• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikasten kasvattaminen rahasta

Aloittaja Mrk, 13.04.10 - klo:14:24

« edellinen - seuraava »

Mrk

Hyväksytkö poikasten kasvattamisen rahan takia?

Olen nyt törmännyt muutamaan todella epäilyttävään ihmiseen, joilla tuntuu olevan poikasia koko ajan myynnissä. Yhdellä tyypillä oli jopa neljä syyrispoikuetta yhden kuukauden aikana (+kääpiöt ja muut lajit siihen päälle)... tuskin tällöin voidaan puhua mistään muusta kuin lemmikeillä tienaamisesta. :c8  Näillä on yleensä tapana vaihdella nimiä ja sähköposteja ja ilmoitella vähän "syrjemmillä" myyntiväylillä kuten apulassa, keltaisessapörssissa, paikkakuntien omilla myyntipalstoilla jne jne.

Mua käy todella sääliksi ne eläimet jotka on poikaskoneiksi joutuneet näihin koteihin ja ihan yhtä lailla ne ihmiset jotka ajattelevat pääsevänsä käsiksi rahoihin kasvattamalla lemmikkejä. Se yhtälö ei vaan toimi, että huolehtii jalostuseläimistä eettisesti oikein ja hoitaa ne huolella ja silti pystyisi pääsemään kuukaudessa muutamaa kymppiä enempää plussalle hamstereiden kasvattamisesta. Mistä tahansa työstä saisi edes kohtuullisen palkan käyttämästään ajasta. Onkohan näillä ihmisillä jotain psyykkisiä ongelmia niin etteivät he pysty käsittämään tätä asiaa kokonaisuutena, ja he näkevät vaan sen hetkellisen rahan minkä saa poikasta myydessään? Kamalan surullista jos näin on. :( Vai ovatko he niin rutiköyhiä että kaikki keinot täytyy käyttää ja muuta ei osata tehdä kuin laittaa kaksi erisukupuolta olevaa eläintä yhteen? Lama? Vai mikä?

Näitä on nyt liikkeellä, varoituksen sana niille jotka eivät toivo poikasten menevän tällaiseen kasvatukseen. Eläinkaupastahan he tosin aina saavat lisää kasvatuseläimiä...

Heli

#1
Olen miettinyt noita kans. Arvelisin että taustalla on kuitenkin  jonkinlainen kiinnostuskin lajeihin, mutta ehkä se touhu on sitten vaan jossain vaiheessa mennyt yli? Siis kun jos alunperin lähtee touhuun pelkkä raha mielessä, niin kuka valkkaisi rahantienausvälineiksi hamsterit?? Vaikka touhu olisikin todella arveluttavaa ja epäeettistä, niin en usko että mitään järjettömiä summia on mitenkään päin mahdollista tienata.

Sellaisiin summiin, joilla vaikka jo itsensä elättäisi, pääsisi helpommin käsiksi vaikka kultaisianoutajia kasvattamalla. Jaksan aina paheksua tätä.  :D Oon vaan seuraillut jo pitkään, että siellä on joillakin tapana teettää pentuja aivan sököillä ja tuloksettomilla koirilla. Pennuilla hintaa se 1200e ja kultsut tekee isoja pentueita. Siinä varmaan jo elättää itsensä ja pari muuta...  :roll:

Luulen että tällaisten pikkujyrsinten kanssa kun homma menee överiksi, on mukana usein mm. mielenterveysongelmia.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mrk

#2
Niinpä. Toisaalta jossain kerrostalossa voi olla hankala kasvattaa pieniäkin koiria, niistä kun lähtee ääntä ja uloskin täytyy viedä. Pennutkin haetaan yleensä kasvattajalta itseltään kotoa, niin voi olla vaikea ylläpitää kulissia "pienimuotoisesta kotikasvatuksesta" jossain kerrostalo kaksiossa.

Hamsterit eivät valita huonosta hoidosta, eikä niistä lähde ääntä. Ne on siinä mielessä helppo unohtaa sinne terraarioihinsa hoitamattomina. Ovi kiinni vaan. Hamsterit menee aika hyvin kaupaksi, ja nyt on ollut paljon puhetta kuinka eläinkaupoissa on pulaa niistä. Hamsterit, varsinkin syyrialaiset tekevät isoja poikueita eikä niitä karsita, joten siinä mielessä varmaan hyvä kohde rahan motivoittamaan kasvatukseen. Kanit ja marsut vievät paljon tilaa, hiiriä ja rottia karsitaan ja niillä riittää tarjontaa, gerbiilit tekevät pienempia poikueita ja vaativat myös paljon tilaa... Kai se syyrialainen on siinä mielessä ihan oiva poikaskone, ehkä niitä tulee se päälle 10 ja kaikista pyydetään 25€.

edit. Niin ja ei kai kukaan täysin itseään pysty elättämään kasvatuksella, mutta ehkä siellä on yhteiskunnan tuki työttömyystuen, sairastuen, opintotuen, eläkkeen, asumislisien kanssa pohjalla ja siihen sitten päälle jotain rahamuotoa yritetään kehittää.

Heli

#3
Mulla oli täysi työ saada kodit edes neljälle poikaselle, niin vähän kyllä mietityttää että miten saa esim. neljä poikuetta kuukausittain myytyä.  :huh Tietty eläinkauppoihin varmaan saa, ainakin jos on valmis kuskaamaan muihin kaupunkeihin. Mutta harva liike varmaan yli kymppiä maksaa.

Sikälikin ihmettelen, että MITEN joku näillä rahoiksi lyö.

En tiiä. Vaikea se on miettiä mitä toisten päässä liikkuu.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#4
Veikkaan et se on ihan vaan hauskaa teettää poikasia ja sen lisäks saa vähän rahaakin. Niitä tosiaan syntyy etenki syrkeillä paljon ja eläinkaupoilla on usein pulaa.

Näistä saa eläinkaupoista jotain pikkurahoja, mutta kyllä niistäkin voi kertyä ihan kivasti jos oikein isolla volyymilla tekee - ja kyl meitsinki pikkutuloilla moiset muutamat kympit olis ihan tervetulleita.

Sit tietty osa myy lemmikkikoteihin suoraan ja saa "isot rahat". Kyl mua esim. häiritsee nää jotka pyytää syyriksistä 29 euroa eikä ees värit oo tiedossa - toi kakskytYHDEKSÄN euroa kuulostaa niin bisnekseltä! Kas ku ei 29,90 € :D

Kyl mäki tos törmäsin yhteen lisäännyttäjään, joka vaan eläinkaupoille niitä teetti ilman mitään sen suurempaa agendaa, sano just sitä et eläinkaupat niitä kiljuen ottaa ja menevät tyyliin samana päivänä uusille omistajille ku kauppaan vie. Pieniä, mutta mikä ettei kelpaavia rahoja se siitä varmaa sai.

Ja niin ku Marika sanoi, niin nää on huomaamattomia, halpoja, ei tarvii ulkoiluttaa, uhraa rahaa mihkään rokotuksiin, madotuksiin, tehdä kauppakirjoja, rekisteröidä tai mitään semmosta (vaikka toki ostetaan rekisteröimättömiä koiranpentujakin, mut enikeis) ja näistä on helppo päästä eroon eläinkauppoihin - tosiaan ainaki isommissa kaupungeissa. Tuskin kyseessä on silti mikään "oikee bisnes", kunhan huvikseen lisäännyttävät ja saavat pikkupennejä ilman sen komeempaa liiketoimintasuunnitelmaa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#5
Noh, niillä tienesteillä mitä koiranpentuja tehtailemalla on mahdollista saada, ostaa kyllä varmaan talon jostain metsästä. Pennut tuodaan esim. jonnekin huoltsikalle. Osalla koirat asuu häkeissä kusissaan ja paskoissaan. Näitä on ja vielä kennelnimellisiä.  :S Ja kukaanhan ei tarkista onko ne vanhemmat madotettu (btw aika moni "normaali ihminenkään" ei koskaan madota koiriaan, kun luulevat ettei tarvitse kun matoja ei näy) ja rokotettu, jos niitä ei missään käytetäkään...

Et jos kyse on häikäilemättömästä bisneksestä, niin sitä kyllä voi tehdä/tehdään koirienkin kanssa ja siinä saa liikkumaan isommatkin rahat.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#6
Me ny puhuttiin vissii vähä eri asiasta tai silleen mut ei se mitään :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#7
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Me ny puhuttiin vissii vähä eri asiasta tai silleen mut ei se mitään :D
Ei mun käsittääkseni? Kai?  :D Siis sitä vaan tarkotin, et jos lähtee rahantienausmielessä niin miksi hamsterit, kun ei niillä suuriin summiin pääse käsiksi, vaikka kuinka oikoisi. Koirien kanssa voi oikoa yhtälailla ja niistä jopa silloin pystyy saamaan isot rahat.

Mutta varmaan tietty monelle hamsteri on helpommin sellainen "arvoton elukka", joka on helpompi jättää hoidotta ja käyttää pelkkänä taskurahamasiinana ns. Jos on tarkotus siis saada vaan taskurahoja eikä tienata.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sintturainen

#8
No juu onhan noita nähty. Mulla herää aina epäilyt jos samalla ihmisellä on monien lajien pentuja, että ei oo tavallaan keskitytty siihen yhteen vaan joka elukalla pitää pentuja teettää.
Mutta eihän se että teettää pentuja rahasta, tarkoita välttämättä sitä että eläimet hoidettaisiin huonosti. Toisaalta onko tämä meidän näyttelykeskeinen kasvattaminen sen "parempaa" kuin eläinkauppoihin kasvattaminen, jos eläinten olot, ruokinta...ym on kunnossa.

Marla

#9
Lainaus käyttäjältä: "Mrk"Niinpä. Toisaalta jossain kerrostalossa voi olla hankala kasvattaa pieniäkin koiria, niistä kun lähtee ääntä ja uloskin täytyy viedä. Pennutkin haetaan yleensä kasvattajalta itseltään kotoa, niin voi olla vaikea ylläpitää kulissia "pienimuotoisesta kotikasvatuksesta" jossain kerrostalo kaksiossa.
Koirilla kun lähtee hieman isompaa tehtailua pyörittämään, voi helposti hommata jostain syrjempää pienen kämpän ja käyttää sitä ns. myyntikämppänä. Ite oon tällaiseen joskus törmännyt, että tyyppi ei itse asu siellä, missä pitää koiriaan, mutta myy kumminkin koirat oman kämppänsä kautta, jotta loisi kuvan kotikasvatuksesta, vaikka hällä onkin jonkin matkan päässä koiratarha... Kyllä niillä kivoilla summilla, mitä pentutehtailulla on mahdollista saada, helposti tuollaista pyörittää, eikä paljoa auta, vaikka koirapiireissä nuo ovatkin tiedossa, kun aina niitä tietämättömiä löytyy, jotka haluavat eläimen sieltä mistä halvimmalla saa. :roll: Ja jotkut tehtailijat eivät ees kovin halvalla myy kuitenkaan.


En kyllä tiedä, miksi jotkut lähtevät kasvattaan hamstereita rahasta... Ja tosiaan, miksi juuri hamstereita? Eikö esim. marsuilla tienaisi paremmin?


Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Mutta eihän se että teettää pentuja rahasta, tarkoita välttämättä sitä että eläimet hoidettaisiin huonosti. Toisaalta onko tämä meidän näyttelykeskeinen kasvattaminen sen "parempaa" kuin eläinkauppoihin kasvattaminen, jos eläinten olot, ruokinta...ym on kunnossa.
No jos meinaa rahaa saada käteen, kyllä se aika usein luultavasti on eläinten hoidosta pois. Mä en liittäisi rahasta kasvattamista samaan eläinkauppakasvatuksen kanssa, sillä jälkimmäisessä se raha ei välttämättä ole tärkeää, kun eiväthän eläinliikkeet yleensä maksa yhtä paljoa kuin yksityiset.

Saana

#10
Itse olen seuraillut yhden eläinkauppakasvattajan nettisivuja ihan mielenkiinnosta. Hän kasvattaa koirien lisäksi ilmeisesti marsuja, kaneja, hamstereita, hiiriä, käärmeitä, lintuja jne. Olen kerran soittanutkin hänelle ja kysellyt hamstereita, mutta ei hänellä ollut aavistustakaan edes turkkimuunnoksista. Kuvien perusteella hamsterit ainakin asuivat aivan liian pienissa asumuksissa. Nyt ne kuvat eivät enää siellä ole ja tilalle on tullut hienoja poseerauskuvia...

Voisin kuvitella, että näillä, jotka teettävät vain eläinkauppoihin, saattaisi olla jonkinlainen sopimuskin eläinkauppojen kanssa, että saavat hieman enemmän rahaa kuin ne, jotka vievät satunnaisesti eläimiä kauppaan.

jonna

#11
Vai että koiranpennuilla tienaa  :D  Hihi, sallikaa mun nauraa  :D Nimimerkillä kokemusta on isoista ja pienistä hauvoista ja niiden pentueiden hoidosta.
Joo, silloin tienaa jotain jos vanhemmat käy kerran pakollisessa näyttelyssä, niitä ei tarvitse terveystarkastaa ja uros&narttu ovat kasvattajan omia, pennut syötetään halvimmalla mahdollisella ja madotetaan vaan kerran ja lopuksi pennut revitään käsistä niiden ollessa just sen  7vkoa. Ja rodun ollessa pieni tai pienehkö, hyvin myyvä seurakoira.
Suurien koirien pentueesta ei kasvattajalle jää juuri mitään. Ei todellakaan käynyt kateeksi tuttavaa joka raahasi 8 jättirodun pennulle viikossa 18kg kuivamuonaa ja laatikollisen lihaa eläinkaupasta. Tuohon päälle madotukset jotka ei noilla kilomäärillä ole todellakaan halpoja, emän lonkka/kyynärkuvat, silmäpeilaukset, ynnä muut. Jos yhden pennun hinta jää kaikesta käteen niin silloin voi olla tyytyväinen.

Pentutehtailijat taas piirua välittää mistään rekisteröintisäännöksistä sun muista, tipautetaan pennun hintaa parisataa, ilman papereita ja kauppa käy kun ihmiset ostaa rotukoiran edullisesti. Tämmöisestä pentueesta jää yleensä enempi käteen kuin ns. sääntöjen mukaan tehdystä.


Kokemuksesta voin kertoa että marsupoikueesta ei jää mitään, ne syövät ja sontivat siivouskuluja kyllä hintansa edestä sen 5-6 vkoa. Yleensä marsun pennut eivät edes mene heti vaan niitä joutuu roikottamaan yli luovutusiän. Tai menisihän ne jos möisi ekalle kyselijälle.

Kyllä tuommoisesta 10 hamsteripennun pentueesta jää jotain itselleenkin jos ne saa nopsaan menemään ja hintaa on sen 25e. Mutta en nyt kyllä tienaamiseksi sanoisi, jos laskee kaikki kulut mitä on mennyt ennenkuin ne pennut ovat edes maailmassa on rahaa jonnin verran mennytkin.

Muoks. Tunnen jokusia henkilöitä jotka kasvattavat tuttuihin eläinkauppoihin mm. hamstereita. En näe asiassa mitään pahaa, eläimet on hoidettu asianmukaisesti eivätkä ne ole pentukoneina. Että ei suinkaan kaikki eläinkauppoihin kasvattavat ole pahoja ihmisiä jotka hoitavat eläimensä huonosti ja pennuttavat liukuhihnalla dollarinkuvat silmissä kiiluen.

Marla

#12
Lainaus käyttäjältä: "jonna"Vai että koiranpennuilla tienaa  :D  Hihi, sallikaa mun nauraa  :D Nimimerkillä kokemusta on isoista ja pienistä hauvoista ja niiden pentueiden hoidosta.
No justiinsa nää tehtailijat tienaavatkin, kun yhtä narttua käytetään pentukoneena niin kauan kuin terveys kestää ja sen jälkeen joko lopetus tai myynti eteenpäin, ja hoito muutenkin laiminlyödään.

Lainaus käyttäjältä: "jonna"Joo, silloin tienaa jotain jos vanhemmat käy kerran pakollisessa näyttelyssä, niitä ei tarvitse terveystarkastaa ja uros&narttu ovat kasvattajan omia, pennut syötetään halvimmalla mahdollisella ja madotetaan vaan kerran ja lopuksi pennut revitään käsistä niiden ollessa just sen 7vkoa. Ja rodun ollessa pieni tai pienehkö, hyvin myyvä seurakoira.
Jep, esmes chihujen kasvattajilta koirat revitään käsistä varsin muhkeaan hintaan, joten kyllä siitä varmasti jotain jää käteen - eikä se ole missään nimessä väärin, jos kyseessä on kunnon kasvattaja.
Jos hamstereiden kysyntä yhtäkkiä nousisi pilviin, tietty niidenkin hinta nousisi.

Heli

#13
Lainaus käyttäjältä: "jonna"Vai että koiranpennuilla tienaa  :D  Hihi, sallikaa mun nauraa  :D Nimimerkillä kokemusta on isoista ja pienistä hauvoista ja niiden pentueiden hoidosta.

No tässä ketjussa ei tainnut olla puhe vastuullisesta kasvattamisesta, vaan nimenomaan tehtailusta jossa ainoa mikä merkkaa on raha.

Mä tiedän kyllä oikein hyvin kuinka kivikkoista vastuullinen kasvatustyö voi ikävimmillään olla ja että usein tulee takkiin pahasti. Mutta ei se meinaa, että kaikilla menis kaikki aina pieleen.

Ei mua saa kyllä kukaan uskomaan, etteikö jäisi aikast paljon plussalle jos vuodessa syntyy esim. kymmenen pentuetta, joissa jokaisessa pentuja 7-10 ja pennun hinta luokkaa 1200e, emoilla ei tuloksia. Mun mielestä tommoset pentuemäärät menee jo tehtailun puolelle reippaasti.

edit. Lisään vielä kun piti alunperinkin se tähän kirjoittaa, että mun mielestä todellakaan oletusarvoisesti ei tarvi kasvatuksesta tulla takkiin! Miksi ei saisi välillä jäädä plussankin puolelle, jos hoitaa kaiken kunniallisesti ja tekee hyvää työtä. Mutta mikä kenenkin mielestä on "kaiken kunniallisesti hoitamista ja hyvää työtä"... Rahan takia jos lähdetään tekemään, menee hommat pieleen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#14
Lainaus käyttäjältä: "Heli"
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Me ny puhuttiin vissii vähä eri asiasta tai silleen mut ei se mitään :D
Ei mun käsittääkseni? Kai?  :D Siis sitä vaan tarkotin, et jos lähtee rahantienausmielessä niin miksi hamsterit, kun ei niillä suuriin summiin pääse käsiksi, vaikka kuinka oikoisi. Koirien kanssa voi oikoa yhtälailla ja niistä jopa silloin pystyy saamaan isot rahat.

Niiiiiiiiiin, mut sä et kato tajunnu mun pointtia ni siks kelasin ettei olla ihan samoilla aaltopituuksilla. Se mun pointti kiteyty aika pitkälti siihen meitsin vikaan lauseeseen :D

Et emmä missään välissä väittäny et koirilla on vaikee tehdä rahaa ja hamstereilla helppoa, mutta jos homma on semmosta semi-vilpitöntä vielä ok-rajoissa kulkevaa pikkurahantekoa siinä samalla kun ne hamsterinpoikaset on niin söpöjäkin, niin siinä ei must puhuta ihan samasta asiasta ku pentutehtailubisnes.

Mut joku sarjatuotanto eläinkauppaanki voi olla ihan kannattavaa, siistiä ja simppeliä, kun eläimiä syntyy paljon (etenki eri lajeja). Se ei myöskään varmasti tunnu mitenkään rikolliselta toiminnalta, eikä se sitä olekaan mikäli eläinten olot ovat asianmukaiset ja noin pois päin (ja jonkin tietyn euromäärän jälkeenhän pitäis veroja alkaa maksamaan, mut veikkaan ettei sitä monikaan tee).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]