• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

Ely

#225
Lainaus käyttäjältä: "p@llero"Tai no siis mun mielesta juoksupallo ois muuten ok, mutta hamsteri ei itse paase sielta pois, sama se ymmartaako se sita vai ei mtta ei se hamsu siita nautikaan, saa korkeintaan liikuntaa ja stressia tormaillessaan seiniin -.-

Lukaisepa keskustelua edelliseltä sivulta. Miten menettelet kun hamsteri ei pääse asumuksestaankaan ulos niin halutessaan? Lopettaisitko käsittelyn jos saisit tietää että käsittely aiheuttaa stressiä hamsterille?
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

p@llero

#226
En pysty hillittemaan itteeeni naissa juupas-eipas vaittelyissa joten:
Joten jokainen olkoon mita mielta haluaa, ne jotka haluaa saa laittaa hamsterinsa minne palloon haluaa ja niiden ei tarvi jotka ei halua. Mie en halua joten aio laittaa nyt enka tulevaisuudessa. Mietin vaan, etta jos on parempiakin mahdollisuuksia kuin juoksupallo, lattialla juoksentelu, puuhalaatikot jne. jotka jo mainitsin. Ja jos nuita mahdollisuuksia ei ole, niin itse ainakin miettisin toisen kerran hamsterin ottoa ihan hamsteria ajatellen.  :pihalla:

^ TUO oli siis MINUN mielipiteeni... :pilvi:
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Ely

#227
Siksi kannattaakin koettaa avartaa sitä omaa näkemystään vaikka lueskelemalla keskustelua edelliseltä sivulta jos kerran asia mietityttää :D
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

p@llero

#228
Ei se mietityta :)
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Jane

Mun mielest juoksupallois ei oo mitään vikaa o;; Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka hamsteri tykkää siinä juosta (; kunhan ei tietty liian kauaa pidä... nämäkin ovat mielipideasioita, joista ei toisten tarvitse alkaa kiistelemään   :peukku:

lufas

Lainaus käyttäjältä: Jane - 23.03.12 - klo:18:48Mun mielest juoksupallois ei oo mitään vikaa o;;
Juoksupallo on vaarallinen. Vaikka kuinka vahtisi ja valvoisi, kyllä se pallo voi yhtäkkiä heilahtaa jonnekin suuntaan tai hamsteri voi menettää kontrollin kiinnostuessaan jostakin muusta ja vaikkapa pyörähtää pallossa ympäri tai "ohjata" pallon vahingossa vaaralliseen paikkaan. Vieläpä, kun juoksuttamisen ym. aktivoinnin voisi hoitaa vaikkapa juoksutusaitauksen, labyrintin ja puuhaboksien avulla.

Lainaus käyttäjältä: Jane - 23.03.12 - klo:18:48Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka hamsteri tykkää siinä juosta (;
Mä pidän tuota tosi epätodennäköisenä. Eihän itsestäsikään olisi mukavaa juosta pyörivän pallon sisässä? Saati sitten hamsterista, joka ei edes ymmärrä, miksi se on pallossa. Eläin toimii aina omaksi (toki voimakkaasti laumaviettisillä eläimillä kuten susilla eri asia) edukseen ja haluaa hyötyä kaikesta tekemästään. Mitä se hyötyy pallon ohjailusta? Kaiken järjen mukaan hamsteri lähinnä ahdistuu pallossa olosta.

Ely

Lainaus käyttäjältä: lufas - 30.03.12 - klo:17:54
Juoksupallo on vaarallinen. Vaikka kuinka vahtisi ja valvoisi, kyllä se pallo voi yhtäkkiä heilahtaa jonnekin suuntaan tai hamsteri voi menettää kontrollin kiinnostuessaan jostakin muusta ja vaikkapa pyörähtää pallossa ympäri tai "ohjata" pallon vahingossa vaaralliseen paikkaan. Vieläpä, kun juoksuttamisen ym. aktivoinnin voisi hoitaa vaikkapa juoksutusaitauksen, labyrintin ja puuhaboksien avulla.
Juoksupallo ei ole vaarallinen valvotussa ympäristössä. En tiedä millaista worst-case-skenaariota mielessäsi pyörittelet, mutta kuvailemasi tilanteet ovat utopistisia. Milloinkaan ei ole raportoitu suoraan onnettomuuksia perusterveillä hamstereilla joille olisi jotain sattunut turvatussa ympäristössä, vaan aina ne sattuvat kummin kaiman siskon serkulle tai vastaavalle. On myös väärin moralisoida juoksupallon käytön motiiveja, kaikilla kun ei ole mahdollisuutta juoksuttaa hamsteriaan jyrsijäkokoisessa Linnanmäen pienoismallissa.

Lainaus käyttäjältä: lufasMä pidän tuota tosi epätodennäköisenä. Eihän itsestäsikään olisi mukavaa juosta pyörivän pallon sisässä? Saati sitten hamsterista, joka ei edes ymmärrä, miksi se on pallossa. Eläin toimii aina omaksi (toki voimakkaasti laumaviettisillä eläimillä kuten susilla eri asia) edukseen ja haluaa hyötyä kaikesta tekemästään. Mitä se hyötyy pallon ohjailusta? Kaiken järjen mukaan hamsteri lähinnä ahdistuu pallossa olosta.
Mä kehoitan lukemaan sen mitä vastasin sulle aiemmin kun rinnastit hamsterin ihmiseen: http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=593.msg164529#msg164529

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

lufas

Ely, näin yleisesti: Ei sen hamsterin juoksuttamiseen tarvita paljon mitään (jo joku pieni loota täynnä extravirikkeitä voi hamsterista olla tooooosi uutta ja ihmeellistä). :D Ja kerrohan, miten se pallossa juoksentelu aktivoi sitä hamsteria? Ei siinä paljon varmastikaan ehdi haistella, kaivelumahdollisuutta ei ole...

Hamsteri ei ole ihminen. Se ei kykene tajuamaan, että pallossa juoksentelun pitäisi olla jotenkin hauskaa. Hamsteri on ihmistä sata kertaa viisaampi, järkevämpi ja ylempi eläin. Yksikään hamsteri ei ole niin sairas kuin ihminen. Toivottavasti hamsterit pysyvät terveenä vielä pitkään, eikä pikkutyttöjen "kasvatus" tuota maailmaan kymmentämiljoonaa täysin seinähullua hamsteria.
Se siitä inhimillistämisestä.

Ely

#233
Juoksupallo on nimensä mukaisesti juoksutusta varten, jo on kumma jos kaivelumahdollisuuksia ei ole asumuksessa :icon_eek: Pallot eivät ole umpinaisia joten hamsteri pystyy helposti haistelemaan ympäristöään.

Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:10:05
Hamsteri ei ole ihminen. Se ei kykene tajuamaan, että pallossa juoksentelun pitäisi olla jotenkin hauskaa. Hamsteri on ihmistä sata kertaa viisaampi, järkevämpi ja ylempi eläin. Yksikään hamsteri ei ole niin sairas kuin ihminen. Toivottavasti hamsterit pysyvät terveenä vielä pitkään, eikä pikkutyttöjen "kasvatus" tuota maailmaan kymmentämiljoonaa täysin seinähullua hamsteria.

"Hamsteri on ihmistä sata kertaa viisaampi, järkevämpi ja ylempi eläin."

I rest my case, tästä ei päästä enää mihinkään :xd: Ei liittynyt mitenkään siihen mitä kirjoitin, etkä ilmeisesti ymmärtänyt linkittämäni viestini sisältöä.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

lufas

^ Joo, mutta miksi hamsterin tarvitsisi nimenomaan juosta? Mulle aktivointi ja juoksutus on nimenomaan erilaisia virikkeitä, ei niinkään sitä juoksemista ja juoksemista. Eiköhän se hamsteri vipellä aika reippaasti myös dunassa / häkissä / terrassa.

Tuo liittyi lähinnä siihen, etteikö hamsteri haluaisi pallosta pois. Terve saaliseläin ei pidä loukussa olemisesta. Enkä edes haluaisi hamsteria, joka tykkää olla pallossa. Se merkitsisi minulle lähinnä sitä, että luontainen tarve paeta "petoja" on kadoksissa.

Jane

Lainaus käyttäjältä: lufas - 30.03.12 - klo:17:54
Juoksupallo on vaarallinen. Vaikka kuinka vahtisi ja valvoisi, kyllä se pallo voi yhtäkkiä heilahtaa jonnekin suuntaan <-----  Mulle ei ikinä vois näin tapahtua:D  Jos pitäisin hamsteria pallossa, pitäisin sitä huoneessani, eikä se voi sinne kadota. Kaverini talvikko suorastaan rakastaa olla siellä, se menee sinne itsestään, ja lähtee heti juoksentelemaan ja viihtyisi siellä varmaan koko päivänkin, eikä malta tulla sieltä ulos..




// Niinkuin ekassa viestissäni sanoin, se on mielipideasia.

Ely

Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:11:39
^ Joo, mutta miksi hamsterin tarvitsisi nimenomaan juosta? Mulle aktivointi ja juoksutus on nimenomaan erilaisia virikkeitä, ei niinkään sitä juoksemista ja juoksemista. Eiköhän se hamsteri vipellä aika reippaasti myös dunassa / häkissä / terrassa.
Olen samaa mieltä sen suhteen että juoksuttaminen asumuksen ulkopuolella on marginaalisen pieni osuus hamsterin todellisen liikunnantarpeen kannalta, mutta jos joku haluaa syystä tai toisesta juoksuttaa hamsteriaan niin kenenkään ei pitäisi demonisoida sitä tai siinä käytettyjä välineitä ellei ole jotain näyttöä niiden haitallisuudesta.

Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:11:39
Tuo liittyi lähinnä siihen, etteikö hamsteri haluaisi pallosta pois. Terve saaliseläin ei pidä loukussa olemisesta. Enkä edes haluaisi hamsteria, joka tykkää olla pallossa. Se merkitsisi minulle lähinnä sitä, että luontainen tarve paeta "petoja" on kadoksissa.
Mennään takaisin siihen mitä väitit: "Hamsteri on ihmistä sata kertaa viisaampi, järkevämpi ja ylempi eläin." Millä perusteella se on kahta ensimmäistä? (viimeiseen en kommentoi kun menee ihan uskonnoksi) Miten hamsterin viisaus ja järkevyys ilmenee esimerkiksi vaikka sen ollessa juoksupallossa?  :icon_biggrin:

Hamsteri on kuule ihan yhtä loukussa asumuksessaan ja siksi ne yrittävätkin paeta sieltä, mahdollisimman kauas ihmisestä. On ihan yhtä epäeettistä pitää hamsteria lemmikkinä ylipäätään tuolla logiikalla :icon_rolleyes:


Kun ostin juoksupallon ja käytin sitä monia kuukausia sen hajoamiseen asti, en koskaan tiennyt sen vaarallisuudesta eikä koskaan tullut syytä epäilläkään että hamsterit kärsisivät siinä. Vasta melko nuorien hamsterinomistajien mutuiluista sain tietää millaisena "kidutusvälineenä" sitä pidetään :icon_lol: En kadu sitä että käytin palloa aikoinaan kun hamstereillani oli pienemmät asumukset eikä mahdollisuutta juoksuttaa vapaana. Myöhemmin maksoin ylihintaa hamsteriaitauksesta, joka ei pitänyt kaninpoikasten lisäksi muita eläimiä sisällään ja joka on nykyään pölyttymässä jossain komeron uumenissa.

//Jane, kyseessä ei ole mielipideasia. SE on mielipideasia jos ilmaisee pitävänsä juoksupallosta tai ettei pidä. SE ei ole mielipideasia jos väitetään että juoksupallo on vaarallinen ilman mitään todellisuuspohjaa.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

lufas

Nawn. Kuinka moni hamsteri heittää syyttä ydinpommeja kaverinsa dunaan? Kuinka moni hamsteri kiduttaa lajitoveria tai alempaa? Ihminen on todella todella todella typerä hamsteriin verrattuna. Me emme edes enää toimi vietin perusteella, vaan tunteen. Toki myös hamsteri on omahyväinen ja haluaa selviytyä plus tehdä olonsa mukavaksi, mutta meidän itsekkyytemme ja typeryytemme menee jo ihan ylitse. Hullua, että olemme näin sairaita.

Loukku = pienenpieni tila. Kukaan ei vapaaehtoisesti ahda itseään puun ja kuoren väliin. Dunassa hamsteri on sentään jollain asteella turvassa ja se on sille "oma".

Ely

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

metsku

No tää on jo petsien ketjussa käyty läpi tää juoksupalloasia ja Scottya jostain syystä kauheasti ahdistaa ajatus hamsterista juoksupallossa. Scotty kuvittelee, että hamsteri tuntee siellä ahtaan paikan kammoa tai että hamsteri tajuaisi mennä paniikkiin siitä, että on suljettu. Näinhän se asia ei tokikaan ole.

Juoksupallossa ei todellakaan ole mitään vikaa. Sen käyttäminen ei ole yhtään sen enemmän väärin kuin hamsterin ottaminen lemmikiksi tai hamsterin kesyttäminen (on sille pelottavaa). Hamsteri saa juoksupallossa hyvää lisäliikuntaa.