• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

krisuliiih

Ja mulla ongelmana siis, mulla tuli n. viikko sitten 2 roboveljestä. Asuvat noin 100-litraisessa terrassa. Nyt toinen noista veljeksistä on alkanut jatkuvasti juosta edestakaisin terran lyhyttä sivua pitkin, ja sitten juoksee minne sattuu ja hetken juoksupyörässä, jonka jälkeen taas juoksee sivua edestakaisin. Saattaa juosta aika pitkäänkin, esim. 15-20 minuuttiakin kerralla, edestakaisin ja juoksuoyörässä vuorotellen. Onko tämä normaalia käytöstä roboilla? Toinen taas on paljon rauhallisempi, vaikka yrittää antaa vauhtia takapuolelta "tönien" niin ei paljoa juokse. On siis virkeä, mutta ei samanlainen "ADHD" kuin veljensä. Ovat siis olleet luovutusiässä 2.5.
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

Janika S.

^On ihan normaalia käytöstä. Voit tietenkin yrittää keksiä lisää virikkeitä tms. terraan, mutta välttämättä nekään eivät "auta".
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

Katitar

^ sanoisin myös että aika normaalilta toiminnalta vaikuttaa - ei hätää siis! virikkeita kannattaa lisätä ja vaihdella aina välillä. tekemistä voi lisäksi keksiä pikkueläimille esim. tekemällä erilaisia namipiiloja tms. jolla saavat aikansa kulumaan kivasti.  :mhappy: onhan noilla kaikilla vähän erilaiset luonteet keskenään, vaikka olisivatkin samasta poikueesta : toiset ovat vilkkaampia ja toiset rauhallisempia.

onnea uusista ötöistä! robot on hauskoja.  :sydan:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Lillugga

Onko karvanlähtö normaalia n. 1v talvikko uroksella? Karvaa ei lähde paljoa eikä tule kaljukohtia. Muuten hamsu käyttäytyy normaalisti. Päätin vain kysyä että onko normaalia vai voiko se olla vakavampaa? :)
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

Rukyo

^ millä tavalla karvaa lähtee? Ei sulla olisi kuvaa? Onko karva vain ohentunut vai irtoaako hamsterin turkista selvästi karvoja?

> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

S.D.G.

^^ Jos karvaa lähtee vain hieman, ei siis tukkuina tai niin, että turkista selkeästi näkee, että siinä on kaljuuntuneita kohtia, niin sitten mielestäni se on ihan normaalia. Esimerkiksi talviturkkia heittävät talvikot - pakkohan niiltä on sitä karvaa lähteä, ei se karva itsessään väriä vaihda.  :icon_e_biggrin:
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Kinksu

Lainaus käyttäjältä: krisuliiih - 12.05.12 - klo:22:41
Toinen noista veljeksistä on alkanut jatkuvasti juosta edestakaisin terran lyhyttä sivua pitkin, ja sitten juoksee minne sattuu ja hetken juoksupyörässä, jonka jälkeen taas juoksee sivua edestakaisin. Saattaa juosta aika pitkäänkin, esim. 15-20 minuuttiakin kerralla, edestakaisin ja juoksuoyörässä vuorotellen. Onko tämä normaalia käytöstä roboilla?

Minun roboni tekevät aivan samaa, kyllä se on ihan normaalia :) Itsekin ihmettelin tätä aluksi, kun tyttöroboni juoksi ja hyppi dunan reunaa edestakaisin kuin yrittäen päästä pois sieltä. Laitoin sille juoksupyörän ja nyt juoksee mielummin siinä :D

Pojat tosin tekevät sitä vieläkin ja olen miettinyt, mitä virikkeitä niille voisin laittaa? Niillä on tällä hetkellä keinulauta ja keppejä, joita pitkin voi kiipeillä. Olisiko jotain muita virikevinkkejä sinne? =)
Se, etten katso taakseni, ei tarkoita, että unohtaisin?

Katitar

Lainaus käyttäjältä: Kinksu - 15.05.12 - klo:12:44
Pojat tosin tekevät sitä vieläkin ja olen miettinyt, mitä virikkeitä niille voisin laittaa? Niillä on tällä hetkellä keinulauta ja keppejä, joita pitkin voi kiipeillä. Olisiko jotain muita virikevinkkejä sinne? =)

melkein vain mielikuvitus on rajana virikkeitä kehiteltäessä!

keppien lisäksi ulkoa voi hakea vaikkapa käpyjä (muistaa vain kunnon pesun/uunituksen) ja itse voi myös tehdä erilaisista pahvirullista ja -laatikoista erilaisia rakennelmia. pahvilaatikoistakin saa mielenkiintoisempia kun tekee siihen erilaisia aukkoja ja onkaloita.  :icon_smile:   lisäksi meillä on käytössä ihan kaupasta ostettuja tikapuita (linnuille kai tarkoitettuja), pajusiltoja, keraamisia ja puisia pesiä, saviruukkuja, heinäpesiä jne.  lisäksi itse voi kehitellä erilaisia namipiiloja; noihin käpyihin saa esimerkiksi aika kivasti tuikattua auringonkukansiemeniä sinne väleihin. lisäksi paperitolloon käärityt herkut on meillä aika hitti.  :icon_cheesygrin:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Jonsku

Mun robo tykkäs paperi-igluista tosi paljon :mhappy: Eli jos jaksaa väkerrellä (tosin ite vaan tykkäsin iglujen tekemisestä :mgrin:) niin niistä riittää paljon puuhaa.
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Lillugga

 Karvaa lähtee vain satunnaisesti eikä kaljuuntuneita kohtia ole tullut, joten teidän kuvaileman mukaan tuo karvanlähtö taitaa olla ihan tavallista. Kiitos teille! =)
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

krisuliiih

Nojoo, mulla tapahtukin sitten pieni takaisku robojen kanssa... Jouduin erottamaan veljekset toisistaan, alkoivat tappelemaan :( Asuvat nyt omissa minidunissa, kun kaikki terrat ja isot dunat on muilla käytössä..

Ostin muuten versele lagan mini hamster naturea ja snack naturea roboille annettavaksi rapunzelin ohella, kovasti tykkäävät :) Kai nuo ovat soveliasta annettavaa, tuli vaan mieleen  :woot:
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

Janika S.

^Harmi että kävi sitten noin..

Rapunzelin ohella sopivat kyllä hyvin ruuaksi.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

krisuliiih

No ainakin nuo tykkäävät kovasti :) Laitoin niille heinää ja tykkäävät siitäkin, mutta ehdoton suosikki on kummallakin juoksupyörä :tongu:
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

sarhami

Hei. Ostin itselleni eläinkaupasta vähän aikaa sitten uuden talvikon. Minulla on ollút 2 talvikkoa ja 3 muuta hamsteria, joten osaan kyllä käsitellä niitä hyvin ja asiallisesti.

Tämä uusin talvikko naaras kiljuu, pelostako? kun yritän tarjota sille ruokaa tai käteni on liian lähellä sitä. En yritä väkisin napata sitä tai rääkätä sitä!
Miten saisin uuden tulokkaan luottamaan minuun, haluan vain sen parasta enkä tosiaankaan halua kiusata sitä. Neuvoja kiitos :)
Elvis                27.7.09- 25.4.11
Nasu <3          23.3.11-17.5.12
Sisu <3           12.10.10- 22.5.12
Nipsu <3         1.3.12 --->
Viuhti <3         24.2.12- 18.12.13
Tiuhti <3         24.2.12 --->
Kiki <3             17.4.12 --->
Sipe <3           24.10.13 --->

Ana

Saako mistään millään ilmeellä niitä valkoisia  roboja? Ja onko se joku iha oma väri ja millä nimellä se kulkee? Ois jännää tietää :D