• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#465
Kyllähän silti arvostelussa muukin merkitsee, kuin pelkkä kuvio. Jos hamsu on muuten ihan priimaa, (pää, tyyppi + kaikki muu) mutta kuvio on pielessä, niin olen huomannut että siinä voi saada vähän anteeksi ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

viiru

#466
^ Juu, totta se. Aika usein itseasiassa kuvio jääkin ominaisuuksien priorisoinnissa aika jumbosijoille, tosiaan hyvä tyyppi tai pää ovat sellaisia ominaisuuksia, jotka voivat helpostikin kompensoida puutteita värissä tai kuviossa.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Juulia

#467
Meilläkin on ruoste kilpikonna (joka on tosin piilokilppari) niin kyllä siitä ulkomuotoluokassa virhe tulee. Kyllä sillä kuviollakin on vähän väliä, mutta voi toki saada Sertinkin vaikka olisi esim. nauha hieman pielessä tmv :) .
Ihan näin ohi aiheen.
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

henna&heidi

#468
Meillä on pikkuruinen ongelma. Olisimme menossa Elviksen, tällä hetkellä 2 kuukautta ja 5 päivää vanhan talvikon kanssa Kuopion pet-show:hun.  :)
MUTTA ongelma on, että Elvis ei ole  täysin kesy, tai siis herra pysyy kyllä vähän aika kädellä, mutta silloinkin herraa ei aina mielytä ja saatttaa maistaa kättä, olemme koko ajan kesyttämässä, mutta rupea kiire pukkaamaan, kun on kaikenlaista ja eikös pet showssa katsella hampaat ja käännetä selälleen (?) Tällaisen kuvan olen ainanki saanut, korjatkaa, mikäli olen väärässä.

Lisäksi kynnet pitäisi leikata, tai en ole edes varma. Voiko joku itse näyttelyssä kenties leikata niitä, mikäli ne ovat liian pitkät. Ja Elvis otetaan dunastaakin pahviputken avulla. Tämä olisi eka näyttelymme, haluaisin siksi juuri tähän näyttelyyn, jotta saisin tietää, pitäisikö olla enemmänlihasta, laihduttaa, lihottaa jne. Onko toivoa`?  :huh

Juulia

#469
Hamsterisi on vielä kovin nuori. Nuoret hamsterit ovat vilkkaampia ja menevämpiä kuin aikuiset, mutta silti näyttelyyn osallistuvan hamsterin tulee olla käsikesy ja sen pitäisi kestää olla kädellä koko arvostelun ajan. Miksi siis ilmoittaa näyttelyyn hamsteri joka ei ole käsikesy?
Kyllä katsotaan hampaat ja tuomari kurkkaa myös mahan alle.

Talvikoilta yleensä leikataan kynnet ennen näyttelyä, niitä ei tarvitse leikata, mikäli ne eivät tunnu teräviltä ihoa vasten, mutta voi niitä vähän "siistiä" ennen näyttelyä. Kyllä sieltä petshowsta varmasti löytyy ihminen, joka voisi talvikkosi kynsiä katsoa ja tarvittaessa leikata.

Lihavuuden ja laihuuden pystyy kyllä helposti itsekin arvioimaan. Ei sitä varten tarvitse ilmoittaa näyttelyyn, mutta onhan se aina kiva kuulla, sen tuomarin mielipide omasta hamsteristaan.
Varmasti teillä ihan hyvin menee.
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

henna&heidi

#470
Kiitos. =)) Tässä joka ilta pidämme herraa pitempään ja pitempään, toivottavasti haluttu tulos syntyy=))) Miten mahan alle ja hampaisiin voisi katsoa ensi kerran?  pitääkö hamsteri vain ottaa käteen ja kääntää se selälleen, vai miten? Ja entä hampaat? Olen ensimmäisen talvikon omistaja, ennen minulla oli roborovskeja, jotka eivät olleet käsikesyjä, mutta kuolivat noin vuosi sitten vanhuuten  :(

Ninde

#471
Lainaus käyttäjältä: "JuuliaA."Talvikoilta yleensä leikataan kynnet ennen näyttelyä, niitä ei tarvitse leikata, mikäli ne eivät tunnu teräviltä ihoa vasten, mutta voi niitä vähän "siistiä" ennen näyttelyä.
Kääpiöillä kynnet kyllä kasvaat sen verran nopeasti, että ne tarvitsee leikata ihan kunnolla ja melko usein (noin kuukauden välein). Syrkeillä ei niinkään, niille riittää yleensä pelkkä "siistiminenkin".

Mustikkamaan

#472
^Joo aivan. Ja sitten tietysti talvikoilla, campbelleillä ja roboilla pitkät kynnet ei tunnu ihmisen iholla miltään. Eli ei teräviltä, niinku esim. syrkeillä. Joten terävyys ei ole minkään sortin mittari, pituus ihan sellaisenaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

eta

#473
Jos tuomari joutuu leikkaamaan kääpiöhamsun kynsiä esim ulkomuotoluokassa, tuleeko siitä virhepisteitä ? Itse kyllä leikkaan talvikoiden kynnet mutta en uskalla niitä kovin lyhyiksi leikata. Viime pet-näyttelyssä olin leikanut talvikon kynnet mutta tuomari oli silti joutunut niitä vielä leikkaamaan.

Ninde

#474
Tuomarit ei ulkomuotoluokassa leikkaa kynsiä. Lemmikkituomarit joskus saattavatkin leikata, koska heillä on siihen enemmän aikaa. Ulkomuotoluokassa pitkistä kynsistä tulee vähintään huomautus, mutta nyt kun ei pisteitä ole enää käytössä, niin ei myöskään tule sen vuoksi pistevähennyksiä.

Nekku

#475
Juuh, minä kanssa tänne topaan ^^'
Eli jos ymmärsin, hamsterin ei ole ollut pakko rekisteröityä kun menee näyttelyihin? Ja öhhmm... juu minähän olen vasta alottelija  :mrgreen:
Yökyöpelin Kikkara \'\'Tofu\'\' 24.9.2007 - 15.1.2009 <3
Jäät mieleeni ikuisiksi ajoiksi, vaikka nukahdit tärkeään heinäpesääsi, ikuiseen uneen. Nyt oli sinun aikasi lähteä, enkä voi käsittää sitä. Nyt on sinun parempi sielä, pilvien päällä. <3

Elliska

#476
^ Ei ole pakko olla rekisteröity :)

Juulia

#477
^ Ei, muttei hamsteria voisikaan rekisteröidä ennen näyttelykäyntiä. Nimittäin ulkomuotoluokasta on saatava L1, joka oikeuttaa rekisteröintiin ;) .
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Nekku

#478
Ja sen aa sitten kun on käynyt tietyssä näyttelyssä? Ja sieltä siis saa ne rekisteröinti paperit jne ?
Yökyöpelin Kikkara \'\'Tofu\'\' 24.9.2007 - 15.1.2009 <3
Jäät mieleeni ikuisiksi ajoiksi, vaikka nukahdit tärkeään heinäpesääsi, ikuiseen uneen. Nyt oli sinun aikasi lähteä, enkä voi käsittää sitä. Nyt on sinun parempi sielä, pilvien päällä. <3

GaneshaX

#479
Ei, vaan tuomari antaa L1 maininnan hamsulle, jonka kokee sillä hetkellä olevan jalostustasoinen. Sen jälkeen voidaan lähettää rekisteripaperit rekisteröijälle. (Kasvattajan antamasta otetaan kopiot, jollei ole kasvattajan antamia, voi tehdä omat) Pitää myös mainita, mistä näyttelystä L1 on tullut ja kuka on ollut tuomari + maksaa rekisteröintimaksu (2e) ja liittää mukaan kopio kuitista.

Tai sitten hamsun voi rekata SHYn näyttelyn info pisteellä. Mutta rekisteripaperit ja L1 tarvitaan samalla lailla, kuin yllä mainitussa tavassa.

http://www.hamsteriyhdistys.net/rekisterointi.php

Rekisteröinti on nyt silti vähän takkuillut... Yhteydet ei toimi tai kusti ei polje tai jotain... :roll:

Eli mä tungen noiden kuittien ja papereiden kanssa sitten espoossa info-tiskille :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki