• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

Marla

#300
^^ Jeps, lemmikissä mun knikkihäntä sai diagnoosiksi suoran hännän, vaikka kyllä sillä mutka on. Todella selkeä se ei ole, mutta kyllä sen tunnustelemalla huomaa.

Minski

#301
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."
Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Mutta tulee mieleen että jos he eivät häntiä tarkista niin mistä he tietävät onko niitä vai ei  :D  Näitä taittuneita häntiä meni ainakin näillä brittituomareilla ohi paljonkin, kun vertasin siinä koearvosteluja tehdessä.
Jep, samaa mietin minäkin, ehkä meidän ja englantilaisten käsitys knikistä on erilainen. Varmaan meidän mielestä siellä vois olla paljonkin knikkejä mutta heidän mielestään niitä ei ole. Eli siis Suomessa ollaan paljon tarkempia..?
Samaa mieltä :yes:

Ja kyllä mä väittäsin, että jos häntiä ei edes tarkisteta niin ei mitenkään voida sanoa, ettei knikkiongelmaa ole, kyse on vain siitä, ettei ongelmaa tiedosteta/haluta tiedostaa; eihän ongelmaa ole, jos sitä ei myönnä :) Ja ite en ainakaan ymmärrä miten olisivat knikin saaneet katoamaan jalostuksella, kun sitähän täällä Suomessakin tehdään kuitenkin koko ajan ja nykysellään ollaan tosi tarkkoja näiden erilaisten häntävariaatioiden kanssa (ehkä jo liiankin hysteerisiä ja tarkkoja) ja knikit on silti vaan lisääntyneet koko ajan; knikin jalostaminen pois tarkottaa mun mielestä sitä, ettei knikillisiä käytetä jalostukseen ja eikös näin Suomessa kaikki juuri tee vai miten muulla tapaa knikkiä voi jalostaa pois niin, että se tapa on vuosikymmeniä Suomea edellä ?
Hamsteriton tätä nykyä

jonna

#302
Mulla tuli mieleen tuosta "englanninmallista" että oisko siellä asia niin että knikiksi katsotaan vain todelliset koukut, ei muita epämääräisiä muutoksia jotka täällä lasketaan knikiksi?

Englannissahan on kasvatettu vaikka sun mitä "näyttelyitä varten", eläimiä, kukkia, kasveja. Siellä on kasvatusnäkökulma ja mittasuhteet ihan eri kuin täällä. Löytyy varmasti ihan laidasta laitaan sielläkin, mutta monasti ovat "ammattimaisempia" kuin mitä pohjoismaissa ollaan.
On aivan eri asia jalostaa eläimiä satakunta vuotta 300-400 eläimellä, kuin pari vuosikymmentä 20-30 eläimellä.
En tiedä kuinka aktiivisesti engantilaiset kirjoittelevat esim. sukutauluja hamstereille, marsuilla niitä kirjoittelee siellä aniharva. Jalostus siellä tapahtuu periaatteella tämä sopii tälle.

Vevve

#303
Samaa mietin kuin Jonna, eli että tuskinpa ne laskevat kaikkia pikkupatteja knikeiksi. Eikös knikit voi tulla ihan mutkiksi selkärankaan, mutta pienet patit eivät taida sellaista tehdä? Ovat varmaan kaksi ihan eri asiaa...

Disposable

#304
Meillä on aina ollut poikkeuksellisen paljon knikkihäntäisiä hamstereita. Vaikken ole hamstereita omistanut likimainkaan yhtä suuria määriä, kuin monet vanhat konkarit, meillä on ollut yhteensä ehkäpä 4 suorahäntää yhteensä (mukaanlukien kaksi tämänhetkistä nuorukaista).

Eilen selailtuani knikkilistaa mietin sellaista, voisiko sen mahdollisesti laittaa johonkin näkyvämmälle paikalle ja painottaa entisestään sen tärkeyttä, se kun on kuitenkin tosi tärkeä tekijä knikkien ehkäisyssä ja sieltä varmasti puuttuu monet mutkahännät...
LK syyrialaisia Pudasjärvellä

Zinde

#305
Tämä on kyllä ollut mielenkiintoinen keskustelu kaikenkaikkiaan.
Meidän syrkillä taitaa olla kaksi mutkaa hännässään. :<
Huomasin hamsterin ollessa parikuinen, että hännän tyvessä on patti eikä se ollut mikään kovin pienikään. Patti ilmeisesti "vääntää" häntää alaspäin. Nyt häntään on tullut toinen, todella selkeä kulma, joka pistää hännän sojottamaan suoraan taivasta kohti. En ole ihan varma missä vaiheessa mutkat tulivat. Pitää kovasti toivoa, ettei noita tule lisää..
Täytyy kyllä myöntää, että on kieltämättä huvittavan näköistä, kun hamsu juoksee antenni pystyssä. xD

Yökyöpeli

#306
Eihän ruotsalaisilla kiinareillakaan (muka) ollut diabetestä mutta kas kummaa kun mulle tuli sieltä kuuden hamsun satsi aikuisia kinkkejä ni puolella tais olla sokru.... Ei oo sokrua jos sitä ei osaa huomata/testata....
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Karvakorvathamsula

#307
Huaah...Älkää ihmiset astutelko knikillisiä hamsuja! Jos ette ole varmoja onko kyseessä knikki, niin näyttäkää hamsu esim. näyttelyissä tms. paikassa jossa asiantuntija osaa tarkistaa asian :)

Ja mielestäni ihmisten, jotka eivät edes kasvata hamsuja, kannattaa käyttää näyttelyissä omat hamsunsa, sillä näyttelyistä saa koko hamsusta palautteen :)
http]

[size=85]
lk normaali umb. vkkk Delfoin Saimi
lk nvkkk Alise (sijoituskodissa)
kanat ja lampaat
lk collie Sandcastle's Treasure Me, tutuimmin Napsu
[/size]

Disposable

#308
Kylläpä tein äsken mielenkiintoisen löydön yli 2,5 vuotiaalta hamsteriherraltani, jolla on ollut knikki hännässä jo suunnilleen puolivuotiaasta asti. Sillä oli nimittäin selkärangan alapäässä, aika lähellä häntää mutka, jonkinlainen "taittuma". Parin päivän sisään olen huomannut sen takapäässä hieman erikoista jäykkyyttä, joka tosin ei sen menoa ole hidastanut, pirteä otus on edelleen.
Mutta niin, kun mulle on useampi kasvattaja sitä sanonut ettei ole eläissään törmännyt knikkiin selkärangassa (jonka riskihän on siis syy siihen miksei knikkihamstereita jalostukseen tulisi käyttää...) niin mietin vaan että olisikohan tässä ehkä sellainen tapaus. Mutta hyvin erikoista kyllä se että perinnöllinen vika tulisi ilmi hamsterille vasta siinä iässä kun useimmat hamsterit ovat jo heittäneet veivinsä, hmmm.
LK syyrialaisia Pudasjärvellä

Mustikkamaan

#309
^Mä oon kuule törmännyt useampaankin knikkiin selkärangassa  :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Disposable

#310
Mut voiskohan toi sit olla sellainen, vaikka ilmenee vasta tuossa iässä..?
LK syyrialaisia Pudasjärvellä

Sintturainen

#311
Niin no, tuleehan niitä häntiinkin missä iässä vaan. Josta mun hyvä kaveri joka kasvattaa kissoja väittää että myöhemmin tulevat ei _voi_ olla perinnöllisiä knikkejä, koska kissoilla knikit on aina jo syntyessään. Voisko olla että hamsuilla on siinä hännässä (tai selässä...) joku heikko kohta joka sitten jossain iässä muuntuu, jos on muuntuakseen.

Sabat

#312
pks Lumituisku s.13.2.2011 knikki todettu 19.4.2011

Marla

#313
^ Knikki-ilmoitukset knikkilistalle eli tänne: viewtopic.php?f=35&t=4167

Lisäsin tuon nyt, eli ei tarvitse kuitenkaan uudelleen laittaa ilmoitusta tuonne.

Sabat

#314
Ohhoh. Juu kiitoksia. Olin huolimaton ja kännykällä olisi olut kyllä vaikeeta lisätä listalle. Mutta kiitos paljon taas Marla.(: