• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#90
Tais olla kyse nimenomaan kuolleista poikasista, silloin kun poikasiin ei saa mennä käsin vielä koskemaan.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Saana

#91
Nimenomaan kuolleet voi poistaa lusikalla. Emo täytyy houkutella siksi ajaksi asumuksen toiseen päähän syömään tai ottaa se kokonaan vaikka kuljetusboxiin. Tapahtuman täytyy olla erittäin nopea, ettei emo todella sitten häiriinny.

naksuliini

#92
Voiko kuka tahansa aloittaa kasvatuksen?

 Esim 9.v ?

Jolla on yksi hamsteri ?

 :|

 TOSI nopeeeeeee vastaus pliis!!!!!!!!!!!!
Lemmikit Naksu(syyris hamsteri)  Rufus(bulterrieri koira)

spellcaster

#93
Hamsterikasvatus kannattaa aloittaa vasta sitten kun on jo useamman hamsterin verran kokemusta niiden perushoidosta, lisäksi kaikki lisääntymiseen ja jopa genetiikkaan liittyvä kannattaa opetella ainakin perusteiden osalta, ennenkuin voit alkaa ihan oikeasti alkaa "kasvattamaan". Lisäksi kasvattajanimen saamiseksi pitää olla täysi-ikäinen. Koska olet vielä noin nuori, olisi vanhempien hyvä olla mukana projektissa, jos aiot joskus poikueen teettää.
Suosittelen itse, että harrastelet hamstereita nyt muutaman vuoden ihan rauhassa, täällä foorumilla on paljon hyviä ketjuja vaikka hamsterin lisääntymisestä ja hoitamisesta, jotka kannattaa lukea ajatuksella läpi.
Näyttelyissä on hyvä käydä tutustumassa toimintaan ja jutella jo kokeneempien kasvattajien kanssa. Kaikki varmasti vastaavat mielellään jos sinulla on jotain kasvattamiseen liittyviä kysymyksiä.

Rossu

#94
Itse en ole todellakaan vielä edes miettimässä kasvattamista(ikää muutama vuosi vielä peruskoulussa.), mutta mun mielestä ennen, kuin edes alkaa suunnittelemaan kasvatusta, pitäisi olla hamstereista jo monen vuoden kokemukset. Näyttelyissäkin kannattaa käydä, että saa vähän palautetta omista hamsuistaan, ja että saa hieman laajempaa näkemystä hamstereista. Ja niin kuin spellcaster jo sanoikin, genetiikan perusteiden täytyy olla hallussa, ja niiden oppiminen voi kestää. Kannattaa myös pitää mielessä, mitä jos jokin meneekin vikaan esim. synnytyksessä ja täytyy lähteä eläinlääkärille, tai jos kaikille poikasille ei löydykään heti kotia. Ts. Hamstereiden kasvattaminen ei ole vain poikasten teettämistä. Eli mulla samat perusteet, kuin spellcasterilla.
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

gimlixx

#95
Olisko missään mitään infopläjäystä roboista ja niiden kasvattamisesta? Genetiikasta ym.?


gimlixx

#97
^ Kiitos, tuohon olenkin jo tutustunut. Mutta vähän syventävämpää matskua silti kaipailisin..

spellcaster

#98
Kysäisenpä tässä ketjussa, järjestääkö yhdistys mitään kasvattajakursseja? Muistanko väärin että ainakin joskus sellaisia on ollutkin?
Saana puheli viikonloppuna näyttelyssä tuomarikoulutuksesta ja siitä tuli tämä mieleeni. Ja ylipäätään, mitä asioita tällaisilla kursseilla käsitellään (siis jos niitä on pidetty  :P  )?

wiidii

#99
Tällä hetkellä yhdistys ei ole järjestänyt kasvattajakurssia, mutta katsotaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan..  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

nallenpentu

Sellainen tuli mieleen että kannattaako enään edes harkita teettävänsä 10kk vanhalla roborovskilla ensimmäisiä poikasia? Onko kukaan teettänyt?

Vevve

^Ei ole mikään mahdoton ajatus, roboille harvemmin tulee synnytysongelmia vanhemmillakaan naarailla.

Crodino

Täytyy nyt tulla pistämään tänne oma mielipiden alaikäisten hamstereiden kasvatuksesta, kun/jos joku sitä miettii. Mun mielipide on se, että alle (tapauskohtaisesti) 16v. lapsen ei hamstereiden kasvatusta kannata aloittaa. Lapset ovat juuri siinä pahemmassa iässä eli murrosiässä ja itse en ainakaan pystynyt huolehtimaan itsestäni 14-15,5 vuotiaana, saati sitten elukoista. Kyllä siinä sitten hamsterit ja muut eläimet kärsi ja paljon. Ja pahintahan on, että moni luulee olevansa valmis, mutta silti niistä elukoista huolehtiminen nopeasti siirtyy vanhemmille.
Sitten kun on vähän asettunut ja on oikeasti aikaa niin voi kasvatustyötä alkaa aloittelemaan. En nyt mitenkään yleistä, mutta omasta kokemuksesta vähän varoittelen.
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Tinjau

#103
Lainaus käyttäjältä: Crodino - 18.04.13 - klo:19:33
Täytyy nyt tulla pistämään tänne oma mielipiden alaikäisten hamstereiden kasvatuksesta, kun/jos joku sitä miettii. Mun mielipide on se, että alle (tapauskohtaisesti) 16v. lapsen ei hamstereiden kasvatusta kannata aloittaa. Lapset ovat juuri siinä pahemmassa iässä eli murrosiässä ja itse en ainakaan pystynyt huolehtimaan itsestäni 14-15,5 vuotiaana, saati sitten elukoista. Kyllä siinä sitten hamsterit ja muut eläimet kärsi ja paljon. Ja pahintahan on, että moni luulee olevansa valmis, mutta silti niistä elukoista huolehtiminen nopeasti siirtyy vanhemmille.
Sitten kun on vähän asettunut ja on oikeasti aikaa niin voi kasvatustyötä alkaa aloittelemaan. En nyt mitenkään yleistä, mutta omasta kokemuksesta vähän varoittelen.

Minä taas olen selvä esimerkki siitä että kyllä jotkut alle 16v pystyy kasvattamaan ,kohta vuos ensimmäisestä poikueesta ja olen pystynyt eläimeni hoitaa normaalisti. (Olen siis nyt 15 täyttämässä 16 ,aloitin 14vuotiaana)  Joten kyllä varmasti jotkut eivät siihen pysty ,mutta olen eläinten kanssa ollut koko elämäni ,pikkutytöstä asti. Ihan pienenä olen jo kanin poikasia kasvattanut. Nyt vedetään jo pian 6poikuetta syrkeissä :)
Muoks. Sitähän ollaan sittenkin pian 2vuotta hamsterien kans pyöritty  :icon_mrgreen:

Crodino

Hienoa, että edes jollain nuorilla pysyy järki päässä. :peukku: Omat kokemukset vaan kummittelee siksi saarnaan.:nuija: Ei siis ole todellakaan tarkoitus yleistää tai väheksyä, monet nuoret tekee hyvää kasvatus työtä. Olen itsekkin vasta viittä vaille 17.
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla