• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Minski

#1020
^ No mä vaikka hankin naaraita mistä tahansa niin aina on se 2-7 poikasta per poikue :) Se riittää kyl mulle, mutta on vaan niin hassua, kun toisilla tulee aina isoja poikueita ja toisilla tämmösiä minipoikueita :)

Mä en ihmettele isonkaan poikueen hengissä selviämistä; mitä sivusta olen seurannut niin monet isot poikueet elää, kasvaa ja kehittyy ihan siinä missä pienemmätkin, ruokinta on se suurin tekijä asiassa ja emolle riittävä rauha. Ai niin, saihan meillä Unna kerran 12 poikasta, joka oli mun mittakaavassa jo jättipoikue, kaikki 12 kasvoivat isoiksi hamsuiksi ihan ilman mitään kikkakolmosia, siinä mun ainut kokemus isosta poikueesta :)


Kahviteellä onkin tummaa sakkia siellä :) Pari normaalia, muuten pikimustaa :)
Hamsteriton tätä nykyä

Aya

#1021
Mä luulen et lähinnä nuo poikueiden koot on perimässä, meilläkin tietyt suvut on aina tehneet isoja poikueita (aina yli 10) ja yks linja teki sit aina sellasia 4-6 poikasen poikueita.

Kyllä meilläkin on kasvaneet isot poikueet ihan normaalisti ja tasakokoisina, samallalailla olen hoitanut isoja kuin pieniäkin poikueita. Tokihan se ruokinta on tärkeässä osassa, meillä on myös alotettu antamaan lisäruokaa suoraan pesään jo siinä vaiheessa kun poikaset ovat viikon täyttäneet, jos emot eivät ole sitä hoksanneet tehdä. Mutta eipä siitä enempää tässä kuvaketjussa, asian pohtimista voinee jatkaa toisessa ketjussa :)

Ja tosiaan, nyt erottuu pari normaaliakin tuossa kahviteen uusimmassa kuvassa :)

Vevve

#1022
Taitaa se olla suvussa. Meillä talvikoilla tuli huhtikuussa 9 lapsosta, ja nyt syksyllä kyseisen poikueen poikaselle samankokoinen yhdeksän lapsen poikue. Samansukuiset meidän Martin sisarukset on saaneet kai muuallakin 8-10 lapsosen poikueita.

Sintturainen

#1023
Minä sain ekalla laskulla eilen 9 pentua, nyt kun koitin laskea kun mamma oli syömässä, sain 10 tai 11. No jotain sinnepäin kuitenkin  :)

Tuli muuten mieleen kun hiirillä ja rotillahan karsitaan yli 10 päiset poikueet, niin onkohan hamstereilta ikinä karsittu? Mistä johtuu että hiiri/rottamammat eivät jaksa hoitaa/imettää suuria poikueita mutta hamsumammata jaksaa? Juu, ehkä vähän ot, mut tuli vaan mieleen  :D

Vevve

#1024
Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Tuli muuten mieleen kun hiirillä ja rotillahan karsitaan yli 10 päiset poikueet, niin onkohan hamstereilta ikinä karsittu? Mistä johtuu että hiiri/rottamammat eivät jaksa hoitaa/imettää suuria poikueita mutta hamsumammata jaksaa? Juu, ehkä vähän ot, mut tuli vaan mieleen  :D

Mä en kyllä raaskis karsia, tuntuis kamalalle. Tai en tiedä, en ole kokeillut. Hiirten ruokakasvatusta olen joskus ajatellut, mutta en tiedä...

Olive

#1025
Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Tuli muuten mieleen kun hiirillä ja rotillahan karsitaan yli 10 päiset poikueet, niin onkohan hamstereilta ikinä karsittu? Mistä johtuu että hiiri/rottamammat eivät jaksa hoitaa/imettää suuria poikueita mutta hamsumammata jaksaa? Juu, ehkä vähän ot, mut tuli vaan mieleen  :D

Tästähän on monesti väännetty :) Kaipa se on vaan kaks koulukuntaa, toiset on sitä mieltä että emo rasittuu liikaa ja toiset sitten että ei.
Mä en ymmärrä kyllä, miksi hamstereilla pitäis karsia, hiiriä en lajina tunne niin hyvin, että osaisin sanoa niiden isojen poikueiden hoitokyvystä suuntaan tai toiseen.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elven

#1026
Hamsterit yleensä kai karsii itse, jos siltä tuntuu. Hiiret ei.

Mut näkeehän sen itsekin, jos kaikki poikaset kasvaa tasaisesti, ei tarvi karsia, mut jos joku poikasista on selkeästi pieni ja huonosti kasvanut, ei maitoa mahassa, niin kyl sen sillon vois karsia, pois kitumasta.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Olive

#1027
Mut miksei voi antaa emon syödä, mä en ainakaan katso pesään ekana kahtena viikkona niin tarkasti, että huomaisin moista. Ja yleensä kun sellasen huomaa, ne on seuraavana päivänä syöty.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]