Pöytäkirja: Hallituksen kokous 13.2.2013

Hallituksen jäsen Ely Vihavainen
Hallituksen jäsen Mira Kotoaro
Hallituksen jäsen Janetta Laine
Hallituksen jäsen Julia Johtela (poistui klo 19.40)
Hallituksen jäsen Sarita Kokkoniemi (poistui klo 20.01)

1 Kokouksen avaus
Varapuheenjohtaja Marjut Kaakinen avasi kokouksen klo 17.41.

2 Laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Varapuheenjohtaja Marjut Kaakinen toteaa kokouksen laillisesti kokoon kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

3 Kokouksen järjestäytyminen
Kokouksen puheenjohtajaksi valitaan Marjut Kaakinen. Kokouksen sihteeriksi valitaan Martina Munther. Pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden virkaa ehdottaa Marjut Kaakinen yhdistettäväksi, ehdotusta kannatetaan yksimielisesti. Pöytäkirjantarkastajiksi valitaan Veera Kujansuu ja Sarita Kokkoniemi.

4 Esityslistan hyväksyminen
Lisätään PRH-ilmoituksen tekeminen yhdeksi kohdaksi muihin asioihin (16.1)

5 Ilmoitusasiat
Ei ilmoitusasioita.

6 Talouskatsaus
Keskustelua yhdistyksen talouden tilanteesta. Päätetään reklamoida viimeisimmästä painotilauslaskusta.

7 Tampereen näyttely 23.2.2013
Keskustelua puuttuvista vastuualueista. Puuttuvat vastuualueet täydennetään hallituksen keskustelufoorumilla olevaan tehtävälistaan.

8 Vuoden Voittaja 2012 –palkintojenjako
Päätetään järjestää palkintojenjako Juhlanäyttelyn yhteydessä Vantaalla 12.5.2013. Martina Munther ja Marjut Kaakinen vastaavat Vuoden Voittaja 2012 -pokaalien tilaamisesta ja toimittamisesta näyttelypaikalle.

Vuoden Voittaja 2012 -plakaatit tekemisestä vastaa Marjut Kaakinen.

9 Ruotsin alkuvuoden 2013 papovaepäilyt
Tilanteeseen liittyen ei ole uutta tiedotettavaa Ruotsin Hamsteriyhdistykseltä.
Todetaan, että hallituksen tekemät toimenpiteet ovat toistaiseksi riittäviä. Huolehdimme asiaankuuluvasta desinfioinnista näyttelytilanteessa ja suosittelemme välttämään eläinten ylimääräistä käsittelyä.

10 Rekisteröinnin sähköistäminen
Näytteilleasettajat ovat ilmaisseet ulkomuotoluokkien tulevan rekisteröintipakon olevan epäkäytännöllinen heidän näyttelytoimintansa kannalta, koska eivät rekisteröi kaikkia poikueita automaattisesti.

Martina Munther ehdottaa ratkaisuna sähköisen rekisteröintioption avaamista perinteisen paperimuotoisen rekisteröinnin oheen. Asiakas toimittaisi rekisteröitävien eläinten rekisteripaperikopiot sähköisesti (esimerkiksi .jpg tai .pdf-formaatissa), jolloin hän saisi rekisteröijältä paluuviestinä eläinten rekisterinumerot rekisteripapereihin kirjattavaksi. Rekisterinumero on kuitenkin virallinen vasta leimattuna, joten asiakkaan tulisi leimauttaa paperit seuraavan näyttelyn yhteydessä. Sähköinen käytäntö mahdollistaa kuitenkin rekisteripapereiden kirjepostituksen välttämisen.

11 Talvikoiden, campbellien, hybridien rekisteröinti
Suomen Hamsteriyhdistys kieltää hybridien kasvattamisen, eikä hybrideitä voi rekisteröidä Suomen Hamsteriyhdistyksen ylläpitämään rekisteriin.

Veera Kujansuu ehdottaa venäjänkääpiöhamsteri talvikoilta ja venäjänkääpiöhamsteri campbelleilta edellytykseksi rekisteröintiin joko a) neljä polvea sukutietoja tai b) vapaamuotoinen selvitys eläimen alkuperästä ja taustasta, mikäli sukutiedot jäävät joltain osin vaaditusta neljästä polvesta vajaaksi. Vapaamuotoisen selvityksen käsittelee aina hallitus, ei rekisteröijä itsenäisesti. Hallitus kannattaa ehdotusta yksimielisesti.

12 Standardikuvaston uusiminen
Julia Johtela ottaa Tampereen näyttelyssä 23.2.2013 standardikuvastoon sopivia kuvia hamstereista. Kuvauksiin osallistuminen on vapaaehtoista. Päätetään tiedottaa standardikuvaston uusimisesta foorumilla ja näyttelyvahvistuskirjeessä.

13 Kasvattajakurssit
Päätetään järjestää kasvattajakurssi pääkaupunkiseudulla heinäkuun 2013 aikana. Ehdotetaan kasvattajakurssin osallistumismaksuksi 20,00 euroa. Ehdotusta kannatetaan yksimielisesti.

Kasvattajakurssilla käydään läpi kurssimateriaali vähintään kahden luennoitsijan opastuksella. Kurssin päättää loppukoe, jonka läpäistyään kurssilainen lunastaa todistuksen suorituksesta. Osallistumismaksuun sisältyy kurssimateriaalin lisäksi kurssin yhteydessä tarjoiltava lämmin lounas.

Ikärajasta kasvattajakurssille keskustellaan, mutta todetaan että ikäraja ei ole tarpeellinen.

14 Tietopussi
Tietopussin uudistettu painos on kehitteillä. Veera Kujansuu ja Ely Vihavainen päivittävät artikkelisisällön. Martina Munther oikolukee laitoksen.

15 Toimistotarvikekulukorvaus
Keskustellaan toimistotarvikekulujen korvaamiskäytännöstä. Tehdään päätös, että yhdistys korvaa hallituslaisen esittämät  toimistotarvikekulut asiallista kuittia vastaan.

16 Muut mahdolliset esille tulevat asiat
16.1 Nimenkirjoittajien päivittäminen PRH:n yhdistysrekisteriin

Puheenjohtaja Veera Kujansuu lähettää ajantasaiset nimenkirjoittajatiedot PRH:n yhdistysrekisteriin sähköisesti.

17 Kokouksen päättäminen
Varapuheenjohtaja Marjut Kaakinen päätti kokouksen klo 20.12.
Cheersbigears-talvikkokasvatus