Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

MortimerRiddle

Mulle eka hamsu tuli 8-9 vuotiaana ja kyllä äiti silloin tosi paljon sen kanssa auttoi.  :misc_aai: Yhdessä vaihdettiin purut ja kaikki ja äidiltä opin myös sen kunnioituksen roboa kohtaan, etten pakottanut sitä käteen tai kiusannut vaan tyydyin vain katselemaan ja antamaan herkkuja kalterien välistä.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Lillugga

Olen 12 vuotta ja Vilperi on mun ensimmäinen hamsteri. Itse huolehdin sen kokonaan eli siivoan sen dunan, leikkaan kynnet yms. Maksan myös kaikki Vilperin ruoat, virikkeet, dunan, eläinlääkärikäynnit sun muut. Silloin kun olen kotoa pois niin äiti ruokkii Vilperin.  Hyvin oon pärjänny ja huolehtinut.   :misc_aai:
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

Jane

Itse olen 13-vuotias ja minulla ei ole ollut vielä yhtäkään hamsteria, mutta saan sellaisen aivan pian :) Minulla on ollut kolme kania, ja tällä hetkellä koira. Mielestäni 11- vuotias ei ole lainkaan liian nuori hoitamaan hamsteria.  :msilly:

fxjvgxb

Tuo riippuu niin kovasti lapsestakin, onko villi vai rauhallinen ja miten vastuullinen on jne. En antaisi kyllä hamsteria alle 11-12 vuotiaalle, tuo on mielestäni se "alaikäraja". En ymmärrä, miksi jollekin 6-vuotiaalle pitäisi hankkia lemmikki, joka saattaa alkaa heräilemään vasta klo 22-23 tienoilla illalla.

Ja vastuu alaikäisen lemmikistä on sitten aina aikuisella. Tuskin kukaan esim 12-vuotiaalle hankkii koiraa, ja antaa sitten tämän 12-vuotiaan hoitaa kaiken sisäsiisteyden opettamisesta tapakasvatukseen, vaan se päävastuu on aikuisella. Hamsteri toki on sellainen lemmikki että 12-vuotiaskin osaa antaa ruokaa, vaihtaa vedet ja siivota häkin, ja käsitellä hamsteria, mutta jos eläin sattuisi esim sairastumaan ja tarvitsemaan lääkitystä olisi mielestäni vastuu silloin aikuisella.
Valitettavan monesti kuulee näistä tapauksista, missä vanhemmat hankkivat lapselle hamsterin, mutta eivät esim sen sairastuessa vaivaudu viemään eläinlääkäriin tms, koska "tulisi liian kalliiksi tuommosen rotan hoito".

Jonsku

Mä taisin olla 13-vuotias kun sain ekan hamsuni, ja toi oli mun mielestä ihan hyvä ikä :icon_e_biggrin: Nuorempana ei olis ehkä tajunnut eroa lelun ja oikean eläimen välillä + hamsun poismenon sattuessa on tärkeää, että lapsi on tarpeeksi vanha tajuamaan tilanteen.
´Sitä osaa mitä haluaa!`

typynen

no mä sain jo 8.v ekan tyttö hamsun niin sä oot jo varmaan jo varmaan sopivan ikäinen :yes:

Pipatus

Minä itse olen syyskuussa 12v. ja se on mielestäni hyvä ikä :)
Osaan hoitaa eläimet, niinkuin kuuluu. Mielestäni on muutenkin älytön idea antaa hamsteri tai muu yöeläin jollekkin 1-luokkalaiselle.
Riippuu tietysti lapsesta, jos se on kiltti ja rauhallinen sekä ei herätä hamsteria keskellä päivää, niin voisihan mielestäni sitä harkita.

En minäkään herätä hamsteria päivällä, vaan annan sen nukkua. Mielestäni on hieman tyhmää, jos joku sanoo, että hamsteria ei voi antaa 11-12 vuotiaalle, koska kyllähän luultavasi monet minun ikäiset osaavat hoitaa hamsterin, niinkuin se kuuluu. Eivät kaikki tarvitse aikuisen apua.
En minäkään tarvitse ketään aikuista hoitamaan hamsteria kanssani, kynnet kuitenkin äiti leikkaa ja vie lääkäriin jos on tarve. Muuhun en apua tarvitse.

Tämähän on ihan mielipide asia, mutta on kummallista jos sanotaan ettei hamsteria voi antaa 11-12 vuotiaalle.
Ymmärrän jos käytätte vertauskuvana jotain hulivili tyyppiä, joka herättää hamsterin keskellä paivää ja tarvitsee apua kaikkeen hamsterin hoitamiseen.
Syrkkityttöni Unelma <3

Rossu

Itse sain ensimmäisen hamsterini, kun olin 10v. Täytyy myöntää, kyllähän siinä äiti sai aika paljon olla mukana, mutta olin kuitenkin melko rauhallinen tyyppi, ja siinä iässä kiinnostunut vähän kaikesta luontoon ja eläimiin liittyvistä asioista. Lueskelin ahkerasti täältäkin yhtä sun toisenlaista asiaa hamstereiden hoidosta ja muusta. Musta tuntuu, että teki ihan hyvää, kun oppi jo siinä vaiheessa ottamaan vähän vastuuta ja huolehtimaan.

Mutta munkaan mielestä ei voi oikeen sanoa tiettyä ikää, se riippuu ihan siitä, että onko valmis ja riittäkö kiinnostus. Joillakin se on se 11-12v, joillakin vasta myöhemmin ja jotkut ovat jo nuorempina vastuullisempia, mutta  vanhemman vastuulla eläin on kuitenkin aina.
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

Commafenno

Musta se ei niinkään kato ikää vaan "älyä" jos ymmärtää että hamsu on yöeläin ja että ymmärtää vastuun. En tietenkään suosittele hamsua alle 8-vuotiaalle. Naapurintytölle (4v.) olen antanut vähän pitää sylissä mutta pikkulapsi puristaa yllättävän paljon!

fxjvgxb

Kirjoitin tänne jo aiemmin, mutta tosiaan. Vielä lisäyksenä, en mielellään itse siksi hankkisi hamsteria kuin ehkä varhaimmillaan kuudesluokkalaiselle. Nuorempikin voi toki osata käsitellä hamsteria, mutta siinä on sekin, että hamsteri on yöeläin.
Jollekin 7-vuotiaalle voidaan kyllä selittää että hamsteri on yöeläin jne, mutta jos lemmikki heräilee vasta jopa klo 23 aikaan illalla, jolloin jokaisen tuon ikäisen tulisi olla unten mailla, niin yleensä joko sillä lapsella loppuu kiinnostus hamsteria kohtaan, tai sitä hamsteria kielloista huolimatta aletaan herättelemään silloin kun muksulla tekee mieli lemmikkiä pällistellä.
En sano että kaikki lapset ovat tuollaisia sitten, mutta en vain ymmärrä mitä iloa mistään yöeläimestä on pienelle lapselle. Esimerkiksi kahden marsun omistaminen voisi olla parempi vaihtoehto. Mutta tietysti päävastuun tulee olla AINA aikuisella.

Surullisen usein näkee myös niitä tapauksia, että "helppona lemmikkinä" hankitaan hamsteri ties mille Ville viisvuotiaalle, eivätkä vanhemmat perehdy eläimen hoitoon itse alkuunkaan tms. Lopputulos voi olla sellainen, että eläin asuu liian pienessä häkissä, joka siivotaan milloin sattuu, ja jos hamsteri sattuisi tarvitsemaan eläinlääkäriä, niin vanhemmat ovat sitä mieltä ettei nin pienen eläimen takia kannata vaivautua.
Eli: Pitäkää huoli, että myös lasten vanhemmat ottavat selvää hamsterin hoidosta, perusasioista.

ShootingStar

Itse sain ensimmäisen hamsterini 11-vuotiaana ja hoidin sen yksin. Äiti saattoi ostaa puruja, ruokaa tai herkkuja kun kävi eläinkaupassa vaikken ollut erikseen pyytänyt. Piki tosin oli täydellinen ensimmäinen hamsteri - rauhallinen, leppoisa ja löllykkä ja sen avulla innostuinkin jyrsijöistä vielä enemmän.
Lynn taas on aivan toiselta planeetalta kuin Piki. Se on energinen, eloisa ja kovaääninen. Mahdolliset suuret erot uroksen ja naaraan välillä tiedostin itse jo ennen Lynnin hankkimista joten ne eivät tulleet yllätyksenä, mutta itse en Lynniä ekaksi hamsteriksi antaisi vaikkei se (tai Pikikään) ole ikinä ketään purrut mutta se vaan on niin touhukas ja yöllä pitää kovaa meteliä, etten usko että monikaan pienempi lapsi/nuori jolla on huonot hermot, jaksaisi sitä. Itsellänikin tekee tiukkaa öisin pitää mieli rauhallisena kun väsyttää ja hamsteri valvottaa, mutta pystyn siihen.

Niinkuin monet ovat sanoneet, riippuu paljolti lapsen luonteesta minkä ikäisenä voi hänelle lemmikkiä hankkia. Esim. 7v pojalle jonka tunnen, uskaltaisin hankkia hamsterin. Tosin tässä tapauksessa vanhemmat olisivat aina läsnä kun hamsteria hoidetaan/käsitellään joten auttavia käsiä olisi paikalla aina. Poika on rauhallinen ja ymmärtää ettei hamsteria saa puristaa tai satuttaa ja sen kanssa pitää olla rauhallisesti. Lynniä ja Pikiä ollaan yhdessä hoidettu ja on saanut pitää monet kerrat kädessä. Hyvin on mennyt, enkä pelkää että poika puristaisi hamsteria liian lujaa. Tosin aina on mahdollista että hamsteri näppäsee jos sitä pitää huonosti ja sen seurauksena lapsi tiputtaa hamsun, mutta siihen varaudutaan istumalla lattialla, suljetussa huoneessa jottei hamsu pääse karkuun jos se tipahtaa eikä sitä satu kun tipahtaa matalalta.

Meillä oli ehtona että minä huolehdin hamsteristani (toki apua sain jos tarvitsin) ja otan siitä vastuuta sillä minulllehan se nimenomaan hankittiin.
Yam Yam's Fairytale - pk normaali naaras 2/13
Maailmanpyörä - pk soopeli uros 5/13

hamsufani99

Minä sain ensimmäisen hamsterini kun täytin 10. Olin silloin toivonut omaa hamsua yli vuoden. Ehtoihin, että saan hamsterin kuului, että hoidan sen itse ja kyllähän minä sen hoidin...
11 vuotias siskoni sai vastikään oman hamsun ja kyllä hän sitä ihan hyvin hoitaa ja on saanut siitä käsikesynkin.

Luulisin,että riippuu ihan lapsesta, että pystyykö itse hoitamaan ja käsittelemään hamsteria.

Sazki

Sain 8-vuotiaana ensimmäisen hamsterini, mutta kyllä isä auttoi sen hoidossa. Riippuu ihan ihmisestä, että minkä ikäisenä voi eläimestä huolehtia. En itse myisi omaa kasvattiani alle 10 vuotiaalle, en mielelläni 12- vuotiaallekkaan. Toisaalta, naapurin 9- vuotias poika tietää hamstereiden hoidosta paljon enemmän kuin suurin osa omista ystäväni.
Pienimuotoista lk ja pk syyrialaisten kasvatusta värissä creme

Adulkar11

Olen nyt 12-vuotias, sain Lunan viime syksynä jolloin olin vielä 11. Puolisen vuotta olin lueskellut ja kerännyt tietoa hamstereista (ja teen sitä edelleenkin), hyvin olen pärjännyt sen hoidossa. Vanhemmat toki hoitavat jos olen pitkään pois kotoa - ja he maksavat ruoat ja mahd. ell-maksut. Itse ostan kyllä kaikki virikkeet ja ylimääräiset herkut.  :mhappy:
Adulkar Clair De Luna
s. 25.06.2011
lk, musta vn
Ensimmäinen hamsterini, rakas syrkkini. <3

masa_forever

Ite olen 12 ja sain kesällä oman hamsterini :) Ensin vanhempani olivat sitä mieltä että olen vielä liian nuori kantamaan vastuun lemmikistä mutta sitten he suostuivat kun näytin heille kuinka tosissani olin.. Jouduin maksamaan häkin ja hamsterin itse mutta se ei haitannut yhtään. Minusta ikä ei ole mikään raja vaan että kuinka tosissaan haluaa ja panostaa hamsteriin. En tietenkään väitä että pienet lapset pystyisivät huolehtimaan eläimestä mutta tarkoitan sitä että ''jos oot 11 et oo tarpeeks hyvä omistajaks, mut jos oot 13 ni saat hamsterin'' Koska ne voi olla yhtä viisaita ja kehittyneitä molemmat :))