• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteripulinat, osa 10

Aloittaja Mustikkamaan, 09.04.11 - klo:14:01

« edellinen - seuraava »

Mandi

#555
Hei kuulkaas :) Mun pitäis mennä junalla hamsterin kanssa täältä Espooseen - mitenskäs siellä junassa hiirulaisen kanssa matkustetaan?  :teipit

HamsterSailor

#556
Oon ihan epätoivonen Sampan ja Hempan kanssa, pojat on tuhteja ja löysiä, ja mikään ei tunnu auttavan... Ei kellään olisi mitään hyvää neuvoa, millä saisin poikia kiinteämmiksi? Auringonkukansiemenet ja pähkinät ovat olleet pannassa jo yli kuukauden, pilttejä tms. en syötä, lihaakin vain harvoin ja vähän, ja pojilla on iso syrkkikokonen juoksari, missä saavat purkaa juoksuintoaan. Nyt olen alkanut päästää poikia isoon 2m halkaisijaltaan olevaan virikkeitä pursuavaan aitaukseen päivittäin, ennen pari kertaa viikossa, ja ruoan olen vaihtanut lähes kokonaan Rapunzeliin. Kaiken lisäksi olin viime viikon reissussa, ja isäni hoiti hamsuja, ja hän oli antanut ruokaa aika reilusti, ja se 3 grammaa, mitä olin pojilta saanut painoa tippumaan, oli tullut takasin...

Rukyo

#557
HamsterSailor: Ootko ottanu siit ruuast kaikki rasvasimmat aineet pois? :) Eli tehnyt siitä kevyempää? Ja liikuntaa vaa niin paljon ku mahdollista, kyl se paino siit pikkuhiljaa laskee :) Ja tosta 3 grammasta voin sanoa, että se on niin vähän voi olla että hamsulla on ollut vain poskipusseissa jtn ja se kasvattanut painoa :) Ja pitää muistaa et ei ne grammat kerro kaikkea, vaan miltä hamsteri näyttää/tuntuu.
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

jonna

#558
^^ Oma vinkkini on jättää kaikki hedelmät veks (omenat, päärynät yms. jos niitä on aiemmin annettu), antaa vaan kasviksia ja niitäkin tietysti kohtuudella. Omille aikuisille hamsuilleni en anna välttämättä edes joka päivä tuoreruokaa, noin joka toinen päivä, suunnilleen.

Ruokakipot pois ja ripotellaan ruoka pitkin poikin  :D mökkien katolle, pahvilaatikoiden päälle, sinne tänne niin että joutuvat vähän kiipeämään ja tekemään "töitä" ruokansa eteen. Lisäksi tuo ripoteltu ruoka tuo luonnollista virikettä, luonnossakin eläimet käyttävät suurimman osan päivästä ruuan etsintään.

HamsterSailor

#559
Kaikki rasvasimmat on juu pois ja pojat on neljänä viime päivänä ollut tunnin juoksemassa, ja aion päästää jatkossakin päivittäin väh. tunniksi :) Oon vähentänyt kanssa hedelmien ja kasvisten määrää, mutta jätänkin nyt sitten kaikki hedelmät poies. Koitan tota ruoan ripotteluakin. Tavote ois saada poikia parempaan kuosiin ennen Grand Galaa, onneks siihen on vielä kuukausi. Kiitos vinkeistä :)

Anzukka

#560
^Meillä taas syrkit on vähän liian hoikkia. Saisivat olla massakkaampia ja isompiakin, mutta kaikkea ei voi saada. :/ Grand Gaala jää varmaan viimeiseksi näyttelyksi meidän kaksin(tai kolmin)kertaikselta parhaalta veteraanilta kun ikää on helmikuussa 2 vuotta. Voi kun se aika rientää noiden vanhusten kanssa mutta samalla tuntuu että kestää ikuisuuden saada naarat astutusikään :D

Meillä on seuraavat poikueet vasta keväällä ja kesällä, niiden jälkeen taas saa katsella ja mietiskellä taas reilun puolisen vuotta :D
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

supiainen

#561
Tänään kävin varaamassa talvikon, semmoisen helmiäisen. Niin suloinen kun olla ja voi! Ajattelin nimeksi kauan Urhea Unto ja kutsumanimeksi Unto, mutta sittenkun näin hänet, minulla tuli vain ja ainoastaan yksi nimi mieleen: Sulo ja oikeaksi nimeksi ajattelin Snow`s Prince... Niin suloinen kaveri ja heti olisi halunnut kädelle tulla kun antoi vähän haistella! :D
[size=85]? Delfoin Elga "Nuppu"
syyrialainen, lk, musta valkoinen, s. 12.2.09 ?
[/size]

Vevve

#562
^ Snow's Prince nimeä et valitettavasti voi laittaa, sillä kasvattajanimeä muistuttavien nimien käyttäminen on kielletty. Snow Prince käy  :)

Mäpäs lisäsin jälleen kerran yhden artikkelin mun tietopakettisivulle. Opas hamsterin hankintaan löytyy täältä: //http://veeranhamsterit.blogspot.com/2011/10/hamsterin-hankkiminen.html. Korjausehdotuksia ja lisäyksiä saa ehdottaa kommenteissa  :)

supiainen

#563
^ohhoh! Hyvä että sanoit!  xD
Onpas muuten hyvää luettavaa vevve! :---)
[size=85]? Delfoin Elga "Nuppu"
syyrialainen, lk, musta valkoinen, s. 12.2.09 ?
[/size]

MortimerRiddle

#564
Ollaan muuttamassa kuun lopulla pois nykyisestä kämpästä ja mietin, että mitenköhän hamsut pärjää. Onneksi on kaksi kuljetuskoppia ja näin, mutta toivotaan ettei pojat kylmety matkalla.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Sahapukki

#565
Mitä mä nyt teen ton meidän syrkkinaaraan kanssa. :roll: Se järsii tuota juomapullon muoviosaa, ja meluaa sen kanssa sitten yöllä. Mitään muuta virikettä se ei hyväkseen käytä, mutta pitää sitten tämän ihmisväen öisin valveilla. Nyt viime yönä oli pakko ottaa juomapullo pois kauhean melun aiheuttamisen takia. Naaras on raskaana, mutta tuskin siitä on vielä edes hermostunut, kun menee vielä puolitoista viikkoa synnyttämiseen, - eikä edes tiedetä onko astutus onnistunut. Yksi syy voi olla myös se, että edellisissä asumuksissa on ollut joku reikä mihin vipata juomapullo kätevästi, mutta tuohon omatekemään terraan ei sitten saakkaan reikää juomapullolle.

Toinen ongelma on, kun sama naaras järsii myös terran liimauksia. Se liima ei ole vaarallista tmv. mutta ajattelin, että jos naaras syö kaikki liimat, niin miten seinät pysyvät kasassa ? Ennen tuo sama terra oli roboilla eikä ollut mitään ongelmia. Mitäs mä nyt ton naaraan kanssa teen!
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

EmmaTi

#566
Ei se kulmissa näkyvä silikoni sitä akvaariota kasassa pidä, joten sen jyrsiminen ei hajota terraa. Niitten lasien välissä oleva silikoni kyllä pitää lasit kiinni toisissaan, eikä hamsun hampaat yllä sinne.

Tuo juomapullojuttu on varmaan kiusallisempi, siihen en osaa sanoa mitään yleispätevää neuvoa  :S

Sintturainen

#567
^^Onko sillä millainen juomapullo? Itellä oon huomannut että noita katosta roikkuvia pulloja eivat hamsut saa niin vaan jyrsittyä. Kannattaa laittaa pullo niin ylös että yltävät juoda, mutta jyrsiminen on hankalaa.

jonna

#568
Jeps, eli pullo ylemmäs ja keskelle terraa roikkumaan niin siinä ei pääse rämpyttämään.
Mä olen pingottanut yksikertaisesti teipin lootan puolenvälin kieppeille, siis reunasta reunaan ja tuohon sitten pullo roikkumaan.
Teipin sijaan käynee esim. rautalankakin.

Kokeile sivellä niihin saumoihin etikkaa? Ei ole vaarallista mutta haisee pahalle. Joutuu toki uusimaan melko usein kun haju haihtuu.
Rankempi vaihtoehto on tabasco tms. Sen haju on jo niin kova että harva edes maistaa. Käytin tabascoa muutaman naaraan kanssa jotka veti plexejä tai pinnoja niin että hampaita ei enää käytännössä ollut. Oppivat melko nopsaan pois "pahasta tavasta" kun lisäksi antaa jotain uutta lelua/virikettä.
Ellei kyseessä ole naarassyrkki jolle mikään ei riitä  :D

supiainen

#569
Niin tai laittaa perus juoma-astian! :) Siitä ei pitäis kuulua mitään ylimäätäistä ;)
[size=85]? Delfoin Elga "Nuppu"
syyrialainen, lk, musta valkoinen, s. 12.2.09 ?
[/size]