Hamsterikysymyksiä

Aloittaja Hamstereista kiinnostunut, 01.03.16 - klo:20:41

Hei!

Olen harkinnut jo 2 vuotta hamsterin ottoa. Olen siis selaillut foorumia ja kaikki hamsteriyhdistyksen sivut, mutta kysyisin vielä näinkin. Tässä olisi muutamia kysymyksiä liittyen hamstereihin:

1. Syyrianhamsteri vai kääpiöhamsteri? (Kertoisitteko hyviä ja huonoja puolia ja mitä eroa on.)

2. Onko duna hyvä valinta asumukseksi? (Ja mitkä olisivat hyvät mitat.)

3. Onko hamsterin sukupuolella väliä?

4. Soveltuuko hamsteri 12 vuotiaalle vastuulliselle ja eläimiä kunnioittavalle aivan omaksi lemmikiksi?

5. Mitä ruokaa kannattaa antaa hamsterille?

6. Mistä hamsteri kannattaa hankkia/mikä olisi normaalihinta?

7. Mitä kannattaa laittaa hamsterin asumukseen? (Muuta kun tietysti pohjamateriaali, juomapullo...)

8. Olisiko jotain muuta, mitä pitäisi tietää?

Vevve

Kaikkiin kysymyksiin löytyisi kyllä vastaukset hamsterin hoito-ohjeista ja täältä foorumilta jo valmiiksi  :icon_e_wink:

1. Riippuu mitä ominaisuuksia haluat lemmikiltäsi, voit lukea lajien erot mm. täältä: http://hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/hamsterilajit/

2. On hyvä. Kääpiöhamsterille vähintään 50 x 40, syyrialaiselle vähintään 80 x 40.

3. Naaraat ovat yleensä vilkkaampia, urokset rauhallisempia.

4. Soveltuu, mutta vanhempien on myös oltava valmiita auttamaan hoidossa ja esim. sairastapauksissa ettei vastuu jää lapsen harteille.

5. Lue tämä: http://hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/hamsterin-ruokinta/

6. Kasvattajalta, jotta saat valmiiksi käsittelyyn tottuneen hamsterin. Normaali hinta on 25-30 euroa. Kasvattajalista täällä: http://hamsteriyhdistys.fi/kasvattajat/

7. Mökki, juoksupyörä, leluja, piilopaikkoja.

8. Lukaise hoito-ohjeet ja paina hyvin mieleesi:

Hamstereista kiinnostunut

Ahaa, en sitten ole katsonut niin tarkasti/en ole nähnyt kyseisiä tietoja.  :icon_smile:

Kiitos kovasti vastauksista. Käympä lukaisemassa antamasi linkit. Nyt olen taas hiukan viisaampi.

Hamstereista kiinnostunut

Jos voisin vielä jotenkin kysyä tässä ketjussa niin onkos se niin että hamsterit eivät stressaannu jos samassa tilassa on kaneja? Taisin lukea tätä käsittelevän ketjun mutta en enään muista siitä mitään. Enkä äkkiseltä vilkaukselta löytänyt kyseistä ketjua.

Tiedättekö tapausta/tapauksia, joissa hamsteri olisi jyrsinyt dunaan reiän ja päässyt siitä? Ja myyvätkö kasvattajat hamstereita "lasten lemmikeiksi"? Tietysti siten että aikuinen on mukana hamsterin hoidossa.

Anteeksi kun näitä kysymyksiä satelee. :nuija:

Mileia

Kyllä hamsteri voi alkaa jyrsiä dunaan reikää, mutta ei se niin nopeasti suurene, että hamsteri siitä karkuun ehtisi, ennen kuin reikä ehditään korjata. Meillä on kaksi eri (naarasta) alkanut suurentaa juomapullon reikää, jolloin on ruuvattu metallinen hillopurkin kansi siihen kohtaan, mihin jyrsiminen on loppunut.

Itse myyn mielelläni hamstereita "lasten lemmikiksi" eli juuri noin, että aikuinen on vastuussa mutta lapsi saa hoitaa. Meillä kotonakin lapset ovat paljon mukana hamstereiden hoidossa ja poikaset ovat jo valmiiksi tottuneet lasten käsittelyyn luovutusikään tullessaan. Moni kouluikäinen osaa jo varsin hyvin hoitaa hamsteria itse, aikuisen vahtiessa että kaikki muistetaan. Ja tämä oli vain yhden kasvattajan näkemys, jokaisella on varmasti tähän asiaan oma mielipiteensä  :icon_smile:

Ana

En usko, että ressaantuu, mutta kanit kantaa pasteurellaa, joka on hengenvaarallinen jyrsijöille. Joten hyvästä käsi hygienista kannattaa huolehtia eläinten välillä, mutta tiedän, että monella on samassa tilassa kaneja ja hamstereita.

Aika usein tulee noita tietoon, että syyrilainen on jyrsinyt reijän dunaan. Varsinkin jos pitää tommoisessa medium koon dunassa, jossa juomapullon reijät ovat dunan alaosassa. Nämä isommat maxi dunat, jossa on kannessa juomapullon aukot tulevat huonommin syödyiksi. Myös terraario (vanha akvaaario) on hyvä, ja kaunis ratkaisu ja niistä saa helposti iso kokoisia edullisesti.

Kyllä myyvät. Itse en näe omistajan ikää ongelmana, vai sitä onko hamsterin hoitoon perehdytty. Se on tärkeimmässä asemassa. Jos ostaja tietää millainen asumus pitää olla, ja mikä on hyvää ruokaa ja mikä huonoa, ja on valmis viemään hamsterin lääkäriin, josse sairastuu. Niin ei siinä ikää tarvita kun perus asiat kunnossa :)