• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Sarantha

#570
Minä miettisin tarkkaan, miksi haluan samasta eläimestä useamman poikueen. Suvut ovat tosi ahtaat jo nyt, eikä tilannetta helpota jos samoilla eläimillä tehdään suuret määrät poikueita. Kyseessä täytyisi olla siis sellainen eläin, jolla ihan todella on paljon annettavaa lajille, ja jonka suku ei ole jo ennestään todella tunnettua ja käytettyä. Tuskin yli kahta kertaa käyttäisin sittenkään, riippuu tosin tietysti poikasten määrästä. Jos ekassa poikueessa 1 ja toisessa 2 poikasta, niin... Kolme poikuetta taitaa olla jo naaraan jaksamistakin ajatellen aika maksimi.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

GaneshaX

#571
Minä kyllä teettäisin kaksi poikuetta, esim. hyvän näköisellä ja kokoisella tuonti eläimellä. Mutta tosiaan siinä tilanteessa, etten olisi saanut haluamaani yhdestä poikueesta.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

nennu

#572
Tänää astutin Pikkumyyn (pn cinnamon vn) ja Run the Shown eli kotoisammin Runen (pk normaali vn)

Jännittää onnistuiko jo ekalla kertaa.. :)

Allu&Vallu

#573
Tänään meijän yks vauva menehty, 3 kuukauden ikäsenä :'(

ammie

#574
En ole nyt saanut oikein varmuutta asiasta niin kysyn vielä; Kuinka nuorena talvikolle saa aikaisintaan tehdä poikaset?

Ja entä sitten kuinka vanhana viimeistään?  Siis naaras.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Kaama

#575
^^ Mä en olisi Runea vielä jalostukseen käyttänyt, sehän on vasta 2,5- kuinen eli ihan poikanen vielä itsekin..
There´s difference between living and being alive.

GaneshaX

#576
^^^ Olenko mä jotenkin ihan jälkijunassa :huh  Mikä lyhenne on pn?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wiidii

#577
Taitaa olla ihan kirjoitusvirhe, epäilisin että pk:ta haettu. ;)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

nennu

#578
Ups..kirjoitusvirhe tosiaankin pääsi yllättämään :oops: eli siis tosiaankin pk on kyseessä

Minä onneton laskin että Rune olisi kuukauden vanhempi  :< ..en tarkistanut oikeaa syntymäpäivää vaan jostan kumman syystä olin sitä mieltä että olisi syntynyt kesäkuussa :< ..Pikkumyy on syntynyt 28.4.08

Syyris

#579
Tässä "pari" kysymystä..
Haluaisin mahdollisimman monelta vastauksen, kun haluaisin lukea monen erin mielipiteen..

Olen ajattelut jo pitkään syrkkinaaraallani poikasten teettämistä. Hamsuni on  myös terve ja saanut näyttelystä 2x KUMAa ja hyvän arvostelun.

1. Kun hamsun maha alkaa pyöristymään jne, siirränkö sen dunaan, joka on varattu synnytyshäkiksi?
2. Sopiiko n. 48cm pitkä duna synnytyshäkiksi?
3. Pitääkö minun erottaa naaraat ja urokset toisistaan 3 viikon iässä? Vaiko neljän?
4. Missä iässä te olette luovuttaneet lapsoset?
5. Ajattelin, että kun vaavit pitää erottaa, voinko laittaa esim. urokset yhteen toiseen häkkiin, ja jättää vaikka naaraat dunaan ja emon sitten omaan suureen häkkiinsä? Vai voivatko esim. naaraat olla emon kanssa samassa? Tai vaikka yksi vaavi emon kanssa, ja muut omassa häkissä?
6. Pitääkö poikasille tarjota jokapäivä esim. puuroa ja kaikkea muuta ravinteikasta.
7. Milloin saa antaa niille jauhomatoja?


((:

Aya

#580
1. ja 2. Hamasteri voi tehdä poikaset omassakin asumuksessaan, mieluiten dunassa tai terrassa. Pohjapinta-alaa tulisi olla ainakin sen 70x40cm mitä syyrialaisilla yleensäkin, mutta ei haittaa vaikka olisi isompikin.

3. Poikaset erotellaan 4 viikon ikäisenä.

4. Suositus luovutusikä on 5 viikkoa.

5. Naaraat voivat jäädä myös emon seuraksi, mutta koska syyrialainen on erakko, olisi ehkä emolle mukavampaa jos naaraat eroteltaisiin jo tässä vaiheessa omaan asumukseensa.

6. Poikasille tulee tarjota monipuolista ruokaa vähintään kerran päivässä, mielellään vaikka parikin kertaa. Puuroa, maitotuotteita, lihaa, hedelmiä, kasviksia, marjoja... Etenkin poikasten täytettyä pari viikkoa, ruuan kulutus kasvaa valtavasti.

7. Jauhomadot eivät ole hamsuille välttämättömiä, mutta voit tarjota niitä poikasille vaikka heti kun ne suostuvat syömään.

Avalon

#581
Jos on 2 Talvikko naarasta samassa terrassa ja toisella teetetään poikaset niin pitääkö se tiineenä oleva naaras siirtää omaan asuntoon vai voiko jättää sen toisen kanssa?

Ja kuinka kauan sen uroksen pitää olla sen naaraan kanssa samassa asunnossa kun yritetään astuttaa naarasta?


Toivottavasti tajusitte näitä ehkä sekavia kysymyksiä :D
Syyralaiset:
Lilli, lk normaali 02.08.2008 - 02.08.2010
Laikku, lk vn normaali 02.08.2008 - 29.01.2010

Talvikot:
Obe-Liski "Obelix", helmiässafiiri 28.08.2009 -->

Meillä pyörii myös pari rotta ystäväistä \":)\"

ammie

#582
Tarvitsisin todella vastauksia noihin aikaisempiin kysymyksiini, koska asia kiinnostaa minua. Eli siis; Koska talvikko naaraalle saa aikaisintaan tehdä poikaset ja koska ne viimeistään pitäisi tehdä? Kaikkihan me olemme olleet aloittelijoita joskus, eikö... Kiitoksia jos viitsitte vastailla minulle.  :D
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Avalon

#583
En ole kyllä varma mutta oliko se niin että yli 6kk hamsulla ei kannata tehdä ekaa poikuettaan? o.O Ja aikaisintaan 2kk?
Syyralaiset:
Lilli, lk normaali 02.08.2008 - 02.08.2010
Laikku, lk vn normaali 02.08.2008 - 29.01.2010

Talvikot:
Obe-Liski "Obelix", helmiässafiiri 28.08.2009 -->

Meillä pyörii myös pari rotta ystäväistä \":)\"

eta

#584
Talvikolla aikaisintaan ekat poikaset 3 kk ja viimeistään ekat poikaset 6 kk.
Jos olen väärässä korjatkaa.  ;)

Omalla talvikolla teetän ekat poikaset kun tyttö on 4 kk.