• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Aloittelija kysyy talvikon karkaamisesta

Aloittaja Yuri-e, 29.08.13 - klo:02:57

« edellinen - seuraava »

Yuri-e

Sain vähän aikaa sitten talvikon. Ensimmäisellä käsittelykerralla sain sen pitkän suostuttelun jälkeen menemään vessapaperirullaan jonka avulla sain nostettua sen kuljetuslaatikkoon. Siellä se tottui vähän ajan päästä käteeni ja kiipesi sen päälle, ajattelin että voin vielä nostaa sen sängylle jatkamaan harjoittelua. Noh, nuori oli ja liukas kuin saippuapala joten onnistui karkaamaan, vaikka mielestäni hyvin pidin kiinni. Kiinniotto kesti ainakin parikymmentä minuuttia, ja kummatkin taisi olla äärimmäisen stressaantuneita, hamsterikin piti jossain vaiheessa sitä surinaääntä. Lopulta sain sen kuitenkin takaisin dunaan.

Tuntuu että olen maailman huonoin omistaja, ahdistaa kamalasti ja on huono omatunto. Voiko hamsteri vielä sitkeällä yrittämisellä tottua käsittelyyn vai onko peli lopullisesti menetetty, kun ensivaikutelma oli tuollainen? Hamsteri vaikutti kuitenkin melko kesyltä minulle tullessaan. Tahtoisin olla niin hyvä omistaja kuin mahdollista, joten tämä tuntuu kauhean pahalta. Pitänee jatkossa houkutella se esim. maitopurkkiin ja opetella kuljetuslaatikon yläpuolella oikeanlainen ote hamsterista, ettei ikinä enää tulisi noin äärimmäisen stressaavaa tilannetta.

Eve87

Älä stressaa kuule. Menee aikansa kun oppii käsittelemään hamsteria oikein. Nuori, liukasluonteinen talvikko ei ole mikään unelma käsitellä varmaan kenenkään mielestä.  :mhappy:

Jatka vain rohkeasti käsittelyä! Sillätavalla se hamsteri siihen tottuu ja samalla saat itsekin lisää varmuutta. Hamsteri tuskin muistaa nk. ensivaikutelmaa omistajansa kanssa.

Muistan aikoinaan, että olin itsekin melko paniikissa ensimmäisen hamsterin kanssa, mutta ajan kanssa kuule, älä nyt ainakaan syytä itseäsi tai pode huonoa omatuntoa. Kannattaa käsitellä hamsua sängyllä, joten vaikka se tippuisi ei sattuisi mitään ja saat sen nopeasti siitä kiinni  :mhappy:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Yuri-e

Eve87: Oi, paljon kiitoksia rauhoittavasta ja rohkaisevasta viestistä! Hyvä jos en ihan epäonnistunut omistaja jo tuon perusteella ole. Sängyllä kyllä en taida ainakaan ihan hetkeen uskaltaa käsitellä kun se liukuu pois käsistä ja käden ulottuvilta niin uskomattoman nopeasti, mutta noh.

Koska vessapaperirullalla häkistä siirtäminen oli yllättävän hankalaa, kokeilin tällä kertaa maitopurkkia. Se oli melkein naurettavan helppo taktiikka. :icon_e_biggrin: Laitoin sinne maapähkinän ja vähän vessapaperipehmikettä, ja eihän hamsteri nyt sieltä pääse ihan helposti sujahtamaan pois kun on vähänkin syvemmälle tölkin uumeniin taapertanut. Siitä vain kuljetuslaatikkoon, ja tuli muuten todella helpottunut ja iloinen fiilis, kun hamsteri todella pian tuli kädelle ja kulki siitä yli, ei tarvinnut edes pahemmin haistella varovasti ensin. Näköjään minulla siis tosiaan on vielä hyvinkin toivoa! Jee.