Tre 23.2 näyttely ja papova?

Aloittaja Anzukka, 13.01.13 - klo:16:11

Anzukka

Huolestuttavaa kuulla että Suomessakin olisi mahdollisesti papova tapauksia ja näyttely tulossa. Ajattelin herättää keskustelua siitä että pitäisikö Tampereen näyttely 23.2.-13 perua vahvan papovaepäilyn vuoksi? Itse en ole ainakaan todennäköisesti ole tulossa paikalle sillä en tahdo ottaa riskiä siitä että jos meillä ei vielä papovaa ole, niin en sitä tänne tahdokkaan. Näyttelyssä riittää että paikalla on yksi papovahamsteri-> joku vieras käsittelee sitä-> käsittelee omia hamstereitaan-> joku muu käsittelee yhtä ja sitten omiaan. Papovahan on erittäin tarttuva jollen ole ihan väärin käsittänyt! Onko muita jotk eivät ole tautiepäilyn vuoksi tulossa näyttelyyn? Vai pystyisikö näyttelyn ihan kokonaan perumaan, ihan yleisen hamstereien hyvinvoinnin nimissä, parin kuukauden päästä tilanne voi olal toinen.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Tinjau

Tällä hetkellä voisin kyllä sanoa että en halua ottaa riskejä kyseisessä tilanteessa. Voi olla että kaikki menee normaalisti ,mutta voi olla että ei. Me emme varmaan tule paikalle kyseisen takia ,ihan hamstereita ajatellen. Toivottavasti tilanne on rauhoittunut jo lokakuuhun mennessä..

Ryo-chan

Tuonne näyttelyyn oli vasta suunnitelmissa mahdollinen osallistuminen, mutta eipä tee mieli ottaa riskiä. Toivottavasti peruvat tuon viikon päästä pidettävän PiNan Talvinäyttelyn, jotta ei pääse tauti leviämään. Sinne ilmosin muutaman hamsun, joskaan summaksi ei tullut kuin 19€, joten se nyt ei onneksi maailmanloppusumma ole, jos koko näytsin jättää väliin kaikesta huolimatta.

Tuommoisten tarttuvien tautien kanssa kun on aina se, että sen tarttumista voipi olla lähes mahdoton estää tilanteessa, jossa suhteellisen pienessä tilassa on kymmenittäin ja sadoittain hamstereita joita käsittelee taho jos toinenkin. Moiseen papova-epäilyyn on kuitenkin hyvä suhtautua vakavasti ja pyrkiä parhaan mukaan estämään leviäminen.

Ely

Lainaus käyttäjältä: Anzukka - 13.01.13 - klo:16:11
Onko siis tiedossa suomalaisia papovatapauksia joiden vuoksi näyttely pitäisi perua, vai epäiletkö että Suomessa saattaisi olla papovaa koska Ruotsissakin on?
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

jonna

Tällä hetkellä ei liene tapauksia tai epäilyjä Suomessa?

Ruotsissa on viime aikoina ollut EPÄILYJÄ papovasta, hamstereilla jotka ovat tukkutaustaisia.
Mahdollista on että näitä samoja tukkueläimiä on tullut Suomeenkin eläinkauppoihin.

Näyttelyä nyt tuskin tarvii perua. On yleensäkin kait aika epätodennäköistä että tukkueläin näyttelyyn edes eksyy. Eiköhän ne eläinkauppaeläimet enimmäkseen jää sinne kotiin lemmikeiksi. Mikä on pieni lohtu tässä tilanteessa mutta toisaalta näistä harvoin sitten kuulee onko ollut esim.niitä sairastuneita.

Tietysti jokainen tekee omat ratkaisunsa näyttelyasian suhteen.

Henni

Oliko niin, että papovaa on tavattu vain syyrialaisilla? Eli voiko kääpiöhamstereita ainakin huoletta viedä esim. tuonne Pinan talvinäyttelyyn?
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Ninde

Minua(kin) kiinnostaisi tietää onko asianomainen, jolla tämä "vahva papovaepäily" on, ilmoittanut siitä SHY:n hallitukselle jatkotoimenpiteitä varten? Ilmeisesti ei ole, kun hallitukseen kuuluva Elykään ei ole asiasta tietoinen?

Eli onko siis todisteita sille, että papovaa olisi suurella todennäköisyydellä oikeasti Suomessa vai levitetäänkö täällä nyt turhaan hysteriaa pelkkien (väärien) huhupuheiden perusteella?

Näyttelyissä on aina riski jonkin taudin leviämiselle (myös muiden kuin papova) ja jokainen tekee aina itse päätöksen osallistua. Jos tartuntariskiä jostain syystä pelkää, ei näyttelyihiin kannata osallistua (ikinä).

Papovaa voi aina tulla tukkueläinten kautta mistä vain, joten sen perusteella jos lähdettäisiin näyttelyitä perumaan, ei syrkkiluokkia voisi järjestää enää koskaan.

Anzukka

Tarkoitin avauksessa lähinnä sitä että Tuolla facebookin hamsterikeskustelua ryhmässä sanottiin että tästä erästä mistä oli sairastunut (?) olisi osa päätynyt Suomeenkin eläinkauppoihin. Ja itselläni on ollut useampikin eläinkauppahamsteri joita olen näyttelyttänyt, joten en usko että olisi mahdottomuus sairaan eläimen päätyä Suomen näyttelyyn. Ehkä olen saattanut ilmaista itseäni väärin tuossa aloituksessa mutta tarkoitukseni ei ole ollut missään vaiheessa levittää minkäänlaista hysteriaa.

jonna

Eli siis tätä kohtaa tarkoittanet FB:n keskustelussa? :
"Yksi epäilyistä on ostettu kuulemma kesällä eläinkaupasta ja oireet tulleet vasta loppuvuodesta. Kuka tietää mistä satsista esim.tuo eläin on ja minne kaikkialle on "samaa satsia"myyty. "

Samasta erästä ei tiedä varmaan kukaan, mitä todennäköisimmin sama tukku on kyllä kyseessä. Ja kun noita oireilevia on Ruotsissa ollut ilmeisen monia, on melko selvää että että se pöpö jyllää tukussa/tukkueläimissä  :icon_sad: Ainakin Ruotsin puolella.

Anzukka

Juuri tuota lausetta tarkoitin, myös jossain sanottiin että olisi peräisin maasta x (en nyt muista) ja mennyt Ruotsiin ja sieltä Suomeen, mutta tämä taisi olla pelkkä teoria? En nyt ole mitään jyrkkää mielipidettä puolesta enkä vastaan, vaan keskustelin erään kasvattajan kanssa tuosta näyttelyn perumismahdollisuudesta/osallistujista. Itse saatan olla sittenkin tulossa sillä minulle on tulossa lainaan uros muualta ja olen ostanut tarvikkeita siitä lähistöltä, joten miksen sitten samalla toisi pari hamsua näytille.

Toivon että kaikki ihmiset erityisesti tässä näyttelyssä ihan varotoimiksi noudattaisivat erityisen hyvää hygieniaa ja jättäisi ylimääräisen vieraiden elukoiden räpläilyn minimiin. :) Itse otan varmaankin oman pullon käsidesiä mukaan jos tulen, kun olen hiukan hysteerinen itse tämän suhteen.

Alkemistin

Me tulemme joka tapauksessa. Papovan itämisaika on pahimmillaan 30 viikkoa (Martin Braakin sivujen mukaan), joten jos jotain Suomeen asti edes tulisi, ei voi olettaa sen olevan syksyllä ohi. Siinä voi sitten hamaan tappiin asti odotella, jos niikseen tulee.
Asia on eri, jos tulee yksikin vahvistettu tapaus.  :icon_e_confused:

viiru

Suomen Hamsteriyhdistyksen hallitus tietenkin seuraa tilannetta, ja ryhtyy toimenpiteisiin, jos edellytyksiä niille on. Toistaiseksi näyttelyiden perumiseen tai muihin vastaavan suuruusluokan toimenpiteisiin ei ole syytä ryhtyä.

Yhdistyksen hallitus ei ole saanut virallista yhteydenottoa niin Ruotsista kuin Suomestakaan asiaan liittyen, eli kaikki tieto mikä tässä vaiheessa on saatavilla on peräisin ruotsalaisen hamsteriyhdistyksen julkisesta tiedotteesta. Hallitus seurailee tilannetta jatkuvasti ja pohdiskelee, minkälaisin keinoin tulemme reagoimaan. Tampereen näyttelyn osalta ei ole tiedossa peruutuksia ainakaan toistaiseksi. Toki suosittelemme ulkomaantuontien karanteenia kuten normaalistikin. Arvosteluiden yhteydessä eläimet eivät ole kosketuksissa toisiinsa, ja tuomari desinfioi kätensä jokaisen eläimen jälkeen. Kuten normaalisti. Näyttelyssä käyttämämme desinfiointiaine on etanolipohjainen parvoviruksiin tehoava käsihuuhde hygieeniseen ja kirurgiseen käsidesinfektioon, jota Evira on suositellut meitä käyttämään tiedustellessamme sopivista tuotteista vuoden 2009 HaPV-tapausten yhteydessä.

Ilman muuta avoin viestintä on tässä tapauksessa toivottavaa siitäkin huolimatta, että varmistettuja tapauksia ei ole, koska taudin leviämistä on pitkän itämisaikansa vuoksi vaikea pysäyttää, jos hamsterilat eivät noudata varovaisuutta kyllin aikaisessa vaiheessa. Valveutuneen seurannan ja asiaankuuluvalla vakavuudella tehtyjen päätösten ansiosta Suomessa ollaankin aikaisempina vuosina onnistuttu hyvin papovatapausten leviämisen torjunnassa. Aikaisempia toimenpiteitämme ovat olleet on muutaman syyrialaisluokan peruminen näyttelyistä, syyrialaisten myynnin ja välittämisen kieltäminen näyttelypaikoilla, oikeanlaisen (Eviran suosittelman) desinfiointiaineen käyttö ja toisaalta niissä näyttelyissä missä syyrialaisille on jälleen luokkia järjestetty, ovat eläimet arvosteltu hamsterilajärjestyksessä. Näitä vastaavanlaisia toimenpiteitä tulemme toteuttamaan tarvittaessa myös tämän näyttelyvuoden aikana, mikäli saamamme lisätieto siihen antaa edellytyksiä.

Ja kuten Ninde jo naulan kantaan kirjoitti, valitettava tosiasia on että välttyäkseen tartuntatautien nappaamiselta täysin on ainoa vaihtoehto olla käymättä näyttelyissä kokonaan. HaPV on vain yksi tautiriski muiden joukossa, ja melkoisen epätodennäköinen napata verratessa esimerkiksi loisiin...

Lainaus käyttäjältä: Henni - 13.01.13 - klo:16:53
Tähän ei ollutkaan vielä kukaan vastannut. Eli tosiaan, HaPV-virusta tavataan vain syyrialaisilla (ja eurooppalaisilla peltohamstereilla), kääpiöhamsterit eivät voi tautia kantaa eivätkä siihen sairastua.

Tauti ei myöskään leviä mitenkään mystisesti ilmateitse, vaan pisaratartuntana eli esimerkiksi astutuksen tai virtsan välityksellä. Ei siis tarvitse pelätä, että omissa vaatteissaan toisi kotiinsa papovaviruksen, vaikka muutoin ei näyttelyyn syyrialaisten kanssa lähtisikään. :)
Cheersbigears-talvikkokasvatus

jonna

Tuosta leviämistavastahan on käyty kädenvääntöä FB:n papovaryhmässä. Osa on vahvasti sitä mieltä että se leviäisi myös ilmateitse, mutta esim. kaikki tieteelliset tutkimukset mainitsee leviämistavaksi virtsan ja ulosteet.
Tämä yksi tapaushan oli niin että sairastunut tuontieläin matkusti samassa autossa ruotsalaissyntyisen hamsterin kanssa joka sairastui myös myöhemmin. MUTTA, kun kukaan ei tiedä mikä on ollut em. eläinten käsittelyketju, niin kukaan ei voi varmaksi sanoa onko se tartunta tapahtunut ilmateitse vai käsittelyn välityksellä.

Ruotsalaiset tuntuvat kovin vahvasti uskovan siihen ilmateitse leviämiseen kun eivät enää uskalla mennä eläinkauppoihinkaan...joka tuntuu jo todella hullulta.

AnsaLucia

Kuten tuolla FB-ryhmässä sanoin...tämä asia pitää ottaa vakavasti mutta ilman hysteriaa....
Itse seuraan hyvin aktiivisesti ulkomaisia foorumeita ja olen yhteydessä monen eri maan kasvattajan kanssa, kuten useampi muukin suomalainen kasvattajaja ja harrastaja. Pyrimme olemaan ajan hermolla. Koko papova-juttu ei ole mikään uusi, onhan sitä ollut Suomessakin jokunen vuosi sitten, nykyharrastajat vaan eivät ole olleet silloin harrastuksen piirissä. Suomi ei ole, eikä ole ollut mikään lintukoto. Ruotsissa on ollut ko sairaustapauksia viime vuonna, eli jos tälle hysterialinjalle lähdetään, koko viime vuoden näyttelytkin olisi pitänyt Suomessa jättää pitämättä.
Nuo Ruotsin tapaukset ovat olleet tiedossa jo pitkään kaikilla jotka vähänkin seuraavat hamsumaailmaa oman yhdistyksen ulkopuolella. Tarkoitus noita asitoita foorumille tuodessa  oli että harrastajat huomioivat asian esimerkiksi juuri niissä toisten hamstereiden sylittelyissä ja pusutteluissa. Tuomarithan luonnollisesti desifioivat kädeta aina joka eläimen välissä. Tämä toimenpide ei ole pelkkä tapa vaan tärkeä toimenpide, jolla on selkeä tarkoitus eikä yhtään huono myöskään muille. Tarttuvat ne taudit meinaan myös muiden kuin tuomareiden käsistä, eikös.
Lisäksi haluan muistuttaa että papova on kaikessa kurjuudessa vain yksi tauti. Näyttelyt ovat aina loistava mahdollisuus muidenkin tautien, sienten tai syöpäläisten leviämisessä. Tämä pitää aina muistaa kun eläimiä käsitellään yhdessä paikassa enemmän.
Minusta tässä kannattaa mennä ihan maalaisjärjellä nyt. Jokainen tiedostakoon riskit (kuten on aina pitänyt, oli papovaa tai ei), hallitus seuraa tilannetta ja jos on aihetta reagoida, se varmasti tehdään. Turhat vieraiden eläinten käsittelyt näyttelyssä pois ja se Virkon / kunnon käsidesi. Tuontieläimille kunnon karanteenit.
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

^Juuri näin.

Se jäi vielä mainitsematta että noin yleisesti, oli papovaa tai ei, kannattaa vähän kiinnittää tosiaan huomiota siihen mitä kaikkea tulee "lääppineeksi", monesti näyttelyissä näkee että sama eläin kiertää sylistä toiseen, useita kertoja päivässä (välillä käy näitä eläimiä oikeasti sääliksi kun niitä retuutetaan pitkin päivää...näyttely itsessään on ihan tarpeeksi stressaava ilman turhaa palluttelua paikasta toiseen...pieni OT). Tarttuvia tauteja on muitakin, ja ne loiset vielä siihen lisäksi. Sama koskee lainaeläimiä.
Itse asiassa se eläinten lainaaminen ja "kierrättäminen" useassa paikassa taitaa olla näyttelyä varmempi tapa saada levitettyä jotain tarttuvaa.

Kieltämättä tässä on viime aikoina tullut kytättyä omiaan normaalia enemmän, ja varmasti tulee vielä kytättyä pitkään.