• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikanen lemmikkikotiin

Aloittaja kit, 20.07.07 - klo:22:28

« edellinen - seuraava »

kit

Kasvattajilta kyselisin että miten suhtaudutte kyselyihin kun joku haluaa hamsterin lemmikkikotiin eli tarkoituksena ei ole lisäännyttää tai näyttelyttää eläintä. Ajaako näyttelyihmiset ohi lemmikkikodista? Ja saako lemmikkiä etsivä "kakkoslaadun" yksilöt? No jälkimmäiseen että luonnollisesti, mutta kerrotaanko tästä kakkoslaatuisuudesta poikasta ostavalle?

Oletetaan tässä vielä että ostajia on enemmän kuin myynnissä poikasia.

Heli

#1
No ei todellakaan aja näyttelyihmiset ohi lemmikkikodista.  :D
Minulle, ja varmaan suurimmalle osalle kasvattajista, ykkösprioriteetti on hyvä koti.

Yleensä meillä varaajat saavat valita poikasen varausjärjestyksessä. Mutta toki jos yksi varaajista hakee jalostukseen sopivaa yksilöä ja toinen on sanonut, että haluaa vain lemmikin eikä ulkonäöllä ole mitään merkitystä niin se nätimpi yksilö menee sille jonka on tarkoitus käyttää eläintä jalostukseen. Koska tokihan se on jo itse lajia ajatellen järkevämpää, että niitä nättejä käytetään jalostukseen eikä niin että näteimmät ajavat aina lemmikin virkaa. Vai onko jollekulle ihanaa lemmikkiä etsivälle väliä kuinka standardinmukainen hamsteri on? En ainakaan itse ole tällaiseen poikaskyselijään vielä törmännyt.  :)

Mä olen myös aina kertonut varaajalle rehellisesti mielipiteeni poikasesta ja sen tasosta. Kiinnosti se varaajaa tai ei.

Eli yhteenvetona; meiltä ainakin saa nättejäkin poikasia lemmikkikoteihin. Tärkeintä on, että poikaselle on hyvä koti tiedossa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tiare

#2
Eiköhän kaikille hamsteri löydy, en usko, että kysyntää olisi enemmän kuin tarjontaa. Tietysti jos jotain tiettyä väriä, kuviota, sukupuolta, sukua jne haluaa niin saattaa olla ettei löydy heti.

Viralliset kasvattajat varmaan osaavat vastata paremmin, mutta omia ajatuksia voisin laittaa tähän.

Itse ainakin teen niin että ensimmäisenä kysellyt saa aina valita ensimmäisenä. Siis itseni jälkeen :D
Jos käyttäisin jonkun urosta, saisi uroksen omistaja tietysti valita ennen muita kysyjiä.

Minä uskon, että moni lemmikkiostaja hoitaa paremmin hamsteriaan kuin sellaiset joilla on paljon eläimiä ja kasvattelevat niitä. Ihan aikakysymyshän tuo on. Kun omistaa yhden hamsterin voi sille antaa jakamatonta huomiota joka päivä pitkään kun taas jos on paljon eläimiä ei aika välttämättä riitä tuollaiseen. Itse pidän erittäin paljon ihan vain lemmikkiostajista.

Mun mielestä on kuitenkin ihan ymmärrettävää, että jos kasvattajalle tulee paljon esim samanvärisiä poikasia, hän valitsee niistä parhaimmalta näyttävät toisille kasvattajille. Täytyy muistaa, että "parhaimmalta näyttävät" eivät aina ole niitä söpöimpiä tai parhaimpia lemmikkejä. Lemmikkiomistaja ei yleensä kiinnitä huomiota siihen onko poikanen miten lähellä standardia. Se ei ole tärkein asia.

Ensimmäistä hamsteria ostaessani kysyin kasvattajalta mitä hänellä olisi. Sain listan hamstereista ja hännillä viimeisenä oli "huono kemu valkonauhainen". Minä heti kysymään mitä hän tarkoittaa huonolla. Kuvio oli tosi huono, värikin ihan peestä, minullehan se tyttö tuli, vaikka listalla oli vaikka kuinka hyviä hamstereita. Myöhemmin minulle kävi ilmi, että tämä hamsteri oli maailman ihanin ja kaunein tyttö ja jonka vuoksi kiinnostuin hamstereista yhä enemmän.
Eli ne "kakkoslaadun" hamsterit jos mitkä ovat ihania. :lov
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

kit

#3
Juu, luonnollisesti jokainen kasvattaja haluaa niiden hyvien yksilöiden lisääntyvän jatkossakin, siksi en tuossa aloituksessani maininnutkaan kasvatuskäyttöön etsittyjä hamstereita. Kait sellaisiakin on jotka eivät lisäännytä, mutta käyvät kuitenkin näyttelyissä ja tämä tietenkin vaatii sitä ulkomuotoakin. Vai lisäännyttääkö kaikki hamstereita näyttelyttävät elukoitaan?

Itse juuri heti lähestyessäni kasvattajaa ilmoitan haluavani lemmikkihamsterin eli jätän mielestäni pelivaraa sille että poikueesta voidaan myydä ne lupaavimmat muihin tarkoituksiin eläintä haluaville. Lemmikin ulkomuodolla ei varsinaisesti minulle ole merkitystä kunhan se on terve. Haluaisin kuitenkin kuulla ne mahdolliset viat mitä eläimessä on enkä todellakaan tarkoita tällä mitään värivirheitä.

Heli

#4
Lainaus käyttäjältä: "kit"Juu, luonnollisesti jokainen kasvattaja haluaa niiden hyvien yksilöiden lisääntyvän jatkossakin, siksi en tuossa aloituksessani maininnutkaan kasvatuskäyttöön etsittyjä hamstereita. Kait sellaisiakin on jotka eivät lisäännytä, mutta käyvät kuitenkin näyttelyissä ja tämä tietenkin vaatii sitä ulkomuotoakin. Vai lisäännyttääkö kaikki hamstereita näyttelyttävät elukoitaan?

Minä en myy yhden yhtäkään hamsteria näyttelyhamsteriksi. Ihan sen takia että koskaan ei voi tietää miten hamsterin kehitys uudessa kodissa jatkuu, vaikka se lähtiessään olisikin ollut lupaava. Ja toisekseen näyttelymenestykseen vaikuttaa aina niin kanssakilpailijat kuin tuomaritkin.

Kyllä nämä touhut hamstereiden parissa ovat minusta ihan erilaisia kuin esim. koirien. Ja nimenomaan koiramaailman kiemurat minulla tuli viesteistäsi ja kysymyksistäsi ensimmäisenä mieleen.
Hamstereilla melko vähän on mitään vikoja joka tekee niistä "kakkoslaatuisia" (jos esim. värivirheet ja puutteet rakenteessa ->kapea pää tms. jätetään pois) ja uskoisin että suurinosa kasvattajista kyllä kertoo jos poikasella on jokin vakavampi puute. Eikä moni varmaan edes myy vakavammin puuttellista hamsteria, vaan ne jäävät kotiin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

kit

#5
Voi olla että yhdistelen päässäni koiramaailmaa ja hamsterimaailmaa koska minulla tosiaan on ollut ja tulee ilmeisesti olemaankin "vain" lemmikkihamstereita.


Jatkanpa vielä.
Otetaan esimerkki jos vaikka saisin siten selitettyä närkästystäni paremmin.

Tuolla myyntiosiossa on ilmotus talvikoista joita myydään lemmikkikoteihin koska niillä on selässä pahka (tai jotain). Entäpä jos ilmoituksessa ei mainittaisi että eläimissä on jotain vikaa. Ostaja ostaa hamsterin eikä missään vaiheessa tule puhetta siitä että eläimessä on jotain vikaa, tämä selviää uudelle omistajalle vasta myöhemmin. Eläin on kuitenkin hyvä luontonen ja ihana ja kaikkea eikä tämä vika haittaa sen elämää lemmikkikodissa. Olisihan se kuitenkin kiva että asiasta kerrotaan ostajalle ennen ostopäätöstä, eikös.

Lisääntymään tämmösestä eläimestä ei ole, ja nyt en taas osaa ilmaista itseäni, mutta asian kertomatta jättäminen lemmikin ostajalle haiskahtaa minusta vähän huijaukselta vaikkei viasta haittaa eläimelle tai sen omistajalle olekaan.
Odotan ettei se että haen lemmikkihamsteria hankaloita minun hamsterin saamista mitenkään saatika terveen yksilön saamista. Myös viallinen ("kakkoslaatunen" oli kyse sitten siitä väristä tai jostain fyysisestä viasta) eläin käy vallan mainiosti kunhan tiedän tilanteesta etukäteen.

Kyseisellä ilmotuksella tai kasvattajalla ei sitten ole mitään tekemistä minun närkästyksen kanssa.

Mustikkamaan

#6
Jotenkin meni ohi - onko joku jättänyt kertomatta jostain ostohetkellä jo olleesta viasta? Kun närkästyksestä on puhe.

Minä esimerkiksi kerron heti, jos eläin ei selkeästikään ole näyttelytasoinen (ts. se on niin "susiruma", ettei siitä tule ikinä näyttelytasoista), tai jos sillä on knikki, tai mitä tahansa. Yleensä kerron sen jo ilmoituksessa.

Mutta siis mistä on kyse?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

kit

#7
Vanha ja monimutkainen juttu joka on jäänyt kaivelemaan. Koska en ole varmaa missä vaiheessa kyseinen vika on hamsterille ilmaantunut (toki päätelmiä on tehty ja eläinlääkärin kanssa asiasta keskusteltu) niin en halua sotkea osallisia tähän. Eilen en väsyksissäni miettinyt kirjoitustani ihan tarpeeksi pitkälle.

Heli

#8
Kehtaan väittää että harvassa ovat kasvattajat jotka tarkoituksella tietoja ostajalta pimittäisivät.
Hamsterissa ei välttämättä myöskään ole luovutushetkellä mitään vikaa, vaan vika saattaa ilmaantua myöhemmin.
Ja esimerkiksi nämä mainitsemasi talvikoiden selkäkyhmyt ovat kinkkinen juttu eikä niiden "diagnosoiminen" ole niin yksioikoista (läheskään kaikki kyhmyt eivät ole kyhmyjä laisinkaan).

Täytyy kyllä sanoa, että tässä vaiheessa mullakin alkoi menemään vähän ohi tämä keskustelu..?  :pihalla:  Jotenkin tuli käsitys, että kasvattajan pitäisi osata taas myydä eläin joka on varmasti koko ikänsä täysin terve. Jos kyseessä on vika joka on kehittynyt luovutuksen jälkeen tai omistaja on itse vian kehittänyt, niin vähän turhaa se on asiasta kasvattajalle närkästyä?
Destiny's hamsterit 2001-2009

kit

#9
Juu, antaapa sitten olla. Koska minulla ei ole aikomusta kertoa taustalla olevasta tapauksesta yhtään tarkemmin on sama jättää asia sikseen.

Minski

#10
Meillä nyt on vaan 5 hamsupoikuetta syntynyt, mutta kait voin silti jotain vastata :) Vastaan ihan yleisesti tuon otsikon pohjalta, en tiedä taustoja sille tapaukselle mistä tässä ilmeisesti on kyse.

Lainaus käyttäjältä: "kit"miten suhtaudutte kyselyihin kun joku haluaa hamsterin lemmikkikotiin eli tarkoituksena ei ole lisäännyttää tai näyttelyttää eläintä ?
Mulle ei ole merkitystä aiotaanko tulevassa kodissa käydä näyttelyissä hamsterin kanssa vai ei. Itse asiassa harvaa mun muualle myymää kasvattia on nähty näyttelyissä, paitsi joskus lemmikkiluokissa. Tärkeintä on hyvä koti sille poikaselle :sydan Mä olen vain ilonen jos meiltä menee lemmikkikotiin poikanen :) Siis iloinen sen hamsterin puolesta, oon saanut lemmikiksi menneiden hamsujen uusista kodeista aina niin ihania kuulumisia :)

Lainaus käyttäjältä: "kit"Ajaako näyttelyihmiset ohi lemmikkikodista?
Mulla poikasen saa siinä järjestyksessä kun on varannutkin; jos poikasia on vaikka 5 ja varaajia 6 niin kyllä se viimesenä varannut on se, joka ilman jää oli hän sitten lemmikkihamsua tai näyttelyhamsua etsivä, reilu peli kaikille :) Mulla on ollutkin pari kertaa niin, että varaajia on ollut enemmän kuin poikasia syntynyt (pieniä poikueita kun meillä tuppaa aina syntymään) ja vimppana varanneet on sitten ilman jääneet. Niin ja monesti lemmikkihamsua etsivätkin osaavat kysyä, että montako on heitä ennen varannut ;) Tietysti itse valkkaan ensin minkä jätän kotiin ja sitten jos sijoitan jonkun hamsun niin katson ensin senkin ja sit jos oon lainannut urosta joltain niin hän saa valita ennen muita varaajia haluaako poikasista jonkun ottaa palkkioksi.

Lainaus käyttäjältä: "kit"Ja saako lemmikkiä etsivä "kakkoslaadun" yksilöt?
No mulla nyt ei oo mitään niin hienoja poikasia ollut, että niistä nyt tapeltu olis :D Oikeestaan mulle tulee etupäässä paljon just noita lemmikkihamsukyselyitä :) Mutta vastaisuudessa uskoisin kohdallani, että jos varaaja kertoo, että hamsu tulee näyttely-tai kasvatuskäyttöön niin hän sieltä sen poikasen saisi valita, joilla eniten hänen mielestään edellytyksiä siihen on ja se joka etsii ihan yksinomaan lemmikkiä eikä ole niin kiinnostunut hamsterin ulkomuodollisista seikoista saisi sen ei-niin-hyvän (toi "kakkoslaatu"-sana ottaa mulla niin korvaan, etten halua käyttää sitä). Mutta sitähän ei voi tietää 5-viikkoisesta poikasesta mikä siitä oikeasti kehittyy, voi siitä poikasena vähän huonommasta kehittyä isompana vaikka mitä :)

Lainaus käyttäjältä: "kit"kerrotaanko tästä kakkoslaatuisuudesta poikasta ostavalle?
Olen kyllä aina ostajille maininnut, että tämä ei ole sitten mikään näyttelytasoinen, mutta yleensä vastaus on, että "ei haittaa, lemmikiksi me hamsteri ostetaankin, ei me aiota käydä näyttelyissä". Harvaa lemmikkihamsua etsivää siis kiinnostaa juurikaan sen värin tai kuvion taso, mutta onhan siitä hyvä kuitenkin mainita ostajalle, vaikkei olisikaan kiinnostunut :)
Eläimen fyysisestä viasta on toki aina kerrottava, jos se myyntihetkellä vain on tiedossa.
Hamsteriton tätä nykyä

kit

#11
^ Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Sarantha

#12
Minulle nyt ei ole vielä mitään jo syntyessään sertin tasoisia poikasia syntynyt, sellaisia "ihan kivoja" kylläkin. Arvostan eniten sitä, että poikaselle on tiedossa hyvä ja tarpeeksi osaava koti, millään muulla ei oikeastaan ole väliä. On kiva kuulla silloin tällöin muutamien kasvattien näyttelymenestyksestä, mutta en todellakaan edellytä, että jokaista poikasta pitäisi käyttää näyttelyissä. On minulta mennyt ihan hyvän tasoisilta vaikuttavia poikasia lemmikkikoteihinkin, eikä se todellakaan harmita yhtään. Enkä todellakaan edes toivo, että lähestulkoon jokaista poikueen poikasta käytettäisiin jalostukseen - vaikka kaikki olisivatkin kivan tasoisia - sillä se kapeuttaisi geenipoolia entisestään. Esim. ensimmäisen poikueeni kuudesta poikasesta kolmella on jälkikasvua, ja se on mielestäni jo aika paljon. Siinä mielessä on todella hyvä, että osa poikasista menee ihan vain lemmikeiksi.

Selkeistä jalostuskäytön estävistä virheistä (kuten nyt niistä selkäkyhmyistä) kerron etukäteen jo senkin vuoksi, että ostaja varmasti ymmärtää, ettei eläintä saa käyttää jalostukseen. Silloin tällöin kun lemmikiksi hankittukin eläin saattaa päätyä jatkamaan sukuaan, esimerkiksi minulle kävi näin ensimmäisen talvikkoni kanssa, kun innostuinkin lajista enemmän kuin olin luullut. Jos sitten tällainen lemmikiksi aiottu talvikko päätyykin kasvatuskäyttöön eikä kasvattaja ole maininnut sen virheistä, se voi koitua pidemmän päälle useiden talvikkokasvattajien haitaksi. Rehellisyys on siis loppupeleissä kaikkien etu.

Toisaalta tässäkin kysymyksessä tulee esiin se tulkinnanvaraisuus. Minä olen niin vainoharhainen, että olen yleensä jossain vaiheessa löytävinäni jotain vikoja ihan joka poikueesta. Säikäyttäisin varmaan kaikki poikastenostajat tiehensä, jos kertoisin kaikesta mitä olen joskus epäillyt :D Talvikoiden nykytilanne on mitä on, mutta ei sekään ole hyvä, jos ei uskalla käyttää mitään eläintä tai myydä toiselle kasvattajalle siinä pelossa, että eläimessä saattaakin joskus ehkä mahdollisesti ilmetä jokin vika. Sen voin rehellisesti sanoa, että kerron kaikista vioista jotka sillä hetkellä ovat tiedossani. Toki voi olla, että jossain poikasessa on vika, joka ei näy vielä luovutushetkellä, mutta sille minä en voi mitään.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Mileia

#13
Mieluiten myyn poikasia juuri lemmikkikoteihin. Siellähän ne saavat useimmiten jakamattoman huomion ja parhaan hoidon, se on minulle kasvattajana kaikkein tärkeintä  :) Jalostuskäyttöön jää itselle jätettävä poikanen, ja se riittää. Ei samaa sukua nyt sen enempää tarvitse lisäännyttääkään. Myyn kyllä myös kasvattajille, jos he hamsterille hyvän kodin tarjoavat. Käytännössä tietenkin toimii tuo, että varausjärjestyksessä ostajat saavat pennut valita, mutta monesti autan luonteen ja muun perusteella valitsemaan perheelle sopivimman lemmikin, jos he itse eivät osaa tai tahdo päättää.

Jos hamsterissa olisi jokin terveydellinen vika tai suvussa ollut jotain, niin totta kai siitä pitää ostajaehdokkaille kertoa. Itsekin tosin uskon tuohon, ettei jotenkin sairaita eläimiä edes myydä eteenpäin. Itselleni ainakin jätin kotiin koko elämäkseen pennun, jolla oli napatyrä. Se eli hyvän ja pitkän elämän siitä huolimatta lemmikkinä, mutta en mä sitä myydä voinut. Pennun senhetkisestä ulkomuodosta olen yleensä myös antanut jonkinlaisen arvion ihan lemmikkiäkin hakeville, onhan se sinänsä kiva varmaan tietää vaikkei koskaan mitään näyttelyitä ajattelisikaan.

Anonymous

#14
itse kun mietin millaiseen kotiin myyn poikasen, niin pidän melkein parempana lemmikkikotia jossa vain muutama hamsu, joita hoidetaan ja rakastetaan todella paljon.. Toki näyttelykodissakin rakastetaan- niin kuin minäkin rakastan omia palleroitani.. mutta yleensä sellaisissa kodeissa asukkeja on paljon ja aikaa näin ollen myös vähemmän. poikkauksia löytyy aina, mutta uskoisin näin.