• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mitä virheitä teit ensimmäisen hamsterisi kanssa?

Aloittaja Juulia, 27.09.07 - klo:15:47

« edellinen - seuraava »

Sussy

#90
Mun kaikilla hamstereilla on ollut duna,mutta silti ihmettelen miks hamstereilla ei saisi olla häkkiä? O; Meille on tulossa 27.7.09 toinen hamsteri, ja ei ole oikein rahaa, joten sain kaveriltani suuren häkin. Kannattaisiko ostaa duna?(:

hmm, ensimmäisen hamsterin (hannan) taisin saaha 3v lahjaksi,enkä oikein muista siitä mitään, ja vanhempani hoitivat sen. Ja suuria virheitä sen kanssa ei varmaan tullutkaan ku mun äitillä on ollu nuoresta asti hamsteri.

Seuraavan hamsterin Minskin Taisin saaha seittämän vuotiaana.. Minskillä oli liian pieni duna, ja juoksupyörä. :shock: Tajuttiin kuitenki vaihtaa ne. Tuoreruokaa annettiin paljon, ripuliin asti, kunnes vähennettiin tuoreruoan antamista. Minski eli sitten 1½ vuotiaaksi.(:

Tajusin tos äsken että nykysel hamsteril Napilla, on muovinen mökki. Se ei näytä siltä että sitä olisi jyrsitty. Kannattaisko vaihtaa ? Napilla ei oikeastaan ole taipumusta jyrsiä mitään (: Oon käyttänyt nappia ulkona pari kertaa. Virhe siinäkin;S

Sori pitkä viesti, toivottavasti jaksoitte lukea! :)

Minski

#91
^ Kyllä syyrialaisella hamsulla saa häkki olla, se on ihan yhtä hyvä asumus kuin duna tai terraariokin, jos häkki vain on tarpeeksi suuri (monet häkit mitä eläinkaupoissa myydään on hirmu pieniä). Kääpiöhamsulle sitten taas turvallisin asumus on duna tai terraario.

Ite vaihtaisin muovimökin puiseen tai pahviseen, vaikkei hamsu sitä jyrsisikään, koska muovi on hiostava materiaali.

Lainaus käyttäjältä: "Sussy"Seuraavan hamsterin Minskin
Ihana nimi hamsulla :)
Hamsteriton tätä nykyä

Sussy

#92
^ no huh, mä jo aattelin et loputki rahat pitää käyttää :P

Juulia

#93
Mutta onko toista hamsteria järkevä ottaa, jos siihen ei ole rahaa?
Anteeksi, meni vähän OT:ksi...
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Velluliini

#94
Juu ihan liian pieni häkki oli meillä syrkillä mutta sitten tajusin hankkia isomman terran. ;)

Nappi

#95
Ennen ku mä hanki itelleni hamsun, kolusin varmaa kaikki niistä kertovat tietokirjat läpi, mutta joo :D Nyt asiaan. Elikkä mun hamsulla oli ikävästi n. vuoden sellainen liian pieni häkki, nyt iskä onneks suostu puol vuot sitte vähä taiteilemaa ja nyt sen pikku kopin päällä on isompi koppi, josta muuten löytyi oston jälkeen kuollut hamsteri, joka oli liiskaantunut sellaisen vetojutun alle. ostettiin siis käytettynä, makso vaa 15e, nii mikäs siinä :)

tintsku

#96
^ :shock:  Löysitte kuolleen hamsterin häkistä minkä ostitte käytettynä? Ymmärsinköhän aivan oikein :huh

Finnix

#97
Minulla ensimmäinen hamsteri oli Roborovski ja sen kanssa niitä virheitä sitten tehtiin. Häkki oli aika pieni, mutta kun ottaa huomioon että Papu oli käpsäri niin se ei ollut niin paha juttu. Siinä oli kuitenkin kaksi kerrosta ja toinen kerros oli kalteritasoinen. Hamsterin jalat olivat siis koko ajan vaarassa vahingoittua. Ruoka oli erittäin yksipuolista. Jotain kamalaa lähikaupan siemensekoitusta jossa oli vain keltaisia siemeniä, ruskeita marsun nopoja ja pari auringonkukan siementä ( jotka minä typerä aina keräsin ja laitoin yhdeksi suureksi lihottavaksi kasaksi häkin pohjalle ). Tuoreruokana hamsterilla oli aina vain kurkkua tai porkkanaa. Yritin itse leikata hamsterin kynnet sillä tuloksella että verta alkoi valua  :<
En osannut käsitellä hamsteria kunnolla, herätin sen todella usein kesken päivää ja häiritsin sitä muutenkin. Papu eli vain 1,5 vuotiaaksi.

Nyt kyllä harmittaa ja on monta asiaa jotka tekisin toisin.
Papu, Pepe Roomeo, Sirius Musta

Tuoho

#98
Hehe, ei taida tulla miun hamsun kanssa paljoa virheitä tehtyä nyt kun tämän ketjun on lukenut. : D Ostan siis luultavasti joululahjaksi itselleni hamsun. <3

Humbug

#99
Hankin ensimmäisen hamsterini sellainen 10v sitten ja silloin tosiaan ei ollut tälläisiä upeita, helposti löydettäviä, paikkoja tarjoamassa neuvoja. Mentiin jonkun kirjastosta lainatun kirjan + eläinkaupan neuvoilla. Häkki oli aivan liian pieni, mutta sen ne hamsun kanssa myivät, sanoen sen olevan juuri oikeanlainen/kokoinen. Ruokana oli kaupan siemensekoitusta + sitten kurkkua ja salaattia, sekä harvoin lihaa ja raejuustoa. :| Häkissä oli liian vähän virikkeitä ja ne vähät oli muovia kaikki. Hamsu ei kovin paljon yli vuoden ikää elänyt ja nyt vanhempana sitä tajuaa, että se oli kyllä todella pienikokoinen syrkiksi.

Hamsuli71

#100
Tosi monta mokaa on varmasti meillä ja monella muulla jäänyt juuri tämän palstan vuoksi tekemättä, Kiitos ja kumarrus :) Tärkeä juttu se, että neuvoja ja ohjeita annetaan varsinkin vasta-alkajille.

Itse annoin aluksi muuten monipuolisen tuoreruokinnan ja hamsuille tarkoitetun pääruokapuristeen (eläinkaupasta) lisäksi jatkuvasti liian tuhtia siemenseosta ja auringonkukansiemeniä. Sittemmin olen keventänyt hieman, etteivät liikaa pääse lihomaan.

Kurkkua ja salaattiakin olen antanut vähän ihan hyvällä omallatunnolla, mutta ne ovat olleen tarjolla vain silloin tällöin ja osa ruokintaa, joten en virheeksi osaa sitä laskea.

Puisia juttuja meillä on paljon, koska itse tykkään enemmän kuin muovista, mutta olen kyllä pitänyt niitä muovisiakin mökkejä ja vessoja ja en ole huomannut hamsujen koskaan niitä purevan. Sen sijaan dunan lukon sisäpuolta Villiina on innostunut "jyystämään". Piti siirtää puusiltaa, ettei ylettysi niin hyvin.

Hamsut nukkuvat välillä myös muovimökeissä ihan mielellään, vaikka puista, pahvista ja keraamistakin mökkiä on tarjolla. Ehkä sellaista ohuemmasta muovista tehtyä juttua en antaisi. Tää "muovimökkikielto" oli uusi tieto mulle, lähinnä luulin, että ovat useimpien mielestä epäesteettisiä.

Muutaman kerran niitä on herätelty vieraiden vuoksi  :oops: Tosin siitäkin luin, että jos herättelyä tapahtuu vain hyvin harvoin, niin ei vielä ole vahingoksi. Lähinnä jatkuva herättely on vahingoksi.

Jos hamsu on päivällä itse hereillä, niin silloin kai voi käsitellä tai juoksuttaa lyhyemmän hetkisen...? Meillä jokunen on joskus hereillä ja kyllä sen hamsusta huomaa, jos ei sylia halua, on heti kädessä levoton ja silloin se on parempi laskea heti takaisin. Vai pitäisikö aina päivällä antaa olla rauhassa iltaan saakka? Jos pitäisi, niin silloin ollaan "mokattu" ;)
2 VKH campbelli urosta, (s.15.6.20  Nappi (*Juniperus) R.I.P 6.10.2011 ja Jippii (*Jaguar)  R.I.P 31.5.2011 VKH talvikko Villiina (*Helmililja R.I.P 15.1.2012
VKH talvikko Ilo safiiri R.I.P 15.9.2011 , Syrkki pitkäk. valkoinen, punas. Hermanni s. 30.12.2009, R.I P 24.6.2012, Havannakoira Mimmi 2v

Karvatassu

#101
Hmm noita kun luin niin tajusin että meiän elmerillä(talvikko) on  kalterihäkki.siinä on erittäin pieni pinnaväli joten karkuun (ei vielä ainakaan) ole päässyt. meillä on myös ferplastin dunatyyppinen juttu  xD  niin siitä se ei tykännyt yhtään. pitäisikö kuitenkin vaihtaa dunaan? Elmeri tykkää katsella häkistä ulos, kun teen jotain sen vieressä :(  voisiko joku kiitos vastata kysymykseen jotta saisin mielenrauhan :haha
Eetu talvikko s. 20.6.09-16.12.2010<3
Elmeri talvikko s. 20.6.09-10.8-10<3
Roudan Jasmiini "Jassu" s. 17.10.2010

Eve87

#102
Meilläkin käytössä muovimökit.. no tästä viisastuneena lähden tänään tuhlaamaan joululahjarahani hamsterin mökkeihin  :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

karov

#103
Ekalla syrkillä (v. 2004, olin siis 11v.) oli miniduna + se pääsi kesäisin ulos... Miten kummassa pienessä pääkopassani olen ajatellut, että ulkoilu olisi hamsulle jotenkin hyvä juttu. Voivoivoi. Ja minidunassa vielä asui.. Nyt kuitenkin viisastuneena ne hamut asuu hamsterdunissa ja pysyvät sisätiloissa ympäri vuorokauden.

Supaa syötin ennen pelkästään jyväsekoituksena sekä onneksi myös jotain tuoreruokaa (joskin vain kasviksia). Juoksupyörät taisi olla joskus niitä 15cm-halkaisijaltaan olevia pinnavälillisiä, joista on nyt kokonaan luovuttu ja tilalla 20cm muovi/puupyörät.

Pesävanua en muista koskaan käyttäneeni saati valjaita!
CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa
http://www.karoliina.info/hamsula

Nettz

#104
Ensimmäisen hamsterini, syyrialais-poijan, kanssa tuli tehtyä virheitä enemmänkin.. Olin melko pieni, joten en ollu mitään lukenut hamstereista.

- ostettiin ihan "heräteostoksena"
- ekoina päivinä ei pojalla ollut ollenkaan puruja, vaan pohjapahvi. Muutaman päivän päästä kuitenkin purua ostettiin..
- ruoaksi sai oskua (ja sitten lisäski aika monipuolista tuoreruokaa)
- häkki oli joku ikivanha (jolstain mummon äidin vintiltä löydetty) ja se oli tosi pieni, mutta pääsi kuitenkin lattialle vapaaksi juoksentelemaan (ei sekään ihan hyvä juttu)
- meillä oli juoksupallo, jota ei kuitenkaan paljoa käytetty
- heräteltiin myös päivisin, ei kuitenkaan kovin usein

Eipä poika sitten kauheasn vanhaksi elänyt, melkein kaksi vuotta. Oli kuitenkin tosi kesy ja pirteä koko ikänsä.


Silloisen parhaan kaverin hamsterilla ei ollut sen onnellisempi elämä.. Kyseessä oli siis tosi pienikokoinen roborovski..
- ostettiin pienenä poikasenavirolaisesta eläinkaupasta kaverin kanssa, joka kuitenkin karkasi jo kotimatkalla, eikä enään löytynyt -> eli siis koko elämänsä yksin..
- ihan aluksi n. viikon asui pikkuisessa kuljetusboksissa, kun häkkiä ei ollut vielä hankittu
- asui kalterihäkissä, josta karkaili myös
- oli muoviset kipot, mökit jne.
- ei päässyt muistaakseni koskaan ulos häkistään juoksemaan
- sitä ei koskaan kesytetty.. Kuitenkin kaverin kanssa pieninä usein jahdattiin se kiinni ja pidettiin väkisin kädessä..
- ei saanut lähes koskaan mitään tuoreruokaa, josksu harvoin jotain leipää, kurkkua tms.

Tämä tyttö/poikahamsteri (kaverini ei tiennyt) eli kuitenkin 2,5 vuotiaaksi, olisikohan suurin syy hyvä perusruoka (Supa Hamster)..


Silloin ei tullut mieleenkään, että asiat vosi tehdä toisinkin, mutta nyt kun ajattelee, niin ai kun kaueata.. Onneksi nykyiset mussukat ei joudu kokemaan mitään vastaavaa..