• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Suskiotus

Hei!

Oon pohtinut roborovskin hankkimista ja haluaisinkin kysyä muutamaa asiaa täältä foorumilta kun kyseinen hamsteri ei oo kovin tuttu otus.

Pidetäänkö roboja laumassa?Ja jos näin on kuinka monta laumassa saisi olla vai onko tälle mitään rajaa?

Sitten tuli mieleen sellainen asia että onko robot kauheen agressiivisia tai esiintyykö agressiivisuutta jommalla kummalla sukupuolella enemmän kun toiselle?

Vastauksista kiittää Suski  :D

Elliska

#1
Lainaus käyttäjältä: "Suskiotus"Pidetäänkö roboja laumassa?Ja jos näin on kuinka monta laumassa saisi olla vai onko tälle mitään rajaa?
Roborovskit on laumaeläimiä. Se kuinka monta roboa voi laittaa riippuu terraarion koosta, mutta ei ole suositeltavaa silti laittaa kovin montaa samaan terraan, koska saattaa tulla tappeluita.

Lainaus käyttäjältä: "Suskiotus"Sitten tuli mieleen sellainen asia että onko robot kauheen agressiivisia tai esiintyykö agressiivisuutta jommalla kummalla sukupuolella enemmän kun toiselle?
Tarkoitatko agresiivisia ihmisille vai muille roboille?

Suskiotus

#2
Lainaus käyttäjältä: "Ellipsi"Tarkoitatko agresiivisia ihmisille vai muille roboille?

Ihmisille siis tarkoitin.Mietin vaan kun syyrialaisilla on eroja tossa agressiivisuudessa.Naaraat on mun kokemuksen mukaan olleet vähäsen ärhäkämpiä kun urokset niin mietin et onko sama homma roboilla?

Woollen

#3
Itselläni oli vuosina 2003-2005 kaksi roborovskia, joista toinen osottautui naaraaksi (vaikka alunperin molempien piti olla uroksia).  Hamsterit piti erottaa omiin häkkeihinsä yhden pesueen syntymisen jälkeen, mutta tätä ennen robot elelivät sovussa samassa häkissä. Kumpikaan hamsteri ei ollut aggressiivinen (siis ihmiselle), ei purrut melkein koskaan, ehkä joskus hampaat osuivat vahingossa sormeen esim. silloin, kun syötti kädestä pähkinää.

En ole sitäpaitsi koskaan kuullutkaan, että robot olisivat olleet mitenkään aggressiivisia? Lukemani ja kokemani perusteella ne ovat erittäin helliä ja kilttejä hamsuja, vaikkakin aika vilkkaita ;)

kit

#4
Meillä jo edesmennyt robopoika heittäyty vanhemmiten agressiiviseksi. Asu koko ikänsä yksin ja tosiaan loppuaikoina rupesi "puolustamaan" ruokakuppiaan. Sai se muutaman kerran tikattua minun sormia vaikka äkkiä sitä oppi ensin kiinnittämään otuksen huomion ensin muualle ja ottamaan kupin pestäväksi vasta sitten.
Muuten kyllä tuo ja nykyset tytöt on oiken kilttejä vaikkakaan eivät käsittelystä välitä.

Heli

#5
Minä suosittelisin pitämään roboja pareittain. Suuremmassa laumassa eläville tulee oman kokemukseni mukaan herkemmin jossain vaiheessa kränää ja lauma joudutaan erottamaan.

Minä en ole kertaakaan vuosien aikana törmännyt aggressiivisiin roboihin.  :) Kaksi kertaa olen saanut robolta hammasta ja molemmat tapaukset on olleet todellisia vanhuksia eli aistit ovat heikentyneet ja säikähtävät herkemmin.
Roborovskille aggressiivisuus on siis äärimmäisen harvinaista, vaikkakin muutamia aggressiivisia tapauksia on ikävä kyllä viime vuosina kuulunut olleen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

iitu

#6
Moi!

Mä sain maanantaina kaks roborovskia. Ne on tosi ihania mutta ne on tosi vilkkaita laitoin ne lattialle kirjoilla ympäröityyn alueeseen ja se pääs jostain raosta karkuun. Minun robot ei ole ainakaan yhtään agresiivisia. :p

Suskiotus

#7
Niin ja sellanen kysymys tuli vielä mieleen että kuinka kauan robot suurinpiirtein elää?

Elliska

#8
Robot elää 1½-3 vuotiaiksi, yleensä vähintään 2 (ainakin minun lukemien mukaan, en ole koskaan omistanut roboa)

Heli

#9
Roboja ei oikeastaan kannata suuremmin juoksuttaa terraarion ulkopuolella. Juuri sen takia että ovat pieniä ja vikkeliä ja katoavat herkästi johonkin pikkukoloon.
Toisaalta taas myös sen takia, että ne tuntevat olonsa turvallisimmaksi omassa tutussa kodissaan missä on piilopaikkoja yms.

Mä veikkailisin että robot elävät usein 2-3 vuotiaaksi. Mikäli niille ei tule kasvaimia tms. niin ovat usein melko pitkäikäisiä. Noin niinkun hamstereiksi.  :)
Destiny's hamsterit 2001-2009

iitu

#10
Mulle se kasvattaja sano että roborovskit elää 2 puol ta kolme vuotiaiks.

Woollen

#11
Lainaus käyttäjältä: "Suskiotus"Niin ja sellanen kysymys tuli vielä mieleen että kuinka kauan robot suurinpiirtein elää?

Meillä oli kaksi roborovskia, uros ja naaras. Uros eli kaksi vuotta ja puolitoista kuukautta, naaras kaksi vuotta ja melkein kolme kuukautta. =)

-Woollen

Minski

#12
Onko teiän robopareilla tapana kuskata siemensekoitusta poskipusseissaan, siis niinkun jatkuvasti ? Kun mä oon monta kertaa huomannu, että yhen roboparin siemenkuppi on aina tyhjä ja oon sit pistäny lisää ruokaa ja sit kattonu, että taas kuppi on tyhjä ja huomannu, että kumpikin robo kantaa posket pullollaan jyviä kokoajan poskipusseissaan. Tosi hassu tapa :D Mistähän moinen johtuu, että käyvät molemmat heti hamstraamassa siemenkupin tyhjäksi ja kulkevat sitten kokoajan poskipussit täynnä jyviä ? Luulis, että olis epämukavaa olla kokoajan posket pullollaan :D Jemmaavat ilmeisesti parhaat palat seoksesta omiin poskipusseihinsa xD
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

#13
^Ihan normaalia roboilta, ne vissin pelkäävät et jäävät muuten ilman ruokaa. Tosi monella on näyttelyssäkin omat eväät mukana (mikä tosin on huono kun se vaikeuttaa tyypin arvostelemista).  :D Mulla oli myös muutama pari (tosin tais olla samaa sukupuolta), jotka keräs supasta kaikki vehnänjyvät. Yhdet varastoi ne mökkiinsä ja nukkuivat taivasalla. Melkoisen huvittavaa kun mökistä löytyi pari desiä vehnänjyviä.  xD

Kana

#14
^^Juu, meilläkin Onnin ja onnin ruokakippo täytyy täyttää parin päivän välein kun jo pohja näkyy. Ja yleensä ne löytyy myös putkista ym.
Kääpiöhamsterit, robot:
Olli ja Onni, syntyneet 21.7.07, ostettu 25.8.07