Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

mmg

ketä kasvattajaa saisi ahdistella vaikkapa sähköpostein genetiikka-kysymyksillä? siksi sähköpostilla, kun kysyttävää mulla riittää, kun ei toi hamsugenetiikka kaikkine outoine systeemeineen uppoa ihan helpolla kaaliin, voisi tulla tänne foorumille hieman piiitkä ketju..  :oops:

Peikko

Ok. Tuli tuo ihan yllätyksenä, kun ei tullut ajateltua, että emä voisi olla piilo kilpari, kun ei ole ilmennyt aiemmin.  :)  Mutta kiitoksia paljon  xD
Hamsterit <3

Mustikkamaan

Mmg: jos et ole jo ostanut, niin osta ihmeessä Tietopussi. Se valaisee hyvin paljon. Sen jälkeen voi esittää kysymyksiä :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mmg

^ tietopussi kolahti postiluukusta tänään, ja sitä on luettukin jo ahkerasti. :)

mmg

mikä on hamsu genotyyppiä aaee vai onko sekin vain creme? vai olenko mä jotenkin misannut jotain?

Maikkis

^creme peittää mustan, eli hamsu on fenotyypiltään normaali creme.

oukei, kiitos :)
onko näitä toisiaan peittäviä värejä enemmänkin?

Ninde

Jaoin tämän omaksi aiheekseen. Kannattaa ennemmin kysellä täällä, niin niistä vastauksista hyötyvät muutkin. Ja kasvattajatkaan ei kuitenkaan välttämättä osaa kattavasti kaikkien lajien värigenetiikkakiemuroita (eikä tarvitsekaan), joku tietää jotain ja toinen toista, multa esim. olis ihan turha kysellä mitään talvikoiden väreistä...  XD

GaneshaX

Oliko se nyt niin että hunaja oli vain punasilmäinen keltainen?
Ja kummankin vanhemman pitää kantaa punasilmäisyyttä jotta poikasista löytyisi hunajan värisiä?
Minkä värisiä nyt tulikaan jos yhdistän normaalin uroksen ja keltaisen naaraan?
Entä normaali uros ja hunaja naaras?

Kiiiitoshh :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wiidii

Hunaja on ps. keltainen.

Punasilmäisiä poikasia syntyy vain jos molemmat vanhemmat ovat punasilmäisiä / kantavat punasilmäisyyttä (itse olen kauhean kyyninen tuon kantamisen kanssa, joskus niitä tulee vaikka ei tarvitsisi ja silloin kun haluaisi niin varmasti ei tule  xD ) Varminta on yhdistää kaksi punasilmäistä = kaikki poikaset punasilmäisiä.
Jos yhdistää normaalin uroksen ja keltaisen naaraan, niin kaikki naaraat on kilppareita (en tiiä oonko nyt väsynyt vai mitä, mutta uroksista taitaa tulla ainakin keltaisia mutta en kyllä mee vannomaann nyt yhtään mitään, tilettää kunnolla  :D )
Normaali uros - hunaja naaras, niin kilpparinaaraita. Jos uros kantaa ps. niin voi tulla myös hunajia poikasia.

Olikohan tässä nyt mitään järkeä, minullakin on noiden keltaisten kanssa vielä oppimista. :D Periaate on kuitenkin se, että jos vain toinen hamstereista on keltainen, on kaikki naaraat kilppareita, koska naaras tarvitsee molemmilta vanhemmilta keltaisen alleelin ollakseen itse keltainen.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Ninde

Laitetaas tämä kertaalleen taas tänne

Keltaisen uroksen ja ei-keltaisen naaraan kaikki urospoikaset on ei-keltaisia, kaikki naaraspoikaset kilpikonnia.

Keltaisen uroksen ja kilpikonna naaraan urospoikaset on keltaisia ja ei-keltaisia, naaraspoikaset on keltaisia ja kilpikonnia.

Keltaisen uroksen ja keltaisen naaraan kaikki poikaset on keltaisia.

Ei-keltaisen uroksen ja kilpikonna naaraan urospoikaset on keltaisia ja ei-keltaisia, naaraspoikaset ei-keltaisia ja kilpikonnia.

Ei-keltaisen uroksen ja keltaisen naaraan kaikki urospoikaset on keltaisia ja kaikki naaraspoikaset kilpikonnia.

Ei-keltaisen uroksen ja ei-keltaisen naaraan poikasissa ei ole keltaisia tai kilpikonnia.

Sama löytyy kaaviokuvana Tietopussista (tosin juuri huomasin että sinne on päässyt typo: keltaisen uroksen ja ei-keltaisen naaraan naaraspoikaset on siis kilpikonnia eikä keltaisia).

Tässä muuten Englantia osaaville yksi linkki genetiikka-artikkeliin: //http://www.geocities.com/dunctonhams/genetics.htm

KaisaM.

Vahinkopoikueessani (pk ps creme vn x pk normaali) on kaksi punasilmäistä urospoikasta, joilla on kaulanauha, voisivatko ne olla esim. blondeja?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Ninde

^Tässä täytyy nyt taas ottaa huomioon se mikä on mahdollista ja mikä ei. Miten musta tuntuu että tätä saa koko ajan olla toistamassa... Blondi-väriin tarvitaan vaaleanharmaata, joka taas on väri jota ei voi kantaa.

Onko ne yksivärisiä vai värimerkkisiä? Hunaja tuli mulle ekana mieleen, mutta jos ne on yksivärisiä niin hunajia ne ei voi silloin olla. Ps creme taas on yksivärisiin kuuluva väri.

KaisaM.

Niin siis minusta ne ovat värimerkkisiä. Poskimerkit on todella haaleat jos sellaiset on, mutta vaaleat kaulanauhat minusta niillä on.

Ja yritin tutkia kyllä genetiikkaa blondi-värin osalta, mutta jotenkin se on vaikea kun en tunne sitä, ja kun en ole siitä kasvatusmielessä kiinnostunut. Tämä kun oli vahinkopoikue niin ei ollut suunniteltua että sieltä jotain tiettyä tulisi ja siten en ole ehtinyt ennalta tutkia olisiko jokin tietty mahdollista.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Ninde

Yhdistyksen sivuilta näkee nuo geenikaavat, isot kirjaimet tarkoittaa dominoivaa.

Hunajallahan ei varsinaisesti ole tummia merkkiä, hilkkaa ja tikkausta sillä ei ole ollenkaan, poskimerkit on kanelin väriset ja puolikuut norsunluun väriset. Ne voivat poikasina siis olla hyvinkin vaaleita.