Yleinen näyttelypulina -2

Aloittaja Nilla, 02.04.10 - klo:22:39

Hilmeliini

eli siis... olen tulossa tampereen 18.2 näyttelyyn. kyseessä olisi hamsujeni ja minun ensimmäinen näyttely, ja tarvitsisin viisaammilta vastauksia kysymyksiini.  :)

1. voivatko lk creme ja lk hopeanharmaa laikukas osallistua ei-standardiluokkaan (ulkomuoto)? en oikein tajunnut shy:n sivuilta mikä tuo ei-standardiluokka on...
2. voinko ilmoittaa saman hamsun kahteen eri luokkaan?

kiitos jos joku viitsii vastata! :)
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

Minnaw

1. creme ja hopeanharmaa ovat standardivärejä, joten ne osallistuvat aina standardiluokkaan. Myös laikukas on standardikuvio, joten se osallistuu standardiluokkaan. Eli et voi ilmoittaa hamstereitasi kuin standardiluokkaan.

Ei-standardiluokka on tarkoitettu sen värisille/kuvioisille hamstereille, joiden värille/kuviolle ei ole kirjoitettu standardia. Standardihan tarkoittaa "ihannetapausta" tai toisinsanoen täydellistä väriä/kuviota, johon näyttelyyn ilmoitettua hamsteria verrataan. Täysin standardia vastaavaa eläintähän ei ole edes olemassa, mutta mitä lähempänä hamsteri standardia on, sitä paremmin se näyttelyssä menestyy.

Jos hamsterisi olisi väriltään joko Beige, Siniminkki, Hopeamusta, Hopeakyyhkynharmaa, Oranssi tai Suklaa-keltainen menisi se ei-standardiluokkaan. Tai jos standardivärinen hamsteri olisikin kuvioitunut joko Valkotäpläiseksi tai Valkolaikukkaaksi niin se menisi ei-standardiluokkaan.

2. Voit ilmoittaa hamsterisi ulkomuoto- ja lemmikkiluokkaan, molempiin. Mutta koskaan hamsteri ei voi osallistua sekä standardi- ja ei-standardiluokkaan, koska sen väri/kuvio kuuluu aina vain jompaankumpaan.

Toivottavasti näistä oli apua!
Oxalis - talvikkokasvatus

Hilmeliini

PiNalla on siis 5.2.2012 ystävänpäivänäyttely.
Siinä hintojen alla sitten luki, että veteraani-ikäiset eläimet kilpailevat ilmaiseksi. mikä tuo veteraani-ikä on, kuinka vanhat siihen kuuluvat?  :)
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

yennni-

http://www.hamsteriyhdistys.fi/nayttely ... yyn/432-2/
Lainaa13 § Näyttelyn ulkomuotoluokat ja palkitseminen

Hamsterit arvostellaan ensisijaisesti ikäjaon mukaisesti, ikäjärjestyksessä.
Luokat ovat jokaisessa ulkomuotoluokassa seuraavat:
..
- veteraani urokset (18.00– kk ikäiset kiinankääpiöhamsterit ja 15.00– kk ikäiset, muun lajiset hamsterit)
- veteraani naaraat (18.00– kk ikäiset kiinankääpiöhamsterit ja 15.00– kk ikäiset, muun lajiset hamsterit)

14 § Näyttelyn lemmikkiluokat ja palkitseminen
...
jos rakastat minua, rakastat myös lemmikkiäni
syrkkineiti, kaksi robopoikaa ja kaksi hauvavauvaprinsessaa ?

Anzukka

Minä odottelen jo ihan innoissani vuoden ekaa näytskää. Näitä on ihan liian harvoin!!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

viiru

Cheersbigears-talvikkokasvatus

HamsterSailor

Valaiskaa vähän tietämätöntä: eiks tää * tarkotan sertiä, mut mikä se + on?

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Hei, mistäköhän syystä ensi vuodelle ei ole näyttelykalenteria suunniteltuna? Onhan ne aikaisempinakin vuosina saatu kalenteriin jo edellisvuoden syksynä, ja ainoastaan muutamia muutoksia on jouduttu tekemään. Olisi helpompaa varmaan järjestäjätahollekin saada jo nyt ensinnäkin omista kalentereista tilaa varattua, ja siksi toisekseen näillä vähäisillä tuomarimäärillämme olisi hyvä saada mahdollisimman aikaisin suunniteltua ja neuvoteltua toimihenkilöiden käytöstä kussakin tilaisuudessa. Ja pitäisihän tilavarauksetkin jo tehdä.
Täytyy nyt kyllä ihan komppailla. Kyllä tuo näyttelykalenteri on sellainen, mikä pitäisi edes alustavana sisältyä toimintasuunnitelmaan ja sellaisena hyväksyä syyskokouksessa. Tokihan se kalenteri pakostakin joka vuosi hieman elää suuntaan tai toiseen, mutta sille vaan ei voi mitään.

Lainaus käyttäjältä: "HamsterSailor"Valaiskaa vähän tietämätöntä: eiks tää * tarkotan sertiä, mut mikä se + on?
* = standardiluokan sert
+ = koestandardiluokan k-sert

Humselo

Kyllä se on näyttelykalenteri on jossain näkyvillä ollut, koska itsekin uskallan Tampereen jättää väliin, kun tiedän toukokuussa olevan Lahden vuoro. Mut se missä olen sitä lukenut, onkin eri juttu, ei meinaa harmainta aavistustakaan :D

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

Henni

viewtopic.php?f=18&t=10179
Tuolla on hahmotelma ensi vuoden (tai oikeammin tämän vuoden) näyttelykalenterista, mutta ilmeisesti muutokset on hyvin mahdollisia.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

viiru

Lainaus käyttäjältä: "Henni"viewtopic.php?f=18&t=10179

Aivan, tuohon viittasinkin. Päivämäärät pitäisi olla selvillä. Lisäksi kun kerran kalenteria ei enää yhdistyksen sivuilla ylläpidetä, mielestäni tähän pitäisi sisällyttää myös muiden SKJL:n alayhdistysten järjestämät viralliset näyttelyt. Esimerkiksi OSJH ry. järjestää 24.3.2012 Limingalla sekä ulkomuoto- että lemmikkiluokat hamstereille, ja lemmikkiluokkia on tiedossa ainakin 5.2.2012 (PiNa ry, Tampere) ja 25.2.2012 (PPKJY ry, Haapajärvi).

Ja kun vielä kommentoinnin makuun päästiin, niin minusta on myös aika harmillista, että puolet näyttelyistä on Pirkanmaalla, kun aikaisemmin yhdistys on kyennyt pitämään näyttelyitä aika laajalti pitkin pitäjää siitäkin huolimatta, että hallitus on ollut lähinnä pääkaupunkiseudulta. Edellyttää tietenkin paikallisten aktiivisuutta, mutta kyllä sitä apua ainakin oman kokemukseni mukaan saa kun pyydetään.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Sintturainen

Näin oululaisen näkökulmasta näyttelykalenteri näytti varsin kivalta kun suurin osa näyttelyistä on lähempänä meitä, se 100km kun on monesti kynnyskysymys mietittäessä esim. täytyykö reissulla yöpyä vai ei. Tokihan nää on niin kiinni siitä mistä vinkkelistä katsoo. Ja mun mielestä on jopa hyvä että näyttelyitä on suunnitteilla vähemmän kuin aikaisemmin. Aktiivisia tuomareita on vähän, ja toisaalta nyt paikallisyhdistyksillä on paremmat mahdollisuudet järjestää ulkkiksia. Ne ehkä kerää enemmän porukka, ja näyttelyajankohta on ehkä helpompi saada läpi, kun ei oo joka kuukausi SHY:n näyttelyä  :)

lapanen

Minulle nämä hamsterinäyttelyt ovat aikas uusi juttu, niin olisi muutama kysymys aiheeseen liittyen. Elikkäs siis, hamsteri viedään sille varatulle pöydälle kuljetusboxissaan ja se jätetään sinne näyttelypäivän ajaksi eikös? Omistaja ei siis vie hamsteria tuomarin luokse tai mitään? Kun mietin, että voinko ilmoittaa tämän uuden hamsterini tuonne PiNan ystävänpäivänäyttelyyn, kun olen sinne luultavasti samalla menossa marsujeni kanssa. Kun marsuja pidää roudata sinne tuomarin pöydälle jne. niin en luonnollisestikaan voi samaan aikaan olla hamsterin luona. Onko tämä mahdollista, että ilmoitan hamsterin marsujeni lisäksi "samaan" näyttelyyn?

Ninde

^Hamsunäyttelyissä assistentit vievät hamsut vuorollaan näyttelybokseineen pöydälle ja tuovat arvostelun jälkeen takaisin. Eli siinä mielessä useamman lajin ilmoittaminen samaan näyttelyyn on mahdollista.

Sen verran kannattaa hamsujenkin arvostelua kuitenkin seurata, että tarkistaa vielä itsekin että hamsteri tulee arvosteltua eikä epähuomiossa jää välistä ja ilman arvostelua. Mahdollisuus tähän on pieni, mutta olemassa.

http://www.hamsteriyhdistys.fi/nayttely ... lyn-kulku/

lapanen