Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

KaisaM.

Mie olen nykyään vaan niin hysteerinen sitten sen kanssa, mitä pöpöjä sieltä ulkomailta tulee.  :roll:
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

GaneshaX

Salliiko mikään yhtiö matkustamossa kuljettamista? Mä oon ollut siinä uskossa, että elukat menee poikkeuksetta ruumaan nykyään...  :c8

Saksaan pystyis meneen autolla, mutta rahatilanne ei tosiaan jousta.
Itse oon tuonu parit autot sieltä, eli muuten olis tuttua.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

-carita-

Finnairin lennoilla ainakin pystyy kuljettamaan matkustamossa

GaneshaX

Oho  :huh  Miten se sit käytännössä menee? Boksikassi ei ihan mene käsimatkatavarasta...

Finnairilla on kyl sit super kalliit lennotkin  :kieli
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

-carita-

Kuljetuslaatikon max mitat on 35 x 30 x 25 cm ja se ilmeisesti pitäisi sijoittaa istuimen alle lennon ajaksi.

wiidii

Periaatteessa pitäisi lentolaatikko rakentaa. Rapunzel's-hiirikasvattajalla on sen itserakentamasta kuvia hiirifoorumilla ja eikös Vevvelläkin joku sensuuntainen ole?

Jotain 60 euroa taisi Finnair peria per suunta eläinten kuljettamisesta lentokoneessa.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

lentsu

Me tuotiin joskus Finnairilla syrkkejä Englannista, niin systeemi oli M- ja S-koon boksit sisään kanin kuljetuslaatikkoon ja se kuljetuslaatikko jalkoihin matkustamoon. Silloin ei ollut mikään ongelma, mutta se oli tietty ennen syyskuun 11. päivää ja kaikkea muuta elämän hankalaksi tehnyttä.  :|

Finnair on vanhastaan ollut ainoa lentoyhtiö joka on sallinut eläimet matkustamossa. Nykykäytännöstä pitää ottaa erikseen selvää. Aikoinaan mentiin jollain muulla kuten BA:lla ja takaisin sit Finskillä em. syystä.

Suosittelen ainakin syrkkien kunnollista karanteeraamista, papovaa on edelleen ainakin Englannissa ja Saksassa. Just yks saksalainen kasvattaja sanoi että siellä on ollut papovatapauksia, lähinnä niillä jotka on hankkineet syrkkejä eläinkaupoista. Mutta en halua pelotella, asiallinen huomioonottaminen ja varovaisuus riittää. Loppuu tää touhu siihenkin, jos sukusiitosprosentti nousee jonnekin 70 %  :roll:

Ja tosiaan, se joka sanoi, ettei Ruotsista saa "uutta verta" puhui totisesti totta.

Anzukka

Minkäköhänlainen hamsteritilanne on esim. Virossa, Latviassa, Liettuassa, Itävallassa, Slovakiassa tai vaikkapa Puolassa? Noista jostain kun saisi hamsterin niin tietäisi ainakin että ei ole sukua omille. Mitenkäs tuo papova oireilee, olen tainnut kuulla mutta on mennyt varmaan ohi.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

spellcaster

Kohtapuoliin alkaa meillä olla edessä poikasten erottelu. Mietin, voisikohan nuo kaksi tyttöä jättää vielä äidin kanssa ja pojat erikseen omaansa? Ottaa tytöt pois sitten jos/kun alkaa tulla kärhämää, tai siihen kun ovat sen viisi viikkoa ja toinen tyttö lähtee uuteen kotiin.  Joku oli muistaakseni tehnytkin niin...?

lentsu

Tämä SHY:n vanha tiedote (2005) löytyi vielä jostain suomi24-palstalta. Kopsaan tähän, ennen kuin asia unohtuu kokonaan ja uudemmat harrastajat eivät kohta ole kuulleet koskaan koko sairaudesta. Tämä + muut tarttuvat sairaudet pitää ottaa huomioon, kun kuljettaa hamstereita, etenkin syrkkejä, mistä tahansa ulkomailta:

Hamstereiden papova-virus (HaPV) on DNS-virus, joka aiheuttaa ihokasvaimia, lymfoomia (imukudoskasvaimia) ja munuaistulehduksen, joka levittää tällöin virusta virtsan välityksellä ja sen jälkeen saattaa kestää 5-30 viikkoa seuraavan tartunnan kehittymiseen.

Papovavirus tartunta on tunnettu sekä eurooppalaisilla että syyrialaisilla hamstereilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa 60-luvulta lähtien. Kuitenkin, se on ollut harvinainen, kunnes hiljattain virustartunaa on tavattu UK:ssa ja Ruotsissa.

Ensimmäisiä oireita ovat epätasaiset möykyt, jotka voi tuntea ihossa selän alueella ja niskassa. Syylämäiset möykyt ilmaantuvat myöhemmin hamsterin nassuun, päähän ja niskaan jonka jälkeen ne paksuuntuvat. Virus leviää sisäpuolisesti ja hamsterilla saattaa olla sisäistä verenvuotoa ja hamsteri voi vaikuttaa letargiselta (elottomalta).

Suomen Hamsteriyhdistys (SHY) on saanut tiedon Ruotsista, jonka mukaan yksi tai mahdollisesti useampi syyrialainen hamsteri on sairastunut papova-viruksen aiheuttamaan lymfoomaan.

Hamstereiden papova-virus (HaPV) on DNS-virus, joka aiheuttaa ihokasvaimia, lymfoomia (imukudoskasvaimia) ja munuaistulehduksen, joka levittää tällöin virusta virtsan välityksellä. Tartunnasta oireisiin itämisaika on 5-30 viikkoa.

Ensimmäisiä oireita ovat epätasaiset möykyt, jotka voi tuntea ihossa selän alueella ja niskassa. Syylämäiset möykyt ilmaantuvat myöhemmin hamsterin päähän ja niskaan jonka jälkeen ne paksuuntuvat. Hamsterilla saattaa olla sisäistä verenvuotoa ja hamsteri voi vaikuttaa elottomalta.

Tämä sairaus on kuolemaan johtava ja sille ei ole toistaiseksi tiedossa mitään hoitoa. Ainakaan toistaiseksi papovaa ei ole tavattu kääpiöillä.

SHY ei järjestä syyrialaisille hamstereille luokkia seuraavassa näyttelyssään 11.6.2005. SHY kehoittaa myös paikallisyhdistyksiä perumaan lemmikiluokat syyrialaisilta hamstereilta siltä osin, kuin näytteilleasettajia on peruuntumisista mahdollista tiedottaa. Desinfektiosta tulee huolehtia Virkonilla.

SHY tulee tiedottamaan tilanteesta avoimesti. Pyydämme kaikkia hamsterinomistajia suhtautumaan asiaan vakavasti, mutta hysteriaa välttäen.

Tiedossa on useita tuontihamstereita, jotka ovat olleet epäsuorassa kontaktissa sairastuneiden yksilöiden kanssa. Pyydämme omistajia huolehtimaan 30 viikon karanteenista, sekä itse informoimaan kaikkia mahdollisia poikasia tai aikuisia hamstereita jo hankkineita henkilöitä asiasta, jotta voivat itse tehdä päätöksen mahdollisesti karanteenista.

Suomessa ei ole tavattu papovaa.

lentsu

Ja sitten eri asiasta: Spellcaster, mulla maksimiaika, jonka syrkkiemo on sietänyt tyttäriään, on 7 viikkoa. Pidän tytöt yleensä emon kanssa, kunnes tulee kähinää. Kähinän syntyikä taas on erittäin yksilöllistä, mutta yli tuon 7 viikon ei ole yksikään syrkkinaaras lapsiaan jaksanut. 5 viikkoon menee yleensä hyvin.

spellcaster

Kiitos Lentsu. Uskallan siis jättää tytöt vielä toistaiseksi äidin kanssa :)

Janzu

Eilen syntyi ensimmäinen syrkkipoikueeni.
Emo menehtyi tänään pesään poikasten keskelle. Itse en ole nyt kotona, eikä tänään oikeastaan enää mahdollista mennäkään. Kotiväki ei suostu tekemään hätälopetusta poikasille, joten yrittää nyt pitää hengissä korviketta juottamalla huomiseen asti. Jos yksikään poikanen selviää yön ja huomisen päivän yli, kannattaako sen syöttämistä jatkaa ja toivoa parasta, vai olisiko hätälopetuksen paikka kuitenkin?

Anzukka

Ovat kyllä niin pieniä että kyllä itse lopettaisin heti kuin mahdollista! Eikös noita ihan pikkuisia pitäisi olla syöttämässä parin tunnin välein? Oma on päätöksesi, itse lopettaisin. Olen joskus yrittänyt pitää hengissä yhtä reilun viikon vanhaa poikasta -huonolla menestyksellä- kun emo otti terraariosta hatkat.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Saana

^^Lopetus mahdollisimman pian on armollisinta poikasille.