Hamsterikirjat

Aloittaja Essi, 24.11.08 - klo:14:58

GaneshaX

Jep tai sitten kaupan tietolähteenä on esim. pikkujyrsijöiden hoito - David Alderton - Gummerus - 1986. Tämänkin olen nähnyt

Ote em kirjasta:

Hamsterin aikuispaino:
naaras: 120g
uros: 108g
sukukypsä 11-18kk

maarit

Löysin kirpparilta tänään (painettu v. 1990) Otto von Frischin:Hamsterit- kirjan ja ajattelin sen ostaa pois sieltä ettei kukaa pikkutyttö mene sitä ostamaan ja joka ottaa sen kirjan tosissaan sitte ("näin hamsua hoidetaan,siinä kirjas luki niin").Itteäni rupes huvittaan kun kirjaa selailin läpi,kiinalainen rottahamsteri.  xD
Tällä hetkellä hamsteriton

Minski

Mulla on useita hamsukirjoja, joita tilasin Bookplus.fi:stä ja AdLibris.com:sta, monissa on yllättävänkin oikeaa tietoa, mitä niitä nyt olen selaillut ja sieltä täältä lueskellut, mutta aina niissä sitten jotain virhetietoakin on niin, ettei täydellistä kirjaa varmaan ole olemassakaan. Toiset kirjat ovat aivan kukkua suositellen hamsterin ulkoilutusta valjaissa, pesävanua, hirmu pieniä asumuksia ja sekoittavat osan hamsulajeistakin keskenään, mutta monissa on ollut edes perusjutut oikein ja joissain jopa enemmänkin. En kuitenkaan jaksanutkaan alkaa kerätä hamsukirjoja, kuten tarkoitukseni oli vaan myyn noita pois tuolla myyntipalstalla.

GaneshaX

Löysinpäs hauskan kohdan uudesta kirjasta:

Uros kilpikonna syyrialaiset ovat erittäin harvinaisia - ja alla kuva vkkk hamsusta.

Hihhii  :reps:

Minski

^ En ehkä hoksannut mitä hauskaa tuossa on ?
Kyllähän kilpikonnakuvioisia uroksia saattaa syntyä, mutta äärimmäisen harvoin, niinkuin kirjassa sanottiinkin. Itse olen käsittänyt, että urospuliset kilpikonnakuvioiset olisivat lisääntymiskyvyttömiä.

http://www.hamsteriyhdistys.net/syyris_ ... ikonna.php

"Kilpikonnakuvioiset hamsterit ovat sukupuoleltaan aina naaraita"
Pitäisikö tieto korjata sitten tännekkin, että kk voi olla myös uros?  ;)

Mustikkamaan

Kyllä juu kilpikonnakuvioiset urokset/hermafrodiitit ovat tosiaan mahdollisia, mutta lisääntymiskyvyttömiä eikä niitä ole siksi mielestäni tarpeellista lisätä kilpikonna-kuvion standardiin yleisesti mahdollisena. Tietysti sinne voi halutessaan lisätä, että ne ovat pienen pienesti mahdollisia, mutta kuinkahan monta "harvinasta kilpikonna-kuvioista urosta" löytyykään sitten, joka toisesta kodista kenties :D Eli vähän tämmöstä hakuammuntaa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sohvi

Jaa, no mä aina kyl luulin että kilpparit ovat aina naaraita  :D Mistä lie tuokin tieto on peräisin. Varmaan näistä "kaikentietävistä" kirjoista.
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

Sirpa

Ensiksikin valvojat voivat siirtää tämän tuonne syyrialaisten puolelle, jos siltä tuntuu, mutta halusin kuitenkin kirjoittaa tämän nyt tänne, koska haluaisin kasvattajien kommentteja asiasta enkä pelkkää "mun sen-ja-sen värinen syrkki ainakin on luonteeltaan tuommoinen ja tämmöinen".

Bongasin tänään kirjakaupasta Peter Fritzshcen kirjoittaman kirjan Hamsterit. Selasin sen nopeasti läpi ja silmiin osui aukeama, jolla väitettiin syyrialaisen eri väreillä olevan joitain luonne-eroja. Kilpikonna-väriset taidettiin leimata temperamenttisiksi, ellei suorastaan hankaliksi. Normaalit, mustat ja mustasilmäiset valkoiset kuulemma ovat kaikki kuulemma luonteeltaan samanlaisia, helpompia kuin kilpparit. Kaikkia värejä ei tietenkään oltu lueteltu, nämä muutamat vain ja taisi siinä ehkä joitain muitakin olla vielä. Jos jollain on tämä kirja, voisi kertoa enemmän mitä siinä kirjoitetaan asiasta.

Onko tässä mitään perää? Te, jotka olette paljon syyrialaisia kasvattaneet ja panostaneet ehkä tiettyyn/tiettyihin väreihin, oletteko huomanneet, että värien perusteella voisi tehdä minkäänlaisia päätelmiä luonteesta?
Kilpparit tietysti ovat asia erikseen, koska ne ovat aina naaraita, mutta ovatko ne jotenkin erityisen pököpäisiä naaraiksikin? Kissapuolella kilpikonnaväristen luonteesta on kuultu samansuuntaisia juttuja jo vuosikausia, mutta ilmeisesti niissä ei ole mitään perää.

Saana

Tuota kysymystä kysyvät aina joskus poikasten ostajat ja olen jokaiselle vastannut, että älkää ottako tosissanne kaikkea, mitä kirjoissa puhellaan vaan käykää täältä foorumilta katsomassa viimeisimmät ohjeet. Eli siis mun kokemukseni perusteella ainakin ihan hölynpölyä värien luonne-erot.

Sirpa

Tuosta mainitsemastani kirjasta olen kirjoittanut blogiin joitain kommentteja. Lukuunottamatta tuota värien luonne-erojuttua ja muutamaa muuta hieman hämärää pikkuseikkaa se vaikutti aika asialliselta opukselta. Kunhan saan aikaiseksi ostaa sen kerron tarkemmin, nyt vain selasin sen nopsasti läpi. Tätä kirjaa löytyi ainakin Tampereen Suomalaisesta, hintaa en huomannut katsoa.

Elven

No mutta tokihan pk cremet on parempiluontoisia kuin muut yleensä.  :mrgreen:
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Minski

Olen tätä Sirpan mainitsemaa kirjaa joskus selaillut myös. Nuo väriyleistykset oli kyl hassuja :) Olikohan se tämä kirja vai joku muu, jossa oli eritelty myös minkä väriset ovat muka terveempiä ja elävät pitempään ?

Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"Kilpikonna-väriset taidettiin leimata temperamenttisiksi, ellei suorastaan hankaliksi.
Kuten Vaasassa näit niin meidän Odeliinahan olikin tosi temperamenttinen ja hankala; vkkk-neiti, jonka sais laittaa vaikka solmuun :)

Insku

Jos sinulla on yksi ystävä, olet sinä rikkaampi kuin jos sinulla olisi satatuhatta ihailijaa

Hamsufani97

Lainaus käyttäjältä: "Insku"joo ja joku kirja kertoi että kääpiöhamsteri lajeista lemmikisi ei suositella roboja koska ne ei totu ikinä ihmiseen???

Täytyy kirjan kirjottajalla olla erittäin hyvä huumorintaju!!  :reps: