• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Rasti ruutuun -arvostelukaavake

Aloittaja Mustikkamaan, 08.03.10 - klo:21:28

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

Ehdotelkaa hei tänne kaikkea siihen liittyvää! Osa aloittikin jo tuolla yleinen näyttelypulina -puolella ihan kommenttien ehdotuksia. Otan kaiken meinaa korvan taakse, että saan heti alussa siitä mahdollisimman hyvän ja homma menisi sitten sujuvasti eteenpäin! :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

#1
Heittelen tässä ihan virtana juttuja nyt:

Pidetään peruspohja samana, eli kokonaisarvosanoista ei (tietenkään) luovuttaisi.

PÄÄ, SILMÄT, KORVAT
Erinomainen
Hyvä
Lyhyt
Leveä
Pitkä
Kapea
Hyvät/hyvinasettuneet korvat
Suuret korvat
Hyvät silmät
Silmät liian lähellä/kaukana
Kommenttitila: ____

KOKO
Erinomainen
Hyvä
Iso
Pienikokoinen
Kommenttitila: _____

TYYPPI:
Erinomainen
Hyvä
Takapainoinen
Kaula erottuu
Lyhyt
Lihava
Laiha
Kommenttitila: ____

TURKKI:
Erinomainen
Hyvä
Tiheä
Saisi olla pidempi/lyhyempi
Rasvainen
Harva
Kommenttitila: ____

PERUSVÄRI
erinomainen
hyvä
tasainen
puhdas
lämmin
vaalea
tumma
epätasainen
vaalenee kyljille
kellertävä/rusehtava
liian vaalea/tumma
Kommenttitila: ____

VÄRIMERKIT
Erinomainen
Hyvä
Vaaleat
Hilkka/tikkaus/poskimerkit/puolikuut puuttuu
Vatsaväri liian vaalea/tumma
Kommenttitila: ____

KUVIO
Erinomainen
Hyvä
Nauha katkeaa
Nauha leveä/kapea
Laikut epätasaiset
Kommenttitila: ____

KUNTO
Erinomainen
Hyvä
Kaipaa lihaksia
Kommenttitila: ____

LUONNE
Hyvä
Tyydyttävä
Kommenttitila: ____

HÄNTÄ
Suora
Knikki


Lisätkää hei ihmeessä lisää tai ehdottakaa muutoksia, minä vähän innostuin. Kuvio-osuus jäi vähän vajaaksi.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

wiidii

#2
Ja tietty niin, että ympyröidään noista kahden vaihtoehdon jutuista se oikea sitten, esim. jos on todella ruskea mustan värinen syrkki niin värin kohdalla kellertävä/rusehtava ympyröitäisiin se rusehtava-vaihtoehto ja raksi ruutuun.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Saana

#3
Silmäkohtaan voisi laittaa ulkonevat.

Olisko häntäkohtaan mahdollista laittaa "tarkkailtava/tarkkaile" tms. -ruksin? Kun näitä epäselviä aina silloin tällöin tulee vastaan. Vaikuttaisiko se silloin L1-mainintaan?

Minski

#4
Mullei oo oikein mielipidettä tähän koko juttuun, koska sitä mukaa kun puolesta ja vastaan olevat henkilöt tuo omia näkökantojaan esiin niin oon aina samaa mieltä vuoroin kummankin kanssa :D

Sitä vaan pohdin, että ollaanko tässä nyt siis tekemässä vain yhtä rasti ruutuun-kaavaketta, jonka pitäis sopia sit kaikille sekä yksivärisille, värimerkkisille, kuviollisille ja tikatuille ? Saattaa tulla aika sekava ruksi-juttu ja monia uudempia näytteilleasettajia hämäävä, jos hänen cremen hamsunsa kaavakkeessa on vaihtoehtoina kaikkia tikkauksesta, värimerkeistä ja kuvioistakin. Gerbiilipuolellahan on käsittääkseni omat kaavakkeensa seuraavasti; Valkovatsaiset, Yksiväriset, Kuviolliset, Pointilliset, Muut muunnokset, Ei-standardit.

Tosi kattavasti Marjut oli tuossa jo vaihtoehtoja luetellutkin :yes: Ainoostaan mua hämää joteskin tässä ruksitus-mallissa toi, että pää, silmät, korvat on yks ja sama kohta ja siinä ruksitaan kaikkea pään muodosta silmien ja korvien asentoon, tietty ne on tollein samassa köntissä nykyarvostelussakin, mutta tossa ruksijutussa se vasta näyttää joteskin sekavalta.

Kunto-kohtaan mietin, että se on niin laaja, kun sehän käsittää kaikki lihaksettomuudesta hilseilyyn ja lihavuudesta laihuuteen ja liian pitkiin/vinoihin hampaisiin ja silmien rähmimiseen, että pitäskö sen vaihtoehdot olla ihan vaan yksinkertasesti erinomainen, hyvä ja tyydyttävä ja sit siihen kommenttikenttään tulis kaikki extra-huomiot siitä kunnosta ?

Väri-kohdassa tikatuilla väreillä voisi tuon tikkaus puuttuu-kohdan muuttaa muotoon tikkaus saisi olla voimakkaampi tai joteskin niin, että siitä tajuais, että tikkausta on, muttei tarpeeks, koska luulen, että tosi harvassa on ne tikatut hamsut, joilta kokonaan puuttuis tikkaus, yleensä se on vain liian hailu. Sit vois olla lisäksi myös joku positiivinen vaihtoehto, esmes voimakas tikkaus/tasainen tikkaus ?

Turkki-kohtaan varmaan hyvä laittaa myös semmonen vaihtoehto kuin sopiva pituus-ruutu, kun on kerran toi saisi olla pidempi/lyhempi-ruutukin ? Ja sitten tosta harvasta/ohuehkosta sen verran, että voihan turkki olla muuten hyvä, mutta ohut vaikka pelkästään vatsasta niin tulisko siinä ruksi sillon tiheään vai ohuehkoon vai pitäskö olla oma ruutunsa tolle vaihtoehdolle ? Turkki-kohdassa varmaan myös hyvä olla joku ruksitus-juttu satiini-turkkiselle hamsulle satiinin laadusta/kiillosta ja rex-turkille oma laatukriteerinsä. Niin ja entäs mites nää karvanvaihdot ja talviturkit ? Niin ja mun lyhytkarvasilla tää tosi usein kuultu kommentti pitkiä karvoja joukossa, sille oma ruutu vai olisko se sen kommenttikentä asia jo ?

Anninan mainitsema tarkkailtava-kohta häntä-osioon on tosi hyvä ! Monesti meinaan se knikki ei oo mikään niin selvä vaan on ihan ollut tuomarista kiinni laittaako hän ruksin knikki-kohtaan vai suora-kohtaan tarkkaile-kommentin kera. Monesti myös sama hamsu menee molempiin luokkiin ilmoitettuna toisella tuomarilla läpi suora-häntäisenä ja toinen löytää knikin, se aika paljon hämää näytteilleasettajia, kun ei tiedä mitä oikein sitten uskoo siitä hännästä :)

Luonne-kohdasta sen verran, että onko hyvä ja tyydyttävä tässä uudessakin kaavakkeessa ainoat vaihtoehdot ? Tai siis, kun onhan luonne yks tärkein ulkomuotohamsunkin ominaisuus niin se jää mielestäni hirmu vähälle huomiolle kuitenkin arvostelussa, kun kaikissa muissa kohdissa on vaihtoehtoina erinomaista ja iso liuta muita kuvaavia vaihtoehtoja ja luonne on vaan joko hyvä tai tyydyttävä :)

Edit. Oli mulla sit kai kuiteski joku mielipide viestin pituudesta päätellen :D
Hamsteriton tätä nykyä

Saana

#5
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mullei oo oikein mielipidettä tähän koko juttuun, koska sitä mukaa kun puolesta ja vastaan olevat henkilöt tuo omia näkökantojaan esiin niin oon aina samaa mieltä vuoroin kummankin kanssa :D
Mulla on ollu aivan samanlainen fiilis! :D


Se olisi kyllä hyvä, jos olisi erilaiset kaavakkeet yksivärisille, värimerkillisille jne. Sitten tietysti voisi olla myös jokaiselle kääpiölajille omansa. Mutta menisikö se sitten liian hankalaksi?

Entisenä paikallisyhdistyksen kopiointivastaavana oli varsin hankalaa, kun yhdellä lajilla oli miljoona erilaista kaavaketta. Piti tulostella summamutikassa joku määrä kaavakkeita. Ei mielellään liikaa, koska yhdistykset tahtovat tehdä näitä uudistuksia paikallisyhdistyksen näkökulmasta hyvinkin usein, niin seuraavassa näyttelyssä kaavakkeet saattoivatkin olla jo vanhentuneita.

No, tärkeintähän tietysti on ajatella, että lajiyhdistys menee koko ajan eteenpäin ja paikallisyhdistysten jutut ovat sitten ihan toissijaisia. Toivottavasti tästä saadaan kaikessa alun monimutkaisuudessaan toimiva kaavekekokeilu aikaiseksi, mikäli kokeiluun nyt päädytään.

wiidii

#6
Hyvä kun muutkin osallistui tähän, itse tosiaan vain heittelin ulkomuistista syyrialaisille mahdollisesti sopivan kaavakkeen. Lisäykset on aina hyviä.  :)

Itse en kannata että yksivärisille, värimerkkisille ja kuvioiduille olisi omat paperinsa - voihan sitä vaikka vetäistä raksin siihen värimerkkien ja kuvion kohdalle jos kyseessä on yksivärinen hamsteri. Silloin tuskin tulisi väärinkäsityksiä että miksei kohtia värimerkit ja kuvio ole arvosteltu.
Värimerkeissä kohdalla vaaleat ajoin takaa tikkauksen haaleutta, mutta se olisi selvästi pitänyt pistää tarkemmin. Näkee että meikäläisellä on ollut yleensä vain yksivärisiä hamsuja.  :P  

Meinasin ehdottaa häntä-kohtaan sellaista "tarkkaile" tai vastaavaa kohtaa, koska voihan hännässä olla esim. jokin rutun tai pienen nypyn tapainen mutta se ei vielä täytä knikin kriteerejä - silloin ei kuitenkaan pelkkä suora olisi hyvä vaihtoehto koska eihän se häntä silloin täysin suora ole. :D

Minusta esimerkiksi turkki- ja kuntokohdassa tulisi pysytellä enemmänkin muutamassa raksitettavassa kohdassa ja sitten tarkentaa kommenttitilaan tarkemmin. Minusta turkki ei ole erinomainen jos se on harva vatsasta, tuskin mikään hirveän hyväkään. Onhan se tosin tapauskohtaistakin. Mutta toisaalta, en ole ulkomuototuomari.  :D

Luonteeseen en jaksanut (:D ) laittaa useampaa vaihtoehtoa ihan sen takia, että siinä voisi mielestäni olla melkeimpä pelkkä kommentointitila. Kunhan siihen ei sitten tule sitä pelkkää ookoota. Kunnon voisi myös tietysti muuttaa pelkäksi kommentointitilaksi.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Juulia

#7
Huh :D . Minskilläpäs oli kattava "mielipide" asiaan :P, mutta siis varmasti olisi ainakin kokeilun arvoinen idea, vaikka vielä ainakin vierastan ajatusta raksi ruutuun-kaavakkeesta, kun on tottunut sanalliseen arvosteluun, mutta eiköhän siihenkin parin näyttelyn jälkeen ala viimeistään tottua, mutta ehdottomasti ainakin kokeiluun!

Minskin kanssa samaa mieltä, mutta mun mielestä ei yksivärisille, kuviollisille jne tarvi olla omaa kaavakemallia, vaan eiks sen kaavakkeen yläreunaan tmv. voisi laittaa "valikon": värimerkkiset, kuvioidut, yksiväriset jne. ja sitten sihteeri esim. ympyröi sen, mihin kategoriaan ko. hamsu kuuluu ja se arvostellaan sitten sen "kategorian" mukaisesti, ettei kaikille tarvis tehdä omaa kaavakemallia :) .

// Muokkasin hieman selvemmäksi, kun alkuperäisen nopeasti koulussa tein, niin ei oikein ajatus ollut mukana :P .
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Eevi

#8
Tuli vaan mieleen, että voisiko noissa sitten ruksia useamman vaihtoehdon, kuin yhden? Ajattelin vain, kun voihan esmes pää olla kapea ja korvat lähekkäin asettuneet. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

wiidii

#9
Sehän onkin nimenomaan tarkoituksena, ei ole tarkoituskaan valita yhtä, vaan niin monta kuin tähän hamsterin piirteeseen sopii.

Voisin joskus pyytää lainaan valmiiksi arvosteltuja gerbiilien kuponkeja ja näyttää miten siellä suunnassa homma on toiminut.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Minski

#10
Lainaus käyttäjältä: "Annina"
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mullei oo oikein mielipidettä tähän koko juttuun, koska sitä mukaa kun puolesta ja vastaan olevat henkilöt tuo omia näkökantojaan esiin niin oon aina samaa mieltä vuoroin kummankin kanssa :D
Mulla on ollu aivan samanlainen fiilis! :D
Mutta tiäkkö, että se on itseasiassa juuri paras suhtautumistapa tähän ! Siis se, ettei ole oikeastaan puolesta eikä vastaan vaan pystyy tarkastelemaan asiaa molemmilta suunnilta :)

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Itse en kannata että yksivärisille, värimerkkisille ja kuvioiduille olisi omat paperinsa - voihan sitä vaikka vetäistä raksin siihen värimerkkien ja kuvion kohdalle jos kyseessä on yksivärinen hamsteri. Silloin tuskin tulisi väärinkäsityksiä että miksei kohtia värimerkit ja kuvio ole arvosteltu.
Joo mä vaan mietin, että toimisko se todella yhdellä kaavakkeella kaikkien värien ja kuvioiden kohdalla tasapuolisesti. Siis, että kaikkien värien kasvattajat saa tästä kaavakkeesta edelleen irti yhtä paljon kuin tästä nykyisestäkin systeemistä. Mua jotenkin epäilyttää, että yksi yleispätevä kaavake voisi mitenkään toimia, kun miettii kuinka paljon jo pelkästään syyriksillä yksinään on erilaisia värejä; yksiväriset, värimerkkiset, tikatut, kaikki nämä asiatko pystyy mahduttamaan yhteen kaavakkeeseen niin, että se ei ole sekava ja täyteen ympätty tai pahimmassa tapauksessa liian ylimalkainen.

Sehän tässä varmaan onkin ongelmana, kun hamsuilla noita värejä ja kuvioita on niin mahdottoman paljon, kuten on noita turkkimuunnoksiakin.

Kaikkein paras minusta olisi saada kaavake tehtyä tuolleen "gerbiili-tyyliin" tikatuille, yksivärisille jne omansa, jolloin kaavake olisi vielä selkeä ja kattava juuri sille värille ja siitä löytyisi vain sitä hamsua koskeva tieto ilman ylimääräisiä ruksi-osuuksia. Mutta onhan se oikeasti siis monimutkaista alkaa pelaamaan niin monella eri kaavakkeella, kun tähän asti on pärjätty pelkästään näillä kahdella; standardiluokan ja ei-standardiluokan kaavakkeet, mutta jotenkin mua ei toi yleispätevä kaavake sillisalaatti-ruksitusvaihtoehdoillaan innosta, väkisinkin mulle tulee mielikuva, että siitä tulee liian ylimalkainen, minusta on liian paljon asioita, joita siinä pitäisi näkyä, jotta siitä voisi tulla tarpeeksi kattava palvelemaan joka ikistä väriä, kuviota ja turkkimuunnosta

Ja mites sitten, kun sit kuiteskin näyttelypaikoilla joskus tulee taas tätä sählinkiä, että jotkut arvostelukaavakkeet puuttuu täysin ja sit yritetään muistella, että mitäs ruksattavia-kohtia siinä ruksi-kaavakkeessa olikaan, nykysessä kaavakkeessa, jossa tuomari saa kommentoida täysin vapaasti ei ole niin suurta haittaa, kun niitä kaavakkeita ei ole/ne loppuvat; tällöin voi kirjottaa arvostelut hätätilassa vaikka tyhjälle A4-arkille.

Niin ja pieni epäilys mulla nostaa päätään siinä, että onkohan tämä ruksitus-kaavake kuitenkaan sopiva hamsuille, joilla on paljon enemmän noita värejä, kuvioita, turkkimuunnoksia kuin gerbiileillä. Gerbiilejä on varmasti helpompi ruksia kun niillä ei oo mitään satiineja ja rexejä ja pitkäkarvasia sun muita turkkimuunnoksia, jotka täytyy huomioida.

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Minusta esimerkiksi turkki- ja kuntokohdassa tulisi pysytellä enemmänkin muutamassa raksitettavassa kohdassa ja sitten tarkentaa kommenttitilaan tarkemmin.
Näin olin kunto-kohtaan minäkin kirjoittanut, mutta toisaalta turkki-kohtaan toivoisin muutakin kuin erinomainen, hyvä, harva, tiheä ja jos et mitään muuta kommenttia saa siihen lisäkenttään niin ei tuo minusta ole yhtään parempi kuin jos nykykaavakkeeseen sihteeri kirjoittaa sen ok.

Lainaus käyttäjältä: "Juulia"Huh :D . Minskilläpäs oli kattava "mielipide" asiaan :P
Ja huomasitko kellonajan :D


Mutta ilman muuta lisää mielipiteitä ihan laidasta laitaan olisi hyvä saada, sekä puolesta että vastaan !
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

#11
Mä oon tehny semmosen hahmotelman nyt, mun tarvii vielä iskee se kaavakemuotoon ja hioda. Aattelin sit näyttää teille, niin saatte kommentoida.

Mun mielestä ei tarvitse erillisiä kaavakkeita eri värikategorioille tms., koska ne kaikki kohdat kyllä mahtuu samaan kaavakkeeseen ja jos eläin vaikka ei ole värimerkkinen, niin merkkiosuus jätetään arvostelematta. Ei siinä sen ihmeempää. Päästään muuten jopa yhdestä kaavakkeesta eroon, sillä ei-standardikaavakkeen voi jättää pois! Itseasiassa sen olisi voinut jättää pois jo aiemmin, mutta eipä tullut mieleen :D

Marjutilla on hyvä pohjustus, vaikka siinä olikin muutama hupsutus, mutta niin voi olla tässä minunkin versiossa! Mutta mä en vielä tätä teille laita, teen siitä ensin semmoisen oikean kaavakkeen näköisen kunhan ehdin - että saatte mahdollisimman oikean kokonaiskuvan. Mulla on siis vasta syrkkikaavake tulossa, kääpiöidenkin pitää tehdä erikseen.

Aattelin siis lähinnä, että nää kohdat mitä tulee, on sellaisia "yleisiä kommentteja". Jos esmes hamsterilla on jokin harvinaisempi virhe, niin sen voi kommentoida sitten erikseen siihen vapaa kommentti -sarakkeeseen.

Mulla on tossa koulujuttuja ja Hoitopussikin päivitettävänä. Niin saatte odotella hetken, rupatelkaahan sillä aikaa vielä mitä vaan tulee mieleen, otan edelleen ideoita vastaan :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Jane_O

#12
En nyt jaksanut kauhean tarkkaan lueskella kaikkien juttuja *paha minä :D*, eli pahoitteluni jos tulee toistoa. Mutta sellainen vois olla siis hyvä, että olisi tietyissä kohdissa ruksittavissa ne kaikkein tavallisimmat jutut mitä kaavakkeisiin kirjoitetaan ja lisäksi avoin kohta. Jos mikään normikohdista ei ole sopiva, voi vaihtoehtoisesti kirjoittaa avoimeen kohtaan (plus tietty kirjoittaa tähän tyhjään kohtaan lisähuomioita ruksien lisäksi jos tarvis). Mutta mun mielestä vois lähteä siitä, että ruksittavien joukosta ei ole pakko löytyä sitä oikeaa vaihtoehtoa, vaan lähinnä ne olisivat apuna arvosteluja tehtäessä eli nopeuttaisivat hommaa. Tällöin kaavakekkaan ei pääse paisumaan liian laajaksi.

Hyvä homma anyways tää uudistus, säästää kovasti sihteerien käsiä ;).
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

Minski

#13
Mä ootan tätä kaavaketta mielenkiinnolla :) Varmaan moni ajatus korjaantuu sitten, kun näkee sen kaavakkeen livenä, nyt en osaa oikein kunnolla saada ajatusta siitä, että millanen se on. Ja se mikä on hyvä on se, että tästä ei tuu kuiteskaan mikään pelkkä rasti ruutuun-kaavake vaan tulee myös niitä kommenttikenttiä, ite ainakin tykkään saada myös jotain "omaa" kommenttia juuri siitä nimenoamisesta hamsusta eikä niin, että näyttelyssä voi olla vaikka tusina samalla tavalla ruksittua kaavaketta kuten varmaan noissa gerbiilien kaavakkeissa käy helposti.
Hamsteriton tätä nykyä

wiidii

#14
Gerbiilien kaavakkeet on minusta paljon tarkempia kuin syyrialaisten kaavakkeet tällä hetkellä - en tiedä kuinka moni teistä on livenä seurannut gerbiilien virallista arvostelua. Minä olen OSJH:n näyttelyissä useampaankin otteeseen. :)
Gerbiilien kaavakkeita on myös paljon helpompi vertailla toisiinsa - jos on vaikka kaksi samanväristä gerbiiliä mutta saavat erilaiset ruksiarvostelut niin vähän kokemattomampikin oppii nopeasti vertailemaan että minkälainen on liian kapea pää gerbiilillä. Jopa tällainen joka on omistanut gerbiilejä 90-luvun lopussa.  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.