• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kasvattajan vastuusta...

Aloittaja Niina-03, 15.07.08 - klo:21:03

« edellinen - seuraava »

lentsu

#90
Lainaus käyttäjältä: "Mrk"Saako tähän sanoa yhden esimerkin elävästä elämästä lk hamsterista, joka on taustaltaan 75% tuntemattomista suvuista, mutta silti FIN MVA? :P Eli tuntemattomista suvuista voi myös saada syyrialaisilla näyttelyvoittajia ilman vuosien pakertamista...

...Ulkomuodon saa tietysti helposti kohdalleen hankkimalla niiden näyttelyissä menestyneiden hamstereiden jälkeläisiä (robot kai poikkeus), mutta siinä ratsastetaan vähän muiden tekemällä työllä. Jossa en näe kyllä mitään pahaa, mutta enemmän arvostan pitkäjänteistä kasvatustyötä, jossa lähdetään luomaan jotain uutta, eikä pyöritetä lähinnä niitä sukuja jotka olivat ja ovat olemassa myös ilman esim. minun panostani lajille...  

...Miksi sitten pitäisi tuoda linjoihin myös niitä erisukuisia Kuivia Oravia (kiitti Linda osuvasta nimestä :D) jos muuta ei ole saatavilla? Hamsterithan ovat tällä hetkellä suht. terveitä ja näyttävät kestävän myös sisäsiitosta? Ongelma on sisäsiitoksen arvaamattomuus. Hamsterit voivat olla tällä hetkellä olla terveitä, mutta sisäsiitoksen aiheuttamat taudit voivat puhjeta jo huomenna...

Mrk:lla ja mulla taitaa olla kroonisesti vähän eri näkökulma...  :roll: Mutta en nyt voi olla puuttumatta noihin...  :D

Olen kerran lainannut kasvatukseeni FIN MVA:ta, joka oli eläinkauppahamsteri, siis täysin suku tuntematon. Ikävä kyllä se osoittautui "tähdenlennoksi" eli oli itse hieno, mutta jätti todella huonoja poikasia, näistä ei sitten yksikään jäänyt mun kasvatukseeni. Eli se oli ns. turha keikka. Mun mielestäni suvullisissa eläimissä on juuri se pointti, että vaikka ne ITSE eivät olisi hienoja, ne kantavat arvokkaita geenejä.

Muiden työllä ratsastamisesta... Me kaikki ratsastamme toistemme työllä. En näe siinä mitään erityisen uljasta tai tavoiteltavaa, että yrittää erottua muista tekemällä jotain aivan muuta kuin toiset. Suurin osa suvullisista tämän päivän syrkkinäyttelyhamstereista (olen tutkaillut niiden sukuja vähän pidemmälle) polveutuu tavalla tai toisella myös minun vanhoista kasvateistani. Pitäisikö minun siis ajatella, että kaikki ratsastavat minun tekemälläni työllä?  :mrgreen:  :sydan Siis oikeasti homma on niin, että ympäri mennään ja yhteen tullaan, ja mitä enemmän voi antaa muille omasta kasvatustyöstään, sen riemukkaammin käyttää hyväkseen muiden kasvatustyön tuloksia.  :)

Ja sairauksista. Olen kerran saanut syrkkilinjaani erittäin vakavan, kuolemaan johtaneen, EVIRAN tutkimuksissaan perinnölliseksi toteaman sairauden. Se tuli yrityksestäni pysyä säännöllisesti ulkosiitoksessa eli Englannintuontihamsterista, jolla ei ollut koko sukutaulussaan näkyvissä yhtään samaa hamsteria, se ei siis ollut rutsattu. Kävi vain hemmetin huono flaksi. Siis mitä vain voi sattua ja tulla vastaan, vaikka kuinka tekisit ulkosiitosta. Pahimmat sairaudet saattavat tulla niistä lähteistä, joita et tunne ja joiden luulet siksi olevan terveitä ja "puhtaita".

Vastustan edelleen "kuivan kesän oravien" käyttämistä jalossa tarkoituksessa niin kauan, kun niille on vaihtoehtoja.  ;)

Mrk

#91
Suvuthan sekoittuvat enemmän tai vähemmän, enemmin tai myöhemmin. Otin sen pointin vähän itsestään selvyytenä ja jätin mainitsematta. Jos niitä erisukuisia kasvattaja saa käsiinsä, eihän niitäkään voi vain keskenään parittaa, muuten niistäkin tulee sisäsiitettyjä? Vastakkainasettelu näyttelyissä pärjänneiden sukujen ja "uusien verien" sukujen välillä on ihan turhaa, koska kaikkia terveitä sukuja tarvitaan jotta geenipooli pysyy mahdollisimman laajana. Se on sitten kasvattajan oman harkinnan varassa kuinka paljon tätä näkee tarpeelliseksi toteuttaa käytännössä.

Oma pointtini on ollut koko ajan se, että katsottaisiin niitä sukuja neljää polvea pidemmälle ja lasketaan että sukusiitosprosentti jää sen suositellun 6,25% prosentin alle. Se ei todellakaan tarkoita sitä että kuuden polven ajalta ei saisi näkyä yhtään samaa nimeä, vaan antaa pelivaraa myös linjauksille. Tämä pohjautuu tieteellisesti tutkittuun faktaan sisäsiitoksesta, ei mihinkään parin kasvattajan "kokeilin - ei toiminut" perstuntumaan.

taruloru

#92
Lainaus käyttäjältä: "Mrk"Vastakkainasettelu näyttelyissä pärjänneiden sukujen ja "uusien verien" sukujen välillä on ihan turhaa, koska kaikkia terveitä sukuja tarvitaan jotta geenipooli pysyy mahdollisimman laajana. Se on sitten kasvattajan oman harkinnan varassa kuinka paljon tätä näkee tarpeelliseksi toteuttaa käytännössä.

Oma pointtini on ollut koko ajan se, että katsottaisiin niitä sukuja neljää polvea pidemmälle ja lasketaan että sukusiitosprosentti jää sen suositellun 6,25% prosentin alle. Se ei todellakaan tarkoita sitä että kuuden polven ajalta ei saisi näkyä yhtään samaa nimeä, vaan antaa pelivaraa myös linjauksille. Tämä pohjautuu tieteellisesti tutkittuun faktaan sisäsiitoksesta, ei mihinkään parin kasvattajan "kokeilin - ei toiminut" perstuntumaan.

Mielestäni lahjakas kasvattaja osaa rakentaa linjaa luovasti, toisinaan rippeitäkin yhdistellen. Onhan se matemaattinen totuus, että EH x EH on EH^2, mutta paljon enemmän päästään peuhaamaan sattuman kanssa, kun heittäydytään EH x T!

Eläinkauppaeläinten käyttö on mielestäni ihan jees silloin tällöin. Varsinkin, jos suvut tuntuvat ajautuneen liian ahtaalle. Jokainen yhdistelmä tulee toki AINA (niin suvullisilla kuin suvuttomilla) olla tarkkaan harkittu ja perusteltavissa lukuisine ranskalaisine viivoineen!  :D Huono syy ei ole geenipoolin laajentaminen tai mielenkiintoisen alleelin lisääminen omaan kantaan. Huonona puolena näkisin mahdollisen eläintukkutoiminnan tukemisen (niin se vain on, että yleensä ne mielenkiintoisimmat syrkit eläinkaupoissa sattuu olemaan tukuista...), kun hyvin tunnemme sen raadollisuuden: tukuissa eläimet eivät saa osakseen niiden arvon mukaista kohtelua ja niin kauan kuin tukkueläimet käyvät kaupaksi haalivat eläinkauppiaat niitä myytäviksi. Koen kasvattajan vastuualueeseen myös "hamsterimaailmaparantamisen", eli yhtenä kantavana voimana tulisi kaikilla olla hamstereiden olojen parantaminen maailmassa :) Eläinkauppaeläin on myöskin usein aikamoinen pommi, koska sen taustoista ei tiedä mitään. Ja en tarkoita tällä värigenetiikka-diipadaapaa, vaan suvussa mahdollisesti hengailevia tautigeenejä ja alttiuksia eri sairauksille. Toisaalta saman neuroottisuuden pariin voi päästä heittäytymään ulkomaantuontejakin käytettäessä, jos paikallinen kasvattajakaan ei sattuisi tuntemaan taustoja hyvin.

Sisäsiitokselle ehdoton EI ja sukusiitosprosentti pitäisi jokaisen hamstereita parittavan laskea aina. Täytyy varsinkin syrkkien kohdalla muistaa, että ei sieltä Aleppon vuorelta ole kovin pitkä matka tähän päivään... Ja uskallanpa väittää, että suurimman osan >5 vuottakin hamsuja tavoitteellisesti jalostaneen kasvatteja löytyy suomalaisen näyttelysuvun taustalta. Kaikki syyrialaisemme ovat yhtä suurta perhettä...

Me koettiin hyväksi systeemiksi kirjoitella paperille ylös jokaisen yhdistelmän kohdalta sukua aina mahdollisimman pitkälle. Lisäinspiraatiota antoi se, että kaikki omien hamsujen wanhat sukutaulut since 1994 löytyy yhä arkistoista. Mikäs sen nostalgisempaa, kuin selvitellä sukulaisuussuhteita vuosien takaa. Tosin viime vuosina ei olis voinut vähempää kiinnostaa, kun koko hamsterijalostusprojekti on meillä ollut aktiivista viimeksi vuonna 2008.

Olis kyl mahtavaa saada pari laatikkoriviä lisää yhdistyksen virallisen sukutaulu-kaavakkeeseen :)

Vevve

#93
Lainaus käyttäjältä: "taruloru"Olis kyl mahtavaa saada pari laatikkoriviä lisää yhdistyksen virallisen sukutaulu-kaavakkeeseen :)

Nykyäänhän aika monella on käytössä itsetehdyt sukutaulukaavakkeet, eihän mikään estä tekemästä itse sellaista jossa olisi pidempi sukutaulu.  :)
...voiski itse kattella jos tekis sellaisen jossa olisi 1-2 polvea enemmän.

Mrk

#94
^^Hyviä pointteja, täytyy komppailla!

mirauh

#95
Kasvattajana minulla ei ole kokemusta puuttua tuohon asiaan, mutta sukutaulu tietokanta olisi kyllä mahtava juttu!
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Ellli

#96
Hamsterita ei koteihin missä on alle kouluikäisiä lapsia? Oon vitosella ja meen kutoselle ja mulla on ollu eka jyrsijäni 5-6 vuotiaana. Äite tosin hoiti sitä mutta mäkin.

Jos teen helmiäsvärisellä Talvikollani penikoita helmiäisvärisellä talvikko uroksella joilla ei ole rekisteriä voiko sellaisia Talvikoita antaa koteihin? Ja mistä tietää onko koti hyvä vai ei?
Kannattaako ottaa juoksupyörä raskauden ja penikoiden ekan kuukauden ajaks pois?
Kiitän jos vastaatte! Tarvin apua :sydan
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Vevve

#97
^ Tuo alle kouluikäisten kysymys riippuu paljon perheestä. Jos vanhemmat ovat fiksuja ja hoitavat lemmikkiä, eikä pienien lasten anneta olla hamsterin kanssa ilman valvontaa, voin hyvinkin antaa poikasen perheeseen jossa on myös pieniä lapsia.

Vanhempien sukutauluilla ei ole väliä poikasia myydessä, jos ne myydään lemmikkikoteihin. Kasvattajat katsovat sukutauluja sitten tarkemmin. :) Itse myydessäni poikasia haluan tietää millaiseen kotiin se olisi menossa: millainen asumus, halutaanko lemmikiksi vai kasvatukseen, onko aiempaa hamsterikokemusta, minkä ikäinen ostaja on (alaikäinen vai vanhempi) ja onko lapsella lupa hamsterin hankkimiseen.

Juoksupyörää ei tarvitse ottaa pois, emo kyllä lakkaa juoksemasta kun alkaa tulla tukalaa. Jos emo on oikein pyöräaddikti, silloin pyörä kannattaa loppuvaiheessa ottaa pois.

Tutustuthan poikasten teettämiseen erittäin tarkkaan ennen kuin teetät pentuja! Varaudu myös siihen, että kaikki pennut eivät mene heti kaupaksi tai että emolle tai pennuille sattuu jokin sairastapaus.

Ellli

#98
OOn lukenu paljon pentujen teettämisestä. Jos pentuja ei menisi kaupaksi en kyllä ala täyttämään eläinkauppojakaan. Jos ei mee jätän itelleni.

Jos teetän niin jos jätän vaikka 1-2 itelleni voiko ne asua samassa häkissä emon kanssa?

Tietenkin luen netistä kaiken hahdollisen teidon. Tää yhistys tosi auttavainen kanssa kun kaikki jaksaa auttaa ja aina vastataan. Kiitän kaikkia joilta olen apua saanut! :)  :sydan
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Vevve

#99
^ Naaraat voi yleensä asua emon kanssa, urokset joko yksin, keskenään tai isänsä kanssa. Erimielisyyksiä alkaa kuitenkin usein tulla noin 4-5kk iässä, kun poikaset kasvavat aikuisiksi.  :)

Ellli

#100
Juukiitäntaas :sydan
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Anzukka

#101
^^^ja^ Tuli tästä mieleeni jotenkin se kun minä olin aloittamassa hamsujen kanssa ja sain kaiken mahdollisen avun hamsteriyhdistyksen foorumilta ja eritoten paljon tukea Oranssin kasvattajalta!!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Ellli

#102
Juu. Tää on aivan mahtavaa kun täältä saa niin asiallista ja mukavaa palautetta ja apua.
Erityinen kiitos Vevvelle! Ja tietty kaikille muillekkin.

Oon ottamassa toista hamsteria. Aattelin että otan kasvattajalta mutta voisinhan ottaa eläinkaupasta koska saan sen kaiken avun täältäkin. Kannataako?
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Vevve

#103
^ Kasvattajalta saat hamsterin, jonka suku (ja suvun mahdolliset sairaudet yms) ovat tiedossa, varsinkin jos ajattelet aloittaa kasvatuksen. Eläinkaupasta ostetulla eläimellä voi olla suvussaan aivan mitä tahansa, esimerkiksi juuri perinnöllisiä sairauksia.

Ellli

#104
Joo.. Ehkä otan sittenkin vain kasvattajalta.  Toivotaan että hillevillä ei ole mitään ainakaan perinnöllisiä sairauksia. Jos en tiiä onko sillä mitään sairauksia ( toivottavasti ei)
kannataako mun tehdä poikasia?
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33