Lemmikki 2009 tuplanäyttely 31.10. - 1.11.2009

Aloittaja Niina-03, 28.08.09 - klo:19:52

Heli

En nyt tiedä miten kannattavat messunäyttelyt olivat rahallisesti tällä kertaa, mutta noin muuten itsestä ainakin tuntuisi paremmalta ajatus että messunäyttelyt jätettäisiin muuhun ajankohtaan ja halvempiin paikkoihin järkättäviksi.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sintturainen

Ite oon pari kertaa messuilla ollut kaneja arvostelemassa (viime vuoden GG ja tän kevään pet-expo...tms) Onhan nuo messut sinällään kivoja että näkee samalla muutakin. Tuo toimihenkilö-ongelma taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ainakin meidän paikallisyhdistyksessä Oulussa saa toimihenkilöitä huudella aina paikan päällä näyttelypäivän aamulla. Meillä saa toimihenkilöt "palkaksi" lämpimän ruuan (me ollaan jo monta vuotta tilattu pizzat jotka laitetaan palasiksi. Usein pari palasta riittää per/pää, mutta niin paljon saa syödä kuin jaksaa. Loput palat myydään sit buffassa, aina ollaan jääty pizzoista reilusti plussan puolelle. Mutta, Oulussa on tiettävästi aika halvat ja hyvä pizzat  ;) ) ja ilmaisen ilmon. Yhdistys ei varmaan mee konkkaan muutamasta ilmaisesta ilmosta, minusta se on kohtuullinen korvaus koko päivän työstä.

Saana

Tää kotiuitu vasta nyt.

Ensinnäkin oli todella mukava viikonloppu! Mistähän aloittaisi kiitokset. Kiitos matkaseurasta Niina, Minski ja etenkin Tuomas, joka jaksoi kuunnella ämmien kälätyksiä monta tuntia. Ja pikku-Miika, joka tiesi freteistä enemmän kuin keskivertoharrastaja. xD Kiitos sihteereilleni Suville, Marjutille, Marjutin pualisolle (jonka nimi ei kertakaikkiaan näytä jäävän mun päähän) ja Eeville(?) sekä Piialle. Sekä assareille Eeville (?), sofialle, Heidille ja Minskille! Ja näyttelymenestyjä Heli penkoi paperit esille, jostain ihmekolosta!! :) Suuri kiitos Martinalle ensinnäkin yöpaikasta (jossa muuten nukuin kuin tukki, joka on hyvin outoa mulle), mutta myös näyttelyn järjestämisestä. Hurjan määrän töitä teit, että näyttely saatiin onnistumaan.

Itse varaudun ruokapolitiikkaan niin että otan omat eväät mukaan. Harvemmin kasvisruokaa (lakto-ovo) on tarjolla niin ei tarvitse sitten olla nälissään. Sunnuntaiksi mullakaan ei ollut eväitä, joten sain ihanasti Hesen kotiinkuljetuksena salaatin. :sydan Niitä trip-mehuja olisi kiva olla tuomaripöydillä yhdistyksen puolesta.

Mä tykkään messunäyttelyistä, jos niitä on se kerran vuodessa. Ikävää, etteivät kaikki viihdy auttamassa järjestelyissä. Kannatan myös ilmaisen ilmon takaisin ottamista. Se osittain kannustaisi varmasti ahkeroimaan näyttelypaikalla. Itse kerkesin lauantaina pikaisesti kiertää messualueen puoliksi ja mukaan lähti kassillinen puisia virikkeitä Rakas Lemmikki -osastolta.

Hamsuja lähti tosiaan Offline* eli "Oliver" Vevvelle naisiin sekä Rinssinakki-robo X-Files-hamsulaan.

Lemmikkiluokasta tuli meille yksi kuma luonteesta Poker Facelle sekä Öykkärille. Ulkkiksessa robojen lauantain 1 oli Offline* ja kiinareiden ykkönen juuri kotiin palautunut Öykkäri*. Sunnuntaina Kristalliprinsessa vei roboissa voiton ja YK:n Taimi* voitti kiinareissa. Ihanan valkoisen Heijastin-roboni kuulin (taas) rääkyvän tuomaripöydällä, mutta oli kuitenkin tuomarin suosikki. :)

Oli myös mukava tavata foorumilaisia, jotka ovat tähän asti olleet vain kirjoituksia nimimerkkien takaa. Niin ja vanhoja tuttuja myös!! Tämä romaani loppuu nyt tähän, kun on taas lähdettävä reissuun.

Oskujen Osku

Uteliaana olisi kiva saada tietää, miten mieleen jääneet yksilöt siellä oli sitten pärjäillyt ...

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Minä henk.koht. ajattelen muutenkin kyllä, että fiksuinta olisi noilla messuilla järkätä vaan yhdistyksen infopiste ja näyttelyt sit erikseen. Jos messuilta haetaan yhdistykselle sitä näkyvyyttä niin varmasti se kohderyhmä on juuri ne ihmiset jotka kaipaavat sitä esittelyä mitä pelkkä infopiste voi parhaimmillaan tarjota, kun taas näyttelyt ei niinkään heitä kiinnosta.

Mä olisin kyllä innokas tulemaan pelkästään infopisteellekin auttelemaan jonnekin messuille vaikkei näyttelyä olisi.  :)

viiru

Lainaus käyttäjältä: "Oskujen Osku"Minkälaisella viiveellä tulokset on luettavissa täältä nettifoorumista? Näyttelyihin liittyen on olemassa oma alaotsikkonsa, mutta ainakaan vielä, siellä ei ole Myyrmäen tuplahamsterinäyttelyyn liittyen tuloksia nähtävänä.
Ehdin kirjoittamaan tulokset vasta huomenna, pahoittelut viipymisestä.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Nilla

Oli kyllä kiva viikonloppu ja oli kiva nähdä hamsuihmisiä taas!  :)  Sunnuntaina kyllä väsytti ihan hirveästi ja hamsutkin näytti silloin ihan riutuneilta  :roll: Silti molempina päivinä kummatkin saivat EH:n ja sunnuntaina Edina sai KUMA:n lempeästä luonteesta.

Meille muutti myös messuilta todella ihana pk kyyhkynharmaa tyttö  :lov  Kiitos siitä wiidiille.

Lauantaina en kauheasti messuja ehtinyt kierrellä ja sunnuntainakin väsytti liikaa, mutta löysin silti hamsuille 2 pajusiltaa, juomapullon ja juoksupyörän.

Kuviakin otin aika paljon ja julkaisen ne heti kun ehdin.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

PiiaL

Meillä oli kiva näyttelypäivä lauantaina, kiitokset järjestäjille :) Paikan päällä en heti tajunnut apuvajetta, kun olisi ollut sitä aikaa olla avuksi. Ehkäpä nyt osaisi ottaa jonkin tehtävän omillekin harteille ensi näyttelyissä, mihin päästään tulemaan. Matka meni molempiin suuntiin kommelluksitta, ei edes taidettu loppujen lopuksi olla montaa minuuttia myöhässä, vaikka sitä ensin jännitinkin.

Ei nyt tullut keskimäärin mitään huippuarvosteluja meille ulkomuodosta kuin lemmikistäkään, oltiin vähän vajaassa turkin pituudessa ja parilla vielä vähän liikaa ylimääräistä massaa. Mutta päivän yllättäjä oli Gillian, joka voitti pitkikset, sai sertin ja oli BIS6. Gillian Grizelda* on kyllä nätti neito etenkin turkkinsa ja värinsä puolesta, niin harmillista kuin onkin, että hän on tämä meidän sisäsiittoinen yllätys poikanen, joka löytyi meille muuttaneen naaraspoikasen pesästä viime keväänä. Gillian ja Hadjira saivat myös kumat lemmikkiluokasta hyväkuntoisista turkeista.

Tapasin ihania ihmisiä, joille oli ilo luovuttaa meidän syyrisnappuloita :sydan

Pertti

Messut on kyllä aina rankkoja, se jatkuva hulina ja hälinä tarvii sellasen seesteisen mielentilan, mitä mä en kyllä oikein tainnut lauantaina löytää. Anteeksi jos jollekin jotain tiuskaisin  :oops:  Kivaa oli loppuviimein silti, ohan noi lemmikkimessut muodostunut jo perinteeksi :)

Mie tykkäsin tunasalaatista ja pavuista, nehän on terveellisiä! Lämmin ruoka on kyllä silti aina aika pop, mutta ainahan siinä on kikkailuja tarvitsee tuollaisissa mestoissa. Suvipuppelille kiitos salaatista!

Aktiivisia avustajia olisin tosiaan toivonut näkeväni enemmän, ikävää että sihteerin ja assarinpestejä ei oltu saatu edes etukäteen täytettyä, vaikka niistäkin on tiedotettu jo kauan etukäteen täälläkin foorumilla.

Suuri kunnianosoitus mulle esitetyille kiinareille! Valaistus oli normaaleille kiinareille aika raaka, mutta kyllä sieltä silti erottui pari mukavan väristä eläintä. Laikukkaat oli lähes kaikki hienoja, vain pientä loppuviimeisteilyä vaille täydellisiä! Eläinten tyypit olivat myös kivoja, innostuinkin jakamaan peräti kuusi sertiä kiinareille, joita kuitenkin esitettiin vain 18 kpl.

Talvikoiden taso ei ollut yleisesti ottaen kovin häävi. Pyytäisin kiinnittämään huomiota yleiseen näyttelykuntoon myös ulkomuotoluokassa, kynnet tulee leikata ja vatsanaluset putsata suurimmista vahaklönteistä. Kynsien pituus nyt ei sinänsä ole este sijoittumiselle, mutta mielestäni eläinten huolittelu kuuluu asiaan hamsterinäyttelyissä. Vastaan tuli myös pari talviturkkista, joille jouduin antamaan EVA:n. Molemmilla oli aivan valkoinen pohjaturkki, ja muutenkin vaalea väri. Vaikka olisinkin värin voinut periaatteessa arvostella, olisi mielestäni ollut hölmöä antaa niille arvosanaksi tyydyttävä - sillä tyydyttäviä olivat saaneet myös tavallisessa turkissa olevat eläimet. Yhden talvikon hylkäsin terveyssyistä.

Nuorten luokassa olin melko tiukka, valaistus sorsi safiireja selkeästi, ja nuorten tyypit olivat vielä hyvin, hyvin kesken.

Ilokseni minulle esitettiin myös useampia safiireja. Suosittelisin kiinnittämään huomiota eritoten niiden rusehtavuuteen - safiireja ja normaaleja ei ole järkevää kasvattaa tavoitteelisesti samassa linjassa, molemmat värit kärsivät siitä. Parilla safiirilla oli kuitenkin erittäin hyvä perusvärin tummuus, niiden tikkaukseen olisin toivonut kuitenkin vähän enemmän sinertävyyttä.

Kuitenkin talvikoiden kärki erottui SELKEÄSTI, mahtavaa työtä, sijoittuneet ovat sijoituksensa ansainneet ja kasvattajat ja omistajat kehunsa! Erityisen hieno oli talvikoiden ykkönen, jolla oli ikää jo reilusti!

Pääsin myös arvostelemaan yhteensä kolme ryhmäluokkaa, kiitos siitä esittäjille. Olisi hienoa mikäli ryhmiä olisi enemmänkin, se tuntuu olevan vähän unohdettu luokka :)
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Ninde

Tässä nyt on moni näköjään tarttunut niihin hemmetin herneisiin, vaikka se nyt ei ehkä ollut se suurin pointti.  :P Itse olen kyllä sitä mieltä että kun tekee suurehkolle, osin tuntemattomalle poppoolle ruokaa, niin tulisi tehdä madollisimman yksinkertaista milloin ei olisi suuri vaara siitä että joku ei pidä jostain ainesosasta. Mä nyt en edes paljoa vaadi, pärjään ilman lämmintä ruokaakin - kunhan vain se tarjottu ruoka on jotenkin syötävää (jokin levite patongin kanssa vaikka olisi jo korjannut asiaa paljon). ;) Erityisruokavalioa noudattavien (kuten Saana) kohdalla ymmärrän, että on helpompi ottaa omat eväät mukaan.

Ehdottomasti olisi peiliinkatsomisen paikka siinä vaiheessa jos ja kun näinkin ison tapahtuman järjestelyistä suurin osa jää yhden henkilön varaan. Tosin esim. paperihommia (tuomarien luettelot jne) voisi hyvin delegoida sellaisillekin jotka eivät edes ole paikalle tulossa. Omista vastuualueista tulisi edes huolehtia, tai suosiolla jäädä pois vastuutehtävistä kokonaan. Hallituspesti on muutakin kuin nimi lehden hallituspalstalla.

Lisäksi yksi asia minkä olen huomannut on, että tänä vuonna hallitus on kovin heikosti pyytänyt apuja ulkopuolisilta vaikka meillä on näinkin toimiva tiedotuskanava kuin tämä foorumi. Uskoisin, että juurikin vaikka näissä ruoka-asioissa olisi apua voinut saada, olisinhan mä itsekin voinut käydä vaikka ne tripit käväistä hakemassa halvalla jostain marketista, ei se olisi suuri homma ollut ja autolla kuitenkin olin liikenteessä. Hatunnosto kuitenkin kaikille Teille jotka tätäkin messurupeamaa olitte järjestämässä, tiedän mikä urakka siinä on!

Messunäyttelyt eivät perinteisesti ole juuri voittoa tainneet tuottaa suurten kustannusten vuoksi, joten siinäkin mielessä voisi yhdistyksen talouden kannalta olla parempi jos näyttelyistä messuilla luovuttaisiin.

Mustikkamaan

Kommentoimpa muutamaa juttua kun vasta pääsin. Siis en kritisoi, vaan kunhan pälisen :D

Niin niistä ilmaisista ilmoista. Ne olivat ihan hauskat mutta lysti poistettiin siksi, että yhtäkkiä kukaan ei halunnut tehdä mitään ilman ilmaisia ilmoja. Tyyliin jos raahasi yhden nipun papereita näyttelyyn, piti heti saada ilmainen ilmo. Ei enää riittänytkään, että sitä saa "vain" assaroinnista, sihteeröinnistä tai infossa lymyilemisestä. Niin pohdin sitten, että poistetaan koko kakki ja jatketaan kuten aina: harrastus perustuu vapaaehtoisuuteen, eikä tässä muutenkaan kuulu joka hemmetin tuolinkannosta palkkaa maksaa (jotenki tää raha-raha-raha-ajattelu on must tullu vasta tän vuosituhannen puolella). Johan se tulee tyyriiksi yhdistyksellekin, kun kukaan ei enää suostu tehdä mitään ilman ilmaisia ilmoja. Ongelmahan tällä kertaa oli vain se, että kyseessä oli messunäyttely eikä moni halunnut olla kiinni hommassaan, jotta pääsee kiertelemään messuja.

Meillä näköjään meni Tuijan kanssa vähän ristiin arvostelut, mutta sellasta se tietysti aina tuppaa olemaan. Just tätä perinteistä, et ku mä annan H:ta ni toinen tuomari antaa sertin :D Nää on niin näkemyskysymyksiä.

Sain mielestäni aika "kattavat" arvostelut kyhättyä. Aamupäivä meni vähän hitaasti, kuten aina arvosteluiden alussa mulla tuppaa käymään - ennen ku pääsee vauhtiin. Pidin siinä sitten jotain 10 minuutin ostostauon, jonka jälkeen sainkin hoputusta jatkon suhteen toisilta tuomareilta. Tuli vähän paniikki, joten pienesti tiivistin arvosteluita. Kyllähän minä voisin sanella vaikka ja mitä, mutta sihteeri ei ole kuitenkaan mikään teräsmies. Enpä ehtinyt edes syyä ite, kun en tohtinut pitää muita odottamassa. Onneksi anopin luona oli herkullista lihapataa (ja kiideriä)!  :P

Joo mulle oli kans - ylläripylläri - pettymys tuo virvokkeiden vähyys. Onneks itellä oli kokista aamuks ja mietinki et kävisin ostaa siitä kahviosta lisää kokista, mut en tohtinu kuluttaa siihenkään sit aikaa. Mut ei olis tosiaan ollu iso raha käydä jonku yhdistyksen edustajan kipasee vaik huoltsikalla hakee muutama iso limuputeli tai vaiks mehukattia (jos suinkin joku olis ehtiny).

Ja oon Niinan kanssa samaa mieltä (mistä puhuin jo viime näytsin osalta, missä olin): hakekaa ruokapuolen ym. aktiiveja myös täällä foorumilla!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Olisko kellään syyskokouksen päätöksiä pähkinänkuoressa? Eniten kiinnostaisi ensi vuoden hallitus, jäsenmaksut ja näyttelypäivät?
Tein näille kuitenkin oman aiheensa //http://hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=20&t=5846, ettei huku tähän keskusteluun.

MirkkuH

Pertin kommentti näyttelyn tasosta; kiinareista ja talvikoista oli mielenkiintoinen. Olisi mukava saada myös muilta tuomareilta vastaava. :)

Saana

Toivottavasti et Heidi luullut, että minä ainakaan tosissani hoputin. Itseäni vain jännitti arvostella ensimmäistä kertaa tuollainen määrä eläimiä, että pysynkö teidän vanhojen konkareiden perässä. :grin

lemon

Näyttelyn tuloksista puuttuu ainakin sunnuntain Lemmikkiluokan syyriksen Soundlover's Heart of Queenin KUMA, jonka se sai muistaakseni kokonaisuudesta. Sitä ei oltu merkattu tuloksiin.