Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Sarantha

Kasvatus ja genetiikka / Hammasvioista
08.01.08 - klo:01:19
Ovatko hammasviat kuinka yleisiä hamstereilla (lähinnä talvikoita itse tässä mietin), entä kuinka vahvasti perinnöllisiä?

Minä olen nyt joutunut kahteen otteeseen lyhentämään hampaita yhdeltä talvikoltani (toisella kertaa eläinlääkärissä rauhoituksessa, sillä hammas oli kasvanut poskesta läpi), joka kehitti reilun vuoden ikäisenä itselleen tuon ongelman. Sillä siis ylähampaat kasvavat voimakkaasti oikealle. Tuolla talvikolla on myös ollut silmäoireilua (silmät usein heräämisen jälkeen kiinni tai puolikiinni ja avautuvat vähitellen, eivät kuitenkaan varsinaisesti eritä mitään), joka ilmeisesti on heijastumaa hampaiden ongelmista.

Samaisen talvikon veljellä oli eläessään hammasongelmia, ja nyt olen havainnut tätä samaa silmäoireilua sen pojalla. Siksi mietinkin tätä perinnöllisyyspuolta, poikaa kun olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona mahdolliseksi käyttäväni kasvatukseen. Pojalla etuhampaat ovat kuitenkin ainakin tällä hetkellä ok, poskihampaista en sitten tiedäkään (heijastuvatko nimenomaan poskihampaiden rakenne/kasvuvirheet silmiin? Se tuntuisi anatomisesti loogiselta, mutta toisaalta tuon minun vanhemman talvikkoni poskihampaat katsottiin rauhoituksessa ja ne olivat ok. Voi tietysti olla, että silmäoireilu johtuu jostain muustakin...).

Ilmeisesti hammasviat eivät hamstereilla ainakaan hälyttävän yleisiä ole, koska en ole niistä kuullut paljoakaan puhuttavan?