittanut, etteivätkö virikkeet olisi tärkeitä, tietenkin ovat. Mutta jotenkin virikkeitä pitää itsestäänselvinä kuitenkin jolloin huomio tulee kiinnitettyä siihen asunnon kokoon. Toki jos kämppä on lähes virikkeetön ja hamsteri puree kalteria tms. niin kokeillaan auttaako lisävirikkeet. Oman kokemukseni mukaan ei auta vaan ainoastaan lisätila auttaa ja paljon samaa on täältäkin luettavissa. Ja nuo putket tuovat todella paljon virikettä hamsterin elämään. Esim. tuota rottaputkea kiivetessään syrkille ei paljon jäänyt ylimääräistä energiaa minkään joutavan pakosuunnitelman toteuttamiseen  :)

Vanhemmiten ihan selvästi hamsujen mielenkiinto kiipeilyyn ja kerrosten vaihtamiseen vähenee eikä se ole enää turvallistakaan. Esim. talvikolla 2v4kk on nyt ihan tylsä perushäkki isolla pohjapinta- alalla koska se ei enää käytä kerroksia juuri. Matalia kyllä. Voisin kuvitella jonkun täälläkin monta kertaa nähdyn perusterran jollain yhdellä tasolla sopivan kohta eläkeläiselle mutta ei missään nimessä nuoremmalle hamsterille. Tilaa pitää olla myös ylöspäin, se avaa täysin uudet maailmat!

Mulle on aivan yks hailee kehuuko joku mun viritelmiäni vai ei. Mä tiedän, että ne on hienoja (ei kyl aina mitään kauniita...) ja tiedän, että hamsterini elävät etuoikeutettua elämää moneen verrattuna ja se riittää mulle. Jos ja kun kuvia joskus laitan niin tarkoituksena on antaa muille esimerkkejä miten sitä lisätilaa voi tehdä tai millaisia ratkaisuita on olemassa jotta tilat saadaan isommiksi. Tiedän kyllä, että tästä jauhamisestani on ollut hyötyä. Monikaan ei tule edes ajatelleeksi kuinka kuitenkin vähällä vaivalla saa kivaa tilaa hamsulle tai kyseenalaistaneeksi yleistä ajatusta pienimmän mahdollisen terraarion hyvyydestä.

Mainitsin rotat ja marsut siksi, että lajien keskusteluissa kannustetaan nimenomaan kaikenlaisiin rakennelmiin ja isoihin tiloihin sekä kuvaketjuissa haetaan toisilta ideoita nimenomaan siihen rakentamiseen ja isompien tilojen luomiseen. Täällä taas nimenomaan lytätään tai vaietaan kuoliaaksi moiset viritelmät sen sijaan, että niihin kannustettaisiin. Esim. marsukeskusteluissa ei todellakaan panosteta virikkeiden kehumiseen tehdashäkissä vaan mielikuvituksellisesti tehty taikisaitaus saa ansaittua kannustusta. Ideoita jaetaan jne. Ja korostan nyt, että on se sisustus ja virikkeet tärkeät mutta niin on kokokin!

Lainaus käyttäjältä: "HamsterSailor"Mun mielestä virikkeellisyys on tärkeä asia. Voihan sitä laittaa hamsulle vaikka 2mx2m asumuksen ja siihen liittää esim. dunan, mutta eihän se ole järkevää, ellet sisusta sitä huolellisesti, järkevästi ja virikkeellisesti. Hamsulla ei olisi piilopaikkoja, siltoja, heinäkasoja, kaivelupaikkoja yms.

Niin, ja itse mietityttää se että jos olisin pieni eläin, kuten hamsteri, niin haluaisinko neonvärejä ym. kirkkaita/räikeitä värejä ympärilleni isoon asumukseen? Itse en ainakaan haluaisi :nops: Ennemmin ottaisin normikokoisen dunan/terran/häkin, joka on sisutettu kekseliäästi miellyttävillä luonnonmateriaaleilla ja neutraalilla värityksellä. (Se on toki makuasia mistä tykkää)

 xD Tässäpä hyvä puolustus pienelle asumukselle. Haloo...

Zinde

#895
Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "HamsterSailor"Mun mielestä virikkeellisyys on tärkeä asia. Voihan sitä laittaa hamsulle vaikka 2mx2m asumuksen ja siihen liittää esim. dunan, mutta eihän se ole järkevää, ellet sisusta sitä huolellisesti, järkevästi ja virikkeellisesti. Hamsulla ei olisi piilopaikkoja, siltoja, heinäkasoja, kaivelupaikkoja yms.

Niin, ja itse mietityttää se että jos olisin pieni eläin, kuten hamsteri, niin haluaisinko neonvärejä ym. kirkkaita/räikeitä värejä ympärilleni isoon asumukseen? Itse en ainakaan haluaisi :nops: Ennemmin ottaisin normikokoisen dunan/terran/häkin, joka on sisutettu kekseliäästi miellyttävillä luonnonmateriaaleilla ja neutraalilla värityksellä. (Se on toki makuasia mistä tykkää)
xD Tässäpä hyvä puolustus pienelle asumukselle. Haloo...
Öhöm, miten tässä on puolustettu pientä asumusta?
HamsterSailorin pointtihan oli, ettei ole mitään järkeä pitää isoa asumusta, jos siellä ei ole virikkeitä. Pitää mielestäni ihan paikkansa. Mitä hamsteri tekee isolla alueella, jos siellä ei ole mitään? Kyllä ne on ne huonekalut, jotka kodin tekee eikä se 100 neliöinen tyhjä asunto.

Lainaus käyttäjältä: "metsku"Täällä taas nimenomaan lytätään tai vaietaan kuoliaaksi moiset viritelmät sen sijaan, että niihin kannustettaisiin.
Niin kuka täällä lyttää?

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Hämeenlinnan Fauniksessa oon nähny mukavan kokoisia häkkejä, joiden väritys on sellainen "luonnonvihreä" - tosi neutraali. Ensimmäinen häkkiväritys, josta oon oikeasti tykänny. Mut eihän mulla semmosiin oo varaa :D
Näin ulkomailla todella suloisen häkin - pohja ja tasot olivat ruskeita ja kalterit beigen väriset. Tuli mieleen suklaaleivos. :P Oli kyllä valitettavasti ihan liian pieni, ettei sellaista viittinyt ainoaksi asumukseksi hankkia.
Mutta tällaisia neutraaleja sävyjä pitäisi olla enemmänkin. Mulle tulee monista hamsterinhäkeistä mieleen lasten lelut niiden väritysten perusteella.

HamsterSailor

#896
En todellakaan puolustellut pieniä asumuksia, vaan pointtini oli juuri tuo minkä Zinde jo sanoikin, eli ei isokaan asumus ole hyvä jos sitä ei ole sisustettu virikkeellisesti. Ja kyllä hamsterdunankin (tai muun samankokoisen) saa sisustettua järkevästi, mutta toki tuollaiset häkit mitä metskulla on, ovat hienoja, ja niiden laittamiseen on käytetty varmasti aikaakin.

metsku

#897
LainaaÖhöm, miten tässä on puolustettu pientä asumusta?
HamsterSailorin pointtihan oli, ettei ole mitään järkeä pitää isoa asumusta, jos siellä ei ole virikkeitä. Pitää mielestäni ihan paikkansa. Mitä hamsteri tekee isolla alueella, jos siellä ei ole mitään? Kyllä ne on ne huonekalut, jotka kodin tekee eikä se 100 neliöinen tyhjä asunto.

Se alaosa tekstistä oli jotain, että neonvärinen iso kämppä olis hamsterin mielestä huonompi kun pieni ja neutraalin värinen. Ei millään pahalla hamstersailorille mut nauroin ihan vedet silmissä ajatukselle hamsterista kiroamassa neonvärisiä dunan seiniä ja toivomassa pienempää neutraalin väristä häkkiä  xD

Niin ja tietenkin isossakin asumuksessa pitää olla virikkeitä, daa?? Ei kai nyt kukaan jaksa ensin rakennella viritelmiä (niiden kanssa on mennyt vuorokausi jos toinenkin, joskus väsään niitä hiestä märkänä, kädet ruvella, kiroilen ja kiljun, pakotan lapset auttamaan, pakotan miehen auttamaan jne. jne. Teen siis virityksiä myös muille kun hamstereille) ja sitten jättää koko kämppä tyhjäksi? Itse en ole mikään asumusten täyteen tunkija koska isompaan kämppään ei tartte saada kaikkea mahtumaan joten vähän väljempääkin voi olla. En viitsi säilöä asumuksessa sataa vessapaperirullaa ja pahvilaatikkoa jos hamsteri ei niihin koske. Kaikenmaailman keinuja ja labyrintteja ja pesiä ja hilavitkuttimia on kyllä mutta hamstereitani on aina kiinnostaneet eniten putket ja kiipeily, pesämateriaalit, silloin tällöin jotain pahvirullaa vähän järsitty, pesämökki ja juoksupyörä.

Lainaa
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Täällä taas nimenomaan lytätään tai vaietaan kuoliaaksi moiset viritelmät sen sijaan, että niihin kannustettaisiin.
Niin kuka täällä lyttää?

On lytätty häkkejä ja putkia sekä niistä tehtyjä viritelmiä. En muista onko juuri tässä ketjussa mutta aiemmissa sitten. En ikinä unohda jonkin vuoden takaista mielettömän upeaa putkiviritelmää mikä sai järkyttävät tylytykset vaikka olis todella upea! Itsekään pääse lähellekään samaan. Viimeisin lyttäys oli erään kysyjän häkille vaikka se ei ollut yhtään sen huonompi vaihtoehto kun minidunakaan vaan monessa mielessä parempi vaikkakin omaan makuuni liian pieni sekin.

Mustikkamaan

#898
Siis täysin loogista on, että mitä isompi häkki, sitä enemmän sinne mahtuu virikkeitä - ei iso häkki tarkoita virikkeetöntä häkkiä, virikkeellisyysaste voi olla mikä tahansa.

MUTTA. Se, että "lytätään" jonkun joku viritelmä, on tätä keskustelupalstan "nurjaa" puolta: kun laitat jonkun kuvan tai sanot jotain, joku saattaa antaa siitä negatiivista palautetta. Yhtä lailla kuin Metsku "lyttää" omasta mielestään liian pieniä asumuksia. Ne ovat niitä mielipide-eroja, joita ei pidä vaan ottaa niin raskaasti :)

Tottakai kohtuu kaikessa, ja selkeään häirikkökäyttäytymiseen puututaan sitten taas ylläpidon taholta.

Jatketaanko nyt taas sellasta mukavan rempseetä keskustelua asumuksista, kuvien kera :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Tatu

#899
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Jatketaanko nyt taas sellasta mukavan rempseetä keskustelua asumuksista, kuvien kera :)
Loistava idea :D

robojen terra:



syrkin terra: