Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

GaneshaX

Mulla on tosi korkea kynnys ostaa tukkueläintä. Siis tosi korkea.

Mieluummin ostan vaikka millasia kotitekoisia sotkotuksia

Tukkueläimen ostaminen tukee aina tukkutoimintaa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

mirauh

wiidii, onko valkokirjokilpikonnan mahdollista olla esimerkiksi joku cremen sukuinen vkkk? Cremehän on ilmeisesti mahdollinen, joten entä joku hmm. luonnonvalkoinen, hopeasoopeli? ehkä vähän kaukaa haettua, mutta periaatteessa mahdollista? :D

wiidii

No muuten ehkäpä, mutta monesti esim. cremestä ja noista ei sitä kilppariutta näe. :D Yleensä kun sanotaan pelkkä vkkk väriksi niin tarkoitetaan mustaa vkkk:ta.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

EmmaTi

^Varmaan tulee tuolta kissojen maailmasta, niissähän musta vkkk on pelkkä vkkk.

Mustikkamaan

^Itseasiassa monet ei vaan tiedä, että vkkk on kuvio eikä väri. Vastaavasti monet hamsterit ovat vain "valkonauhaisia" tai "kilpikonnia", eikä ihmiset tiiä että siihen kuuluu perusväri mukaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirauh

Mustikkamaa, saman olen itse huomannut että monilla hamsteri vain on valkonauhainen tai vkkk, mutta asia kuitti, epätodennäköistä on jokatapauksessa että hamsterini isä olisi ilmoitettu okein ja emästäkään ei mitään takeita. Rekisteröin sen jokatapauksessa suvuttomana :)

Janzu

Haluaisin saada varmuuden seuraavista yhdistelmistä:

soopeli x musta= norrea kenties ? Jos musta kantaa cremeä, tai/ja soopelia, lisäksi niitä, jos soopeli kantaa mustaa, myös sitä ?

creme x ruoste= karamellia, ruostetta, cremeä ?

karamelli x minkki= kuparia, soopelisuklaata, cremeä (ps), soopelia, ehkäpä ruostetta ja cinnamonia?

Ja vielä muutama askarruttava kysymys:
mikä väri valkoinen mosaik on? (genettisesti+kellään ehkäpä kuvaa?) O_O
Kuinka lähellä suvussa saisi mielestänne olla keltaista, jos hamsterin yhdistää cremen sukuisen kanssa, tai toisinpäin, vai kannattaisiko olla ollenkaan?

Tässä taisi olla kaikki tällä kertaa, enempää en ainakaan tähän hätään keksi  :|

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "Janzuu"Keltaisen genotyyppi on To-uros, ToTo-naaras, haluaisiko joku hieman selventää, mitä tämä tarkoittaa, varsinkin tuo uroksen pelkkä To?

Uros voi olla vain keltainen tai ei keltainen. Naaras voi olla keltainen tai kilpikonna (eli "puoliksi keltainen")
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wiidii

Creme peittää mustan, eli jos vanhemmat kantavat sekä mustaa että cremeä niin todennäköisesti kaikki poikaset ovat cremeä/soopeleita jotka kantavat mustaa. :)

creme x ruoste= karamellia, ruostetta, cremeä ?
Normaalia, jos creme kantaa ruskeasilmäisyyttä niin myös ruostetta. Jos ruoste kantaa cremeä niin syntyy cremeä, karamellia ja edellä mainittuja.

Riippuu taas kantajista. Ilman sukutietoja syntyy tod.näk. vain cremeä ja soopelia. Jos kantavat punasilmäisyyttä (minkki) ja ruskeasilmäisyyttä (karamelli), niin noita värejä, eli soopelisuklaata, minkkiä, cremeä ja karamellia, hyvällä tuurilla kupariakin. Ruostetta ja cinnamonia ei synny koska kaikki poikaset ovat cremejä perinnältään.

Keltaista ei voi kantaa, eli jos hamsun suvussa on keltaista ja hamsu ei ole itse keltainen, voi sen yhdistää cremen kanssa.
Cremen kantajia suosittelen välttämään keltaisen jalostuksessa. :)

En oikolukenut vastausta, eli korjatkaa aivohäröt jos on.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anzukka

Mulla tuli ulos pk mustasta uroksesta ja pk hopsu piilokilppari naaraasta odotetusti mustaa ja norrea ja hopsua, mutta sitten tuli kaksi ihanaa häröä joista toinen on punasilmäinen ja toinen mustasilmäinen. Sukuja ei ole tiedossa joten ei paljoa auta, mutta jos joku osais antaa vähän jotain mahdollisuuksia kun oo ihan totaali pihalla keltasten kanssa kun en niitä edes yritä kasvattaa! :D Oon nyt varmaan vähän nukuksissakin niin ei oikeen mitään uppoa nuppiin. Eli siis jotain pikkuvinkkejä että mistä pikku jutusta voi tunnistaa keltasen sukuset toisistaa ku ne on niin samanlaisii kaikki  :oops:
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

mirauh

Saksalaisella sivulla //http://tagtraeumer.jimdo.com/informationen/farbschl%C3%A4ge/

Siellä on hamsterin väri Red Eyed Pale Eared Cream Umborous eli Kupari, samoin kuin suomen standardissa se on merkitty eeppbbUu. Sen lisäksi löytyy Red eyed Pale Eared Cream genotyypiltään eeppbb eli ns. kupari ilman Umborous-geeniä. Suomessa ei ilmeisesti ole standardia tälläisestä väristä, tarkoitetaanko värillä siis punasilmäistä karamelliä / ruskeasilmäitä "ps" cremeä?

PiiaL

^ Kyllä, kyseessä on siis niin sanottu ps karamelli, värillä ei ole vakiintunutta nimitystä eikä standardia Suomessa, mutta tuoksi sitä voi kutsua. Itselläni on yksi hamsteri, josta on epäilty näyttelyissä, että on ps karamelli. Kyseinen hamsteri on yhdistelmästä ps creme-ps creme, eli se on punasilmäinen ja creme, mutta tummat silmäluomet ja värisävy ovat herättäneet epäilyksen, että sillä on myös ruskeasilmäisyyden geenit.

Markka

valkonauhainen+valkonauhainen voiko näin tehdä kun valkonauhaisilla on valkoinen maha ja valkomahaisia ei saanu yhdistää mut entä nää?
Tiedän että valkonauhainen ei oo väri vaan kuvio...
Taisin kirjoittaa vähän sekavasiti :oops:
Meillä asustelee: Yam Yam's Chamonix 'Nalle' pk musta s. 16.9-12
Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12

Mustikkamaan

Valkovatsainen on ihan eri asia kuin valkonauhaisen valkoinen vatsa :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Ninde

^^Valkonauhaisilla on aina valkoinen vatsa ja se kuuluu ko. kuvioon, mutta asialla ole mitään tekemistä valkovatsainen-kuvion kanssa, joka on täysin oma geeninsä. Eli kaksi valkonauhaista voi yhdistää keskenään.