Hamsterin viestintä

Aloittaja Anchali, 10.10.14 - klo:11:20

Anchali

En löytänyt tästä aiheesta aikaisempaa ketjua, joten päätin aloittaa uuden. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä ja aiheesta on jo aikaisemmin tehty oma ketjunsa!  :icon_cheesygrin: Eli minusta olisi mukava tietää, millaisia ääniä teidän hamsterit, lajista riippumatta, pitävät.

Meillä syrkkinaaras on kovin pitämään ääniä: se tuhisee kaivaessaan, putputtaa kun on sylissä ja jos se ei pidä siitä, että sen uniaikana melutaan kuten katsotaan telkkaria, se pitää ihmeellistä tuhina ääntä (päästää ilmaa voimakkaasti nenästä, tuf tuf tuf), joka kuulostaa kiroilulta... Tätä en ole kuullut kenenkään muun hamsterin pitävän. Ja tosiaan ainoat tilanteet, joissa tuota kuulee on se, kun neitiä häiritään uniaikana: nenä pilkistää hieman pesästä ja sitten alkaa kuulua tuota tuf tuf tuf ääntä. Toinen syrkki pitää myös noita tuhinaääniä puuhastellessaan ja jos se ei saa herkkua käpypiilosta saattaa häkistä kuulua hampaiden naksautus tai pari.

Talvikko protestoi välillä ääntelemällä ja näyttelyissä on pari kertaa "kirkunut" tyytymättömänä. Näin vanhempana nuo äänet ovat vähentyneet, kaippa se on huomannut, että ei sille pahaa tehdä.  :icon_smile: Lisäksi talvikko tuhisee kaivaessaan ja syödessään. Kun sitä silittää, niin neiti pitää aivan hiljaista putputusta, jonka kuulee kun pistää korvan lähelle hamsteria. Olen tulkinnut tämän tyytyväisyydeksi.
Pähkinävorot- blogi: http://nuuskuttimet.blogspot.fi/

emmesyys

Meillä syrkki pitää jonkinlaista tosi hiljaista putputusta kun sitä nostaa, ei aina mutta yleensä silloin kun ei oikeen huvittaisi kauaa olla nostettavana tai vaikkapa selällään. Se pitää myös tuommosta tuf tuf tuf -ääntä sillon kun nuuhkii erityisen tarkasti jotakin koloa (esim. kuljetuskopan tuuletusaukot, juoksuaitauksen nurkka...) ja siis se ääni on järkyttävän kova siihen nähden että se vaan nuuskii ja tuhisee! Toki se saa myös järkyttävän metelin aikaan heittelemällä tavaroita dunassa ja pureksimalla kattokaltereita, joskin nykyään vähenevissä määrin, mutta se nyt ei taida ihan tässä keskustelussa olla pointtina. :D

Sitten roboista yleensä ihan vaan yksi saattaa rääkyä kun sen kynsiä leikkaa, eli sillon kun sen ottaa tukevasti kiinni. Se tosin yleensä rauhottuu hetkessä ja antaa sitten leikata kynnet tosi nätisti. Muut robot ei pahemmin rääy, eikä pidä oikeen muitakaan ääniä. Sillon kun asuivat yhdessä ja tappelivat niin toki piippailivat ym. kun tappelua tuli.

Kiinarin en ole kuullut pitävän yhtikäs mitään ääntä.
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"

puttiMO

En ole huomannut meidän cämpsyjen pitävän oikeastaan mitään ääntä. Vanhempi rouva Valo sanoo usein "skviik" jos Hamppu tulee väärässä kohtaa liian lähelle.
Cämpsymumseloita ♥

www.puttimo.blogspot.com

Wilge

Olen miettinyt että kun meillä on ollu kissa ja tiesin aina mikä sillä on jos se äänehti tai liikkui jotenki, ni mistä tiiän että mitä hamsterilla on mielessä tai sattuuko sitä tai mitään?
Nykyään omistan hamsterin ja sain sen marraskuussa ja se on vähän nykiny sormiani, muttei purru kunnolla. Joskus tuntuu kuin se olisi nuolaissu sormeani. Mitä se merkitsee?

Ja mistä muutenki tietää että mitä kaikki ääntely ja liike merkitsee? :)

Ja siis minulla on kääpiöhamsteri

Vevve

Hamsterin elekielestä löytyy erinomainen artikkeli tästä linkistä: